{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Negativ/positiv ved fodring med havre!??
  • #1   14. okt 2011 Jeg fodrer med havre. Linus er en koldblodsrace, så han kan sagtens tåle at blive lidt mere "tændt". Det er der mange heste der bliver af havre, derfor er det måske ikke så smart at fodre en araber med. Det er billigt. På en dyr foderstof koster valset havre til en hel vinter på stald for Linus 180kr. Dog er det så nødvendigt med en god vitamin/mineralblanding ved siden af, som oftest er dyr (4-500kr for 25kg).
    Linus fungerer godt på havre, derfor fodrer jeg med dét. smiley

• #3   14. okt 2011 Maja Bak - Cola'hestene + en ost:
    Linus har fine og sunde hove. Går uden sko og hovsmeden har aldrig negative kommentarer til dem. Det der ødelægger hovene, er hvis du IKKE fodrer med et tilskudsfoder, så hesten får alle de vitaminer og mineraler, den har brug for.
    Beggrund hvorfor det ikke er sundt for hesten?

• #4   14. okt 2011 *begrund

• #5   14. okt 2011
    Sandheden er; havre og alt andet stivlese er en kilde til mavesår og diverse andre sygdomme;
    Kilde og fakta;

Mavesår og stivelse, hvordan hænger det sammen?
    (link fjernet)

Hvordan skal konkurrence hesten fodres og hvordan påvirker for meget stivelse præstationerne; (link fjernet)

Hvordan påvirker stivelse tarmene, giver mavesår osv
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=1521&urlinfo=Dyrl%E6ge+Nanna+Luthersson-Maves%E5r+hos+heste++%2D+en+menneskeskabt+lidelse

Sygdomme, fodring, sammenhængen, what to do
    (link fjernet)

Det der med fodring, hvordan gør man generelt
    (link fjernet)

Fodring med stivelse generelt og påvirkning af maven
    (link fjernet)

Samt nogle heste bare bliver gak gak, ustyrlige, over energiske, voldsomme, hidsige, nervøse osv. af havre og stivelse.

Når, håber nogle kan bruge linkene nu jeg har fundet dem frem :b

• #6   14. okt 2011 Vi har altid fodret med havre og vi gør det stadig. For nogle år siden TROR jeg sågar de fik rent foder. Vores heste lever. Der er heste fra knap ½ år til 42 år. De har 'fine' hove. Dvs. den ene er født med grimme hove, den anden har fået sin indfodtings fra generne og den tredje har kun behov for sko ved ridning.
    Så altså. Jeg har ikke noget negativt at sige om det fra mine egne erfaringer.

• #8   14. okt 2011 Men tænk i mange mange år har man til sine arbejdsheste KUN fidret med havre

Her er lidt om hvad der er myter og ej smiley

http://www.foderplan.dk/2008/08/det-handler-om-havre.html

• #9   14. okt 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ):
    Ja havre giver mavesår, hvis du udelukkende fodrer med dét og hesten ikke får noget som helst grovfoder (hø, wrap, osv.). 1-2kg havre morgen og aften er i hvert fald ikke skyld i mavesår, såfremt der er rigeligt med grovfoder. Oftest er der ikke engang brug for så meget. Min hest for som maksimum 2 stopper kopper med havre morgen og aften.
    - Endnu en fordel: Drøj i brug.

• #11   14. okt 2011
    - Pernille Krogsager Jensen - Hvis du læser linkene, så kommer det ikke kun når man kun fodre med havre, det kommer når man fodre for meget.
    Og det kan man læse i det første link, hvornår det er de får for meget.

Og når de får for meget - er det i forhold til fuldfoder og hø/wrap.

• #12   14. okt 2011 Havre giver energi, men det er en kortvarrige energi. og dette er ikke ønsket, da er risklid bedre.

Havre gør desværre også nogle heste for varme i det. bla. min islænder bliver skør af det.

Der er MEGET sukker/stivelse i det og dette er absolut et minus.

Så nej havre står ikke øverst i min foder liste.

• #13   14. okt 2011 jeg syntes ikke havre er hestemad og det er der mange grunde til.
    Bla.:
    1) Det høje indhold af stivelse på ca. 40 %
    2 Dårlig sammensætning af aminosyrer - derfor ikke god nok proteinkilde til heste i arbejde.
    3) Meget lav indhold af calcium, og relativt høje indhold af fosfor. Fosfor forhindrer derfor optag af calcium.
    4) Ligeledes lavt indhold af specielt zink og kobber.

Alt dette forhindre opbygning af solid knoglestruktur.

• #14   14. okt 2011 Vi fodrer alle vores konkurrenceheste med havre + müsli. Det fungerer super godt. Muslien er en konstant mængde, som gør at de er dækket ind med vitaminer/mineraler. Havren regulerer vi efter intensiteten af træningen. Lige før et stævne får de som regel lidt mere havre (med mindre det er en meget varm hest) for så har de lidt ekstra "brændstof" at tage af, og det giver dem det overskud, der kræves. (:

• #15   14. okt 2011 Krikken:
    Jeg har ikke læst dine links. Jeg kommenterer på det du selv skriver. smiley

• #16   14. okt 2011 Nu taler jeg bestemt ikke om at der KUN skal fodres med havre - jeg ville selv fodre med kraftfoder og så suplere med havre.
    Overvejer selv at få fat i noget sort havre.... smiley
    PT fodrer jeg med fiberpiller (lavet på korn men uden sødestoffer og stivelse - dette begyndte jeg på da jeg havde en hest med sart mave, det har jeg ikke længere så overvejer at gå tilbage til sort havre ;))

• #17   14. okt 2011 Susanne H -virkede det så smiley
    Og hvad gav du hende istedetfor!?

• #18   14. okt 2011
    Fra mit øverste link, " mavesår og stivelse "

" • < 1 g/kg/måltid = ikke forøget risiko
    <1,2 kghavre for en 500 kg hest!

• 1-2 g/kg/måltid = 2,6 gange større risiko for
    mavesår

1,2-2,4 kg havre/måltid for en 500 kg hest!
    • > 2 g/kg/måltid = 3,2 gange større risiko for
    mavesår
    >2,4 kg havre/måltid for en 500 kg hest! "

" Foderets sammensætning har ikke kun en indflydelse på spytproduktionen. Forskere har kunnet påvise en sammenhæng imellem foderets indhold af sukker og stivelse og øget risiko for mavesår. Når kulhydrater som sukker og stivelse kommer ned i mavesækkens øverste del, starter en gæringsproces. Bakterierne i mavesækken nedbryder disse kulhydrater, og derved produceres en lang række affaldsstoffer. Disse affaldsprodukter angriber mavesækkens slimhinde, ødelægger overfladen og gør den mere modtagelig over for syreætsninger fra mavesækkens syreproduktion (se boks 1). Store måltider øger denne skadelige påvirkning. Foderet er længere tid om at tømmes ud af mavesækken, og gæringsprocessen fortsætter i længere tid. Der dannes flere affaldsstoffer, og den skadelige effekt bliver derved større. Denne påvirkning resulterer først og fremmest i sår i den hvide del af mavesækken "

• #19   14. okt 2011 Hvis man eén gang har prøvet at have en hest med sart mave, forstår jeg ikke hvorfor man vil skifte over til et præparat med højt stivelsesindhold - bare fordi man nu har en hest der ikke er sart. Så burde man netop kende vigtigheden af at forebygge.

• #21   14. okt 2011
    mette M - I linkene kan du læse at det ikke kun er pga. manglende tyggeaktivitet.

• #22   14. okt 2011 "... min holdning til mavesår er, at det er stressede heste uden adgang til tyggeaktivitet, det udvikler mave sår, men det er bare min mening.".
    ^Jeg er fuldstændig enig med mette M.

• #24   14. okt 2011
    - Pernille Krogsager Jensen - Igen, hvis du læser linkene så kan du læse at det ikke er pga. manglende tyggeaktivitet.
    Der er lavet undersøgelser og forsøg i det 1 link med heste for at se hvorfor de fik det. Samt hvordan stivelse påvirker tarmene.

• #25   14. okt 2011
    mette M - Kan ikke se det glimerende når det gør dette ved tarmene;
    " Foderets sammensætning har ikke kun en indflydelse på spytproduktionen. Forskere har kunnet påvise en sammenhæng imellem foderets indhold af sukker og stivelse og øget risiko for mavesår. Når kulhydrater som sukker og stivelse kommer ned i mavesækkens øverste del, starter en gæringsproces. Bakterierne i mavesækken nedbryder disse kulhydrater, og derved produceres en lang række affaldsstoffer. Disse affaldsprodukter angriber mavesækkens slimhinde, ødelægger overfladen og gør den mere modtagelig over for syreætsninger fra mavesækkens syreproduktion (se boks 1). Store måltider øger denne skadelige påvirkning. Foderet er længere tid om at tømmes ud af mavesækken, og gæringsprocessen fortsætter i længere tid. Der dannes flere affaldsstoffer, og den skadelige effekt bliver derved større. Denne påvirkning resulterer først og fremmest i sår i den hvide del af mavesækken "

• #26   14. okt 2011 Nu er det jo dokumenteret at for meget stivelse i foder er med til at øge risikoen for mavesår - så det må jo være fakta. I og med det er de nyeste undersøgelser der viser det. der er også en grund til at dyrlægerne i samarbejde med forskerne råder folk med mavesårsheste til at finde et foder med lavt stivelses indhold.
    Generelt får man dem heller ikke til at anbefale havre som foder mere.

• #29   14. okt 2011
    Camilla Kaaber - Barockheste og Tinkere.

Godt i fik skiftet smiley

Det er også korrekt at Sort havre har højere fedtindhold end den almindelige havre og på den måde skal der bruges en forholdsmæssig mindre mængde end alm. havre for at opnå samme fodringværdi.
    Men det stadig næsten samme stivelsesindhold i alm. havre og sort havre.
    Så forskellen er at den totale ration på et døgn vil indeholde mindre stivelse da der gives mindre mængde, end alm. havre.

Men ja stadig ikke hestemad efter min overbevisning.

• #30   14. okt 2011
    mette M - Vil henvise dig til de link jeg har postet, det ville være så meget lettere at snakke hvis du havde læst dem smiley Der står også alternative foderplaner.
    I det mindste bare disse;

Mavesår og stivelse, hvordan hænger det sammen?
    http://www.hestedoktoren.dk/Arrangementer/PDF/Sommerm%C3%B8de%20Hestedoktoren%20Mavedsaar.pdf

Hvordan påvirker stivelse tarmene, giver mavesår osv
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=1521&urlinfo=Dyrl%E6ge+Nanna+Luthersson-Maves%E5r+hos+heste++%2D+en+menneskeskabt+lidelse

Fodring med stivelse generelt og påvirkning af maven
    (link fjernet)

• #31   14. okt 2011 uhhh en debat, men prøver lige med min foderplan

Har ikke fodret med havre i 4 år, da jeg begyndte at lærer ting. Også blev det bandlyst.
    Men nu er min mest varme hest begyndt at få en håndfuld havre en halv time før træning, og det virker rigtigt godt. Det er for at han får noget mere energi.
    Men han har fri adgang til Hø, samt får vitamin blanding og golden. Og han er virkelig blevet fin. Men ingen af mine andre heste skal ha havre. Da de fungere fint uden.

• #32   14. okt 2011 Energien kan jo komme af regelmæssig fodring, så hesten hele tiden har noget at arbejde med, gode fibre og olier smiley

• #33   14. okt 2011 Hvad siger I så til byg!?

• #34   14. okt 2011
    Byg er også stivelse smiley

• #36   14. okt 2011
    mette M - Det skader ikke, men jeg forstår ikke hvorfor det skal gives til hesten når tarmen har det med stivelse som den har smiley

• #37   14. okt 2011 Vores får valset havre, masser af hø og har en salt og mineral sten smiley det er billigt, og det fungerer for de heste vi har (shetter og araber). De bliver så heller ikke redet eller noget.. Men de er aldrig syge og har fine hove smiley heste har i hundredevis af år fået korn som havre og byg, der er nok en grund til at man begyndte med at fodre heste med lige netop det.. Tror ikke på at det er så dårligt for hesten som mange påstår, men jeg har også kun haft positive oplevelser med det smiley

• #38   14. okt 2011
    Vi har også haft racediskrimination, tævet børn og sendt smøger rundt på et sølvfad til familiefester - men, vi er kommet videre.
    I gamle dage var der heller ingen der åbnede hestenes mave og undersøgte dem, i gamle dage var fold også en by i rusland osv. osv...

• #39   14. okt 2011 Jeg har altid været en "havre-nazist",der absolut ikke ville høre tale om at min hest skulle fodres med den slags slidt.
    Meeen. Har måtte indse det ikke er helt dumt, så længe man har et godt basisfoder og hesten får rigeligt stråfoder. Jeg taler dog i små mængder, som 1-1,5kg dagligt. Min dreng har aldrig set bedre ud, end da jeg begyndte at give ham lidt havre og er ikke helt uvant i foderverdenen.....

• #40   14. okt 2011 Det sande:

Havre/stivelse er godt mod mælkesyre. Hvis der gives et stivelsesholdigt foder ved pauser (distance) eller efter ridning. det gør, at glykogen depoterne ikke bruges op. (får hurtig energi).

Og springheste, galopheste har brug for den hurtige energi, da de ellers går kold. Nogle alm. hest nyder også godt af energien i havre/korn, ridemæssigt.

Men havre påvirker væksthormonerne hos plage -> OCD/mus.

Havre er let fordærveligt, valset havre er dog værst, skal bruges inden 2 uger.

Havre kan gøre heste nervøse - kan ikke huske hvad stoffet i det hedder pt. Mere end majs etc.

- Mine får ingen korn, da de er fede. smiley

• #41   14. okt 2011 Jeg forstår ikke man vælger at tage risikoen ved at fodre med korn, når nu det er bevist hvilke følgesygdomme det kan give og bestemt ikke er usædvanligt, tværtimod.. Hvorfor tager man chancen? Især når der er så mange andre sundere alternativer til energi, flot pels og huld??

Jeg fodrer mine uden korn, overhovedet! Og de ser brand hamrende godt ud.. Har sunde, stærke hove, godt imunnforsvar, vokser perfekt, tilpas med energi og lækker pels.. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor man gambler...

Nej tak til korn, ja tak til sund hestemad!!

• #42   14. okt 2011 immunforsvar even

• #43   14. okt 2011 Line: Hvorfor er valget faldet på havre så? Er det pga det er billigt? =)

Lidt interessant at høre hvorfor folk vælger det fremfor de andre produkter, der er mildere mod hestens maver og som er beregnet tilæ at fede op med, og havre er jo ikke ligefrem til at fede op med... De skal rent faktisk også bruge energi(fedt) for at forbrænde det jo =)

• #46   14. okt 2011 Line: Okey, det er jo en ærlig sag.. Tænker i over risikoen ved at fodre med havre eller er det ikke med indover jeres overvejelser når i vælger foder? =)

• #47   14. okt 2011 Jeanette H
    Hvad vil du bruge som alternativ!? Jeg har et super godt basisfoder men har et par følhopper og plage der godt kunne bruge lidt ekstra fedt! Bruger pt fiberpiller men de er jo steget 33% i pris, så tænkte at havre måske kunne være et alternetiv til dette!? smiley

• #48   14. okt 2011 Jeg har været ved at laver en foderpland på min hingst. Og hvis jeg ikke brug havre så kan han ikke få nok FE. Han får 12 -15 kg. warp + 3,5 kg. havre + 1 kg lurcernepiller. + 200 g. mineralblanding.
    Og hvis jeg give ham 3,2 kg roepiller istedetor 3,5 kg havre. Så får han for meget kobber og ca. Så det kan jeg så ikke suk.

• #49   14. okt 2011 Lina mix, olie, lucerne med olie, hø ad libitum, hyppige fodringer smiley

3,5 kg havre var godt nok meget.

• #50   14. okt 2011 Stald barok: Ja, jeg bruger også fiberpiller selv, så ved de steget i pris.. Det er typisk med hestefoder, når efterspørgslen bliver stor nok, stiger prisen.. Suk.. Men ellers er lucerne med olie også en god kilde til ekstra sul på kroppen.. Linamix.. Grovfoder i rigelige mængder er dog det jeg ofte anbefaler først, for meget kan hentes den vej...

Der er mange flere alternativer, men det handler også om hvad man ellers fodrer med i krybben og af grovfoder, så det er svært at rådgive ordentligt =)

Mine 2 plage har fået fiberpiller siden de var 5-6 måneder og ad libitum grovfoder, de har alle dage været perfekte i huld og vokset som de skulle...

• #51   14. okt 2011 Hvad er forskellen egentlig på valset havre og hel havre ?

Jeg er godt klar over det ene er valset. Men jeg tænker om mængden af stivelse er det samme, er det lige hårdt for hestens mave?

Har fået at vide, at heste ikk skulle blive lige så "skøre" af valset havre og at det er nemmere for hesten at fordøje og ikke så hårdt ved maven?

• #52   14. okt 2011 Erstat havren med olie, men husk det skal være koldpresset, for at have den rette effekt. (og max 3 dl. i døgnet)

Min fodreplan lyder:

800 gram naturmüsli
    500 gram Linamix
    1 dl. olie
    urter
    8-10 kg hø

og adgang til halm på folden hele dagen, så den har mulighed for at tykke på nogen 24/7.

Min hest er en ældre hoppe på ca 600-650 kg.

Skulle jeg tilføje mere energi i form af havre ville jeg vælge sort havre og max 500 gram - 1 kg dagligt. Dette har jeg før haft okay succes med, men generalt er jeg ikke så meget for at give havre, da jeg ikke mener at det tilføre noget godt for hestens tarmsystem, og hvis de får det i større mængder kan de slet ikke optage det (de kan kun optage meget små mængder ad gangen i tarmen) og giver man dem mere, så ryger det bare videre i systemet og laver ballade.. som i fleste tilfælde giver mavesår.

hestens mave er sart, og pga. forkert fodring render 80% af alle heste rundt med mavesår i større eller mindre grad.

• #53   14. okt 2011 fodring er meget en smagssag. Jeg har altid været af den overbevisning at jeg IKKE skulle fodre med havre. MEN, har simpelthen prøvet stortset alt indenfor foder, og nu er jeg begyndt at fodre med en lille smule havre, suppleret med NAG fiber piller, greenpower O grass og roepiller, vitaminer og mineraler og selvfølgelig wrap. og hestene står på halm.
    Jeg har en stor fjordbolle på 500 kg, 153 i stg.. han får 250 gram havre om dagen, 250 gr NAG.. 300 gr O grass. 1500 gr opblødt roepiller og vitaminer, og har adgang til himlaaya salt sten. og så får han 6 kg wrap og æder det halm han vil i boksen.. ( og det gør han uanset om han får 6 eller 20 kg wrap) så skal boksen støvsuges for ALT.

og så har jeg min traver, 400 kg, 154 i stg. hun får 1600 gr havre, 250 gr NAG. 300 gr O Grass, og vitaminer og mineraler. og pt 6 kg wrap, og står på halm. dette spiser hun dog ikke. og de er begge i perfekt foderstand, sætter fin vinterpels og trives godt.

Havre er et udmærket fodermiddel, så længe man bruger det med omtanke, og ikke giver mange kg dagligt.
    man skal selvfølgelig kigge på sin hest, trives den, holder den godt huld osv osv...

• #54   15. okt 2011 Ja jeg er nu også med på at fodre med havre + vitamin blanding, har ALDRIG haft syge heste, og nej de bliver heller ikke mere varme af det, er i flot foderstand, og trives på det, så her bliver det ikke skiftet ud, de får så samtidig godt med wrap, flere gange om dagen, og de står på halm, som de også kan gnaske i. Jeg går heller ikke så meget op i div. undersøgelser, så længe jeg ved at vores trives, som de skal.

• #55   15. okt 2011 Til ældre heste har jeg fået afvide at det kun er fyld. De kan ikke bearbejde det i kroppen pga for meget stivelse..

• #56   15. okt 2011 Betina - det er nemlig rigtig.

og jer der siger at jeres trives på havre, så skal i bare vide at giver i mere end under 1 kg pr måltid af havre, så har jeres heste stor chance for mavesår, og de kan let rende rundt med det uden man aner det.

er der nogen der feks. giver 1,5 kg havre om dagen anbefales det er deles ud på 3 måltider.

og havre anbefales IKKE til unge heste, ældre heste, eller heste som bruges til hygge/lettere ridning - der gavner det på ingen måder hesten.

MEN havre behøver slet ikke banlyses helt. - I små mængder kan det faktisk tilføre noget godt til hesten.. og med små mængder mener jeg op til 500 gram pr dag.

• #57   15. okt 2011 Rebekka s.

Nej det gør de ikke... min fjordhest må ikke få mere wrap, da han bliver alt for fed.. desuden går de fortsat på græs fra 8 morgen til 7 aften. og der ER græs... min traver hoppe bliver i løbet af vinteren sat op i wrap, men nu er vinteren jo ikke startet endnu... desuden siger man som minimum 1 kg wrap pr 100 kg hest. altså får mine ihvertfald minimum. desuden skal man se med sine øjne hvordan hesten trives. og ikke kun på tal og udregninger....
    og da hestene ikke er SPÅNE heste, men halm heste, har de trods alt noget at tygge i natten over, hvis de æder deres wrap for hurtigt... desuden bliver mine heste ikke brugt, jo min traver gør, ca 2 timer om ugen, men ellers ikke.....

• #58   15. okt 2011 Maria: Nej man siger 1½ kg wrap pr 100 kg hest.. ;o)

• #59   15. okt 2011 jamen jeg kan da sagtens fylde min i forvejen godt i stand fjordvallak med wrap.... han bliver overfed, ekstrem dårlig mave, og muligvis forfangen... men wrap skal han satme have. for vi skal jo op på 1,5 kg pr 100 kg hest..... ØHHH NOT. min får hvad han skal have, resten spiser han i græs på folden i de 11 timer han går ude.. og så står han på halm. hvor han spiser hvad han har lyst til.. han er en af de heste som er UMÆTTELIGE.. og netop derfor har jeg tilført sunde fibre i hans kost ved at give ham roepiller, hvilket også har indvirkning på han mæthedsfornemmelse. senere på vinteren, når der INTET græs er på folden og hestene står mere inde, så får han frøgræs at tygge på. men nej, mere wrap får han ikke...

• #60   15. okt 2011 Siger bestemt heller ikke du skal give ham mere? Fedme er ligeså usundt som for lidt stråfoder... Jeg rettede bare din udtalelse, da man siger 1 kg HØ pr 100 kg hest og 1½ kg wrap pr 100 kg hest, da wrap indeholder mere vand end hø =)

Kommentér på:
Negativ/positiv ved fodring med havre!??

Annonce