{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

SKO på hesten - hvorfor IKKE? .. {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg set flere og flere, der direkte skriver at de er imod at hesten får sko på, og at det er synd og alt sådan noget.

Nu er jeg jo så hesteejer til en hest, der går med forsko, og som ikke kan gå uden - og jeg tænker bare "Hvorfor ikke?"
Flere af mine tidligere ponyer/heste har også gået med sko på alle 4 ben, specialsko osv..

Hvad er der galt med sko?

Jeg spørger for at blive klogere smiley !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKO på hesten - hvorfor IKKE? ..
  • #1   17. okt 2011 Hvis hesten ikke har brug for dem, er der jo ingen grund til at give dem på smiley

• #2   17. okt 2011 Jose.. what? man giver da heller ikke en hest sko på, hvis det ikke er nødvendigt.. det er mange penge og det tager jo tid at sko en hest.

• #3   17. okt 2011
    Nej det gør folk da vel heller ikke - der er da ingen, der gider bruge penge på sko til sin hest, hvis hesten ikke har brug for dem smiley ?

• #4   17. okt 2011 desuden er det da en dårlig smed man har, hvis han ikke rådgiver en, og fortæller at den egentlig ikke behøves sko..

• #5   17. okt 2011 BECK ! - præcis.

• #6   17. okt 2011 Min har på fordi hendes hov ikke vokser ret meget på den bagerste del af hoven...... Derfor er det meget vigtigt at hun har smed præcis hver 8 uge, hun skal nu her næste gang og så have speciel sko på for at hun løfter sine forben bedre da hun snubler meget.....

Kan så heller ikke se at hesten skal have sko på hvis den vel og mærket kan gå uden............

• #7   17. okt 2011 Jeg MENER at have læst at det er noget med nogle stød op igennem benene - er dog slet ikke sikker, men synes selv det er et meget interessant emne smiley

• #8   17. okt 2011 fordi det forhindre hovens funktioner

• #9   17. okt 2011
    Mich og Fønne:

Hvilke funktioner?
    Og har du noget dokumentation? smiley

• #10   17. okt 2011 » mariA *

Men mange er jo netop dårlige smede, der hellere end gerne vil smide en sko på en hest - bare fordi eller for at gøre ejeren glad, ikke hesten..

• #11   17. okt 2011 min hest har forsko på, fordi han er så ømtået, han kan ikk gå nogen steder og så har han haft en hovbyld der blev ved med at komme. og efter han har fået sko på. er han hverken ømtået og kan gå overalt uden problemer. og har ikk haft den hovbyld siden

• #13   17. okt 2011 http://www.sundehove.dk/index.asp?func=PAGE&pageID=438117402
    her er der lidt om, hvorfor det er usundt at hesten går med sko - ellers er det bare at søge på google. Der er nok stuff.

Men jeg er nu ikke imod sko - så længe det er YDERST nødvendigt ..

• #14   17. okt 2011 sider lige og leder efter det, men kan ikke finde det smiley

hver gang en hests hov bliver sat i jorden giver den efter og udvider sig lidt, dette er også for at absobere det stød der kommer.

det kan en hov ikke med sko da den er låst

• #16   17. okt 2011 Jeg har intet i mod sko smiley

Men det er jo en dyr ting smiley

Min egen går selv uden sko, dog mener min smed at min skal have et par forsko på selvom jeg er MEGET imod det, det er dog fordi at min hest har meget flade og forskellige hove. Han har haft sko på i 2 uger i hele sit liv men måtte straks tages af ham igen da de gjorde så ondt på ham at ham ikke kunne gå.

• #17   17. okt 2011 Fordi det ofte giver dårlig blodomløb - hvilket <b>ikke</b> er en skrøne smiley

Medmindre hesten viiiirkelig trænger dem smiley

• #18   17. okt 2011
    Mange tak smiley
    Det jeg kan læse mig til er, at det egentligt ikke er et problem med skoene så længe man ikke rider voldsomt på hårdt underlag.
    Så en hest, der rides i fiberbund til daglig og går i en sump af en mark burde jo ikke være generet at dette.

OG man kan jo bare lægge de støddæmpende indlæg i skoen, hvis man har problemer i den dur? smiley

• #19   17. okt 2011 Tjo .. Strømper på konstant, der "strammer godt".

Du har jo oplevet, at det er skønt at få sokkerne af? Fordi du får denne følelse, er fordi blodet pludselig kører meget bedre rundt nede i foden smiley Det var en lettelse at få sokkerne af.

Det samme som at hvis du er vant til at rende rundt i bare fødder normalt udenfor, på sten osv, og pludselig skal gå med sko et stykke tid. Når du så skal gå på sten så bliver fusserne ømme, og det gør ondt at gå på sten smiley Det gjorde det jo ikke før, da du var vant til det, og dine fødder havde en god blodcirkulation smiley

• #20   17. okt 2011
    For sko nedsætter blodcirkulationen og giver hesten stød op igennem benet, dvs. støvabsorberingen forsvinder.
    Derfor er uden sko klart at foretrække.

Vældig mange mennesker kunne også proppe boots på istedet for sko. Smeden anbefaler det slf ikke for det tjener han ikke penge på.
    Men folk der propper sko på fordi hesten slider hovene og er øm uden for fold - der ville boots være en super løsning.

Hest "natural"
    http://www.youtube.com/watch?v=LtAkDDZWnhM
    http://www.youtube.com/watch?v=si7QUK4OY0o&feature=related

Med sko:
    http://www.youtube.com/watch?v=JJh8Cvyx4ek&feature=related

Og her ses hvordan hoven kan udvide sig barfodet;
    http://www.youtube.com/watch?v=R28vBa9ATOQ&feature=related

• #21   17. okt 2011
    har aldrig oplevet at det var rart at tage sokkerne af o,O

• #22   17. okt 2011
    Men hvis man så bare rider på en underlag, der er stødabsorberende burde det jo ikke være noget problem smiley

• #23   17. okt 2011
    Nej smiley Men igen; jeg ville klart foretrække uden, selvom underlaget også er blødt. Kan ikke forestille mig at det er godt/behageligt at mase noget ned i en fast form uden det kan udvide sig.

• #24   17. okt 2011 Hestens hove er fleksible, så de kan "udvide sig". Dette betyder, at når hesten træder ned på hoven, skulle den meget gerne røre jorden med strålen, samtidig med, at hoven udvider sig - altså hovvæggende i siderne går "udad" ... Flere steder har jeg læst, at dette fungerer lidt ligesom hjertet, der pumper blodet rundt - trykket på strålen mens hoven udvider fører til øget blodcirkulation og er rigtig sundt for benene.
    Dette kaldes "hovmekanismen".

Hvis man banker sko på hovene, ødelægger man for det første denne vigtige funktion - nu kan hoven ikke udvide sig mere.. Samtidig er det også utroligt usundt for hornet (altså hov-hornet), at få banket søm igennem, som senere skal ud igen osv. osv. smiley

Her illustreres hovens mekanisme udemærket:
    http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI

smiley

Hvis der er andre meninger eller andet, vil jeg meget gerne høre dem! smiley

• #25   17. okt 2011 Beck - har du nogensinde haft ondt når du går? og det gjorde også ondt når du tog skoene af og du gik?

- I den tid havde du en dårlig blodomløb - og når du går uden sko, selvom de var ømme, så vænner dig sig til det - og pludselig har du ikke ondt mere smiley

• #26   17. okt 2011 Krikken er også kommet med nogle gode links smiley

• #27   17. okt 2011
    Nej nej, selvfølgelig skal man ikke sko hesten, hvis den ikke har brug for det smiley

Min hest går med forsko, og det gør hun til den dag hun falder død om, for hun kan ikek gå uden :]
    Og lige pt. har hun smed hver 4.-5. uge, hvor hun får nye, specielle sko på og bliver rettet op på.
    Hendes hove er nemlig blevet "bløde" og flader sådan ud ..
    Men jeg har verdens dygtigste smed, så de er heldigvis blevet meget bedre allerede smiley !

• #28   17. okt 2011
    Kigger lige linksene, når jeg kan låne en anden computer smiley Min er helt i udu og vil ikke afspille videoer på youtube ...

Camilla:
    Jo, men hvis nu hesten har mere ondt, når den går UDEN sko? Hvorfor så ikke putte sko på?

• #29   17. okt 2011 Beck - jamen det har den jo i de fleste tilfælde kun, fordi den har haft dårlig blodomløb og derfor er hammer øm smiley

• #30   17. okt 2011 Min har sko fordi jeg rider military = mordax smiley MEN han har så ringsko på forbenene da han for nogle år siden var halt grundet en bukhov som føl og et snoet hovben. Men der har heldigvis ikke været noget siden, så er godt tilfreds med de ringsko smiley
    Han får sine bagsko af når smeden kommer i næste uge, der er jo ingen grund til at han har dem på her i vinter når vi skal ride så meget i ridehus, og så kan jeg sparer nogle penge.

• #31   17. okt 2011
    Camilla:

Øhm nej?

Mirell har dem på for at rette op på forhovene + pga. ømtåethed.

Hun fik en kort overgang bagsko på med indlæg i, fordi hun fik sur stråle i en ekstrem grad af 5 måneders boksro. - Hun fik dem pillet af igen næste gang hun fik smed, og vupti: sunde og raske hove igen smiley

• #32   17. okt 2011 Beck: Min pony har gået uden sko i al den tid, jeg har haft ham.. Han blev desværre mere og mere ømtået, og her i sommers var det så slemt, at han gik og snublede, hvis han gik grus/sten af en hvis størrelse. Han gik meeeget langsomt over sådan et underlag, og jeg nænnede slet ikke at sidde på ham over sten.

Det var bare for dårligt, og min smed (traditionel beslagsmed) lod ikke til at kunne løse problemet med sin beskæring.

Derfor skiftede jeg smed - nu har jeg Camilla Holm Nielsen - barfodstrimmer smiley
    Og GUUUDD!! hvor er jeg glad for hende! Hun har beskåret Baloo 2 gange - hun kommer i morgen for 3. gang smiley
    Og han er IKKE ømtået mere! Det er fantastisk! Efter 2 måneder?!

Camilla går meget op i at hesten også er ordentligt i hul - altså den må IKKE være for tyk. Derfor satte jeg Baloo på slank, og han har tabt det meste af det "farlige" fedt.. Nu mangler han kun maven, som jeg ikke kan slanke, men som jeg bliver nødt til at træne væk smiley

Men barfodstrimmere (i hvert fald min barfodstrimmer) kan gøre mirakler! Jeg havde ikke drømt om, at det ville gå så hurtigt, men jeg kan ride på Baloo helt almindeligt over det underlag, som han før gik meget langsomt og snublede over, fordi han havde ondt i fusserne.

Viildt! smiley

• #33   17. okt 2011 Beck - jojo, self, er der jo mange som trænger det - ingen tvivl.

Men der findes også riiiigtig mange, hvor folk bare smækker sko på hesten fordi "det er da normalt, og konkurrence hest" , og DERFOR har de svært at gå uden sko, pga. de har dårlig blodomløb smiley

• #34   17. okt 2011
    Ej Camilla, det er altså liiiidt langt ude det der smiley
    Man giver altså ikke sin hest sko på "bare fordi det er normalt" - Der er squ da ingen, der gider give så mange penge hver måned for sko, hvis hesten ikke har behov for det o.O

• #35   17. okt 2011 Altså det er da de færreste konkurrence heste (i hvert fald spring og militaryheste) som kan gå uden sko, så der vil jeg ikke mene at rytteren gør det "bare fordi at det er normalt og at sådan gør man" smiley Der er jo en grund til det, med de heste smiley

• #36   17. okt 2011 Tjo - det er der altså nu mange der gør smiley

• #37   17. okt 2011 camilla - de fleste vil kunne gå uden sko smiley

• #38   17. okt 2011 Jamen det ville jo ikke være særlig smart at ride fx i terrænet uden mordax. Selvfølgelig kan de gå uden, hvis de bare skulle gå dressur. Men i spring på græs og i military der er det altså ikke altid smart at ride uden mordax smiley

• #39   17. okt 2011
    Camilla:

Og hvordan kan du vide, hvorfor folk giver deres heste sko på?
    Nu står jeg på et rimelig stort konkurrencested, og ja - mange heste har sko på. Men hos 99 % af de heste er der også en meget god grund til det.

• #40   17. okt 2011 De traditionelle smede lever jo af at sætte sko på heste - det er måden de beskærer heste på. Om der er sko på eller ej, så beskæres hoven på samme måde.

En barfodstrimmer er uddannet til KUN at arbejde med heste på en måde, så de sagtens kan gå uden sko. De er naturligt for heste at gå uden sko, så det ville da være noget mærkeligt noget, hvis hestene i den vilde natur gik rund tog var ømtåede - altså det ville da være en helt enormt dum måde , evolutionen har udviklet vores heste på så....

Så (næsten) alle heste kan gå uden sko - der er maaange mange heste, der sagtens kunne smide skoene, hvis de blev trimmet ordentligt - ellers ville de jo være døde ude i den vilde natur... smiley

• #41   17. okt 2011 Jeg nægter simpelthen at tro folk giver hesten sko på uden det er nødvendigt :o)

Min hest KAN simpelthen ikke gå uden sko, når den er i ridning (har ågar oplevet det når hun bare har gået på fold også)... Den slider hovene for hurtigt (selv når den bare trasker rundt på en ridebane) og slider dem forkert pga problematisk stilling på forhovene.... Hun har gået med forsko siden vi begyndte at ride hende som 4 års, da hun sled forhovene for hurtigt og kom til at stå mere stejlt fortil...

Efterhånden som vi har fået hende vippet mere om på bagparten begyndte hun at blive meget øm i lårene og blev undersøgt fra ende til anden for at finde årsagen - det endte med at både kiropraktor, dyrlæge, smed og massør enstemmigt mente hun simpelthen havde brug for bagsko, så hendes baghove blev længere og dermed fik mere at bære på - og sørme så om ømheden ikke forsvandt samme øjeblik som hun fik sko på :o)

Dertil er vi gået over på specialbeslag i for for at stabilisere hendes hove og få hende til at afvikle forbensbevægelsen hurtigere, så hun ikke længere hiver sko af :o)

Jeg er slet ikke i tvivl om at min smed VED hvad han laver og ikke råder mig til noget, som er unødvendigt :o)

• #42   17. okt 2011 Har nu mødt mange på mange opstaldningsteder, som "kun" har sko på, fordi det er konkurrence hest - ikke andet smiley Altså at den faktisk ikke trænger det.

• #43   17. okt 2011 Camilla (TJM): Her er jeg dog enig i, at det er sikrest at have mordax på, for ikke at vælte, glide, skride osv :))

• #44   17. okt 2011
    Elisabeth & Baloo:

Altså, min smed beskærer ikke to heste ens? smiley
    Han er fantastisk dygtig! Virkelig...

JA der er mange elendige smede her i verden, men der er dælme også dem, der kan sit kram smiley

• #45   17. okt 2011
    Elisabeth&Baloo - Ja det er jo nemlig lige det smiley Red jeg kun dressur og havde min ikke den gamle skade med den ene forhov, så ville jeg da med glæde spare de penge og hive skoene af ham smiley
    Men nu har jeg jo valgt military, og så er det jo nødvendigt både i spring i terræn smiley

• #46   17. okt 2011 Men hvis beslaget er for at man skal have mordax i er det også en nødvendighed! Det er sqda ualmindeligt dumt at risikere at styrte/vælte med en hest på græsbane, fordi man ville spare de penge - det koster bare dyrt i kiropraktor i stedet! :o/

Og faktum er jo at vi gennem ridningen udsætter hestene for et andet slid (også på hovene) end de i naturen ville - dermed må VI også tilpasse vores pleje af dem til det vi kræver af dem :o)

Jeg vil vove den påstand at det er et FÅTAL af heste fra M-niveau og opefter, som kan klare sig uden 4 sko, da man forlanger et noget større slid af deres hove end de ville skulle i naturen ved den vægtforflytning man laver - dertil er der en hjælp at hente i ridningen i forhold til balance og afvikling af gangarterne ved at sætte sko på - og vi er altså ikke alle hyggeryttere :o)

• #47   17. okt 2011 Camilla - nu var det ikke ment, som du mener.

Men at, hvis de f.eks red dressur, istedet for spring, jamen så er det de fleste heste der faktisk IKKE trænger sko - men hvor folk bare putter dem på, eller de stadig fortsætter med sko, og ikke prøver om de kan finde en anden løsning smiley

• #48   17. okt 2011 Der er heste der virkelig har brug for sko - om man så vil det eller ej, jeg har selv oplevet en hest, men så bløde hove at de ikke engang kunne smede den! Se det er dårlig hov kvalitet!

Men jeg vil stadig vove at påstå at LANGT de fleste af de danske heste idag, kunne klare sig uden sko idag, hvis rytteren ville det....

• #49   17. okt 2011 Rosmear Aram og Camilla Munksgaard smiley . - Ja altså så forstår jeg heller ikke hvorfor man bruger penge på sko, men det kan jo også være som der er en der skriver, at de slider meget på hovene, selvom det er på en bane smiley

• #50   17. okt 2011 Christine & Lillehesten Faith *TEAM RG*

SMÆK smiley he he Sådan - Hygge = med ingen sko... MB = lig med sko - Kan du så forstå det skovturs rytter smiley

Ej, sådan kan man vidst ikke stille det op smiley
    Selvom jeg ridder det jeg kalder hygger, så rider (eller jeg har redet) jeg da seriøst og stiler efter både changementer, passage, versader, renvers, travers osv osv....
    Det får min hest ikke flere sko på af smiley

• #51   17. okt 2011 Der er ingen der ofrer 1500 på sko uden grund - så simpelt er det bare :o)

Men når vi nu træner dressur på konkurrenceplan, så er det altså mange kilometer en hest får lov at løbe/gå under 1 times træning - dertil prøver mange af os da at give vores heste foldtid oveni, hvor den også slider på hovene :o)

Som tidligere nævnt betyder skoene også noget for balancen og stabiliteten i ridningen, samt afviklingen af gangarterne. Derfor bliver det faktisk også mere og mere udbredt med headbarsko, da disse netop hjælper på disse udfordringer :o)

Og så er der altså en ting I fuldkommen overser - de heste vi rider rundt på i dag er IKKE de samme, som er bygget til at leve vildt på stepperne! Langt størstedelen af verdens rideheste/sportsheste ville ganske simpelt dø, hvis de skulle leve som er "naturligt" for en hest! Gennem avlsarbejde har vi frembragt nogle kvaliteter, som er ønskbare for vores brug af hestene - men vi har så sandeligt også gået på kompromis med rigtigt mange ting for at nå målet! Deriblandt hovkvaliteten og til tider hovstillingen - så nej, jeg mener stadig ikke at størstedelen af hestene kan klare sig uden sko! :o)

• #52   17. okt 2011 Merete: Arh, du bør da vide jeg ikke stiller det helt så stejlt op ;o) Mere ment som, at når man når M-niveau er vi på et plan, hvor det simpelthen kræver sko - i hvert fald hvis man skal være med på konkurrenceplan :o)

• #53   17. okt 2011 Christine & Lillehesten Faith *TEAM RG*

He he, det var nu også skrevet med et glimt i øjet smiley he he

• #54   17. okt 2011 Christine: Vores søde små tamheste slider på INGEN måde hovene så meget som vilde heste gør og gjorde det!

Vilde heste bevæger sig over helt enormt store afstande, hver dag - fordi de skal finde nye græsgange. De har ingen til at rette/trimme deres hove - de slider dem selv ned. Vi bliver jo nødt til at beskære vores hestes hove, fordi de ikke af sig selv bliver slidt ned.

Så det du siger med, at heste i de højere dressurklasser slider deres hove mere, og at det er grunden til, at de skal have sko på - det er altså virkelig ikke rigtigt...

• #55   17. okt 2011 Elizabeth&Baloo : Og du har simpelthen undersøgt disse heste der går høje dressurklasser og SET at de ikke slider deres hove?

Jeg kan fortælle dig at jeg i den tid jeg arbejdede i stald har set MANGE heste, som inden de fik sko på kunne gå 16-20 uger mellem smed og der blev kun lige raspet i kanten, for at den blev pæn i kanten igen (og de fik absolut hvad de skulle have af vitaminer og mineraler) - først da de fik sko på fik de noget hov at stå på, som kunne BÆRE den vægt, som blev skubbet om på bagparten, når vi begyndte at samle dem...

Er fuldt ud klar over at de vilde heste vandrede mange kilometer hver eneste dag - men ofte i adstadigt tempo og når de var ved en fødekilde hed det græs-3 skridt-græs-3 skridt-græs...

Jeg er ikke dum tak - LÆS hvad jeg skriver - det er ikke KUN de kilometer vi rider, det er den VÆGTFORSKYDNING vi laver, som slider hårdere på hovene!

• #56   17. okt 2011
    Hvis hesten kun slider på hovene når den går på asfalt, grus, ridebane osv. - så kunne man jo bruge boots - de 3-4 min man bruger på banen til stævnet uden vil jeg ikke mene slider overdrevent på hoven :o)

• #57   17. okt 2011 Boots er afprøvet på min - målt op og tilpasset af smed og nej det var ikke en succes!

Hun træder dem kort og godt af! Dertil slider hun hovene for meget selv på fold, så der vil hun også skulle have dem på - det giver gnavsår og irritation! Og sidst men ikke mindst, fungerer boots slet ikke fordi hun har stejle forhove (hvilket hovfokus.dk så faktisk også bekræftede da jeg kontaktede dem efter køb af boots - boots er produceret med henblik på en hest med normal hovstilling, når de står stejlt, vil de ikke fylde fronten af booten korrekt ud og vil faktisk slide NETOP tåen i overrullet, selvom de har boots på)...

Og så vender vi endnu engang tilbage til det jeg tidligere skrev, at skoene faktisk også gavner vores træning! (Læs mine tidligere indlæg)

Så nej, uanset hvor meget I prædiker om barfodstrimning, så holder jeg på, at skoning er den bedste løsning for min hest :o) Og jeg er slet ikke i tvivl om at min hest fungerer BEDST med sko på, skoene har godt nok elimineret mange problemer i ridningen, da hun ganske simpelt gik og spændte i hele kroppen over ømme fusser!

• #58   17. okt 2011
    Du siger jeg ikke at DIN skal gå med boots smiley
    Men at det er en mulighed for MANGE der propper sko på hesten pga. overnævnte.

Så tag det helt roligt, træk vejret og tæl til ti - forsøger ikke at prædike og proppe ting ned over hovedet på dig smiley

• #59   17. okt 2011 Jeg er skam helt rolig - men kender mange som har oplevet samme løsgjorthed og frihed i hesten efter skoene er kommet på :o) Igen - man bruger jo ikke frivilligt 1500 kr på sko hver 6.-8. uge, hvis det ikke er nødvendigt ;o)

Tænk hvor mange ting man kunne købe for de penge ;o)

• #61   18. okt 2011 Mine går med sko i udendørssæsonen for vi ikke vælter i svingende smiley
    men min pony som er skadet skal til at have boots i stedet for sko så han ikke skal gå med dem hele tiden smiley

• #62   18. okt 2011 Christine: Jeg har på intet tidspunkt sagt at du er dum. Jeg mener helt i bund og grund (hvilket jeg også tidligere har nævnt) at det kan godt være, at folk siger: "Lige så snart jeg piller skoene af min hest, så har den ondt i hovene.." - men der er stor forskel på hvordan en smed, der sætter sko på heste, og hvordan en trimmer, der er uddannet til ikke at bruge sko, beskærer heste.

Hvis hesten går med sko, bliver den beskåret på en måde, så hoven er formet til at have sko på. Hvis man så piller skoen af er det da klart(!) at hesten får ondt i fødderne, for beskæringen er egentlig lavet til, at hesten skulle have sko på.

Jeg har brugt traditionelle smede i al den tid jeg har haft hest - undtagen de sidste 2 måneder. Min hest har altid været ømtået - det er han ikke mere - efter 2 beskæringer!! Det giver da noget at tænke over?

Og det kan godt være, at folk mener at deres hest bliver beskåret til ikke at gå med sko, og at deres smed er så god så god - men det kan kun ses på 1 måde, og det er om hesten ikke har ondt, når den går uden sko (hvilket heste ydermere ikke viser så direkte)..

Dette er selvfølgelig en generalisering, og jeg er da også fuldstændigt klar over, at det ikke er alle traditionelle beslagsmede, der beskærer heste "forkert".. Men hvis hesten fortsat har ondt, når den får pillet skoene af, så er det ikke fordi den har det bedst med sko på, så er det altså bare fordi, hesten bliver beskåret forkert - og det kan hurtigt rettes op - jeg har selv oplevet det.. smiley

• #63   19. okt 2011 Det passer altså ikke ...

• #64   19. okt 2011 Elizabeth&Baloo : Så forklar mig venligst hvorfor jeg har oplevet SÅ mange heste som bliver ømme så snart man begynder at øge træningsniveauet INDEN de overhovedet har været i nærheden af en sko - og nej de har ikke været skåret til at passe en sko på daværende tidspunkt :o)

En barfodssmed kan ikke lige pludseligt på magisk vis ændre gennem få beskæringer hvad vi gennem avlen har ødelagt gennem flere århundreder - jo, HVIS hesten tilfældigvis har GODE hove! Men nu er det bare sådan at langt størstedelen af vores kære små rideheste, ikke ville klare sig mange dage i naturen - til dels pga deres socialisering, men i allerhøjeste grad også fordi vi ikke avler med henblik på naturlig selektion (survival of the fittest), men tværtimod med henblik på et sæt regler, som i følge vores meninger giver den optimale ridehest :o)

• #65   19. okt 2011 Vi slider jo hestenes hove på en unaturlig måde, når vi rider samlet, end hvis hesten løber frit rundt i naturen - derfor kan mange rideheste ikke undvære sko ..

• #66   23. okt 2011 Ok, det er så en anden diskussion, som jeg ikke synes vi skal ind på (hvorvidt hestene er "samlede", hvorvidt det kun er pga. deres hove, at de er ømme osv..)

Beck: Hvad mener du med, at det ikke er rigtigt? smiley

Christine: Jeg synes dit eksempel lyder meget usandsynligt, men hvis det skulle være rigtigt, så er hestene jo stadig blevet beskåret af en traditionel smed, som er vant til, at sko er en mulig og ofte brugt udvej, hvilket (jeg mener) deres beskæring illustrerer...

Det kan godt være, du ikke mener, at en barfodstrimmer kan "reparere" ømme hove "på magisk vis..." - men nu lyder du som om, du ikke har fået beskåret hove af en barfodtrimmer, eller på anden måde er blevet bekendt med deres arbejde "i virkeligheden", så jeg mener, at du har lidt svært ved at udtale dig om det. Jeg har derimod set ændringerne - ikke kun på min egen hest, men på mange andre heste, og det er af den baggrund, at jeg udtaler mig om deres resultater.

• #67   25. okt 2011 Krikken - Rigtig gode links!

Kommentér på:
SKO på hesten - hvorfor IKKE? ..

Annonce