{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.464 visninger | Oprettet:

Kronisk forfangen og uden sko? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Er der nogle af jer, der har en kronisk forfangen hest, som går uden sko?

- Hvis ja, hvordan går det så?

Historien - skal prøve og gøre den kort

Min hest blev konstateret kronisk forfangen i maj, og fik derfor forsko på.

Han gik tidligere uden sko, uden problemer (han har været forfangen inden jeg fik ham - i 3 ben. Har haft ham i 4 år nu)

Han fik så sko på, og har haft det siden. Jeg vil egentlig gerne have dem af, og har ringede til dyrlægen, der behandlede ham for et par måneder siden, og spurgte, om der ville være nogen udsigter, for at jeg kunne tage skoene af, men det mente han bestemt ikke der var.

Jeg har derfor kigget efter alternativer - både boots og limsko. Men limskoene har jeg hørt skulle kunne ødelægge hovene mere end og gavne. Og boots er jo ikke gode til foldbrug.

Så nu i dag, har jeg fået fantastisk undervisning for 3. gang af Tine Sørensen, som også er barfodstrimmer og vi talte om det med sko og barfodstrimning.

Hun mente, at han godt burde kunne få skoene af, og så bruge boots under ridning (men som hun sagde, kan man jo aldrig vide noget 100%) Men hun fortalte, at der hun beskar andre heste, som var kronisk forfangne, og de fungerede fint uden sko på fold, og så med boots under ridning.

Er der nogle som har erfaringer med dette?

Håber det var forståeligt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronisk forfangen og uden sko?
  • #1   14. okt 2011 Når det er kronisk er hovbenet roteret - og her er det ingen undtagelse.

Han har ikke været i røntgen nej, mente smed og dyrlæge ikke var nødvendigt.

• #2   14. okt 2011 umiddelbart vil jeg altid lytte til dyrlægen, hvis man er i tvivl evt. få en anden dyrlæges mening.

• #3   14. okt 2011 Line: Sandt. Men når hverken dyrlæge eller smed mener det er nødvendigt ser jeg ingen grund til det - man skal jo lytte til de professionelle smiley

• #4   14. okt 2011 Jeg synes du skal snakke med en SMED (ikke barfodstrimmer) som du stoler på og som kender hestens forløb. Dyrlæger er ikke altid eksperter i hove, så hellere snakke med en smed end med dyrlægen om fremtidsudsigterne.

Min smed har undladt at lægge sko på min islænder både da han var akut forfangen og også nu bagefter. Han mener at det er bedre hvis de kan klare sig uden og beskærer ham så hver 6 uge for at holde vinklerne i orden. Han fraråder boots, da forfangne hove har tendens til at blive flade og så vil en boot kunne gøre skade på grund af trykket på forkanten af hoven (mener det var det han brugte som begrundelse).

Nå, men altså min islænder var rigtig syg i flere måneder og hans hove så forfærdelige ud da han var i den akutte fase. Jeg har ikke fået taget røntgen, men er næsten 100 % sikker på at der er rotation af hovbenene da hans hovfacon har ændret sig, men han klarer sig fint uden sko og bliver brugt fuldstændig som normalt. Han er rengående i alle gangarter og på alt underlag.
    Det kan godt lade sig gøre at have en kronisk forfangen hest uden sko, men om det er en mulighed for din hest er ikke til at sige..

• #5   14. okt 2011 Benyt altid en rigtig smed.
    Hvad er grunden til at du vil have pillet skoene af ? Hvorfor får du ikke taget billeder af ponys ben, hvis den er erklæret kronisk forfangen ?

Er det pga dårlig økonomi, eller hvad ?

• #6   14. okt 2011 Ja, hovene bliver flade, og kan ikke anbefale at bruge andet end sko
    Min egen pony var også kronisk forfangen, og havde rigtig ondt når skoene kom af - fx under omskoning. Fordi at hovbenet er roteret og derfor trykker ned i sålen på hoven. Der skoen hjælper er ved at løfte sålen fra underlaget, og det gør boots ikke, nej de vil gøre det samme for din hest, som gik den uden sko.
    Det er direkte synd for en forfangen hest at lade den gå uden sko. Og brug dog ikke en barfodstrimmer - de aner intet om, hvordan et roteret hovben skal behandles - det er ikke en autoriseret uddannelse

• #7   15. okt 2011 Uha, pas på med at tage sko af en kronisk forfangen hest smiley

Jeg tror nu nok, jeg ville drømme barfodstrimmeren, og i stedet rekvirerer en uddannet smed og en dyrlæge med et røntgenapparat, så der kan blive taget nogle billeder og hesten kan skoes således at hovben og struktur i hoven i øvrigt hjælpes bedst muligt.

• #8   15. okt 2011 Tag endelig ikke skoene af ham - og som stor set de fleste siger, så hold dig væk fra en barfodstrimmer - og brug en ordentlig smed!

Jeg havde valgt røntgen til min hest, også for at kunne finde ud af om hovbenet er begyndt at gro nedaf - ville jo være forfærdeligt hvis han en dag stod med en hovben der var groet ud af hoven ;(
    "ved ikke hvor slemt og i hvilken grad hans tilstand er" men jeg havde ikke turde tage nogle chancer!

Og slet ikke efter jeg selv ser dagligt på en hest, hvor hovbenet er begyndt at gro nedaf.....det sQ ikke sjovt at se på -og desværre har hun ikke sko på smiley Hun har fået dommen, at hun aldrig bliver ridehest igen - og håber inderligt at ejeren snart lader hende få fred!

• #9   15. okt 2011 For det første, hold dig langt væk fra barfoodtimmere, de ved intet om hvordan en hov skal beskæres. Har set så mange ødelagte hove af at en timmer har været igang med at fjerne hele tåen på hoven

Men syntes din hest skal beholde sko på, kronisk forfangenhed er ikke noget man skal lege med, der er få heste der kan gå uden, men jeg ville ikke ture prøve da du risikere at hovbenet drejer endnu mere af det.

• #10   15. okt 2011 For guds skyld - en barfodstrimmer er i mange tilfælde meget bedre end en smed? Handler om det længden af uddannelsen?? En barfodstrimmer lærer at beskære, en smed kommer bare ud til én læremester - en barfodstrimmer har 4 mdr. anatomi og generelt anatomi gennem hele forkøbet, en smed har meget mindre ... måske 4 uger??

Hvorfor så lytte til en SMED frem for en TRIMMER? Der findes gode og dårlige af begge slags.

• #11   15. okt 2011 Karoline: En barfodstrimmer, er ikke en beskyttet titel, defor kan alle og en hvar kalde sig trimmer uanset uddannelse osv.

• #12   15. okt 2011 Var jeg ikke klar over - men i så fald synes jeg da at du skal passe på hvad du går og siger, for du sætter et dårligt ord ind for barfodstrimmere UANSET uddannelse.

F.eks. bruger jeg Tine Sørensen, som den 4. smed jeg har haft på min ene hest - hun var "desværre" den eneste der kunne hjælpe mig med min hoppe, ud af de 3 smede og ene hovtrimmer (hende) jeg havde brugt.

Jeg kan selvfølgelig ikke sætte et eksperts ord ind, men du skal være velkommen til at komme til et foredrag med hende - jeg regner med at arrangere et til inden alt for længe.

• #13   16. okt 2011 Det er som skrevet længere oppe også Tine Sørensen som jeg har som underviser - og hun skulle så også være den, der skulle ordne hove, hvis det skulle komme på tale at tage skoene af ham. Og er nu ret sikker på, at hun er dygtig.

MEN, det her er ikke en diskussion om hvorvidt barfodstrimmere er no go eller ej - det handler om ERFARINGER omkring en kronisk forfangen hest uden sko.

Nej der er ikke taget røntgen - mente hverken dyrlæge eller smed var nødvendigt - og som I selv siger - hold dig til autoriteterne.
    Det er klart at hovbenet er drejet - det er det i kroniske tilfælde. Men det er ikke voldsomt.
    Han var også kun i boks en enkelt dag, og herefter på fold igen. På smertestillende i 5 dage. Ude at motionere efter 6 uger, og ridning efter 8 uger. Alt sammen på dyrlægens anbefaling.

Hvorfor vil jeg have skoene af? Jamen fordi jeg bedst kan lide det uden. Og han bryder sig ikke om at få slået skoene i, så hvis jeg kunne undgå det ville jeg da gerne det.

Han har ikke haft sygebeslag, kun rollersko, og de fungerer super. Han er rengående i alle gangarter på alt underlag. Og kiropraktor har heller ingen indvendinger. Mener han har taktfast gang i balance, og var imponeret over at han ikke havde "skader" i benene efter den kroniske forfangenhed.

• #14   16. okt 2011 Karoline : Forstår ikke hvad du mener.
    Det er faktuelle oplysninger jeg kommer med,.

• #15   16. okt 2011 Hanne

Jeg mener bare at du siger at man skal holde sig fra barfodstrimmere, for de har ingen beskyttet titel, altså kan man kalde sig barfodstrimmer, uden at have en uddannelse - selvfølgelig skal man holde sig u-uddannede folk - men at sige at alle barfodstrimmere skal holdes på afstand er da dumt, da mange faktisk har en uddannelse og bliver ved med at uddanne sig!

Jeg har også en pony, som har været forfangen fra mange år siden - hun har MEGA FLOTTE hove, spørg bare Tine (det er pondine vi sakker om) og det eneste der er med hende, er at hun har tendens til at være lidt øm på perlesten. Hun har aldrig haft sko, boots har hun haft, fordi hun er blevet brugt meget til tur.

Håber du finder en god løsning smiley

Kommentér på:
Kronisk forfangen og uden sko?

Annonce