{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
896 visninger | Oprettet:

vil vi topsport eller vil vi ikke ? {{forumTopicSubject}}

ja som overskriften lyde
vil vi topsporten eller vil vi ikke.
Vil vi se en svævende Tortilas og en flyvende Tarok
eller
Adreas H tulle rundt i en LB for lange tøjler og travkuske køre ved siden af hinanden og snakke strikke opskrifter

Topsporten er hård, inden for alle grene
Men ens for alle er at hesten skal kunne ville det.
Du kan arbejde fra nu af og til dommedag, hvis hesten ikke brænder for det, så kommer den aldrig derop.
Mener bestemt ikke at alle trænings metoder er lige gode, men jeg er ikke i tvivl om at de heste bliver passet og plejet efter alle kunstens regler
Tja det er bare min mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil vi topsport eller vil vi ikke ?
  • #1   10. nov 2011 Jeg er helt enig, men ser ikke lige pointen smiley vi har vel alle en mening om alt ting.

• #2   10. nov 2011 Jeg er helt enig og er endda så heldig at både mig og min hest er opsat efter at gå efter top sporten, (ikke at vi er der endnu men det kommer for håbenligt) men desværre er der jo nogle ryttere der tvinger hesten alt for meget og presser alt for meget på i stedet for at give den gode oplevelser men ja top sport er hamrende hårdt

• #3   10. nov 2011 jeg syntes bare man saver topsporten ned igen igen.
    Lidt lige som at man ser VM for eks, men kun for at kunne forarges.
    Man ser alt det onde men ikke det gode.
    En smule jalousi, måske smiley

• #4   10. nov 2011 Kan ikke rigtig se pointen i det her indlæg. smiley

• #5   10. nov 2011 ja jeg syntes top sporten er fedt - hvis det foregår på hestens præmisser. For mig er det at man tager hensyn til hestens anatomi og psyke - hvilket der idag ikke bliver gjort af alle.

Hatten af for de der gør smiley Ingen har sagt at LB skal foregå for lange tøjler - hesten kan fint samles, og være i holdning uden tvang - hvis man bruger den tid det tager smiley

• #6   10. nov 2011
    Det er vel ikke enten eller?

• #7   11. nov 2011 * tvang og uetisk ridning sker på alle niveauer.

* Jo heste gør ting de ikke vil og ikke kan lide, det sker hele tiden.

Det er forfærdelig som nogle topryttere ride deres heste. Men jeg kan blive lige så stik tosset når jeg er ude og se distriktsstævner/landsstævner i spring og er der altid et par små snotforkælede møgunger med der . når de laver fejl og hesten stopper så får de nogle tæsk, falder de af tager de fat i tøjlerne og og hakker dem i munden.

Hvor mange af jer har stået med en hest i million klasse? Jeg er også imod heste ikke kommer på fold, men samtidig kan jeg godt forstå man er meget øm om sin hest. Jeg kender en der har en hest til 1 - 1,5 mio. det er den værd, og den kan sælges for det. der har været købere som ville give 1 mio. men hun kunne ikke sælge ham. Kommer han til skade og bliver uridelig, er der ikke en chance for hun har råd til en hest med samme kapacitet. Så jeg kan et eller andet sted godt forstå det.

• #8   11. nov 2011 Så det du siger, Filipa, er penge over hestevelfærd?? Tænker ift. det sidste du skriver... For så kan jeg ikke se hvordan det hænger sammen med resten af dit indlæg smiley

• #9   11. nov 2011 topsport er = penge - mange penge.
    Jeg ville ikke selv have samvittighed til ikke at lade mine heste komme på fold eller i det mindste bare ud på en bane i 4-6 timer.
    Der er et enormt pres på både ryttere og heste.
    Hvis vi bliver nr 8 har vi måske mistet 500 kr hvor de måske mister 100.000,-
    Jeg er helt enig i at man burde ride pænere og give hesten mere frihed, men så længe der er brodne kar, så bliver de andre nødt til at følge efter så godt de kan.
    Jeg sidder gerne og ser en hel vm klasse for at nyde de flotte heste og glædes når der er en tortilas på banen.
    Men gider ikke bruge krudt på at de er under lod og ikke takter rent, og rytter er dum dum thi hi

• #10   11. nov 2011 Kan ikke sætte mig ind i dine selvmodsigende indlæg, Lone O smiley

Du skriver "Jeg er helt enig i at man burde ride pænere og give hesten mere frihed" Og så fortsætter du med ordene: "men så længe der er brodne kar, så bliver de andre nødt til at følge efter så godt de kan."

Så er der vel ingen tvivl om, at du støtter sporten uafhængigt af hvordan de er nået til tops smiley

Mit problem når man snakker HESTEsport, er at man jo indgår i et samarbejde med hesten. Og hvis man er nødt til at benytte sig af tvang og hårde metoder for at nå til tops (som jeg så ofte har hørt folk proklamere som lovlig undskyldning for at ride som en hensynsløs mås!!) så bør man måske se på de krav, der stilles til både hest og rytter og justere dem, så det når et niveau, hvor hest og rytter skal yde deres ypperste, men på en altid hestevenlig og fair måde...

• #11   11. nov 2011 Bouncer B ok kan godt se det lyder lidt mærkeligt smiley
    Men det jeg mener er at når for eks Anky med hendes - efter min mening - ikke særlige venlige træningsmetoder, ryger til tops, så må de andre ryttere finde på "noget" for at følge med, ellers mister de penge.
    Så længe det handler om penge, så bliver det næppe anderledes, fordi der altid vil være nogen, der går til yderligheder.
    Med fare for mit liv thi hi
    jeg tror også at mange af os havde tænkt anderledes hvis vi havde været deroppe smiley

• #12   11. nov 2011
    Det behøves ikke være enten eller :o)
    Hvorfor skal det enten være en LB for løse tøjler - eller en GP med vandret kandarstang og hovedet trukket bag lod?

Den gyldne mellemvej findes og har skam set nogle som jeg syntes red fortræffeligt kønt - også selvom det var GP.
    Men hvordan deres heste blev holdt, aner jeg ikke.

Har man ikke nerver til at have en hest stående uden for, så skal man holde sig til en sport hvor tingene kun går ud over en selv - golf fx. Eller holde sig på et niveau hvor man har samvittighed til det.

Ridning på højt niveau er desværre rigmandssport og forretning, burde det ikke være.

• #13   11. nov 2011 Fededyret & Finken´s mor .
    du er inde på noget af det helt rigtige (også med Tarok thi hi) men hvis man evt kunne begynde at opstarte nogle stævner, hvor diverse hjælpemidler ikke er tilladt, ja det ville være et skridt på vejen
    men men man kan så frygte at når der er gået nogle år, så begynder man med den ufine træning derhjemme, for lige at kunne slå " hende den snobbede"
    og igen senere, ja så er det igen penge der tæller

• #14   11. nov 2011 naivt, tja
    Nu er jeg ikke så meget inden i western men,For bare 10-12 år siden hørte man tit om tæt at western rytter, ja de red på hestens præmisser og plejede hesten godt.
    Nu er western også blevet en penge maskine og det ses på træningen.
    Men ja, heldigvis er der sket en stor positiv udvikling fra vi startede for 35 år siden

Kommentér på:
vil vi topsport eller vil vi ikke ?

Annonce