Ridning for mindre børn {{forumTopicSubject}}
Jeg arbejder på en rideskole og underviser bla helt små børn i ridning. De er både små, ned til 4 år og helt nybegynder, så de får selvfølgelig hjælp af en der trækker dem rundt. Men nu synes jeg vi har gjort det længe nok jeg har både brugt bomme og kegler, som de skal ride igennem, over og slalom osv, og vi træner jævnligt balance og laver balance øvelser på hestene.
Men jeg mangler virkelige nogle kreative ideer til hvordan man kan komme videre.
Har i ikke nogle forslag.
Da jeg selv startede til ridning for 14 år siden, lærte vi det godt nok på den hårde måde, vi blev bare smidt op på en hest og så skulle vi selv styre den fra dag 1. Men jeg kan ikke huske at vi lavede noget andet end blot at ride rundt og rundt og lave volter og slangegange.
Hvordan lærte i at ride ? Lavede jeres ridelærer noget sjovt eller anderledes eller en måde der gjorde i hurtigere lærte at ride ?
okt 2007
Følger: 42 Følgere: 189 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 387
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 1.168
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
Og så skal de trave, det er her de små for alvor finder balancen - når de har balancen i trav, kan de for det meste også selv styre...
Min datter på 4 traver selv rundt, over bomme og 20 cm spring, tager kegler i trav og rider alle de alm. figurer i trav (volter, volte tilbage, skråt igennem osv.) -Og hun sidder og synger imens hun gør det - hun har fundet sin egen rytme, og holder sjældent en række, det er nemlig svært for en 4-årig.
sep 2007
dec 2007
Følger: 222 Følgere: 215 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 735
Eller letsæde i både skridt og måske trav
Håber du kunne bruge noget
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
Ved godt det er et stort skridt, men der sker bare så meget med de små ryttere når de kan selv... -De finder også deres egne begrænsninger. Hav evt et par af trækkerne på banen til hjælp, hvis der skulle ske noget.
(Og ovenstående er jo helt afhængigt af at hestene som udgangspunkt er rolige og fornuftige...)
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
Jeg underviser også små børn, og har børn på 3 år, der traver rundt alene
Og 4-5 årige, der selv kan galoppere osv..
Vi rider slalom, springer osv
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Negative oplevelser skal ikke gødes. Selvom de græder når de falder af f.eks. så skal man bare sige ups, og op på hesten. Istedet for at forstærke den årlige oplevelse.
Børn har en go fantasi. Opfind og digt lege i fælleskab med børne, den ene dag er i indianere, den anden er i riddere som skal ud på farlige opgaver. Men ikke mere farlige en at børnene leger med istedet for at blive skræmt.
Der kan du også ligge balance øvelser ind i uden det bliver de samme kedelige hver gang (: Da jeg trænede elskede børnene når vi digtede lege i fællesskab.
Nu ve jeg ikke hvor lang tid u har pr. gang, går u fra 30 min?
sep 2007
Hvis der ikke er trækker, ender de alle nede i et hjørne og lige i røven på de andre og så kan de ikke selv få hesten ud på hovslaget igen.
Jeg tror den helt store udfordring er at lærer dem at stoppe en hest, det er simpelthen så svært for børn på den alder, at kunne stoppe og styre en hest.
Rideskole heste er jo også slemme til bare at gå lige i røven af hinanden, selvom rytteren drejer ( medmindre det er øvende rytter ) så forsætter hesten bare.
Jeg tror jeg ville prøve at lave lidt mere leg, sådan noget med fangeleg ( kan jeg faktisk huske vi selv gjorde der for 14 år siden ) og at ride uden sadel og lave letsæde og sådan nogle ting. Mange tak for tippene.
sep 2007
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 424
Hvem kan stoppe deres hest når der bliver sagt stop .
Det må ligesom være en del af starten, at børnene lærer hvordan man stopper hesten..
nov 2003
Følger: 14 Følgere: 10 Emner: 229 Svar: 2.563
Kan det ikke lade sig gøre at konvertere det til at man hver især rider en halv omgang i skridt uden trækker?
altså skridt alene forreste rytter hele vejen rundt til man er bagerste rytter.
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
vi legede også tit ponygames, hvilket var super sjovt
dec 2007
Følger: 222 Følgere: 215 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 735
I den ene ende af stuen er skoven, i den anden ende står kyllingemor med alle sine kyllinger.
Nu sender kyllingemor sine kyllinger over i skoven, på vejen driller de ræven, som går på stykket mellem skoven og kyllingemor.
Så kalder kyllingemor sine kyllinger hjem:
»Alle mine kyllinger kom hjem.«
Kyllingerne svarer: »Det tør vi ikke.«
Kyllingemor råber: »Hvorfor ikke?«
Kyllingerne svarer: »Ræven er ude.«
Kyllingemor råber: »Hvad gør ræven?«
og kyllingerne svarer: »Den æder os.«
Kyllingemor råber: »Kom alligevel.« /eller en sjov ting som "så skridt" eller "så trav" eller "tag begge fødder ud af stigebøjlerne" og hele tiden ændre på hvad de skal gøre
Nu løber kyllingerne.
Midtvejs står ræven, der fanger dem, han kan få fat i og »æder« dem. De »ædte« kyllinger går ud af legen, som gentages, indtil ræven har fanget alle kyllingerne.
Den sidst fangne kylling bliver ræv næste gang.
Ridning for mindre børn