{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Foderplan - hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg er simpelthen SÅ meget på skideren...

Er der nogle der kan hjælpe med at lave en foderplan til mine ungheste basser ?

DV'er, 3,4 og 4 år.

Er godt og grundig træt af at blive taget i r**** af brogaarden og GLS (jeg betaler 700-800 kr pr. mdr UDELUKKENDE for foder - dvs. uden Wrap eller andet)

Mine heste får pt. mellem 2-2,5 kg dagligt (af saracen og brogården) hvilket jeg syntes er RET meget når foderet skulle være i SÅ god kvalitet.

PLEASE HJÆLP smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan - hjælp
  • #1   25. sep 2011 har også dårlige erfaringer med Brogården. og desuden er ulempen jo ved at få sådanne firmaer til at lave foderplaner, at de UDELUKKENDE bruger egne produkter, og det tager måske ikke altid lige meget hensyn til hvad hesten virkelig har brug for! smiley
    Jeg plejer at få Heidi her til at lave mine foderplaner og hun får klart mine varmeste anbefalinger smiley

    http://www.stutteri-bjorholm.dk/Foderplaner.htm


  • #3   25. sep 2011 Travo Performance og så grovfoder i rigelige mængder.. Mister de gnist eller glans, så tilføj fiberpiller... Nok en af de billigste måder at fodre på og så er de dækket ind på alle leder og kanter =)

  • #4   26. sep 2011 jep - ulempen er nemlig at de kun bruger deres egne produkter..

  • #5   26. sep 2011 Sara N: Er ikke så meget for tjørnehøj mølle, (snakkede med dem på store hestedag, og skal fodre mine heste med 3 kg om dagen, hvilket jo også er en del. )

    Jeanette H:
    Jamen travo performance er det ikke kun vitamin/mineral blanding? (eller i kategorien tilskudsfoder?) Eller er det mig der er snot forvirret :)?


  • #6   26. sep 2011 Nadia: Jo, men hvad mere skal du bruge? Hestene er dækket ind via ca 200 gram om dagen, 25 kg koster 550 kr ca og hvis de får grovfoder af god kvalitet ved siden af i rigelige mængder, vil du højst sandsynligt ikke have behov for at give mere =)

    De fleste heste kan klare sig på et vitamin/mineral produkt og godt grovfoder =)


  • #7   26. sep 2011 Okay - de får en skive wrap om dagen (15 kg) fordelt på morgen middag og aften/nat . (selvfølgelig mest til natten) smiley

    Men det er ikke analyseret, så aner ærligtalt ikke hvor god/dårlig kvaliteten er .

    Men hvis jeg så vil give dem lidt mad i krybben kan jeg vel bruge enten speedi beet, eller fiberpiller fra NAG eller Horselux, og så smide vitaminerne derop i?


  • #8   26. sep 2011 De er nemlig vand til at få 2-2,5 kg om dagen nu af krybbefoder. (plus lucerne , gulerødder, og (den ene) får sspeedi beet også) Da han har svært ved at holde huld, og mangler at tage en 40-50 kg på. :S

  • #9   26. sep 2011 Hvis de trænger til at tage lidt på, kan du snildt give dem 500 gram fiberpiller hver pr måltid sammen med Travo performance.. (ved større mængde skal de opblødes inden udfodring)
    Når de så har opnået ønsket vægt, kan du skrue ned på fiberpillerne eller tage det helt væk.. Det vigtigeste er bare at deres wrap er tørt og dufter som det skal og at de får så meget at de gerne har levnet lidt om morgenen =)

    Jeg vil personligt hellere anbefale fiberpiller fremfor speedi bet =)

    Krybbefoderet behøver de ikke have flere kg af om dagen, ens hest vigtigeste brik i puslespillet når det kommer til fordøjelse, huld og trivsel, er grovfoder, hø-wrap-græs.. Og så længe de får de nødvendige vitaminer og mineraler i krybben, er man godt på vej.. Travo Performance er med organiske mineraler som er afstemt efter de danske jordforhold/græs og derved er lettere optagelige for hesten, der er ingen sukker og stivelse i, så det er jo et kæmpe plus.. Og med den pris for en sæk og den lille mængde der skal til, bliver det meget billigt pr måned at fodre sin hest korrekt... Fiberpillerne koster jo heller ikke mere end 99 kr for 25 kg, så selvom de får 3 kg om dagen tilsammen f.eks, så er det stadig super billigt og langt sundere end alle de andre fancy alternativer i flotte sække med et noget større prismærkat på ;o)


  • #10   28. sep 2011 Jeg giver hver hest 14-15 kg wrap om dagen nu, fordelt på en 3-4 gange. De får faktisk så meget at de levner en del i boksen hver morgen, og også en del på folden... men hellere for meget end for lidt!!!

    Jeg tror sgu jeg prøver din metode, og køber nogle fiberpiller fra enten NAG eller Horselux smiley

    Og så travo performance. Det lyder som en ekstremt god løsning, ved nemlig godt at grovfoderet er deres primære måltid, og krybbefoderet bare er for hyggen og vitaminerne/mineralerne.

    smiley Tusinde tak for dit svar, det har virkelig været en stor hjælp smiley


  • #11   28. sep 2011 Glad for at kunne hjælpe... Har gået meget op i fodring i nogle år efterhånden og afprøvet en masse forskelligt.. Så er kun glad for at kunne hjælpe andre der ikke nørder ligesom mig =)

  • #12   29. sep 2011 smiley jeg har virkelig prøvet at sætte mig i det men det er bare en stor jungle og alle sælgere siger noget forskelligt , og stoler ikke en meter på nogle af dem så er bare så taknemmelig for at få en mening om det , fra en objektiv person som ikke prøver at sælge mig noget smiley

  • #13   29. sep 2011 Kan snildt følge dig.. Sælgere er jo sælgere af en grund ;o)

Kommentér på:
Foderplan - hjælp

Annonce