{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.746 visninger | Oprettet:

Hønet - nakkeskader/muskelspændinger? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg jo investeret i en del finmaskede hønet for, at øge tyggetiden hos hestene og det fungerer nu også helt fint.

Men nu har der så sået sig en lille bekymring hos mig....nemlig måden hvorpå hestene nu rykker i totterne i hønettene med ganske stor kraft.
Det er både op og ned og fra side til side...ja også rundt og rundt engang imellem.

Jeg tænker muskelspændinger, mulighed for ligamentskader mm - øget risiko for fibersprængninger i forbindelse med ridningen osv osv.
Er jeg pyldret?

Tænker rent faktisk så langt som til tandproblematikker - specielt hos plagene som er under udvikling.

Hvad tænker i om dette?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hønet - nakkeskader/muskelspændinger?
  • #2   25. okt 2011 Det er ikke noget jeg har prøvet, men har læst om en del heste, der har fået skader i hals, nakke og ryg af det og heste der har fået allergier af at ryste støvet ned i lungerne på dem selv. Derudover er det jo heller ikke en naturlig stilling for urhesten at spise i, så jeg kunne ikke finde på at give i et hønet ( :

• #3   25. okt 2011 En af hestene i stalden har et hønet, og stod netop den anden dag og betragtede hvordan den kæmpede med at få det hø ud, og tænkte at det da umuligt kunne være sundt for den. Jeg følger lige med her da jeg inden jeg så den hest, havde overvejet at købe sådan et hønet.

• #4   25. okt 2011 En af mine bekendte som jeg har redet med. Hun bruger lidt hønet ikke dagligt - men især i trailere.. smiley
    Hun hænger den nede ved jorden da det er sundest.. Og binder den lidt stramt så hesten ikke skal kæmpe med den på den måde smiley

• #5   25. okt 2011 hønet der hænger er ikke sunde for hesten. det giver en unaturlig spisestilling, og der giver ovenikøbet fri adgang til luftbejene for de små satans støv partikler der er i hø

• #7   25. okt 2011 Min egen har hønet. Netop for at hans hø skal holde længere, men kan også godt se, hvad I mener med, at det måske ser lidt krampagtigt ud.
    ( Men man kan vel placere hønettet, så hesten får en naturlig ædestilling tænker jeg)

Men jeg tænker så, hvad gør man når ens hest ikke kan tåle og have adgang til ad libitum hø, står på træpiller, og kun har mulighed for at få hø tildelt en gang om dagen? Det bliver lidt svært og få det til at holde hele natten, men hvis de står mere end 4 timer uden noget at tygge på kan man godt sige hej til Hr. Mavesår, hvis man er uheldig.

• #8   25. okt 2011 Min har en høpose i stalden, og de hænger så hun ikke kommer til at stå akavet og spise af det. Har stået og betragtet hende og hun tager ikke fra hulet i posen hun er så snu at hun tager det oppe fra. Så hun står faktisk som når de spiser deres frøgræs i den stoare balle ude på folden.

• #9   25. okt 2011 Jeg vil så lige tilføje, at min har spist af hønet i 2 år, og der har lige været kiropraktor ude, som ingen anmærkninger havde.

• #10   25. okt 2011 Jeg bruger kun honet i traileren fordi jeg ikke mener der er forsvarligt at de står så løst at de kan spise fra jorden.. ellers spiser ine fra jorden. jeg har hørt det ikke er sundt for hestene og spise fra hønet da det er en unaturlig stilling for dem og spise i, men samtidig ture jeg godt nok ikke hænge mit hønet så lavt den kan stå så "normalt" som mulig og spise, den kan vel få dine ben i nettet??

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #11   25. okt 2011 Jeg har anvendt hønet til min i mange år nu og hun har aldrig haft problemer i den retning hun spiser også stille roligt selv med meget små masker 3 x 3 cm hun hiver ud spiser og hiver en ny tot da hun havde det hængende sideværs stod hun tit og sov med hoved gemt i nettet lagde jeg det på gulvet ville hun ikke og vil stadig ikke røre det, det skal op i nettet ellers er det uinteressant smiley

• #12   25. okt 2011 Har i også jeres krybber nede på jorden??

• #13   25. okt 2011 Vi er nogle der bruger hønet, med meget små masker, derudover har hestene ikke grimer på, så riskoen for, at hænge fast er lille... Hvis vi smider wrappen/høet på jorden er det væk på et splitsek. Så hellere et hønet og hesten kan stå og tygge i mange timer, som den også skal!! Ifølge de kloge... smiley

• #14   25. okt 2011 Nu spiser hestene jo ikke af krybberne i flere timer som med hønet smiley Mine har det hø og halm de gider og spise i deres boks så de kan bare tygge løs i alle de timer de gider smiley

• #15   25. okt 2011 Min har hønet da han ellers spreder hans hø ud i HELE boksen, og ikke spiser det...

• #16   25. okt 2011 Min vil heller ikke stå i flere timer hvis det blev lagt på jorden, men derimod i max 20 min.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#17   25. okt 2011 Hele vores stald står med net og det funger fint ingen heste står uden mad det får ikke for meget de tisser og prutter ikke på maden, der er som jeg ser det udelukkende fordele ved at lave en anordning om det er en hø bar et hønet eller andet for de fleste heste spiser ikke wrap der har været i nærheden af tis eller prut med mindre de er sindsygt sultne heller ikke udendørs.

Det gælder jo blot om at finde den løsning der virker for den enkelte stald/hesteejer.

• #18   25. okt 2011 Okay, mon ikke det bare er hvad de er vant til så, jeg har prøvet og putte halm eller hø i deres høhæk, men tit lader især Glorija det ligge ellers piller hun det bare ud også ligger det i boksen,. Men hvis det er i en bunke spiser de det, selvom de nogle gange roder lidt rundt i det, så går de rundt i boksen og "leder" efter det så de kan spise det smiley

• #19   25. okt 2011 Rart med lidt flere øjne, samt erfaringer på/med det.

Mine får wrap i nettene og de hiver seriøst hårdt i de net. De er hængt op, så de ikke kan få benene op mod selv åbningen/rebet som nettet er hængt op i.
    Min ene vallak spiser rimelig pænt, men resten af flokken giver dem nogle gedigne tæsk.

Hvordan lægger i jeres så langt nede...? Hvad gør i med rebet til at binde fast med? Dette kan jo vikles i et hesteben...?

• #20   25. okt 2011 Jeg har nogle tremmer for mit boksvindue,, som er i "almindelig højde" og almindelig størrelse.

Her har jeg på en af tremmerne hængt 2 halmsnore med karabinhager i, så jeg kan clipse hønettet på (det er firkantet) fungerer fint. Det er selvfølgelig ikke på jorden, men han skal ikke strække halsen opad for at spise..

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#21   25. okt 2011 Altså dem på folden de er ikke et problem hvis hesten havde gået i naturen ville den havde søgt føde også i træerne så med mindre de hænger i flere meters højde (ja ja overdrevet men du ved hvad jeg mener smiley så kan jeg slet ikke forestille mig at det giver hesten problemer den bliver jo ikke stående i den akavede stilling imens den tygger den tager vel hovedet ned i normal spise stilling det gør vores i hvertfald.

I boksen har jeg jo et der sidder på væggen kan ses i albummet OPUS one VP det er dog siden blevet special fremstillet da det ikke var holdbart nok men hænger på samme måde og sjovt nok vælger de fleste at spise oppefra selvom nettet går ned til jorden.

Laver lige et lille album så du kan se tidligere net og nuværende net vi har dem kun i boksen men tror med tiden dine heste vil blive mere afslappet med nettene de skal bare vænne sig til at spise langsommere det tager lidt tid.

• #22   25. okt 2011 En mulighed er også at lave en ramme med hønet på som ligger oveni i en balje med hø. Rammen synker ned i baljen efterhånden som hesten spiser, der er styr på stråfoderet og hesten bruger tid på at spise.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#23   25. okt 2011 May S så fik jeg lige smidt 3 billeder ind så kan du se min løsning.

• #24   25. okt 2011 vores har sit finmaskede hønet hængende så lavt at han altid spiser med hovedet nedad. Nettet er fæstnet med den største og mest kraftige karabinhage jeg kunne opdrive (fæstnet til nettets tykke reb) og sat fast i en stor krog. Sådan har han fået sin natmængde i over 2 år nu og der har aldrig været problemer af nogen art.

Han spiser sine vitaminer fra spand sat på gulvet i boksen og hans drikkevand (30 l) er ligeledes i spand på gulvet - så det kan lade sig gøre at fodre lavt også med net hvis det er stort nok og finmasket nok så de ikke kan komme galt afsted hvis det hænger lavt.

Kommentér på:
Hønet - nakkeskader/muskelspændinger?

Annonce