{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
829 visninger | Oprettet:

Kulret af flytning - what to do? {{forumTopicSubject}}

Hej
Håber på lidt hjælp fra nogle, der ved noget om det her.
Det er en lidt ærgelig situation, jeg står i, men den er som følger:
Jeg købte min hest for 7 måneder siden af hestehandler. Inden da havde han levet et roligt liv på et stutteri og gået i løsdrift med sine halvbrødre osv.
Han nåede at stå ca 2 uger hos hestehandleren, da jeg så købte ham og flyttede ham til en anden gård, hvor det gik rigtig fint. Problemet var, at hestene simpelthen ikke blev lukket på fold (kun 2 timer om dagen, hvis de var heldige), og det kunne jeg ikke forlige mig med.
Så efter ganske få uger flyttede jeg ham til et andet sted. Det var altså 3 flytninger på meget kort tid. Min hest ændrede totalt karakter og blev total umulig, fordi omvæltningerne simpelthen var for store. Han stod flere måneder det nye sted, men faldt aldrig rigtig til og blev rolig som dengang jeg købte ham - og det sammen med en MASSE problemer, vi havde med dem ude på det nye sted, blev årsagen til, at vi flyttede igen.
Med fare for det lyder som om jeg er hysterisk og besværlig, det ved jeg! - men vil ikke komme nærmere ind på den laaange forklaring på hvilke problemer der var - kan bare sige, at jeg siden har hørt at det er et sted folk flygter fra, og jeg tror de fleste herinde ville have været temmeligt enige med mig!

Nå, fjerde flytning på få måneder, og jeg var selvfølgelig nervøs for, hvordan det ville gå. Men der skete det utrolige, at min hest faldt til og blev sit skønne, gamle jeg allerede den første dag, han stod i den nye stald. Ingen panik, ingen stress og aldrig havde hesten været nemmere og mere englesød.
Det var VIRKELIG et sted, han trivedes, det var tydeligt.
Men det skulle selvfølgelig spoleres smiley Da ejeren af stedet desværre stod i personlige problemer og vi pensionærer desværre alle blev opsagt.

Så nu er min hest lige flyttet for femte gang. Og han er bestemt ikke sig selv. Hvilke virkelig er trist at se. Han har det godt ude på folden, hvor han går (mange af hestene fra det sidste sted er flyttet med ud til den hestepension, vi også har valgt, så han kender sine foldkammerater) og når man kommer derud kan man sagtens kende ham. Men når jeg kommer ind i stalden står han og ser trist ud. Og når jeg så kommer ind i boksen til ham er han meget voldsom og pågående - ikke i en ond mening overhovedet, men han er ligesom "flyvsk" og vandrer rundt og laver hektiske bevægelser, hvor han rammer en. Det er lidt svært at beskrive, men når jeg går ind i boksen til ham, klynger han sig fast til mig, vil slet ikke lade mig være og napper i mit tøj, vader pludselig ind i mig hvis jeg står ved siden af, stiller sig op af mig, stikker hovedet ind i maven på mig og slår ud med det, så jeg er ved at vælte og vil slet ikke lade mig være i fred. Det er tydeligt at se, at han slet ikke hviler i sig selv, og det gør ondt at se ham sådan smiley For han gør det bestemt ikke fordi han er dum og uopdragen, han er normalt en meget sød unghest, der er opmærksom på en, men lige nu ser han ingenting hvis man er der og kan slet ikke slappe af.

Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal reagere over for ham, for jeg synes jo det er bedre, jo mere jeg kan være der for ham og være inde hos ham, så han kan være sammen med en, han føler sig tryg sammen med. Men han stresser jo bare når jeg er der, så det ender bare i fiasko og en rastløs hest. Hvordan skal jeg agere? Hvad er det bedste at gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kulret af flytning - what to do?
  • #1   6. okt 2011 Hmmm.. Hvorfor ikke finde et privat sted med løsdrift? nogle heste kan bare ikke lide bokse.. Det lyder til at din hest er sådan :O)

• #2   6. okt 2011 prøv at give det lidt tid, og vær meget konsekvent når du er sammen med den i stalden, det føles hårdt ja, men prøv alligevel.

• #3   6. okt 2011 Det er også mange flytninger for din hest at rumme. Men som rikke forslår, giv det tid og vær konsenvent når du omgås ham så han ved dine grænser.

• #4   6. okt 2011 Min hest reagerer også ret voldsomt, når hun bliver flyttet et nyt sted hen, hun har godt nok kun haft 4 forskellige hjem hele hendes liv (hun er 14 år nu).. Men der har jeg i starten, brugte vildt lang tid på bare at være sammen med hende ude i stalden, på folden, boksen, ride, trække osv. også snakke til hende, så hun kan genkende mig.. smiley
    Og nu har vi været det her sted i tre-fire måneder og hun er faldet super godt til, så det er bare med at være der for hesten smiley

• #5   6. okt 2011 Tusind tak for jeres svar og jeres tid - det blev jo lidt langt, indlægget smiley

Jeg ved også, at det kun bliver værre jo mindre man er sammen med hesten den første tid. I dag valgte jeg at sadle ham op og tage ham over i ridehuset for første gang, og han gik SÅ fint og var meget mere afslappet bagefter. Så jeg tror bare, jeg skal gøre alle de dagligdags ting som om der intet var hændt, så bliver det nok bedre.

Mit spørgsmål gik også mest på, hvordan jeg skulle forholde mig til, når han ikke helt... respekterer synes jeg ikke er det rigtige ord at bruge i denne sammenhæng, for det har ikke noget med respekt at gøre at han pludselig puffer til en i boksen lige i denne situation, det er fordi han er ude af sig selv. Som sagt, hans normale måde at være på er sød og nem og ukompliceret, men det er klart han reagerer ved at være blevet flyttet så mange gange, hvilken hest ville ikke det.
    Men ja, spørgsmålet er hvad jeg skal gøre inde i boksen når han "prøver at kravle ned i lommen". I siger, jeg skal være konsekvent, tak for rådet - I har nok ret. Så må bare prøve det og se om det ikke går alt sammen så. Er i hvert fald glad for den super gode ridetur vi fik sammen i dag smiley

Kommentér på:
Kulret af flytning - what to do?

Annonce