{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hestens hjene istand til at savne?
  • #1   8. okt 2011 Ved ikke om den kan savne? Elefanter kan jo fx. Men den er i stand til at genkende, måske savner den ikke, men mistrives fordi den er flyttet eller fordi dens ven på folden er?

• #2   8. okt 2011 Ja, det tror jeg helt bestemt..

Og i stand til at genkende.. Et eksempel:
    I sommeren 2008 var Gaya skuespiller-hest på Frøbjerg Festspil, hvor hun var Buffallo Bill's gæve ganger.. 18 forestillinger i træk uden at vrikke med et øre.. Gaya blev enormt glad for Bill..
    Da det var slut, kom hun længe efter op til leddet på folden på det klokkeslet, som vi plejede at skulle køre.. Hun var øv og muggen i et godt stykke tid..

For en 3 mdr siden - altså 3 år efter - kom Buffallo Bill på besøg her.. Han gik naturligt ind i stalden, men uden at sige noget.. Gaya stod og gumlede hø.. Da han var ca 3 meter fra hendes boks, sagde han ganske almindeligt: Hej Gaya.. Og op fløj hovedet, så pandelokken røg om bag ørerne og et kæmpe vrinsk... Så ja, de husker og savner..

• #3   8. okt 2011 det tror jeg er meget begrænset.. men de kan genkende (lyde, lugte, stemmer osv)

• #4   8. okt 2011 som de andre siger, genkender de lyde, lugte og stemmer.

det de forbinder med noget godt, eksembelvis en god ven fra folden, personen der giver mad.

dyr ejer ikke en samvittighed, de handler per instinkt el. frustration.

så det at Gaya reagere sådan på bill er at hun forbinder ham med noget godt smiley

• #5   8. okt 2011 Enig, Harbygaard..
    Men fortæl mig lige, hvad det er, hvis det ikke er savn, når:
    Da det var slut, kom hun længe efter op til leddet på folden på det klokkeslet, som vi plejede at skulle køre.. Hun var øv og muggen i et godt stykke tid..

• #6   8. okt 2011 Det tror jeg helt sikkert de gør!!

Hvorfor er det ellers at nogle heste går i sulte strække når de mister føl eller makker????

• #7   8. okt 2011 Ved ikke om de kan savne, men de kan godt genkende:

Ca. et halvt år efter at jeg havde fået Fie, skulle jeg til vores første stævne. Fie's gamle ejer kom og så det. Så red jeg over til ham og mine forældre og han sagde: ''Hej Fie, kan du huske mig?'' og hun fløj op med hovedet og stod bare og nussede smiley
    Så de kan godt genkende, tror også godt at de kan savne smiley

• #8   8. okt 2011 det med at hun kom til leddet var jo netop at hun forbandt det med noget godt når i skulle ud og køre....

det er at det var samme tidspunkt er at de er rutinedyr...

mine får derfor heller ikke mad på samme tidspunkt hver dag da det kun giver uro på de givne tidspunkter!

vi er mennesker og og for os ligner det et savn...

jeg har lige aflivet min ene hest smiley og der kaldte den anden meget inde fra stalden, hun fik derfor lov til at snuse til ham og har derefter ikke kaldt på ham.

jeg synes jo også at mine heste savner, men det er noget jeg tillægger dem...

• #9   8. okt 2011 Nogle siger at de ikke kan, men jeg tror godt på, at de kan savne.
    et ex:
    min veninde havde hende to heste gående derhjemme, kun de to. Da den ene blev aflivet, skiftede den anden hest sind i flere uger. Den var mat at ride (plejer at have rigeligt med energi) og på folden stod den bare og hang ved leddet. det tog nogle uger før den var rigtig ovenpå igen.

• #10   8. okt 2011 Det er jeg sikker på heste kan..
    Da min hest mistede hendes føl, gik hun helt ned, og hver gang hun ser et føl, det er 6 år siden fællet døde, reagere hun ved at hun vil over til det og kigger helt vildt..
    Da jeg fik aflivet min pony som gik sammen med min hest, der blev hun lagt så hesten kunne se hende, og det gik fint, lige indtil daka kom og hentede ponyen, så tændte hun helt af og det endte med hun blev nødt til at blive flyttet væk, for hun slet ikke kunne kapere det! Og hvis hun ser en pony, der ligner min, så reagere hun stadig!

Så jo, de har de følelser, måske ikke som mennesker, men de har stadig nogle instinkter lignende..

• #11   8. okt 2011 self kan heste savne, min gamle vallak som nu er død stoppede med og spise hvis ikke jeg havde været derude i en 3 dage, han begyndte først og spise da jeg havde været derude igen... Det samme gør min hund efter 5 dage.... Så kan maden være nok så lækker....

• #12   8. okt 2011 Heste kan i den grad savne !
    Kan tage min egen pony Goya som eksembel.
    Han har gået med en hoppe ved navn Fanny lige siden han kom. Pludselig blev hun hentet og Goya har SLET ikke været den samme siden. Lige meget hvem vi sætter ham sammen med, jagter han og bider de andre uden de har gjort noget. Han er sur i boksen (hun stod ved siden af ham) og bider de andre OVER lågen.
    Alt dette, efter hun forsvandt.. den dag hun blev hentet, hylede han resten af dagen efter hende.

• #13   8. okt 2011 Men kan den eks. savne det sted den stod før?
    Altså stedet og ikke hestene?

• #14   8. okt 2011 Stort set enig med Rebekka S :).

• #15   8. okt 2011 min egen hest, elvis genkender stadig sin bedste ven, fra der hvor han stod! det er 3 år siden vi flyttede, og da elvis skulle i tilridning, stod hans gamle ven, tilfældigvis det samme sted, og man kunne bare se glæden i elvis' øjne, et højt vrinsk kom fra dem begge to, og de legede på folden resten af dagen. så jeg tror bestemt at heste husker og savner deres fold makkere!

• #16   8. okt 2011 MEN! Kan en hest savne sit hjem? Altså hjemmet ikke hestekammaraterne?

• #17   10. okt 2011 jeg kan kun sige ja da jeg fik ramo aflivet og fik en låne hest kaldte min gammel pige på ham de 3 første morgner når de blev lukket ud selv om den anden hest var der og det har hun ikke gjort før. så jeg tror godt de kan savne,

Kommentér på:
Er hestens hjene istand til at savne?

Annonce