{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

Hvad er der galt med min føller? ): {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

det føl jeg passer (Molly, I kan se hende på profilen) er sådan lidt on/off syg... der er et eller andet med æbler. Fordi, idag gav mig og min veninde hende et æble, og lidt efter, begyndte hun bare at hoste helt vildt, og så kom der sådan noget grønt slim ud af næsen på hende, i en halv time ca. og hun virkede helt træt, og gad ikke noget???

hvad kan der være galt, har I nogen erfaring omkring dette, og hvad ville det bedste være??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er der galt med min føller? ):
  • #1   22. okt 2011 Nej jeg ville godt nok få en dyrlæge ud smiley

• #2   22. okt 2011 Er hun allergisk imod dem??

• #3   22. okt 2011 hmm nogen æbler giver dyr dårlig mave for de er for gærede.. men synes det lyder lidt mærkeligt det du skriver..

• #4   22. okt 2011 vi tænker også lidt om hun ikke kan tåle dem, for det er altid med æbler! ):

hun står inde sammen emd sin mor om natten fremover, fordi hun "ikke får lov" at komme ind i læskuret for geder og fårene ): - så vi tror måske også noget forkølelse eller forstoppelse el. lign...

• #5   22. okt 2011 Ida:

Tro mig, det er VIRKELIG mærkeligt!

• #6   22. okt 2011 Hun er ikke fortykket bag kæben/ øret?

• #7   22. okt 2011 øøøh, det ved jeg ikke?

Hvad kan det have af konsekvenser?

• #8   22. okt 2011 Det var bare hvis hun havde infektion i luftposen.. Men så ville hun være meget hævet bag kæben.. Det med æbler ved jeg ikke? Altså de er jo ret sure så ved ikke om det er om problemet ligger i halsen elle i maven fordi den måske har mavesår? Der er mange muligheder smiley

• #9   22. okt 2011 håber bare ikke det er noget alvorligt ): - for i så fald, bliver hun nok slagtet pga. de ikke vil betale for alt det dyre. (dyrlæger, smed, foder osv.)

• #10   22. okt 2011 Jeg ville tage hendes temperatur, det koster ingenting smiley og så se om hun snotter hvis i ikke giver hende æbler

• #11   22. okt 2011 ja ok (:

jamen, det gør hun ikke. hun virker helt rask, efter en halv - hel times tid..? smiley

• #12   22. okt 2011 Så ville jeg bare lade hver med at give hende æbler smiley

• #13   22. okt 2011 ja, god idé.. problemet er bare at det er en fritidsgård / offentlig gård, hvor der er mange der kommer med gulerødder og æbler osv... /;

• #14   22. okt 2011 Ja det er et problem, men så må man enten hænge en seddel op eller sige det til dem der kommer ofte så de måske siger det videre for hvis det er hypersensibilitet kan den jo måske i sidste ende dø af det.. Og det er da en dum risiko at tage for at give den et æble når den kan få alt muligt andet smiley

• #15   22. okt 2011 præcis (:

- det er æbler fra et træ, så prøver at give hende et 'købeæble', og ser om det er det samme. (:

• #16   22. okt 2011 Ja prøv det, og så hold øje med den imens smiley og så måske ikke et helt

• #17   22. okt 2011 ok, tusinde tak for hjælpen! - skal jeg skrive til dig når jeg har fundet ud af noget? (:

• #18   22. okt 2011 det gør bestyrelsen, men det er over et år siden de fik smed... - de har ikke sko på, og har heller ikke dækkener og får brød osv.... - gården har ikke så mange penge, og måske lyder det fuldstændigt tosset, men ponyerne klarer altså sig selv. de er robuste, og går næsten altid ude i al slags vejr. De har dog et læskur, men der skal også være får og geder...

• #19   22. okt 2011 Nu skriver du føl - det er jo ikke vant til at skulle tage bidder af et æble og jeg synes det lyder til at følle har fået et stykke æble galt i halsen og der måske har siddet et stykke fast der har resulteret i grønligt slim ud af næsen. Stykket har siddet i halsen og samlet spyt og slim som så er blevet presset ud gennem næsen da det har været eneste passage indtil stykket er kommet væk. Mest logiske forklaring synes jeg.

• #20   22. okt 2011 Findus:

Hun har tænder, og tager bidder, hun er fra Maj.

• #21   22. okt 2011 Hmm et føls mund er jo ikke så stor, tænker også at den nok har fået et stykke galt i halsen.. Det lyder til at det godt kunne have sat sig til en omgang spiserørs forstoppelse, og det er ikke til at spøge med..

Hvis den SKAL have æbler, ville jeg skære dem i skiver, så æblet er lettere at tygge. Hvis det stadig er det samme, er det jo nok æbler den ikke kan tåle, også må man lade værre med at fodre med det.

• #22   24. okt 2011 jeg vil lige følge med her, da min frieser har præcist samme problem, men det er ikk kun med æbler men også gulerøder samt andet foder. han skal så ind og have sådan en kikkert undersøgelse, for han har intet feber og har heller ikke haft det, tager pænt på vokser som han skal og mangler ikke energi. men han har tiltider en del hoste som kommer ved fodring. nogen ideer til hva det kan være? for alt andet er prøvet (næsten)

• #23   24. okt 2011
    Jeg tror nemlig hun får det galt i halsen, for det ser sådan ud. - men det er kun med æbler??

• #24   2. nov 2011 Jeg syntes klart at det lyder som allergi. Hun reagere præsis som mig, hvis jeg får nødder eller grønne æbler, som jeg ikke kan tåle. Så begynder jeg også at hoste, og bliver meget sløj, med kløen i svælet og løbende/kløende øjne.

Prøv at lade være med at give hende æbler den næste uge eller 14 dage, men gulerødder, pære eller lign. Hvis hun ikke reagere i løbet af den periode, så tror jeg, at jeg ville prøve et æble igen. Kommer reaktionen, så er hun allergisk overfor æbler, og skal så ikke have æbler. Man kan ikke gøre noget ved sådan allergier, andet end at lade være med at give hesten æbler, og sørge for at der ikke er nedfaldsæbler på folden.

• #25   2. nov 2011 kan heste have allergi over for gulerødder????

• #26   3. nov 2011 HELENE S:
    Heste kan, lige så vel som mennesker, have allergi overfor næsten alt. Der findes også heste med græsallergi, så ja, de kan også have overfor gulerødder.

Men umiddelbart syntes je mere at det lyder som om at din friser har en luftvejsinfektion. Hvis det er en gammel som ikke er blevet opdaget, så kan de sagtes stadig være irriteret, men ikke have feber, eller andre symptomer.
    Kender en der fik konstateret halsbetændelse. som havde siddet længe, men som ikke have andre symptomer, end at den hostede når den blev samlet i ridning og når den spiste.

• #27   3. nov 2011 okay kan det behandles? han har fået deværse kure som ikke har virket, men det generalle svar fra dyrlæger har været at han er frieser og vil vokse fra det. han har ikke fået pencelin ell anden men kure for at op bygge hans imunforsvar og andet og får nu ventilator og noget andet fra bluehorse og nar han så er fårdig med det skal han have en kikkert undersøgelse ved min gamle dyrlæge i svendborg da andre nærmest mener at jeg er tosset i kraniet over at jeg vil have ham undersøgt før han bliver 3, men eftersom han først lige er blevet 2 her i august så der dælme længe til. han bliver jo af gode grunde ikke redet, så der er "kun" i spise situationer at han hoster, han kan sagtens spæne rundt og lege fransk klovn uden hoste. jeg har haft ham siden januar og i den tid har han ikke haft feber. og er vokset ca 13 cm og har taget 175 kg på og er stadig op af gående... men han har har ikke været dårlig ell noget...

• #28   4. nov 2011 HELENE S:

Ja det lyder mærkeligt at ingen behandling virker på ham. Men hvis han ikke har fået pencilin eller antibiotika, så er det jo heller ikke sikkert at der kan fås bugt med en evt. luftvejsinfektion.
    Jeg syntes du gør 100% det rigtige, ved at få foretaget en kikkertundersøgelse. Det er lige meget hvor gammel hesten er, en 2 års kan være syg, lige så vel som en 5 års. Problemet er også, at er det en luftvejsinfektion, så kan det sætte sig kronisk, hvis man venter for længe med at få det behandlet, da det så har nået at lave en vis skade på slimhinder og lign. Ikke at det nødvendigvis kommer til at påvirke fremtidig brug, men det kan give visse gener, og udvikle sig til fx. astma på sigt.

• #29   4. nov 2011 ja jeg håber også at kikkert undersøgelsen viser hvad der er galt, for det bliver jo ikke et godt heste liv hvis han skal gå og hoste sådan i perioder.

mange tak for svar...

Kommentér på:
Hvad er der galt med min føller? ):

Annonce