muskelfattig og vommet? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg er den heldige ejer af en snart 10 årig varmblods blanding.
Jeg har haft ham i lidt over seks måneder snart.
Da jeg fik ham var han rigtig tyk og meget vommet (han havde stået stille 2-3 måneder).
Så vi begyndte stille og roligt med ridningen og efter halv anden måned havde han smidt nogle kilo, og herefter fik jeg udarbejdet ny foderplan hvorefter han begyndte at tage på igen. Jeg begyndte stille og roligt at skære lidt ned i foderet samtidig med at han blev redet og hen over 2-3 måneder nåede han til sidst ned på næsten igenting i foder, men tabte sig kun en smule.
Herefter begyndte han på slankefoder, og han begyndte så at tabe sig, på bagpart, hals og bringe. Men hans mave var ingen forandring.
Udover at han ikke kan komme af med vommen, så taber han også musklerne rigtig hurtigt..
Han er en rigtig legedreng på folden og har derefter stået syg/skadet et par gange, og hver gang har han tabt musklerne fuldstændigt.
Efter første gang han havde stået stille lagde vi meget vægt på rygmusklerne da han virkede mest muskelfattig der, og det gav også pote.
da han så stod stille sidst i halv anden uge med få skridt-ture hvor der blev redet frem og ned, havde han tabt absolut alle rygmuskler?
Nogle råd eller erfaringer?
jan 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 66
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Hvis han ikke længere er fed, så er han jo nødt til at få sin energi et andet sted fra, og så er det musklerne der ryger.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Krybben:
Grovfoder:
Græs eller jordfold
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
maj 2008
Følger: 100 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 167 Svar: 753
De får dog halm på folden som jeg ikke kan forhindre ham i at spise /:
Jeg satte ham op i foder for en uge siden, fordi vi skulle igang med ridningen, netop for at han havde noget at tage af, og fordi jeg syntes han var tynd over ryggen.
JM:
I krybben får han foder to gange dagligt. som består af tjørnehøj mølle heste musli light, greenpower lucerne light og tjørnehøj mølle sort havre. samt biotin som tilskud.
Grovfoder får han ca 11kg wrap dagligt, et par kilo ekstra de få dage han kommer tidligt ind.
Han står på græsfold hvor der også bliver kort halm ud.
Lone: jeg havde også tænkt om det kunne være dette? for han er VIRKELIG vommet. (se evt hans profil under mig 'Cappútino')
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Når man kigger på hans billeder er det jo ikke en tyk hest man ser, vommet ja men ikke tyk.
Hvad fortæller hans huld dig hvis du ser bort fra vommen. kan du let mærke hans ribben? Hvis du ikke kan mærke hans ribben og du stadig synes han er til den gode side, kan du dagtens skære hans mængde af wrap ned. wrap er meget fedende med 11 kg ud over en god portion krybbefoder.
Måske du skal få lagt en ny foderplan helt specifikt med henblik på han nemt taber muskler, så der tages hensyn til dette
En hest som din bør veje ca. 600 kg. så min. doseringen af wrap er dagligt 12 kg. så der ville jeg ikke gøre noget snarere den anden vej rundt, det virker somom den er i underskud af mad der skal holde den ved korrekt huld.
De små børn i afrika er ikke tykke fordi de spiser for meget men ´fordi de får det forkerte, det er det der er galt her.
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
Så sørg for en masse mavemuskel-stimulerende ridning
maj 2008
Han er en stor fyr på 650kg, så der skal bestemt ikke skæres ned på hans wrap.
man kan let mærke hans ribben og han er herefter sat op i foder (fra vedligehold til middelridning) da de kan mærkes for meget.
Trods de mange måneders forskellig ridning har det absolut ingen forskel gjord på hans vom.
nov 2008
maj 2008
Hesten æder jo ikke halm i boksen, og hvad nytte er det at skifte strøelse når den stadig har adgang til halm på fold?
nov 2008
Nogen heste ser også bare mere vommede ud end andre og hvis han er en stor dreng, kan det jo også være sådan med ham. Men masser af galoparbejde er godt for mavemusklerne og så selvfølgelig de vitgige rygmuskler som du selv er opmærksom på. Ingen gode, stærke rygmuskler - ingen ting der kan hjælpe til at holde mavsen. Frem og ned med næsen i godt tempo så den får brugt ryggen optimalt - gerne i alle gangarter er mit bud på en god og muskelopbyggende træning.
maj 2008
Og han er skam også typen der leger på fold, men er ikke noget han gider i længden og bruger mange timer i halmbunken hver dag.
jan 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 66
Jeg havde det også bedst med min stod på halm, men det gik op for mig hvor meget han egentlig spiste af halm om natten da vi flyttede ham til et sted hvor halm i boksen var bandlyst, han får stadig halm på folden, men hans vom er væk efter han ikk står på halm i boksen, og nej han er ikk blevet redet så meget så det er derfor, det har ene og alene været pga af halmen i boksen
maj 2008
Og igen så ved jeg at den ikke spiser halm i boksen! Den får meget wrap, og spiser ikke halm så længe der er wrap, hvilket der ALTID er!
maj 2008
Men jo jeg vil da lige forsøge at tage et billed imorgen og smide et link
muskelfattig og vommet?