Hvilke hest til mig? {{forumTopicSubject}}
Nå håber nogle af alle jer heste-kloge nogle kan hjælpe mig. Om et år eller to får jeg nemlig ENGELIG mulighed for at få min egen hest. Jeg har haft med heste at gør siden jeg var 7 år og har altid drømt om min egen hest. Men tiden og økonomien har bare ikke været til det før nu. Men nu kommer næste ”problem” så – hvilken race til mig…
Jeg har som sagt haft med heste at gøre men langt de fleste a dem har været blandinger. Dog har jeg også kendskab til racer som shetlænder, fjordhest, islænder, traver, new forest, knabstrubber og lidt i den dur.
Jeg er 27 år gammel, og kunne ikke tænke mig en pony og heller ikke en islænder – men gerne en stor hest.
Jeg interesserer mig ikke for konkurrencer i hverken spring, løb eller dressur så der er ingen krav om at hesten skal være fantastisk til noget af dette. Derimod skal jeg bruge hesten til daglige lange rideture på stranden og i skoven. Så det skal altså være en hest som vil trives med næsten dagligt at komme på en lang tur ud i naturen. Derimod prioriterer jeg træning af hesten højt. Her mener jeg træning i samarbejde og at kunne udføre en masse forskellige øvelser (som fx ”giv hov”, bare ting med munden osv.). Jeg træner uden brug af tvang, pres og straf. Derimod træner med ved hjælp af klikker og positive forstærkninger.
Jeg kunne godt tænke mig en hest som derfor er fokuseret på sin mig og knytter sig til mig. Desuden kunne jeg godt tænke mig en hest som ikke var overdrevet nervøs (da den vil komme med rigtig mange steder hen også blandt mange mennesker osv.)
Så ja hvilke racer tænker I kunne være noget – og hvilke racer tænker i slet ikke kunne være noget.
Uden at jeg ved ekstremt meget om den anden end hvad jeg kan læse i bøger og på foreningens hjemmeside tiltaler en Friser mig meget. Men hvad siger I.
Desuden vil jeg gerne have en vallak
jun 2006
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
Men kig på forskellige racer, lige pludselig finder du nok den "eneste ene"
feb 2010
Følger: 32 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 315
jul 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 42
For en friser, Tinker, Irish Cob de ligger ikke lige i den billige ende..
Men tror nu ikke der er en race, som ikke ville passe til det du leder efter..
Har selv en oldenborger, som ville passe helt fint til det du søger, men det ville en araber, DV, trekener osv også
En blanding ville også passe godt, det du skal kigge efter er kemien mellem jer, hestens temperament osv.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Find dig en hest, som passer på din beskrivelse og som du bare klikker med når du prøver den.
- Jeg ville ikke sige friesere er rolige heste, som tinkere, da friesere er varmblod og tinkere er koldblod.
Og vil nu nok mene, at irish cob og tinkere er i den billige ende af prisskalaen.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Vi har selv 4 hjemme lige nu af den slags og det er umiddelbart en hest at anbefale udfra dine behov.
Hvis frieseren tiltaler dig synes jeg det er en god idé at se på dem, de fleste friesere jeg har mødt har været for lette at tænde til mine behov, jeg vil helst have en hest der er nede på jorden.
mine egne erfaringer med tinkeren er foreksempel tit og ofte at det er mig der bliver forskrækket for en hund, når jeg rider tur på Maj. Det er hende som holder jordforbindelsen.
Det er meget typisk for tinkeren, hvor man går meget op i temperament, inden for avlen.
Jolene er en mere vågen hest, men hun er stabil og hun kan oftest tales til tingene. Og hun er en hest som nyder at være ude. Da hun var 2 var hun ude som model to dage i træk, hvor der stod 20 ikke hestemennesker og rørte hende overalt på samme tid.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Kommer også an på din vægt - uden at lyde dømmende :o)
Men vejer du 80-90kg vil en tinker, haflinger og fjordhest have svært ved at bære en sadel som din mås kan være i.
Ligesom du med din højde skal tænke over til hvilken højde hest det vil være mest harmonisk og hvor til du vil give signaler bedst.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Da jeg skulle have hest var det især disse racer/bladninger jeg gik efter:
Oldenborger (ikke den ny)
Nordbagge blanding
Fredriksborger
Knabstrubber
Jeg endte så op med min Nordbagge/DV
Synes generelt disse er gode racer som virker intelligente, især Nordbaggen (selvom den er udskældt), og så gjorde det mig ikke noget, hvis de var krydset med lidt andet, så længe det ikke var noget alt for "hedt blod"
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
Personligt ville jeg vælge en travhest, der ikke har oplevet travsporten. Jeg kender selv et par stykker, og jeg synes de er meget samarbejdsvillige.
Jeg har også Lukas, som er en fjordhest/oldenborgblanding. Han bliver godtnok ikke så høj, men han er super samarbejdsvilig. Så jeg kan klart anbefale noget med noget fjordhest eller oldenborger.
Hvilke hest til mig?