Hjælp til lidt foldproblemer! {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har en rigtig dejlig vallak, som der absolut ikke er noget i vejen med! Han er en super dejlig pony..
Men mit problem er at han er den eneste "dreng" på folden lige pt. så han er flokføre, og vil derfor ikke væk fra "pigerne"! Det er rigtig træls når jeg skal ud at ride alene på ham, for han kan godt give et lille hop for at vise han ikke vil gå med mig.. Han prøver dog ikke at få mig af, men den måde viser han at han er irriteret. I principet forstår jeg ham godt. Han render også efter "pigerne" hvis de er uvenner, eller sparker hinanden, så hopper han ind i mellem dem for at stoppe dem..
MEN.. Jeg vil gerne have nogle råd til hvad man kunne gøre, for det problem har jeg ALDRIG haft før! Han har godt nok også altid stået sammen med en helt flok.
Kunne jeg måske prøve at finde en vallak han kunne stå sammen med, og som kunne hjælpe ham lidt med "damerne" så han ikke er helt alene med dem og deres "pigeproblemer" ;-).
Han er helt vildt dejlig til stævner.. Der er der jo mange heste.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 222
har du hørt om en mand som hedder monty robert han har de beste metoder og de blideste imod en hest og de er efektive
men det jeg ville gøre er at trække ham vek fra damerne og vis han går dig imod bakker du ham 3-4 skridt og klør ham i panden og så går frem igen til han stritter imod igen og så bakker igen og klor ham i panden
men det er vigtig at du ikke ser ham i øjnene da det betyder gå væk
men jeg syntes du skal læse lidt om montys metoder de er super jeg bruger dem hver dag i min hverdag med hesten og der er ikke noget join up ikke kan klare
sep 2010
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 280
Med join up, jager du hesten rundt i et indelukke hvor hesten ikke kan komme særlig langt væk fra dig. Du driver hesten rundt til den overgiver sig til dig, altså er du vildt dominerende og truende overfor hesten. Du giver den det valg at enten skal den overgive sig til dig, eller også kan den løbe sig ihejl (Selvom man selvfølgelig ikke vil udmatte den så meget at den dør, men det er hvad den tror i øjeblikket)
+ Det med at hvis man kigger en hest i øjnene, betyder IKKE at den skal gå væk og det ser hesten det ikke som om. Der er lavet videnskabelige forsøg og sådan
Men jeg ved desværre ikke hvad du kan gøre. Måske er det en form for seperations angst? Så tænker jeg at du måske kunne vænne ham langsomt til at blive taget fra tøserne, først bare gå et par meter væk, og så langsomt øge afstanden?
aug 2011
jeg har gode oplevelser med hans metoder og de virker selv vis hesten er tam osv
men du må undskylde at jeg kommer med en ide til hende som gerne vil havde løst et problem og du ikke syntes noget godt om det derfor behøver du ikke slå mig i hoved
sep 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 15
Jeg har været til Horse man ship med ponyerne mange gange, så de metoder der har jeg lært. Jeg ved godt præcis hvad jeg skal gøre i sådanne siturationer. Det er ikke problemet, for han vil gerne rette sig efter mig når jeg går med ham og somsagt har problemet kun været der når han har stået med ene af tøser..
Jeg ved det ikke er serperations angst, for han har ingen problemer overhovedet hvis der bare en vallak/hingst mere end ham.
Han har stået lidt på enefold i et stykke tid, men hvor han har kunne se pigerne og det gik også helt fint. Der opstod problemet kun hvis jeg skulle langt væk fra dem, altså på tur.
Somsagt Tak for rådet begge to, men det er ikke lige de metoder jeg har brug for til Malcom..Jeg har brugt dem.
Han ved også godt det er mig der bestemmer. Jeg har øvet HMS med ham i et par år og han går ligeså fint ved siden af mig..Han er en af de ponyer der aldrig kunne finde på at skade sin rytter eller andre generalt.
Han har bare rigtig meget flokinstinkt når de kun er de tre ponyer og så endda 2 damer og 1 dreng!. :-).
aug 2011
måske er der bare brug for en dreng til i famillien
for svært at vide hvorfor han ikke vil væk fra pigerne
sep 2010
..Altså der er lidt delte meninger om de metoder.. Jeg tror at mange af dem er helt okay. Jeg har da også helt klart haft succes med nogle af de metoder. Det jeg går mest op i er bare at alt foregår helt og aldeles uden vold.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Han har lidt problemer med at blive forladt/forlade lyder det til - det har mange heste og det er HELT normalt, det ligger i deres instinkter.
Så derfor er hesten være dum, flabet eller prøver at blive leder - den vil bare gerne være ved flokken.
Så jeg ville træne det, stille og roligt, gå 10 meter væk fra folden, tilbage igen, næste dag 11 meter.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
aug 2011
så 1 dreng med flere piger giver måske bare en dårlig balance ved drengen at han ikke kan finde ud af det da der kun er ham og ikke vil forlade alle de søde piger
aug 2011
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
For mig lyder det også som seperationsangst og det ville jeg træne med henblik på.. Fx. tage ham ind i boksen først og sætte ham på fold først osv.
Jeg ville også fravælge Monty Roberts metoder.. Dels fordi forskningen ikke kan finde ud af hvad de mener og dels fordi han selv har sagt at hesten Maks. kan holde til det 5 gange i sit liv og så tænker jeg "det må være svært og hårdt for hesten"..
aug 2011
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
sep 2010
Det skal så også lige siges at jeg jo godt kan ride tur på ham..også langt væk!
Altså jeg har været på en tur på ca. 8 km. op til flere gange. Så jeg kunne godt få ham med, men derfor var han stadig lidt anspændt!
Det er ikke det HELT store der er i vejen med ham, for han er i forhold til mange andre heste, meget sød.. Problemet er bare at han normalt er en engele'hest!!! Tro mig! Det er ikke bare fordi jeg elsker ham så højt! Han er virkelig en hest der aldrig kunne finde på at gøre nogen noget..Så i forhold til det er han lidt af en bisse lige pt.?.
Jeg tror helt sikkert at der er mange som har haft mange flere problemer end mig, men derfor vil jeg gerne have ham som den lille engel han altid har været (og altid vil være) ...
Uanset hvad vil jeg ikke give op!
Han har også godt kunne gå sammen med ene af hopper, men i begrænset periode åbentbart.. Han har stået hjemme ved mig selv sammen med én anden hoppe i ca. 1 år. hvor det stortset kun var de to der så hinanden.. Lige ud over en veninde jeg dengang red et par turer med. Det var først der det hele ændrede sig, for de blev helt og aldeles uadskillige! Nu har jeg tre heste som er MEGET nemme at omgåes og som´kan passet af hvem som helst, men alligevel vil jeg selv mene at han begyndte at blive lidt små iriterende! ;.)
Jeg er så heldigvis ikke en person der bare giver op, så jeg vil give det med en anden vallak en chance! Hellere prøve det end at lade være, tænker jeg bare?. Jeg tænker i hvertfalde at det kan have noget med det at gøre, for ingen af dem slåsser sådan "meget" Det er kun fordi en stædig hoppe vil irritere den ene islænder, og hun tager ikke "kampen op" hun vender bare røven til én gang, og sparker den anden..Så er hun færdig med at drille islænderen! ;-D
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
For 3 dage siden lukkede vi så en ekstra hoppe og en vallak ind.
Jeg kan IKKE anbefale en ekstra vallak i en flok, hvor der gennem et stykke tid kun har været én vallak om hopperne.
Den første vallak vil kæmpe for sine hopper, og det vil ikke komme til at fungere mellem vallakkerne (her snakker jeg de 80% af de heste der går ind under normalen - der vil selvfølgelig væøre variatiner, for to vallakker godt kan finde ud af det).
Min vallak blev også noget hoppeskør, og kan godt stadig være det. Fx. begyndte han at skide inde på staldgangen stort set hver dag - der gør han stadig. En adfærd han aldrig har udvist før. Derud over var han meget utilfreds med at blivet taget på stald, når hopperne gik ude på folden. Sådan nogle dage kan han stadig have.
Men det er ikke så slemt, at jeg ikke han håndtere det. Og hvis du holder fast i din opdragelse, og kræver at han opfører sig "normalt" og bibeholder dine faste rutiner uden hensyntagen til, hvad HAN synes, så bliver det mindre og mindre, forsvindende, og til sidst bliver din hest normal igen (igen, dette gælder for de 80% af hestene der falder indenfor normalen.)
Hvis IKKE det bliver bedre, så må du jo have den flyttet på en vallakfold.
Hjælp til lidt foldproblemer!