{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange gram dækken bruger i på jeres?
  • #2   8. nov 2011 Det er nemlig rigtig smiley

• #3   8. nov 2011 Min er klippet for halv anden måned siden og går stadig med 100 grams dækken og er stadig som ny klippet smiley

• #4   8. nov 2011 Også klippet og 300 g her - de er fint varme under, men den gamle sætter som sædvanligt pels alligevel, så næste gang den står på klipning (regner med at vente til temperaturen nærmer sig frysepunktet i dagtimerne) ryger der 1-150 g mere på...

• #5   8. nov 2011 Det er jo også vidt forskelligt fra hest til hest hvor hurtigt de sætter pels - den gamle gør det uanset hvor meget man pakker ham ind og skal derfor klippes 3-4 gange på en vinter, mens den unge kan gå en hel vinter på 1 (måske 2) klipning(er)...

• #6   8. nov 2011 Ej, hvor sjovt, men man må sige at der virkelig er forskel på hestene :-)! Balou han skal jo have et godt tykt varmt dækken på pga. han skal have noget til at erstatte han MEGET lange pels.. Min har før gået med 150 g. dækken men han satte virkelig hurtig pels smiley

• #7   8. nov 2011 Cristine:

Balou han er 5 årog har allerede fået to klipninger, men jeg tror det er fordi at han er født og får VIRKELIG lang pels om vinteren. Sidste vinter (der var han ikke klippet) blev hans pels målet til 5 cm smiley

• #8   8. nov 2011 Min blev klippet for en lille uge siden og går med 200g på.. Han holder fint varmen.

• #9   8. nov 2011 Annie: Jamen gamle Victor hos mig, han må simpelthen være en islænder i forklædning... Bliver han ikke klippet jævnligt vinteren over får han ganske simpelt islænderpels - og det er uanset hvor meget vi pakker ham ind...

Normalt begynder han at sætte pels allerede i august for uha, der kommer temperaturen jo nogle nætter under de 20 grader og så fryser man jo!!!

Tror den eneste grund til at jeg har kunnet vente med første klipning til efterårsferien var fordi han har gået med dækken fra slut juli/start august pga de kolde og våde sommerdage, hvor begge heste frøs...

• #10   8. nov 2011 Sådan er Balou's pels også smiley Men han har det nu ikke med at fryse smiley

• #12   8. nov 2011 min er klippet for 3 uger siden og har 300 gr. på

• #13   8. nov 2011 Min er blevet klippet idag... Over hele kroppen på nær sadelleje... Hun gik med 300 g inden hun blev klippet og har så fået et 200 g's indenunder nu så hun ialt har 500 G på.....

• #14   8. nov 2011 Min er ikke klippet, men hun har til gengæld heller ikke lagt pels til endnu.. Hun går med 150-200 g med fleecedækken indenunder smiley

• #15   8. nov 2011 Ditte B: Tjah, så er vi unægteligt nødt til at lægge mere på, men det er bare forskelligt fra hest til hest, hvor meget de har brug for - man må da gå ud fra at folk kender deres heste :o)

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #16   8. nov 2011 Gamel dame noget for tør i det er fuldklippet og har 420 gram på med fuld hals og hun holder tilpas kropstemp.

Ja heste er meget forskellige og deres behov for tøj ligeså der er selvom mange har en mening om det ingen opskrift på hvor meget og hvornår der skal eks. antal gram på. man skal lære sin hest at kende og give den tøj på efter dens behov og ikke efter hvad andre mener er lidt eller for meget for tidligt eller for sent.

• #17   8. nov 2011 Ditte: det jo heldigvis deres problem.

Min fuldblod er IKKE klippet, men går med 350 g .. Han sætter absolut ingen pels. Sidste år prøvede vinden dækken til 1 okt som resulterede i en forkølet hest. Han sætter ingen pels ..

Et eller andet sted er jeg træt af folk som regner med alle heste kan gå uden dækken hvis de ikke bliver klippet. Men det er jo bare ikke alle heste der er ens.. Kunne cassis slippe for dækken gjorde han sku set for det ville da være nemmest.. Er træt af at blive stemplet som en der gør det for ens egen skyld og ikke hesten ..

ALLE heste er ikke ens!!

• #18   8. nov 2011 Vinden = uden

• #19   8. nov 2011 Jeg klippede min på halsen i dag, og så kom han ud med 300 g. dækken i nogle timer. Han frøs ikke da han kom ind, og tjekkede lige igen da jeg var nede og fodre for natten, der var heller ingenting. Men jeg frygter lidt han kommer til at fryse, når jeg klipper resten af ham i morgen. Han er en frygtelig frossenpind, og han har en rimelig tyk bjørnepels, der hvor han ikke er klippet.
    Det er bare træls at skulle give ham det tykkeste dækken på allerede. Så håber det han har nu er nok til frosten og kulden kommer smiley Til den tid får han er 360 g. vinterdækken på, med en 200 g. hals og så et stalddækken indenunder.

• #20   8. nov 2011 Jeaanet H - Nej alle heste er ikke ens. Min har gået med regndækken rigtig længe nu, og har haft en tyk pels. Og han frøs altså stadig lidt.
    Men nu hvor jeg skal til at ride igen, så kan han jo ikke rende rundt med den tykke pels, for han er virkelig ikke til at få tør.

• #21   8. nov 2011 Jeaanet H: Netop! Jeg har også stået med syg hest fordi jeg trak den med at lægge dækken på. Det var da den unge (6-års) var 3 - vi havde en august, som var kold og våd som denne, men hesten skulle ikke rides før året efter, så ingen grund til dækken på det tidspunkt... Jeg blev klogere! Hesten hundefrøs og tabte sig voldsomt i løbet af en uge og blev snotforkølet - SÅ fik den dækken på!

I foråret var jeg flere gange oppe at diskutere med de andre opstaldere i den stald, hvor jeg stod, da de syntes jeg havde dækken på for længe og for længst skulle have smidt det som de havde - men hvis hest gik fri for sygdom, mens de andres immunforsvar gik ned på stribe?

Man siger af skade bliver man klog - jeg kender mine heste og kender deres behov - netop derfor vil jeg også hellere pakke dem ind med 600g til vinter end risikere en syg hest :o) Det er ikke i deres trivsel at fryse og derfor blive syge :o)

• #22   8. nov 2011 Nej jeg syntes det okay folk klipper osv og de må for Guds skyld gerne give hesten 500 g på.. Det jeg ikke forstår er folk der nærmest bliver forarvet over at ens heste går ned 300g nu .. Min går selv med 350 men osse fordi han ikk sætter pels..

Det er bare folk der nærmest får et anfald fordi man siger ens heste går med tykke dækner allerede nu:) efter min mening skal man give på efter behov smiley

• #23   8. nov 2011 Christine: li præcis.. Syntes det underligt andre kan få anfald når man siger det, men heller pak ind end syg hest.. Syntes det utroligt nogen mener alle heste kan gå uden, men sådan er det ikke.. Jeg kender min hest bedst og Går udfra andre osse kender deres heste bedst..

• #24   8. nov 2011 Jeaanet H - Præcis, kunne ikke være mere enig smiley

• #25   8. nov 2011 300g - klippet for 2 uger siden smiley

Han er allerede ved at sætte en smugle pels igen, men er alligevel dejlig varm inden under smiley
    Selv efter 11 timer på fold smiley

• #26   8. nov 2011 Jeg synes så at 500 g nu er lidt meget nu?

• #27   8. nov 2011 Min blev klippet i søndags og fik der 150 gram på, han er dejlig lun, han ville stor svede med 300 gram, men er slet heller ikke kuldeskær :O)
    Men ja jeg syntes også det er helt fint med folk der allerde har 300-500 g på hvis det er fint for deres heste. men hvad gør man så til vinter hvor det kan være 20 grader koldere end nu? så får de 1000 g på eller ?? smiley

• #28   8. nov 2011 Det jo forskelligt hvad hestene har behov for.. Min kan nøjes med 150 g oveni . Dvs 450 g dækken selvom han har 300g nu smiley

• #29   8. nov 2011 Det er vel ikke så vigtigt, hvad andre bruger, men hvad din hest har brug for. Hvordan er dens miljø/omgivelser og ikke mindst hvordan er dens pels.

• #30   8. nov 2011 Min har lige fået 300 g på idag og blev klippet for omkring 3 uger siden.

Jeg forstår ikke dem der fx ligger et regndækken og overgangsdækken på.. Hesten kan jo ikke ånde igennem 2 dækkener.. Nogle der har en god forklaring på det? smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #31   8. nov 2011 Det kan jo være de ikke lige har råd til at købe et dækken der er beregnet til at bruges sammen med et andet dækken, jeg bruger feks. Horsewares dækner og de laver underdyner der er beregnet til at lægge under de andre uden at åndbarheden forringes.

• #32   8. nov 2011 Jeg tænkte ikke så meget på underdyner, men 2 dækkener der er vind- og vandtætte. Det kan de jo ikke ånde igennem...

• #33   8. nov 2011 Det jo heldigvis deres hovedpine og ikke din eller min smiley de ved vel hvad de gør da de kender deres hest bedst

• #34   9. nov 2011 Line P: Lige præcis.. Jeg har også hørt om nogle der ligefrem går med 3! :s

• #35   10. nov 2011 Hold da op, 500gr. hva har den så på når der er 20 grader? 200g?
    Min er klippet helt, går med 200g Rambo, og holder varmen fint.

Kommentér på:
Hvor mange gram dækken bruger i på jeres?

Annonce