{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

Ændre i foderplan? {{forumTopicSubject}}

Min hest har fået sig en kodeledsforvridning, og derfor kan han ikke rides noget tid. Han står på fold omkring 8-10 timer dagligt, og skal trækkes med i skridt 15 min om dagen, som maksimum. Jeg tænker på om jeg skal ændre hans foderplan nu når han ikke rides?
Han får på en dag:
600g naturmusli fra hippolyt
600g lucerne fra hippolyt
3 skeer hybenpulver
3 pump olie
10 kg wrap

Skal jeg tage noget af lucernen væk?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre i foderplan?
  • #2   4. nov 2011 400 er bare svært at dele lige over i tre, da han skal have mad tre gange om dagen.
    Han er kun dækket med vitaminer hvis han får minimum 500g om dagen. Hva hvis jeg bare giver en håndfuld lucerne tre gange dagligt, ville det gøre en forskel?


  • #3   4. nov 2011 Hvad med at tage lidt af olien fra ham?;O)

  • #6   4. nov 2011 Har lige fået olien af dyrlægen, så det er på hendes anvisninger.
    Han kan godt blive lidt frisk, mens hans foderstand er fin. Satte ham lidt op i lucerne da han begyndte at sætte pels, det bruger de jo energi på. Kan også lige se hvordan han tager det kun at blive trukket med, ellers tror jeg at jeg går lidt ned i lucerne, der er nemlig både olie og lidt melasse i den (skifter den snart til en uden)


  • #7   4. nov 2011 Ville give Vitamin/mineralblanding i stedet for foderet og så beholde, lucerne, hyben, olie og wrap smiley Så er den dækket ind. Den får ikke nok protein, hvis du skærer for meget ned på lucerne.

  • #8   4. nov 2011 Ham burde være dækket blot af muslien. Lucernen er kun for at det skal fylde mere. Har hørt de ikke kan holde sig kun på vitaminer, kun hvis de får meget wrap ved siden af, omkring 20 kg dagligt.

  • #9   4. nov 2011 Når de står stille, så kan de godt smiley
    Ja, muslien bør dække ind, HVIS man giver fuld dosis. Hvis ikke skal alligevel supplere med vit/min smiley
    Jeg vil langt hellere give lucerne end musli, hvis du skal skære ned smiley


  • #10   4. nov 2011 Okay smiley
    Altså de skal have 100-200 g pr 100 kg hest. Han vejer 400 kg, så det burde passe. Har bare lige købt musli til den næste halvanden måned, så vil helst ikke stoppe med at bruge det. Kan man evt skære ned i halv dosis musli, og så gi vitamin oveni så han stadig er dækket ind men får mindre energi fra muslien? Det skal lige siges at den er havrefri.


  • #11   4. nov 2011 Det er da pjat at den ikke får nok protein hvis man skærer i lucernen. Hvad så med de heste der slet ikke får lucerne ??

    Du kunne faktisk nøjes med wrap og vitaminer.Hvorfor har dyrlægen ordineret olie ??

    Og i øvrigt er det nemt at dele 400 med 3 - bare del det i 3 lige store portioner - det behøver ikke være på gram smiley


  • #12   4. nov 2011 Fordi det skulle være godt for deres led osv når de er lidt oppe i årene. En skade som denne kan jo fremme slidgigt, og så mente hun olie var bedst til at forebygge end at begynde og give direkte medicin imod det.
    Det er ikke altid jeg skal blande alle tre spande, så der er det lidt sværere. Kan self bare give ham lidt under den streng han normalt får til.
    Men som sagt har jeg hørt at de ikke er dækket ind ved vitamin og wrap, med mindre de får rigtig meget wrap.


  • #13   4. nov 2011 Hold da op for en tone, frk ha'er smiley
    Det er faktisk ikke noget pjat. Nu ved jeg ikke om du har fået analyse på dit hø, men nye undersøgelser har vist, at der generelt ikke er nok protein i det danske hø, så det skal suppleres gennem foderet. De fleste får det jo nok gennem en musli-blanding, men nej, vit/min + hø er IKKE nok, hvis du giver mindre end 17+ kg om dagen..

    Trådstarter - det synes jeg lyder som en rigtig god ide, da du derved skærer ned på kalorierne og ikke hestens vitamin og mineralindtag smiley


  • #14   4. nov 2011 Okay tak for svar smiley må lige se hvornår kæresten har tid til at køre mig til min foderforhandler. Lidt synd jeg ikke vidste det da vi var der for 2 uger siden smiley

  • #15   4. nov 2011 Anna - der er ikke noget hverken uhøfligt eller grimt i at bruge ordet pjat smiley Det er et ganske almindeligt ord for noget som måske ikke er helt i tråd med virkeligheden. Selvfølgelig får vi lavet analyse på vores hø og wrap, - og vi er rigtig godt inde i hvad der skal til for at hesten - eller rettere - hestene da vi har 3 forskellige racer/typer i stalden som hver skal have forskelligt smiley

    Ingen af vores får lucerne, men er dækket rigeligt ind alligevel.

    Men trådstarter - jeg synes du skal høre dyrlægen. Han/hun kender din hest og ved sikkert hvad der skal til smiley


  • #16   4. nov 2011 Jeg sagde heller ikke ord, men tone... Whatever.

    Du har noget godt hø eller kan give rigtig meget af det. Så heldig er jeg ikke.


Kommentér på:
Ændre i foderplan?

Annonce