{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

klipning - syndt? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg fik lavet en irsk klip på hesten forleden dag. Han har haft gået med overgangsdækken/regndækken den sidste 1 ½ måned, og sveder meget under ridning på bringe, hals og i sadel/gjordlege. Vi valgte at få ham klippet fordi vi ikke ville have han skulle stå våd under dækkenet, når vi engang tog hjem fra stalden af. Vores udlejer mener at det er møgsynd for hesten at blive klippet, og det forstår jeg ikke. Nu fik udlejer overtalt min mor, hestens ejer, til at købe dækken med hals, idet den ellers ville dø af kulde, og at det var dumt overhovedet at klippe hesten, da vi jo bare kunne smide et skridttæppe på den, inden vi gik (så skulle de nok tage det af) og ellers kunne vi jo bare skridte ordentligt af. Det hele er selvfølgelig sagt i en munter, men alligevel lidt dømmende stemning. Har personligt aldrig brugt dækken med hals når mine heste har været klippet, og slet ikke ved en irsk. Og vi skridter altså ret meget af, men han sveder sådan set også bare når han står. Kan ikke se hvorfor det skal være synd at hesten bliver klippet. Vi har ikke lyst til at han skal stå helt uden dækken da han ellers ville være våd over laaang tid, efter ridning, uanset om vi så skridtede af i en time. Kan ikke lige se hvorfor den ene løsning er bedre/dårligere/mere synd end den anden. Hvad har i med klippede heste gjort, og synes i at jeg er helt galt på den?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klipning - syndt?
  • #1   7. nov 2011
    Du kan bruge søgefuktionen til at få svar på det smiley

• #2   7. nov 2011 Vores er klippet over hele kroppen + ben og står med vinterdækken. Ved ikke lige hvor mange gram det er på - men det er i hvert fald uden hals. SÅ koldt er det slet ikke endnu - og det er langt fra altid nødvendigt.

Tror ikke vores får hals på i år - kommer an på hvor koldt det bliver senere hen... Men i hvert fald ikke endnu smiley

Synes bestemt i har gjort det rigtig i at klippe ham hvis han har svedt så meget - men synes ikke i skal lægge hals på. Bare et dejligt varmt dækken smiley

• #3   7. nov 2011 jeg hader at lægge hals på hestene for i mange tilfælde ødelægger det desværre manen. Synes det er noget fis at det er synd og klippe, det er mere synd hvis hesten skal svede så voldsomt!

• #4   7. nov 2011 Krikken: Nu er der nok ikke andre der har stået i præcis min situation, men jeg er sikker på, at hvis jeg ville finde folks meninger om klipning kunne jeg finde noget. Nu tænkte jeg mere på den slags klipning vi havde fået, plus det med dækkenet smiley

• #5   7. nov 2011 min er klippet over hele kroppen, dog har han en krone på bagdelen. han går med et 200-300 grams dækken uden hals, og hvis han skal ud på folden får han skridttæppe på inden under. det ville være mere synd hvis hesten ikke var klippet og skulle stå plaskvåd og fryse efter ridning hver gang, plus så er der en risiko for at den bliver syg af det. det er bestemt ikke synd at klippe, tværtimod. smiley

• #6   8. nov 2011 Axel er fuld-klippet hver vinter, og har aldrig brugt dækken med hals. Halsen ødelægger manen, hæmmer bevægelsesfriheden mm. og er i mine øjne dybest set unødvendigt

• #7   8. nov 2011 Selvfølgelig er det ikke synd at klippe hesten. Det er kun for hestens skyld man gør det. Man ender med en syg hest. Fordi de tager sålangtid om at blive tør. En hest der bare traver lidt med vinterpels sveder jo næsten med det samme.. smiley

• #8   8. nov 2011 Min er klippet på HELE halsen og bringen og går ikke med dækken. Jeg vil sige at din mor ikke skal lytte til den person der. Da det er en fis i hornlygte, at de fryser uden hals osv.

• #9   8. nov 2011 Ja min mor fik jo så dårlig samvittighed at hun købte et dækken med halvhals... Men er der nogle der har artikler eller andet der kan understøtte? Dyrlægen var der nemlig også og hun syntes nemlig også at heste der er klippet på halsen skal have dækken med hals... Hun sagde så også: Hellere en klippet hest med dækken, uden hals, end en hest uden dækken, der står og sveder.

• #10   8. nov 2011
    Sabrina - tjek Zolo's klipning ud - han går endda helt uden dækken :o)
    Hvis hestene fryser, så skal de nok sige til...

• #11   12. nov 2011 Min pony går med 300 g uden hals. Det er jo slet ikke nødvendigt, og det slider bare rigtig meget på hesten man. Hellere en hest med et par lange hår på halsen, end en hest uden en ordenlig man smiley

Kommentér på:
klipning - syndt?

Annonce