{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Lammeskindssadel/bomløs distance Skovtræning??l {{forumTopicSubject}}

Hej alle i dejlige hg folk! smiley

Jeg håber i gider læse min (frygtelig lange) forklaring og give gode råd/idéer til en god løsning for mig.

Jeg har læst debatter op og ned... Men kan ikke finde svar på mit spørgsmål. Så, here goes:

Jeg har en Trakehner hoppe på ca 160 men en kort ryg (kort anlægsflade) da hun er 50% Shagya Araber. Det bevirker at hun helst skal gå med 16-16,5" sadel. Konsekvensen er at hun får ondt i ryggen og bliver låst i lænden. Hun har haft kiropraktor to gange i den forbindelse og har pt ingen problemer/smerter.

Hun viser tendens til gjordkrampe og er meget sadel-sur/ gjord-sur. Det er meget naturligt at selvom smerten forsvinder og problemet er løst så glemmer hesten ikke at den før forbandt sadel=smerte/ubehag.

Jeg har derfor nu:
-en Bates Innova str. svarende til 16,5-17 med ekstra stor knæstøtte.
-en stübben springsadel (kan ikke huske model) str 16"

Min stübben er utrolig hård i sædet og jeg kan mærke det i mine sædeben flere dage efter at have redet i den. Så har kun lyst til at ride i den når jeg springer og kan stå meget i let sæde.

Min Bates er super blød at sidde i, som en lækker lædersofa smiley Den er umulig at springe i pga. den støre knæstøtte og det kan endda være svært at lave letridning (eller let sæde) men man sidder fantastisk i nedsidning/skridt og galop.

Min problem er: Jeg er begyndt at snuse lidt til tanken om at ride distance. Jeg ved det ikke er sæson men derfor vil jeg gerne have det med i mine overvejelser.
Jeg er begyndt at ride i skoven hvor min kæreste tager sin mountainbike og jeg rider efter. Min hest ELSKER det. Hun nyder skoven og så snart han (min kæreste) speeder lidt op, ryger hendes øre frem og hun stikker efter ham! Det er genial op-ad-bakke-ned-ad-bakke for hende og hun elsker at ræse i skoven. Det meste for mig foregår i let sæde.
Jeg havde tidligere overvejet en bomløssadel eller en lammeskinds sadel til de mange mange ture jeg rider i naturen. Men har læst mig frem til at det ikke er så godt at ride letridning i en bomløs. Så det er jo egentlig ikke så godt til skovtræningen eller hvad??
Jeg ønsker en sadel der er god til lange ture (muligvis med distance træning for øje) som både er god for mig og mine hårde sædeben at side i og god for hestens ryg og som er egnet til letridning/let sæde.
Det skal ikke være en dressursadel da jeg er vild med den jeg har. Springsadlen kan dog evt udskiftes. Er det evt en løsning at købe en lammeskinds "rumpevvarmer" til springsadlen eller sidder man for dårligt fast med sådan en? Det i skovet kan foregå lidt "vildt" så skal kunne "hænge fast".
Kan nogen evt anbefale en springsadel med et blødt sæde i et brugtpris-niveau omkring 1000-3500. Nogen der har gode erfaringer eller idéer til en løsning.??

(Jeg håber i kan svare på nogle af spørgsmålene og ikke bare linker til jeres salgsannoncer, hvilket jeg har prøvet i forbindelse med en lignende debat)

P.f.h. tusind tak fordi i giver jer tid til at hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lammeskindssadel/bomløs distance Skovtræning??l
  • #1   5. nov 2011 Hvis du investerer i et stødabsorberende underlag (500-900 kr), kan du sagtens ride letridning i en lammeskindssadel.
    Og efter de første par ture hænger man faktisk ok fast.. smiley

• #2   5. nov 2011 Jeg vil også sige at hvis du køber en kvalitets bomløs så kan den sagtens rides leteidnung i da der netop er brede bøjleophæng for at kompensere og dette fungere fint sammen med trykfordelende underlag. Mange distance ryttere bruger bomløs.
    Men en rumpevarmer eller evt et gelepad vil måske også løse problemet med din hårde spring sadel. For du kan få rumpe stykker med gel i, de er dejlig aflastende smiley

• #3   5. nov 2011
    Ville ikke bruge en lammeskinds - heller ikke med trykfordelene underlag under, der er bare intet der tager fra stigbøjlernes pres, jo et underlag. Men det er ikke det samme som en bom eller det bomløse har fundet på, for at skåne ryggen.

Så en bomløs jo - også husk at ikke alle heste kan passe alle modeller smiley

Har du prøvet at snakke med en sadelmager?

• #4   5. nov 2011 Lyder godt at i begge mener at bomløs og lammesadel godt kan bruges i letridning.
    Gelepad lyder også godt.
    ser frem til flere svar herinde smiley

• #5   5. nov 2011 Jeg har en lammeskindssadel som min vallak går med og er tilredet med. Jeg rider letridning i den og han går bedre med den end han gør med en alm sadel (jeg har en wintec 2000 med lammeskinds sæde sat på). Jeg er til begge dele men kan godt anbefale lammeskindssadel til distance da man ikke bliver øm bagi smiley

• #6   5. nov 2011 En mulighed for mig kunne godt være et overtræk til springsadlen og en lammepad til de ture der ikke indebære op/ned-ad-bakke-træning.

er der nogen af jer der kender et mærke eller en model af springsadler der er sådan lidt bløde i sædet? Måske er der nogen der har prøvet Bates springsadlerne og dressur som ved om springsadlerne også er bløde at sidde i?

smiley
    Tak for alle svarene

• #7   5. nov 2011
    Spørg en sadelmager - det skal jo også være en der kan tilpasses til hesten smiley

• #8   5. nov 2011 Bruger man altid underlag eller trykfordelende underlag med lammesadler eller er de kanalsyede så man kan bruge dem uden. (og i det spørgsmål tænker jeg til rolig turridning)

• #9   5. nov 2011 Jo jo jeg er da klar over at den skal passe til hesten, men nu spørger jeg jo herinde og det gør jeg fordi der dels ikke bor nogen sadelmagere her i nærheden af hvor jeg bor og det er lidt træls at skulle spørge om noget af den kaliber pr. telefon, samt at det jo er en smagssag om en sadel er god at sidde i. Derfor håber jeg der måske bliver nævn et antal mærker som man så kan læse om på nettet, undersøge prisleje og udvælge nogle jeg syntes om så jeg kan indsnævre det lidt inden en sadelmager evt. bliver kontaktet. Derudover er det jo os herinde, rytterne, der ved hvordan sadlerne er i praksis.

• #10   5. nov 2011
    Slet ikke ment dårligt, bare ment som husk sadelmager - istedet for at smække den på du sidder godt i som et stort antal gør smiley

Hvis du bare skal ride tur uden bøjler i lammeskinds behøves du ikke trykfordelene under. Men bøjler vil jeg, trykfordelene eller ej, ikke anbefale, kun til skridt hvor fødderne bare "hænger" i dem.

• #11   5. nov 2011 Nej nej mit udgangspunkt er hesten! smiley men jeg er godt klar over problemet i at mange desværre tænker mere på sig selv :-S Jeg kan heldigvis godt sidde i de 16" sadler som min hests ryg foretrækker.
    Det med at det helst skal være uden bøjer, er det noget med at det centrere vægten? så den ikke er fordelt og kommer på rygsøjlen? Det er en helt ny verden for mig

Kommentér på:
Lammeskindssadel/bomløs distance Skovtræning??l

Annonce