{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Benbeskyttelse
  • #1   29. okt 2011 Nej det gør jeg ikke. Så vidt jeg har forstået er gamacher FOR DET MESTE til ungheste, da de FOR DET MESTE slår benene sammen smiley
    Sommetider har jeg redet med bandager, hvis vi har fået taget dressurbilleder .

• #2   29. okt 2011 Gamacher. Fordi jeg rider på græs, så der kan godt være lidt glat. Så hvis han glider/snubler mm. er han mere beskyttet smiley

• #3   29. okt 2011 Nej, det gør jeg ikke som det er nu, og jeg mener at mange virkelig 'misbruger' det, uden hesten har brug for det - og så ser jeg det som noget negativt i stedet for noget positivt.

Dog skal jeg til at ride med vægtklokker, for at se om det afhjælper nogle af vores gangartsproblemer.

• #4   29. okt 2011 Jeg rider altid med klokker, fordi hun kan finde på at træde op i sig selv.. Ellers har jeg gamacher på, når di rider tur, fordi hun på et tidspunkt snubblede en del og slog hul på koden.

• #5   29. okt 2011 Jeg rider ALDRIG uden benbeskyttelse på min hest. Uanset om det er alm. dressurtræning eller bare en skridttur, så har den oftest bandager (af og til kodeledsgamacher), men ellers altid noget på. Og altid klokker.
    Også på fold går den med gamacher og klokker.

Ganske simpelt fordi min hest er lidt for kostbar til at skulle stå med en benskade smiley

• #6   29. okt 2011 Jeg rider med klokker og gamacher på forbenene da min unghest slår benene sammen smiley

• #7   29. okt 2011
    Ingenting :o)
    Fordi hesten sagtens kan gå på sine ben selv smiley
    Udover det - 4-500kg hest imod et stykke stof eller noget der er ala pap mod hestens vægt, hesten vinder vidst.
    Hvis den vil vride om, forstrække,træde forkert rive noget udover, osv. så kan den sagtens gøre det.
    Desuden tror jeg på at des mere man pakker ind, des sartere bliver hesten.

• #8   29. okt 2011 Jeg rider altid med bandager på forbenene og gamasher på bagbenene, til springtræning og stævne gamasher på alle 4 ben.
    For det første fordi nogle af mine heste er ældre og det er bedre for dem at gå med bandager, og for det andet de skal ikke stå med en skade fordi den har snublet eller trådt forkert, så også altid gamasher og klokker på på fold..

• #9   29. okt 2011 Jeg rider/longerer altid med klokker, da Latimer ellers døjer med trådskader i forhovene og hovballerne.
    Hvis jeg rider i skoven tager jeg også strygere på bagbene for at forhindre at han strejfer sig med en sko på kodeleddet.
    Hvis jeg rider dressur har jeg også gamascher på, der går ned om koden og støtter dette led, så han ikke vrider om. Han er nemlig en klodsmajor smiley
    Men er meget obs på ikke at overophede hans ben og sener, så rider kun med gamascher på kolde dage og ville aldrig ride med bandager og bandageunderlag, da jeg ville være bange for at brænde hans ben og sener sammen.

Krikken: Hvis man laver mange sidebevægelser, så er det altså ikke altid hesten kan styre sine ben selv. Specielt ikke hvis den er meget stort gående. Og jo, et stykke godt neopren, der sidder rigtigt kan sagtens afbøde rigtig meget vrid og slag.
    Det svarer til at sige, at det ikke nytter at gå med støttebind på feks anklen, albuen eller håndleddet fordi du vejer mere end det. Den holder vist ikke helt smiley

• #10   29. okt 2011
    Til slag osv, til overfladiske skrammer - så fair nok, men det at forhindre et hesten får kodeledsforvrengninger os.v - nej...

Ang. at støtte - så er der forskel på menneske og heste ben - hestens ben er stift af sener, blodåre, knogler - vores læg er blød og derfor er der noget og støtte.
    Samme ved håndled osv.

• #11   29. okt 2011 I dressuren har jeg ikke altid noget på, men når jeg springer har jeg altid gemascher på både for og bagben smiley
    Ja hvorfor? Det er vel for at undgå skader, men om de har nogen virkning ved jeg ikke smiley

• #12   29. okt 2011 Ja. Rider med RBH gamacherne de sidder godt på min hest.
    Rider med dem for støtte og beskyttelse. Har en 5 års. Ikke altid lige sikker på benene.

har også klokker på da skoene ellers ruger en tur.

• #13   29. okt 2011 Nej rider ikke med det. Af samme grund som jeg heller aldrig ville bruge det på fold.
    Heste kan godt gå på deres ben og lur mig om de ikke husker at det er dumt at træde op i sig selv gentagne gange smiley
    Ser ingen grund til at gøre heste skrøbeligere end de i forvejen bliver avlet til.
    Desuden er der ikke meget gavn i det - de kan stadig vrikke om, det hjælper det jo intet på smiley

• #14   29. okt 2011 ja jeg rider altid med gamager.

jeg vil hellere beskytte en gang for meget end en gang for lidt og det så skulle koste mig en dyrlæge regning.

Derudover har alle mine heste overlevet at gå med gamager under ridningen. tro det eller ej ..

• #15   29. okt 2011 Min går ALTID med klokker både når jeg rider og når hun er på fold ellers træder hun sine sko af.. Da hun er lidt ældre rider jeg stortset altid med gemacher eller bandager for hun ikke skal få en skade..

• #16   29. okt 2011 Jeg rider ALTID med klokker og gemacher/bandager. Ganske simpelt for at støtte senerne og forhindre skrammer. Dog hvis jeg bare skal skridte en tur på 10-30min for lange tøjler tager for det meste bare klokker på smiley

• #17   29. okt 2011 Altså bruger det på Dufaux, da han ganske enkelt slår benene sammen når man rider ham, og klokker da han har forsko på. =)

• #18   29. okt 2011 Jeg er af den holdning at hesten skal være så naturlig som muligt. Jeg har så bare desværre fået et eksemplar som ikke kan rides uden gamascher da den simpelthen slå benene så meget sammen. man kna hører det når man rider. På folden sker det sjældent at hun kommer ind med sår, så måske hun bare ikke kan finde ud af at sætte benene rigtigt under rytter smiley

• #19   29. okt 2011 Bandager på alle fire ben under dressurtræning eller PC gamascher samt klokker på forhovene- bare for en sikkerheds skyld. Det har da reddet min fra hest fra trådskader, slag og jeg er rimelig sikker på de også kan mindske en seneskade der ellers kunne være værre hvis der intet havde været til beskyttelse. Hvis det vel at mærke sker under ridning.
    PT har hun magnetbandageunderlag på på fold da hun fik en seneskade på folden for små 3 uger siden, hvor hun ellers går uden noget. de komemr af igen når genoptræningen er overstået.
    Jeg har endnu ikke oplevet at min hest har fået brændt benene af pga bandager under ridning. Jeg ville dog ikke lægge neoprengamascher på på fold om sommeren- der har jeg set en med for varme ben.

• #20   29. okt 2011 Jeg rider med ler gemacher/bandager, fordi at min pony har seneskade i begge forben, de beskytter hendes ben, og de varmer benene!
    Jeg rider med almindelige gemacher på den pony jeg rider på, fordi at hun er 21, så jeg vil gerne passe på hende!
    Jeg rider kun med gemacher på forbenene!:D
    -Ved begge ponyer giver jeg dem også Hot and Cool, på alle fire ben til sidst, men det er kun fordi at den ene er gammel og den anden har skadet!:D

• #21   29. okt 2011 Jeg rider med PC gamacher når jeg rider på banen eller longere mine heste. Dette er for at give deres ben lidt mere støtte. De får også klokker på forbenene, dette har nok ikke så meget at gøre der da de ikke går med sko, men synes de skal have dem på hvis de nu skulle træde for meget ind under sig under ridning.

I skoven rider jeg med alm. gamasher da jeg har 2 heste der er ret gode til at lave underlige bevægelser med deres ben når de bliver bange. Her får den ene klokker på forben og den anden får boots på da han har sarte hove.

Ud over det er min gamle hest ret god til at slå sine ben mod hinanden. Dette kan man se på hans gamasher der er fulde af ridser.

Nogle vil nok mene jeg pakker mine heste ind bare for at pakke dem ind, men det må de om. Jeg vil hellere have det på og måske være lidt overbeskyttende end at der måske sker mine heste noget.

• #22   29. okt 2011 Ja det gør jeg.
    Casoprano kan desværre ikke rides mere. Men han gik med enten gamacher eller bandager på alle 4 ben, for at beskytte hans ben mod slag osv. Og klokker på forbenene, fordi han træder langt ind under sig selv og derfor træder op i sig selv. Så for at undgå sår, skrammer og at der ryger en sko.

Han har også stået en del skadet det sidste år, en seneskade i efteråret, så han havde oftest bandager på forbenene for at beskytte senerne. Og så blev benene kølet ned efter ridning.

Desværre satte et spark over hasen en stopper for hans karriere som ridehest. Ikke noget gamacher kunne have afværget.

• #23   29. okt 2011 Jeg rider selv uden. Har aldrig oplevet at min hest fik slag eller skrammer under ridning på trods af at han kun er 5.. Hvis jeg nogensinde tager det på er det af den fjollede grund at det er pænt. Det sker dog virkelig sjældent.

• #24   29. okt 2011 Jeg bruger næsten altid gamasher på hesten. Jeg arbejder fra jorden og laver meget med bomme, paller og hvad vi nu ellers har, og vil derfor gerne beskytte hendes ben.

Det samme når vi er på gåture. Zilla er ikke særlig trafiksikker, og vil helst passe på hendes ben, så godt jeg kan.

• #25   29. okt 2011 Nej, og jeg har aldrig gjort det, KUN hvis jeg skulle ride andres heste, hvor de påkræver det. Ellers ikke. Jeg synes det er helt vildt, så mange som propper alt det 'skidt' på deres heste, selvom de egentlig ikke har brug for det. Da jeg var ude at kigge på hest, begyndte de piger, der fremviste hesten, at putte gamacher, klokker på hesten, og jeg spurgte selvfølgelig hvorfor, da det kunne jo være den havde problemer med noget. Og deres svar var, at de vidste de faktisk ikke. Det var bare noget de gjorde. Jeg var simpelthen målløs! Og jeg synes det sker hyppigere end lige som så, og det er forfærdeligt efter min mening. Især dem, der bruger bandager som en rutine, da bandager på ingen måde er sundt for hestens ben - de skader mere, end de gavner.
    Alt for mange ryttere undervurderer deres egne heste, og behandler dem som glas.

• #26   29. okt 2011 Jeg synes nu det er en god ide at beskytte hestens ben, under træningen. Heste er ikke født med et menneske for enden af et tov, eller med rytter på ryggen. Vi beder hesten om at gøre ting for os, og da det er levende dyr kan den komme til at sparke sigselv eller snuble over noget. Et sår kan betyde at hesten er mere udsat for at få muk her i efterårstiden, eller infektion af en anden art. Det er ikke nødvendigvis noget livstruende, men det kan betyde halthed - at man ikke kan træne med hesten og det er vel det man har en hest for.

Nogen synes det er at pakke hesten ind i vat. Jeg synes det er rart at vide jeg gør hvad jeg kan for at passe på hestens ben, nu hvor jeg forlanger at den gør noget for mig i træningen.

Og så længe man lægger/benytter gamacher og bandager rigtigt, så kan jeg simpelthen ikke se at det kan skade hesten.

• #27   29. okt 2011 Min har gamacher på for og bagben når vi arbejder eller går tur. for hun har det med at sparke forbenene ind i hinanden og bagbenene ind i hinanden.
    Men så snart det ikke siger 'SMAK' hver 2 skridt hun tager så skal vi heller ikke bruge dem mere før vi begynder at tilride hesten.
    Jeg vil gerne beskytte hendes ben mod hende selv når jeg går med hende da jeg kan afbløde slagene en lille smulle.

• #28   29. okt 2011 I spring havde jeg på min pony når jeg red undervisning, ellers aldrig (:
    På min hest har jeg sådan lidt 50/50 .. Nogle dage gør jeg det, andre ikke. Hvis jeg skal i skoven på andet end skridt (som jeg ikke er lige for tiden) så smækker jeg springgamacher på.
    Hvis jeg bare skal ride dressur kommer dressurgamacherne på en gang imellem. Jeg tror mest det er for pyntens skyld :o)

• #29   29. okt 2011 Min har gamacher på for og bagben og klokker på foran når vi rider og på fold har hun klokker på foran smiley

Det er mest fordi jeg ved hun klasker benene sammen når jeg rider smiley
    Min hest er en traver på 5 år som ikke helt er så god til og styre sine ben . så vi forbygger det bare da jeg ved hun har gjort det og stadig gør det lidt.

• #30   29. okt 2011 Kan se at de fleste af jer bruger benbeskyttelse.
    Er jeg den eneste der tænker, wau er nutidens heste så dårlige til at styre deres ben, at de ikke kan gå uden at gøre skade på sig selv?

• #31   29. okt 2011
    Tja - efter min overbevisning har man bare fokuseret for meget på gang, kæmpe bagpart motor og store gangarter = hest der klunter sig over sig selv.
    Især hvis man har avlet med kæmpe bagmotor, men glemt forparten. Og i det hele taget bare avlet efter mere og mere gang, men glemt at hesten også skal kunne gå 3 skridt uden at klunte over dem selv.

Men... I mange tilfælde tror jeg også at det bare er overbeskyttelse - at man pakker ind for at pakke ind.
    Lidt som de forældre der er overpylrede over deres børn og de børn må ingenting. Ikke tage ud og shoppe med veninder, ikke blive længe oppe, ikke dit og ikke dat.

• #33   30. okt 2011
    Ivørigt, så kan det med at træde sko af, træde på sig selv osv. have forbindelse med at hesten er piv skæv i kroppen;
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/607952/607952/

• #34   30. okt 2011 Hesten bliver jo mere kluntet af at have alt det der på benene. Har I selv prøvet at have et par benskinner på?... for ikke at tale om et par klokker eller gamacher. Det kan altså godt mærkes smiley
    Hvis ikke der var en direkte årsag til at lægge beskyttelse på hesten, ville jeg ikke gøre det.
    Min får ikke besyttelse på på fold, under træning eller almindelige skovture. Hvis jeg så skal ud og ride terræn, så kan jeg godt lige bandagere hans ben, således at han er beskyttet mod skrammer. Samme under transport: Han får nogle gode banadger på, self. med bandageunderlag under. Synes simpelthen de transportgamacher er for store og kluntede til, at min hest skal have dem på.
    Jeg bruger også under løsspring, da han ikke udviser nogen fantastisk springteknik endnu.

• #35   30. okt 2011 Altså jeg mener ikke gamacher skader på nogen måde (hvis de vel at mærke sidder rigtigt)
    Men jeg tror fantisk heller ikke på at de gavner det store. Det eneste jeg kunne se en fordel i, var klokker, hvis man havde en hest som trådte op i sig selv (:

• #36   30. okt 2011 Hov - Og så transporterer jeg ALDRIG uden gamacher mere, efter at hun kom ud for en alvorlig skade for halvandet år siden på grund af transport (:

• #37   30. okt 2011 Altså jeg vil nu sige at jeg på ingen måde overbeskytter min, selvom at jeg giver ham Gamacher og klokker på når vi rider, da der jo er en grund til det.

Kan virkelig ikke se hvorfor det nu også skal være en dårlig ting at have gamacher og klokker på sin hest ?? Altså først var det trensen og bidet der var fy fy, så dækken og nu det her .. Helt ærligt man gør det vel ikke uden grund...

• #38   30. okt 2011 Ifølge Krikken er det vel ligefrem synd at ride sin hest..... Luk den da ud i det fri.....

• #39   30. okt 2011 Er igang med tilridning af Oktavia (3 år). Ville det være en god idé at ride med gamacher på hende, når først vi går rigtig igang med undervisning osv.? smiley

• #40   30. okt 2011 Maria: Som du kan se er der meget delte meninger om det med at have noget på benene af sin hest men jeg ville nok gøre det..

• #41   30. okt 2011 Altså under tilridning ville jeg nok også beskytte så godt som muligt, for det er jo nyt det der med at styre benene under rytter også (:

• #42   30. okt 2011 Stine #Team RESR* - Ja, det må man da sige.

Ballonfisken - Ja, det tænker jeg også smiley Tror jeg vil kigge efter nogle helt almindelig gamacher.

• #43   30. okt 2011 Maria: Jeg er helt enig med ballonfisken også smiley

• #44   30. okt 2011 Så burde man faktisk give sine føl gamacher el. bandager på også - de skal jo også til at lære og styre deres ben?

Maria: ikke nødvendigvis. Hvorfor ikke give hypsen en chance for at lære at gå ordentligt på sine fusser smiley

• #45   30. okt 2011
    Michelle & Rivana * - Det var da dejligt at blive overfortolket noget så groft. Vil du ikke være venlig at læse hvad jeg skriver istedet for at læse det du selv vil?

• #46   30. okt 2011 Jeg mener ikke det er synd, til min hest er det bare unødvendigt.. Han kan godt gå på sine ben uden at falde over sine egne ben.

Det jeg stiller spørgsmålstegn ved er om det virkeligt er nødvendigt til så mange heste? Kan det passe at 9/10 danske heste ikke kan styre deres ben?

• #47   30. okt 2011
    I så fald er der gået noget seriøst galt et eller andet sted.
    Ikke om jeg havde lyst til at eje en der ikke kunne gå selv smiley

• #48   30. okt 2011 Altså nu kan Dufaux sagtens selv gå på hans ben, han har det bare med at slå sine ben sammen, så gå selv det kan han jo sagtens. Og så har han forsko på, så derfor også klokker så han ikke træder dem af...

Kommentér på:
Benbeskyttelse

Annonce