{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.899 visninger | Oprettet:

Snubler ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har været ude og købe en Fjordhest, på 13 år..
Men når jeg rider på ham snubler han meget..
Det gælder både i trav, men også i skridt..
Muligvis også i galop men ikk hvad jeg kan huske.

Når han snubler mærkes det lidt voldsomt og kluntret, det er foran og muligvis også bagbenene!

- Kan bandage, gamascher eller klokker hjælpe?
- Er der nogle øvelser jeg kan lave med ham?

Håber i kan komme med nogen forslag, så vi kan forbedre os!;)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snubler ?
  • #1   24. okt 2011
    Det kan være tegn på at han fejler noget i benene eller bagparten...

• #2   24. okt 2011
    Det kan være tegn på at han fejler noget i benene eller bagparten...

• #3   24. okt 2011 Okay jeg har prøvet ham en gang, og jeg får ham hjem i weekenden!
    Men man kunne tydelig mærke det, men man kunne ikke som sådan se det!

- Kan det bare være fordi han sløsser lidt hen? Kan Bandage, klokker eller gamascher hjælpe?

Når jeg køber ham for jeg papir med på om, om at der ingen uoplyste fejl og mangler, men sælger har bare ikk nævnt det, så jeg troede bare det var fordi han sløsser hen og bliver lidt kluntret!

• #4   24. okt 2011
    Har han været i røngten i forbindelse med salg?

Det kan være pga. hesten går og sover, men så er det som regel bare i skridt også vil den også slæbe hovene hen over jorden ( også i trav ) - kan høres på asfalt.

• #5   24. okt 2011 få ham handelsundersøgt, hvis du altså ikke har fået det. Så har du da dyrlægens ord på om han er okay. I hvertfald udvendigt smiley

• #6   24. okt 2011 Nej det har han ikke..

Troede bare det var fordi ligesom sløssede.
    Jeg red ikke på asfalt, men på grusvej og græs.

Frygter lidt det værste nu, for han er fantastisk, og han traver ellers som en drøm!:/

• #7   24. okt 2011 Han går uden sko, fordi dyrlæge har sagt at hans hove er meget stærke, hvis det har nogen betydning!

• #8   24. okt 2011
    Det ville nok ellers have været en god idé nu hesten har den tendens smiley

• #9   24. okt 2011 Det altid en rigtig god idé at få en hest handelsundersøgt, det er din garanti for du ikke køber katten i sækken, eller hvad man skal kalde det.. smiley

• #10   24. okt 2011 Ja, jeg må nok hellere få det undersøgt..
    Troede ikk det kunne være så alvorligt..
    Øv øv, for ham tjekket ham hurtigst muligt!!

Tak for hjælpen !;)

• #11   24. okt 2011 Få den handelsundersøgt, inden du får den hjem. Ja en hest kan godt gå og snuble lidt i skridten, men ikke i trav og måske galop, og slet ikke på alle fire ben. Kan ikke udtale mig om alverdens heste, men dem jeg har kendt/oplevet der havde sådanne tendenser har altså fejlet alvorlige ting i deres ben. Så få den tjekket grundigt inden du køber den helt. En kontrakt hvor der står at der ikke er uoplyste fejl og mangler er ikke godt nok, hvis hesten ikke går stabilt, og du godtager det, så er det meget svært at komme og fortryde bagefter, da du jo har købt hesten påtrods af at den åbenlyst har gangbesvær.

• #12   24. okt 2011 Det kan være den har løse led i for eller bagben eller begge..
    Har selv en med løse led, han snubler i skridt og trav, dog primært hvis han bar går og dovner lidt, altså han har lettere ved at snuble end andre, samt han knalder benene sammen hvilket tydeligt hører, så han skal gå med gamacher eller bandager..

Han har det i forbenene

• #13   24. okt 2011 Okay, håber ikk han fejler noget der kommer til at betyde noget!
    Han har et fantastisk spring talent, og er allerede blevet en del af mig!:(

• #14   24. okt 2011 Altså hvis det er det anton har kommer det ikk til at betyde andet end der skal noget ben beskyttelse på..

• #15   24. okt 2011 Men min mor vil ikke have ham handelsundersøgt, eftersom det koster 1000 kr, og hun mener at så burde de jo have set det da jeg red på ham..
    Og dem vi handler med VED vi ikk kunne finde på at snyde!!
    Men der var en pige der havde redet på ham 2 dage før, og hun nævnte ikke noget om det..¨
    Kan det komme på 2 dage?
    Kan gamascher beskydte ham?

• #16   24. okt 2011 Undskyld VI ved at DE ikke kunne finde på at snyde!
    Men de mener at de skulle kunne se det da jeg red ham er det rigtigt?

• #17   24. okt 2011 Havde/har selv en fjordhest der havde tendens til at snuble..
    Løsningen for ham var af med forskoene et par omgange kiropraktik og en sadel der passer.

Han kan stadig godt finde på at snuble, men slet ikke i det omfang han gjorde tidligere... Tror han nu snubler forbi han sover lidt og fordi han nok er jordens mest nysgerrige pony = alt skal kigges på undersøges hvilket fører til at han ikke altid husker at han også skal flytte sine ben.. ( :

• #18   24. okt 2011 Hehe!;)
    - Jeg er bare bange for at det kan være farligt, og havde en betydning at han snubler så meget..

Er der ingen øvelser jeg kan laver?
    Eller kan gamascher hjælpe?:)

• #19   24. okt 2011 den lille tusse er GODT gfivet ud det er din garanti på at hesten er fit for fight.

og brug GERNE en dyrlæge der også er inden for kiropraktor

det er det dummeste man nok kan gøre,at undlade handelstjek,herregud den tusse. som sagt er det småpenge i forhold til hvis i om et par står med en halt hest eller en hest der fejler noget som kunne være fundet ved et tjek!!!!!

• #20   24. okt 2011 min går uden forsko lige pt, og han subler også på forparten, hvilket han ikke gjorde da han havde dem på, så prøv med et par forsko til ham smiley

• #21   24. okt 2011 Som Anja T siger er de 1000 kroner godt givet ud..

Min som skrevet tidligere blev halt fordi han snublede og derved vred om = en stk halt hest.

Det kostede mig lidt mere end 6000 kr i dyrlæge regninger inden vi fandt ud af at det var sadlen og skoene der drillede ham.

Så kan man selv regne førskellen ud.,..

• #22   24. okt 2011 Anja, nu er det ikke mig der bestemmer alt, og efter "tilstandsrapporten" skulle alt jo være fint..

Bare mystisk dem der har redet på ham 2 dage før intet har kunnet mærke..
    Min veninde prøvede også at trave ham, og hun mente også at han snublede flere gange på en runde..

Mor.:
    Det der med tøjlerne er en udmærket teori..
    Jeg vil sige jeg red ikke med stramme tøjler, men mente heller ikk de var løse..
    Jeg drev på ham og ved klik med munden, travede han ellers afsted med det samme..

Vi havde en der vidste meget om heste, og hun lagde ikke mærke til noget snubleri..
    Han har aldrig været forfangen.
    Og det med dyrlægen var min fejl, jeg mente at smeden havde sagt der ikk skulle sko på!:)

• #23   24. okt 2011 Få det undersøgt !
    Hvis du er glad for din pony, skylder du den også at få den undersøgt, så du er sikker på, at der ikke er noget, der generer den.
    Ligesom mennesker har heste forskellige smertetærskler, og den kan sagtens være generet meget af noget, uden at du nødvendigvis kan se på den. Den kan sagtens have det fint og bare være lidt sløv - den kunne til gengæld også have SMERTER !!!!
    Hvis du ikke får den undersøgt, kan det i værste fald resultere i, at du indenfor forholdsvis kort tid, står med en hest, der er ødelagt(grundet en skade/ledproblem, som I ikke opdagede), fordi din mor ikke vil bruge 1000 kroner på at være sikker på, at den ikke fejler noget. Og så skal der nok en del mere end 1000 kroner til at fikse den igen.
    Du må få appelleret lidt til din mors samvittighed ..

Tommelfingerregel er ALTID at få egen dyrlæge til at kigge på hesten ved handel, uanset hvor troværdige sælger virker. Det kan jo være en fejl, som sælger ikke selv er klar over.
    Det ville langt fra være første gang i danmarkshistorien, at en sælger videresælger en pony uden at vide, at den faktisk har en fejl i benene.

• #24   24. okt 2011 Tak for alle de gode råd, Finken og fededyret´s mor.
    Det skal helt sikkert afprøves!:D

Vil prøve at overbevise min mor, men hende og "hestedamen" mente at den ikke snublede..
    MEN det gjorde den!:P
    Vil prøve at få hende til at tjekke den..
    Den har ikk fortjent at lide..

• #25   24. okt 2011 .. Men ja, det kan også være sløseri .. Men hvis problemet fortsætter selvom du prøver folks forskellige råd - så er det altså dyrlæge med det samme !

Vil lige nævne, at en hest også godt kan se umiddelbart rengående ud, uden at være det .. Her kan jeg bl.a. nævne en grand prix hest, der gennem hele sit program til et stævne, så super gående ud .. Lige indtil rytteren red ud fra banen uden at have hesten samlet - så var hesten nemlig stokhalt på det ene forben ..

Har også personligt oplevet at have en pony, der gjorde nøjagtig det samme; Når den var samlet, kunne man intet se under rytter (heller ikke meget hestekyndige personer, der havde arbejdet med heste hele deres liv) - ligeså snart tøjlerne blev sluppet var den halt.
    Den viste sig at have gigt i begge forknæ og spat i det ene bagben og måtte aflives. (skal lige nævnes, at dette var eneste udvej, da det var en gammel pony). Hun startede med bare at snuble lidt på forbenene ...

Så selvom der ikke synes at være grund til at male fanden på væggen, skal du heller ikke tage alt for let på det (: .

• #26   24. okt 2011 min snubler altså også lidt.. støt godt op om ham og bøj ham ind.. min hest er lidt doven og sløv, han har det med en trække bagbenene lidt efter sig så det er vigtigt at drive på ham med ben og sæde.. smiley jeg tror ikke at det er noget alvorligt.

• #27   24. okt 2011 Håber du kan få overtalt din mor, for er ikke i tvivl om, at du gerne vil gøre, hvad der er bedst for din pony.
    Og 1000 kroner er en lille pris at betale, for at kunne være sikker på, at hesten ikke fejler noget - så man kan nyde den uden bekymringer :o)) ! . Eller tage de nødvendige forholdsregler for at bruge den bedst muligt, hvis den skulle have en fejl smiley . Se om nogle af mine skrækhistorier ikke kan apellerer lidt til hendes samvittighed (;

• #28   24. okt 2011 min er lige blevet tjekket af dyrlæge i forbindelse med købet af ham og han er fin smiley men selvfølgelig skal man altid få lavet en handelsundersøgelse.

• #29   24. okt 2011 Jeg købte min hest for 1,5 år siden og der snublede han rigtig meget på bagbenene - fik ham ikke undersøgt ved handel.

Jeg snakkede med lidt forskellige personer omkring problemet. Først med min smed, som mente at det skyldtes at han var skoet meget fladt og havde rigtig lange hove, hvilket gjorde at han skulle bruge flere kræfter på at løfte bagbenene.

Jeg snakkede derefter med min dressur underviser og hun sagde at det skyldtes at han var redet rigtig meget på forparten.

Jeg ved ikke hvad det kan skyldes, så vil bestemt råde dig til at få det tjekket af nogle professionelle, men min hest snubler ikke mere efter ny skoning og rigtig meget ride arbejde hvor han får brugt ryg og bagparten under ridning.

• #30   24. okt 2011 Hehe, tusinde tak for de gode råd!:)
    Vil overbevidse min mor med det kraftigste!;)^

- Men eftersom ingen andre så det, er der ikke så meget respons!: /

Jeg troede bare han dovnede og sløssede hen, eftersom jeg var en ny rytter.. Men hellere tjek en gang for meget, end en gang for lidt!:)
    Så jeg må ofre min opsparing, til nyt underlag!:P

• #31   24. okt 2011 kender tre fjordeheste, og de to af dem snubler tit og ofte. Især den ene gør konstant. Skulle være meget normalt for racen..

• #32   24. okt 2011 Men hensyn til handelsundersøgelse, synes jeg det er 50/50. Mange heste kan gå igennem en handelsundersøgelser, selvom de har massere af fejl.
    Men til gengæld har du ganranti,for at kunne levere hesten tilbage, hvis man finder ud af at hesten har en skade.
    For at være på den sikre side, er det altid godt at få hesten handelsundersøgt.

Min hest snubler meget, hvis han bliver lidt langtået. Så han skal have bare skiftet sko pænt tit, så er det for det meste ovre.

Kommentér på:
Snubler ?

Annonce