31. aug 2008 Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
At styrke hestens selvtillid {{forumTopicSubject}}
Min pony, har en meget meget lavt selvtillid.
I skoven er det altid hende der vil gå bagerst, igennem vand er det altid hende der skal følge den anden hest, på en springbane finder hun altid den letteste vej udenom springet, med mindre der er en hest foran hende der springer først.
Hun er til daglig en nervøs pony, der er bange for mange ting, bare en overgang fra asfaldt til grus kan være farlig(På de dårlige dage).
Det har fungeret fint, her de sidste år, med bare at være den der går bagerst - så gør hun jo bare hvad den forreste hest gør.
Når vi er selv på tur, er hun altid rigtig dejlig, men og nervøs. F.eks. skal jeg bare holde mig til den store vej i skoven, hvis vi er selv afsted. Så er der intet.
Når der er noget hun ikke vil, så bakker hun bare væk fra det, eller nægter at gå derhen(Drejer væk). Det er ikke noget med hun stejler eller noget som helst!
Engang da vi var ude på tur, prøvede jeg at få hende til at gå forrest. Og der løb hun af med mig.
Men ind imellem er det ligesom hun prøver at 'tage sig sammen'(Hvis man kan sige sådan??) Hvor hun ligepludselig tager styringen og går om foran?
Så jeg tænkte.. Hvis man vil styrke sin ponys selvtillid - skal man så bare træne de situationer hun er utryg i?
Eller har i nogle andre øvelser?
Mvh. Julie
mar 2008
Følger: 109 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 62 Svar: 249
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Hvis det er "farlige" ting i naturen forsøger jeg så vidt det er muligt, at få hesten til at gå helt hen til den "farlige ting" og undersøge den. Han må gerne røre ved den med mulen. Først derefter, kan vi gå videre.
Når man møder nye ting fra ryggen af, kan det være en god idé at få en modig hest til at gå forbi først, og så følge efter. Næste dag, kan du så prøve alene. Nu har hesten været forbi én gang og set det farlige, så burde det ikke være ligeså farligt næste gang.
Bed hesten kom at gå forbi, og bliv ved med at give kommandoen, til den gør det rigtige. Lad vær' med at skifte strategi. Nogle vælger efter nogen tids prøven, at få hesten til at gå en anden vej, gå i siksak forbi, eller hvad ved jeg. Hold dig til én kommando, og afvent den korrekte reaktion (de kaldes negativ forstærkning.)
ROS ved at slippe trykket når hesten gør det korrekt, evt. ros den med din stemme, hvis den er vant til det.
Mht. springning har jeg ikke så meget erfaring, men jeg har løssprunget min egen hest.
Jeg starter altid med noget meget nemt, så hesten lige fatter hvad det går ud op.
Når jeg så sætter udfordringen op, sætter jeg det lige op så det er en udfordring. Hvis hesten har svært ved det, vil jeg kun kræve én, velgennemført runde. Derefter ville jeg sætte springene ned til babyspring igen, lade hesten springe over en enkelt gang, og så stoppe.
Hvis hesten viser noget mere overskud, ville jeg lade hesten springe de svære spring et par gange, sætte springene ned, lade hesten springe over de lave spring en enkelt gang, og så stoppe.
Det er vigtigt at slutte med noget nemt, så hesten får en følselse af overskud og selvtillid. Hesten vil huske det sidste spring bedst, og hvis hesten har en god følelse af det spring, vil den få mere selvtillid næste gang.
Så mht. spring, så brug mindre tid pr. træningssession, men brug den mere komprimeret, og stop når hesten gør det godt Den største ros for hesten, er at få fri, så den vil hurtigt finde ud af, at når den gør et godt stykke arbejde, får den hurtigere fri.
Start med udfordringer, du ved, den kan klare, og sæt små delmål. Husk at gå tro skridt frem, og ét tilbage. Dvs, du kan sagtens tage en nem træningsdag, for du kun laver ting hesten kan i forvejen, hvis du har trænet hårdt de andre dage.
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
At styrke hestens selvtillid