1.899 visninger
|
Oprettet:
Snubler ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har været ude og købe en Fjordhest, på 13 år..
Men når jeg rider på ham snubler han meget..
Det gælder både i trav, men også i skridt..
Muligvis også i galop men ikk hvad jeg kan huske.
Når han snubler mærkes det lidt voldsomt og kluntret, det er foran og muligvis også bagbenene!
- Kan bandage, gamascher eller klokker hjælpe?
- Er der nogle øvelser jeg kan lave med ham?
Håber i kan komme med nogen forslag, så vi kan forbedre os!;)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det kan være tegn på at han fejler noget i benene eller bagparten...
sep 2007
Det kan være tegn på at han fejler noget i benene eller bagparten...
okt 2011
Følger: 2 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 11
Men man kunne tydelig mærke det, men man kunne ikke som sådan se det!
- Kan det bare være fordi han sløsser lidt hen? Kan Bandage, klokker eller gamascher hjælpe?
Når jeg køber ham for jeg papir med på om, om at der ingen uoplyste fejl og mangler, men sælger har bare ikk nævnt det, så jeg troede bare det var fordi han sløsser hen og bliver lidt kluntret!
sep 2007
Har han været i røngten i forbindelse med salg?
Det kan være pga. hesten går og sover, men så er det som regel bare i skridt også vil den også slæbe hovene hen over jorden ( også i trav ) - kan høres på asfalt.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
okt 2011
Troede bare det var fordi ligesom sløssede.
Jeg red ikke på asfalt, men på grusvej og græs.
Frygter lidt det værste nu, for han er fantastisk, og han traver ellers som en drøm!:/
okt 2011
sep 2007
Det ville nok ellers have været en god idé nu hesten har den tendens
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
okt 2011
Troede ikk det kunne være så alvorligt..
Øv øv, for ham tjekket ham hurtigst muligt!!
Tak for hjælpen !;)
feb 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 178
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Har selv en med løse led, han snubler i skridt og trav, dog primært hvis han bar går og dovner lidt, altså han har lettere ved at snuble end andre, samt han knalder benene sammen hvilket tydeligt hører, så han skal gå med gamacher eller bandager..
Han har det i forbenene
okt 2011
Han har et fantastisk spring talent, og er allerede blevet en del af mig!:(
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
okt 2011
Og dem vi handler med VED vi ikk kunne finde på at snyde!!
Men der var en pige der havde redet på ham 2 dage før, og hun nævnte ikke noget om det..¨
Kan det komme på 2 dage?
Kan gamascher beskydte ham?
okt 2011
Men de mener at de skulle kunne se det da jeg red ham er det rigtigt?
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
Løsningen for ham var af med forskoene et par omgange kiropraktik og en sadel der passer.
Han kan stadig godt finde på at snuble, men slet ikke i det omfang han gjorde tidligere... Tror han nu snubler forbi han sover lidt og fordi han nok er jordens mest nysgerrige pony = alt skal kigges på undersøges hvilket fører til at han ikke altid husker at han også skal flytte sine ben.. ( :
okt 2011
- Jeg er bare bange for at det kan være farligt, og havde en betydning at han snubler så meget..
Er der ingen øvelser jeg kan laver?
Eller kan gamascher hjælpe?:)
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
og brug GERNE en dyrlæge der også er inden for kiropraktor
det er det dummeste man nok kan gøre,at undlade handelstjek,herregud den tusse. som sagt er det småpenge i forhold til hvis i om et par står med en halt hest eller en hest der fejler noget som kunne være fundet ved et tjek!!!!!
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
Min som skrevet tidligere blev halt fordi han snublede og derved vred om = en stk halt hest.
Det kostede mig lidt mere end 6000 kr i dyrlæge regninger inden vi fandt ud af at det var sadlen og skoene der drillede ham.
Så kan man selv regne førskellen ud.,..
okt 2011
Bare mystisk dem der har redet på ham 2 dage før intet har kunnet mærke..
Min veninde prøvede også at trave ham, og hun mente også at han snublede flere gange på en runde..
Mor.:
Det der med tøjlerne er en udmærket teori..
Jeg vil sige jeg red ikke med stramme tøjler, men mente heller ikk de var løse..
Jeg drev på ham og ved klik med munden, travede han ellers afsted med det samme..
Vi havde en der vidste meget om heste, og hun lagde ikke mærke til noget snubleri..
Han har aldrig været forfangen.
Og det med dyrlægen var min fejl, jeg mente at smeden havde sagt der ikk skulle sko på!:)
dec 2008
Følger: 37 Følgere: 33 Heste: 4 Svar: 22
Hvis du er glad for din pony, skylder du den også at få den undersøgt, så du er sikker på, at der ikke er noget, der generer den.
Ligesom mennesker har heste forskellige smertetærskler, og den kan sagtens være generet meget af noget, uden at du nødvendigvis kan se på den. Den kan sagtens have det fint og bare være lidt sløv - den kunne til gengæld også have SMERTER !!!!
Hvis du ikke får den undersøgt, kan det i værste fald resultere i, at du indenfor forholdsvis kort tid, står med en hest, der er ødelagt(grundet en skade/ledproblem, som I ikke opdagede), fordi din mor ikke vil bruge 1000 kroner på at være sikker på, at den ikke fejler noget. Og så skal der nok en del mere end 1000 kroner til at fikse den igen.
Du må få appelleret lidt til din mors samvittighed ..
Tommelfingerregel er ALTID at få egen dyrlæge til at kigge på hesten ved handel, uanset hvor troværdige sælger virker. Det kan jo være en fejl, som sælger ikke selv er klar over.
Det ville langt fra være første gang i danmarkshistorien, at en sælger videresælger en pony uden at vide, at den faktisk har en fejl i benene.
okt 2011
Det skal helt sikkert afprøves!:D
Vil prøve at overbevise min mor, men hende og "hestedamen" mente at den ikke snublede..
MEN det gjorde den!:P
Vil prøve at få hende til at tjekke den..
Den har ikk fortjent at lide..
dec 2008
Vil lige nævne, at en hest også godt kan se umiddelbart rengående ud, uden at være det .. Her kan jeg bl.a. nævne en grand prix hest, der gennem hele sit program til et stævne, så super gående ud .. Lige indtil rytteren red ud fra banen uden at have hesten samlet - så var hesten nemlig stokhalt på det ene forben ..
Har også personligt oplevet at have en pony, der gjorde nøjagtig det samme; Når den var samlet, kunne man intet se under rytter (heller ikke meget hestekyndige personer, der havde arbejdet med heste hele deres liv) - ligeså snart tøjlerne blev sluppet var den halt.
Den viste sig at have gigt i begge forknæ og spat i det ene bagben og måtte aflives. (skal lige nævnes, at dette var eneste udvej, da det var en gammel pony). Hun startede med bare at snuble lidt på forbenene ...
Så selvom der ikke synes at være grund til at male fanden på væggen, skal du heller ikke tage alt for let på det (: .
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 116
dec 2008
Og 1000 kroner er en lille pris at betale, for at kunne være sikker på, at hesten ikke fejler noget - så man kan nyde den uden bekymringer :o)) ! . Eller tage de nødvendige forholdsregler for at bruge den bedst muligt, hvis den skulle have en fejl . Se om nogle af mine skrækhistorier ikke kan apellerer lidt til hendes samvittighed (;
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 116
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 40
Jeg snakkede med lidt forskellige personer omkring problemet. Først med min smed, som mente at det skyldtes at han var skoet meget fladt og havde rigtig lange hove, hvilket gjorde at han skulle bruge flere kræfter på at løfte bagbenene.
Jeg snakkede derefter med min dressur underviser og hun sagde at det skyldtes at han var redet rigtig meget på forparten.
Jeg ved ikke hvad det kan skyldes, så vil bestemt råde dig til at få det tjekket af nogle professionelle, men min hest snubler ikke mere efter ny skoning og rigtig meget ride arbejde hvor han får brugt ryg og bagparten under ridning.
okt 2011
Vil overbevidse min mor med det kraftigste!;)^
- Men eftersom ingen andre så det, er der ikke så meget respons!: /
Jeg troede bare han dovnede og sløssede hen, eftersom jeg var en ny rytter.. Men hellere tjek en gang for meget, end en gang for lidt!:)
Så jeg må ofre min opsparing, til nyt underlag!:P
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
maj 2007
Følger: 84 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.496
Men til gengæld har du ganranti,for at kunne levere hesten tilbage, hvis man finder ud af at hesten har en skade.
For at være på den sikre side, er det altid godt at få hesten handelsundersøgt.
Min hest snubler meget, hvis han bliver lidt langtået. Så han skal have bare skiftet sko pænt tit, så er det for det meste ovre.
Snubler ?