{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Aldersgrænse for halvpart? - ikke fair? {{forumTopicSubject}}

Hey Hg. :o)

Jeg sad lige og skimmede nogle partannoncer, og jeg synes rigtig ofte der er aldersgrænser på? Altså, at man skal være de 13-14 år er okay, men når folk skriver sådan noget i stil med 'Sød hest, velgående, nem at ride, intet staldarbejde, masser af andre ryttere - du skal være min18 år.' er det så bare mig der tænker at der er et eller andet der ikke stemmer? Altså, jeg kan selvfølgelig godt se, at en 18 årig bedre kan tage ansvar for en hest, end en 11 årig, men en pige på 15 kan vel også sagtens tage sig ordentligt af en hest..?
Er det bare mig der er for firkantet? q:

//~Amanda

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aldersgrænse for halvpart? - ikke fair?
  • #1   25. okt 2011 Tja... det er nu engang ejeren af hesten som bestemmer hvem der må og kan få part på deres hest :o)
    - der skal nok være nogen der ikke har en aldersgrænse..

• #2   25. okt 2011 Jeg synes det er ok - der er jo sikkert en grund til at der er en aldersgrænse smiley

• #3   25. okt 2011 Jaa... Det er lidt mærkeligt??

• #5   25. okt 2011 Måske fordi ejeren af hesten vil have en mere moden rytter, og som kan atge det "fulde" ansvar, hvor forældre osv ikke behøver være ind over...

• #6   25. okt 2011 syns også det er fair nok at man ikke føler sig tryg ved at overlade sin hest til en 10-årig der kommer direkte fra rideskolen.!
    Det er jo ejers eget valg - men syns også man skal være til at tage en dialog med.

Fx når man skriver at man skal være over 18 - og man så er 17 så mener jeg ikke det skal være det der skiller hinanden ad smiley

• #7   25. okt 2011 tjah, jeg havde aldergrænse på 18 år som minimum da jeg søgte til min, af den simple grund at mange "småpiger" simpelthen er for fjantede! og så tager de en masse veninder med og sørger ikke altid for at sætte tingene på plads osv. osv. og sådan noget kan hverken jeg eller min hest klare! hun er yderst følsom, så hun kan maks have 1-2 ryttere om ugen, ellers bliver hun helt kuk...

så jeg gjorde det af hensyn til min hest, og så draget af egne erfaringer, fra tidl. steder hvor jeg selv har været som part! smiley

• #8   25. okt 2011 Tjah. Hvis du var under 20 og ville have part hos mig, så ville du være nødt til først at overbevise mig om at du virkelig ER moden nok til det.

Har for mange gange oplevet de unge være useriøse og stoppe lige så snart det blev lidt besværligt.

• #9   25. okt 2011 altså , forskellige ryttere smiley så det hedder mig selv, og så en anden, hvor jeg så har fundet en sød pige på 23.

men som andre siger, 1 enkelt år skal ikke skille det ad, men os som ejer hestene, skal have muligheden for at bedømme folk i virkeligheden, da det netop er ansvaret osv. som der oftest lægges vægt på smiley

• #10   25. okt 2011 Der hvor min hest er opstaldet skal man mindst være 18 år for at komme.
    Derfor ville der selvfølgelig være en aldersgrænse på 18 år hvis nogen skulle have part på min hest.
    Det er altså ikke MIG som ville sætte den grænse, men der i mod OPSTALDNINGSSTEDET, for min skyld kunne parten godt være 15-16 år.

• #11   25. okt 2011 Anette
    JEg har også prøvet hvor veninderne pludselig var med derude og de skiftedes til at ride min i øvrigt meget nemme pony.
    Det resulterede omgående i en meget sur SMS med besked om at det KUN var hende der måtte ride.

• #12   25. okt 2011 Tjae... en aldersgrænse på 18 er ret fornuftig, forstået på den måde at så er personen SELV ansvarlig og ikke feks dennes forældre smiley

• #13   25. okt 2011 Meget interessante standpunkter.. :o)

Line P - Enghavegaard - Nu synes jeg måske lige du er lidt dømmende. det er jo ikke alle teenagere der opføre sig dårligt. (o:

• #14   25. okt 2011 Da jeg søgte part til min afdøde hest i sin tid, havde jeg ikke aldersgrænse på, men var ved at blive sindsyg af alle de 12 årige piger der skrev til mig, især fordi mange af dem boede i KBH og jeg boede selv i Silkeborg, men de havde self. ikke undersøgt hvor silkeborg ligger henne af i landet i forhold til kbh, og så når jeg fortalte dem det, amen 3-4 timers kørsel, mente de ikke var noget problem, men de skulle self. snakke med deres forældre først... helt ærligt hvad regnede de selv med?! Generelt, havde de ikke læst annoncen ordentligt, stillede bunkevis af spørgsmål, hvor hvis de havde læst annoncen, så havde fået svar på de spørgsmål...

• #16   25. okt 2011 Jeg fandt desuden en sød 14 årig pige, der var meget fornuftig (hun fik også lov til at ride det meste af tiden uden betaling, fordi jeg ville være sikker på, at hun var fornuftig nok), men min heset viste sig så at være en for stor mundfuld for hende desværre smiley

• #17   25. okt 2011 ja, det har jeg nemlig også, og der hvor jeg selv var part før (fra jeg var 13 til jeg var 17), oplevede jeg gennem de mange år, hvor stor forskel der kan være på teenagetøser smiley jeg brændte for hestene og gik totalt meget op i alt, altså både udstyr og krikdyret osv. men nogle af de andre piger bare løb rundt i stalden og grinte og skreg og tog andre med derud, og tog slet ikke ridningen og pasningen af hesten alvorligt. De fik også nogle store ord med på vejen nogle gange. og jeg lavede da også selv fejl, især da jeg var helt ung, men tog det da til mig..

det er også min gamle part/min træners gamle hest som jeg har købt nu, efter jeg havde lånt den med til læsø i 9 måneder smiley så jeg ved hvordan hun reagerer i begge miljøer, og for mange mennesker om hende, dur bare ikke!

• #19   25. okt 2011 Ja jeg ku godt finde på at sige over 18-20, hvis jeg sku finde en part. Ville have en jeg ku stole 100 % på og uden at jeg skulle aftale alt muligt med forældrene.. Ville have en som var voksen og ansvarlig og synes derudover at der er stor forskel i ens temperament, om man er 15 eller 20.

• #20   25. okt 2011 Jeg ville vælge en part på 18 plus UDELUKKENDE fordi jeg ikke vil stå med ansvaret hvis der sker noget og det gør man så længe det er en umyndig person der er til stede. Men har ladet en 9 årig pige ride min gamle springhest, og det nød de begge to så kan ikke se den store diskution er nødvendig. Folk vælger plus 18 fordi de gerne vil slippe lidt for ansvar evt. pga. tidsmange hvilket jo nok var den første grund til de valgte at få en part smiley Ellers kunne de ligesågodt selv ride.

• #21   25. okt 2011 Jeg har 2 parter på min ene hest, og de er begge under 15. De har kun fået lov fordi de kender hesten og den kender dem. Og så fordi de har redet ham meget da han gik som rideskolehest, så de ville blive ret kede af ikke at måtte ride ham mere.

Jeg har derfor også set hvordan de håndtere ham og rider ham. Han er nu også en meget meget nem hest der stort set ikke laver ballade, han er også 20 år så han burde have løbet det meste af sig.

Min anden hest der imod ville jeg ikke lade så unge piger ride på da han er en meget stor mundfuld. Ved ikke om jeg ville sætte grænse på hvis jeg skulle søge, men ville gøre det meget tydeligt at han bestemt ikke er en nybegynderhest og at man skal ride på en bestemt måde. Nu står jeg så ikke og mangler part til ham da han er en enmandshest og den ene er så mig.

Men hvis der kom en på 14 og ville have part på ham ville jeg tage en snak med hende og se hende være omkring min hest før jeg ville tage stilling til om hun kunne få part eller ej.

• Kirsten R
    Kirsten R Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 2 Svar: 7
    #22   25. okt 2011 Da jeg i sin tid søgte part til min hest ønskede jeg en, der var 18 dvs. myndig og selv ansvarlig for det personen gør og siger.

Desværre efter den dårlige erfaring, at min veninde kom til at hænge på en regning, hendes tidligere part på 15 år havde lavet. Hun(parten) havde fejlagtigt fået sat hesten ind på en sygefold, hvor der gik en hest med nyligtopereret ben. Hestene skulle jo lige markere sig mod hinanden, og følgerne på den nyopererede hest udløste en ekstra dyrlægeregning på 15.000 som min veninde kom til at hænge på. Hun var som hesteejer ansvarlig, når hun lod en ikke myndig person agere på hesteejers vegne, sådan var ordlyden mener jeg, på det advokaten kom frem til.

Derfor en myndig, og så selvfølgelig også fordi man som over 18 år tit svinger bedre med end voksen part end med en teenager.

• #23   25. okt 2011 OBS jeg kritisere ingen for at ligge aldersgrænse! jeg var bare nysgerrig, efter forskellige standpunkter!

• #24   25. okt 2011 Kirsten R: Den er selvfølgelig også rigtig ærgelig..

• #25   25. okt 2011 Tja -det handler jo lidt om ansvar. Man overlader sin hest til en anden, og sker der noget med enten hest eller pige, er det ikke helt ligegyldigt om det er en 10-årig eller 18-årig. Begge dele er self skidt, men jeg ville ikke have det godt med at sende en 10-årig alene ud til min hest.

Min hest står opstaldet hos mine forældre, og havde jeg et barn som part, ville det betyde at jeg selv skulle tage derud hver gang, eller at mine forældre skulle være hjemme for at holde øje. Og så går ideen med en part jo lidt tabt.
    -jeg hjælper gerne, men ville altså osse gerne at parten kan klare det selv nogen gange

• #26   25. okt 2011 Kan på sin vis godt følge den med de 18. De parter jeg har haft, var den ene lige et år eller to yngre end mig, men over 18. Den anden jeg har haft var 15, men kende hende i forvejen, og hun er MEGET ansvarsfuld.
    For mig er det ikke rigtig alderen der gælder, men om de et til at regne med. At kan de ikke komme en dag, får man besked i god tid, og ikke sidst på dagen. At man VED de kommer uden man skal komme og tjekke, og ja bare generalt i alle henseender er til at regne med. Og det har begge mine parter været.

Vil samtidig sige, at vi har en del ponypiger (ment som ryttere i ponyalderen) i vores stald, og ja de har til tider veninder med til deres ponyer, men fælles for dem alle, og deres veninder er at de er ansvarlige over for deres ponyer, og ikke bare fjanter rundt og lign. Og vil da umidelbart sige at hvis de søgte part, ville deres alder ikke skræmme. også fordi de har god forældreopbakning. Faktisk er der altid en voksen med, medmindre de rider med en anden, de rider ikke alene.

må sige jeg mere undrer mig over at den under 18 (fx. 14-15 år) der søger part på deres hest, kan finde på at forlange at part SKAL være over 18. det hænger alså ikke helt sammen i mit hoved.

• #27   25. okt 2011 Det kan udmærke også have noget med forsikring at gøde, ved evt uheld... Tænkt over det?

• #28   25. okt 2011 gøde=gøre

• #29   25. okt 2011 Michelle:

netop det er rigtig træls at have en så ung part at der hele tiden skal være en voksen tilstede... Da jeg havde en part på min hest var min mor heldigvis hjemme det meste af tiden, men jeg måtte også tit ud og hjælpe hende, og al den tid jeg brugte på at hjælpe hende, der kunne jeg ligeså godt bare selv have redet min hest... og meget af tiden stod jeg også og underviste hende...

• #30   25. okt 2011 Nu øøger jeg part til min pony. hun er en Hoppe med stort H!! jeg er derfor mest tryk ved at have en som kan være alene med hende og som ved havd det vil sige at have med sådan en Hoppe fis med egne meneninger, at gøre

desuden er jeg opstaldet et sted hvor der er en politik(ejer af opstaldningsstedets krav) at der ikke er ryttere under 18! synes det er en befriende tanke at der ikke render piger på 12 rundt blandt hestene alene. mange kan sikkert sagtens finde ud af det, men har desværre også oplevet dem som ikke kan administrere det.

men kunne sagtens leve med en part under 18 hvis vedkomne var dygtig og jeg følte mig tryg ved at overlade min hest i vedkomnes varetægt

• #31   25. okt 2011 Jeg stoler simpelthen ikke på de små 10-12 årige piger overholder vores aftaler.. jeg kunne sagtens have en ung part, men så var det fordi jeg kendte hende godt.

• #32   26. okt 2011 Jeg søger også en part til mine 3 plage på 1 år og 3 føl fra i år.
    i min annonce har jeg ikke svrevet nogen aldersgrænse, men må indrømme at jeg helst vil have en på 15 og op efter, grunden til at jeg ikke har skrevet noget om alder er at der nemt kan være en på 13 der er bedre ene en på 20

• #33   26. okt 2011 Jeg kan ikke se et problem i det. En ældre er og vil altid være ansvarlig og gøre ting anderledes end en på 15. Det er ejernes hest, og hvis jeg havde en hest, der var på et højt plan, osv osv. ville jeg heller ikke låne min hest ud til en mindre årig.
    Jeg synes det er helt fair.

• #34   26. okt 2011 Har ikke læst alle svar, men syntes da at spørgsmålet er godt stillet. Har også søgt en over helst 18 år, men ville faktisk ikke have noget imod en på 15 eller over, MED forældreopbakning. Jeg ville se vedkommende an, men det er uanset alder. Min hest, mit ansvar at finde en med et idegrundlag som mit. Derefter frihed med ansvar. En på 15 kan sagtens være mere seriøs en en på 18, med større uddannelseskrav og arbejde m.m.. men er det nødvendigvis ikke.

• #35   26. okt 2011 Jeg forstår godt det med de 18 år som aldersgrænse :o)
    For en 18 årig er myndig og dermed ansvarlig for sig selv.
    En på f.eks. 15 ved jeg at langt flere vil føle sig mere ansvalige overfor, og det er jo ikke det de ønsker.. Men at de kan slippe tøjlerne og slappe af, de dage parten har hesten :o)

Kommentér på:
Aldersgrænse for halvpart? - ikke fair?

Annonce