{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.556 visninger | Oprettet:

Hvor er det sørgeligt {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver så trist til mode når folk vælger at give deres ponyer eller heste (Dog mest ponyer) væk eller sælger dem til skam-pris. For det første kan man ikke være sikker på at dyret får en ejer, der rent faktisk råd til at have den og den derfor ikke får tilstrækkeligt med vitaminer, foder og anden pleje såsom smed.
For det andet ødelægger det markedet for os andre, der ikke nærmest vil forære vores ponyer væk. Jeg har selv to ponyer til salg til 6.000 hvilket jeg ikke finder urimeligt, da man sjældent finder shettere af så god kvalitet og med så godt et helbred. Men det er helt umuligt at få noget som helst for dem fordi folk vælger at forære sådanne ponyer væk (dog ældre og med helbredproblemer) eller også sælger de dem til ingen penge. Jeg er godt klar over at de ikke er guld værd, men hvor er det dog skammeligt af folk at gøre sådan mod deres dyr.
Jeg ved at jeg ikke er den eneste, der har dette problem og problemet er der også med heste af andre kalibre, hvor folk sælger deres kvalitetsheste til en slik så det er svært for andre at følge med.
Selvfølgelig er det udbud og efterspørgsel, men jeg synes godt nok det er gået for vidt.

Hvad siger i? Er det iorden på den måde at sælge sin hest eller pony til en pris der er til at skamme sig over eller ligefrem at give dem væk?
Hvis man ikke har råd til at have dem skulle man så ikke have tænkt over det noget før?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor er det sørgeligt
  • #1   22. sep 2011 Hvorfor er det at ponyen / hesten ikke får det godt fordi den er solgt billigt?
    Vi søger hest og ville behandle den som blommen i et æg med alt hvad den behøver efter kunstens regler. Det kommer da ikke an på hvad jeg har givet for den.
    Om jeg giver 5000 kr eller 50000 kr er da ikke lig med at den kommer til at mangle noget.

Vi har fint råd til at holde hest med alt den behøver i en super lækker stald hvor hestens velfærd er højt.
    Vi ville bruge massør og købe det bedst og have den for resten af dens liv.
    Kan ikke se hvad sammenhængen er for hvis folk behandler den dårligt kan de jo godt gøre det om de har givet 5000 kr eller 30000 kr for den.

• #2   22. sep 2011 Tja, pga finanskrisen var jeg også nød tila t sælge min tidligere pony til langt under værdi desværre.. Og i sin tid da jeg købte hende fik jeg da også en anden pony med i nakken gratis, da den bare skulle væk.. Men nej, lige meget hvad, vil jeg ikke selv decideret forære mine dyr væk.

Jeg må så sige at jeg ikke har forstand på shetlandsponyer, men synes nu det lyder i den dyre ende..

• #3   22. sep 2011 Lisa og Anna: Hold lige kammertonen. Jeg siger ikke at der er LIG MED at man ikke har råd til den. Jeg siger bare at risikoen er noget større når man på den måde forærer sine dyr væk. Jeg kunne aldrig finde på det. Jeg sætter altid mine lidt højt i starten for at jeg kun får henvendelser fra folk, der virkelig er interesserede.

Jannie G: Ja, det er også i den dyre ende, men jeg er meget åben for bud. Som jeg skriver til Lisa og Anna, så sætter jeg dem lidt højt for kun at få seriøse henvendelser (:

Anthedora: Markedet er helt ude og skide og det ved alle og enhver. Jeg har en QH til salg til LANGT under udgangsprisen (her snakker vi 35.000 kr under) Og der står tydeligt ved mine ponyer at jeg er åben for bud.

Min pointe er bare at jeg synes det er sørgeligt at folk på den måde smider om sig med deres dyr. Jeg siger ikke at dyret ikke får det godt, men risikoen er bare større.

• #4   22. sep 2011 Stine R
    Holder da kammertonen og er hverken sur eller noget syntes faktisk det er en interssandt debat smiley
    Det er bare lidt sjovt netop fordi vi er på hestejagt nu og ja jeg har set rigtig mange heste have det ret skidt og de står til 35000-40000 kr i salg og så har jeg tænkt vildt de ville have så meget når de ikke er passet med noget

• #5   22. sep 2011 Ja det er jo så skammeligt højt, men det lød bare som om du tog det personligt, hvilket virkelig ikke var planen.
    Jeg synes bare det er så synd at man opgiver sine dyr på den måde.
    Det er helt fair at man bare gerne vil have en billig hest af en eller anden art til selskab eller skovtur eller hvad ved jeg.
    Men har man en hest, der er sund og rask og passet med det hele osv, så synes jeg også man skal kunne se det på prisen i forhold til de andre.
    Der bliver alligevel smid en del penge efter smed og dyrlæge og foder osv når man skal have hest.

• #6   22. sep 2011 Ja vi har været i Jylland nogle gange og betalt benzin, broafgifter og div. og så har hesten stået og været syg ved ankomsten og det kan hurtigt blive dyrt i det lange løb.
    Det er et meget svært marked og vi har oplevet snyd omkring en af dem vi gerne ville købe også til trods for den stod til 40000 kr.
    Tror ikke altid man kan sætte pris på en god handel for begges side.
    Tog det slet ikke personligt smiley

• #7   22. sep 2011 Min søster har lige købt en hannoveranerhoppe til 4000,-, med fuld stambog, dog ikke redet...

Det kommer til at få det super!

Shetlændere er self i forskellige prisklasser da mange ikke har stamtavle eller lign, og derfor er billigere...

• #8   22. sep 2011 Selv om man køber hesten billigt, kan man da sagtens have penge til at have den.. Det blir jo nødt til at følge udbud/efterspørgsel..

De kattekillinger vi har fået gennem tiden er da også alle blevet givet væk for måske 50 ,- fordi der altid er overflod af kattekillinger.. og det er da selvom de er blevet passet og plejet, har fået ormekur og dyrt foder..

• #9   22. sep 2011 Det kan man slet ikke.
    Men i det store og hele bør man efter min mening bare ikke have så travlt med at komme af med sine dyr så man ikke har råd til at beholde dem indtil der dukker en god køber op.
    Det er en af de ting man skal være parat til når man køber hest i første omgang.

Selvfølgelig findes der uærlige mennesker, især når det gælder penge, men jeg tager blot udgangspunkt i de af os der bare gerne vil have at hesten får et nyt og godt hjem enten fordi vi hellere vil have en anden hest eller fordi vi ikke har tid til at have den mere.
    Nu har jeg selv 5 heste og 3 af dem er til salg. Selvfølgelig ville jeg da ønske at jeg kunne sælge hele skidtet med det samme, men sådan er det bare ikke. Jeg er åben for bud på dem alle, men jeg nægter at forære dem væk selvom jeg er blevet spurgt flere gange. Det synes jeg ganske enkelt ikke man kan tillade sig. Det kan godt være at jeg er snobbet når jeg siger det her, men det er min mening: Vil man have en god hest, der er 100% iorden må man være klar til at betale for det.
    Her skal man jo så igen se bort fra de papænder der ikke er ærlige omkring deres heste

• #10   22. sep 2011 At hesten er billig er ikke enbetydende med at den ikke får det godt:-) Min har da været billig, men bliver da passet som hvis han havde kostet 100.000 kr:-)

Man kan jo bare sige at der også er lavkonjuktur på hestemarkedet, som i resten af samfundet, ergo må man sætte sine priser efter det..
    Man kan ikke fastholde en pris på hestene og forvente de bliver solgt med det samme.. Så må man sætte dem efter markedet..

• #12   22. sep 2011 Ej nu må i dælme lige læse hvad der er skrevet oppe over inden i bare skriver alt muligt.
    Der kan altid ske noget i ens liv, der gør at man ikke i det lange løb kan beholde hesten, men min mening er at hvis man har en hest bør man have en opsparing så man kan beholde den selvom man bliver arbejdsløs eller hvad ved jeg. Jeg er klar over at det ikke er en permanent løsning at leve af sin opsparing, men jeg har da nogle måneder været nød til at spise pasta og nasse toiletpapir på skolen, men mine dyr skulle ikke lide under at jeg ikke havde så mange penge.

Jeg synes ganske enkelt bare at det er super ærgerligt at sælge sin hest til langt under hvad den er værd. Ikke af materialistiske grunde. Min pris afhænger af hvem køber er, det er da helt sikkert, men ville aldrig sælge til nogen, som skambyder den

• #13   22. sep 2011 Hold da op.
    Der er da intet galt i at sælge sin hest til billige penge, hvis den hurtigt skal væk, det vigtigste er da, at hesten får det godt?

• #14   22. sep 2011 Det er da ikke andres problem at du tager den pris for dine ponyer, altså endten må man følge markedet, eller også må man "lide" under det... det tager ikke hensyn til dig og den pris du vælger at sætte og det gør andre heller ikke, hvilket der heller ingen grund er til...

• #15   22. sep 2011 Jeg har på intet tidspunkt sagt at de ikke får det godt fordi de er billige. Men hvis du lægger mærke til det lægger jeg meget vægt på at det er heste i god stand og med godt helbred. Dine har ikke været holdt ved lige og så er det jo bare herligt at du vil tage dem ind og give dem et nyt og bedre liv. Hatten af for det, men at sælge en dygtig og velholdt hest for en slik- det er det der rammer mig.

• #16   22. sep 2011 Jeg Giver Stine R fuldstændigt ret.
    har selv min egen hoppe til salg og kender en der måtte sætte sin hest ned fra 75.000 ,- til 25.000 ,-
    Det laver rod i hele Hesteverdenen! Hvad skal vi så gøre, når købere ved at de kan få en pisse god hest til ingen penge? Det går helt i stå. Ligesom boligmarkedet.. og problemet er at når det sker så er der ingen der vil købe mere fordi de forventer at få en hest der går højt plan til 20-30 tusinde kroner.

Og selv dem, som ikke burde have en hest kan få lov til at ødelægge dem totalt hvis det er det de vil.
    Dermed ikke sagt at de sker.

Men se på det, det sker rent faktisk at folk tænker hey, vi kan få 3 shætter til at stå ude i baghaven GRATIS!
    Og de vil blive vandrygt fordi de desværre ikke har råd til at købe det rette foder, fordi de er på bistand eller what ever..
    Måske kunne det enda være familier med problemer der vil gøre noget for at behage deres børn?

Problemet er bare at når folk/ sælgere går med til dette, så stopper markedet for alvor! Ingen vil få solgt noget.
    For man bliver bange, det gør jeg som sælger. Hvad nu hvis min hoppe kommer et sted hen hvor hun ikke får det hun skal eller bliver udviklet i hendes talent.

Hvad er det der går af folk? har de tænkt over at Finanskrisen kan redes, hvis vi bare bruger penge.. For der går først i stå når vi holder op.

• #17   22. sep 2011 hvis jeg ledte efter en shetlanspony, så villle jeg ikke så meget som overvejer at kigge på dine, og ja pga prisen, shetlandsponyer købes oftes som hyggehest, vogn pony eller til en lille pode der skal lærer at ride, og når man kan få en der lever op til de krav til måske 1000 kr +/- hvorfor så smide 6000kr i en der ikke er bedre??

• #18   22. sep 2011 Calla - Du finder ikke en shetlænder til 1000 kr..
    Det gør du simpelthen bare ikke. i hvertfald 2000 eller 3000

Hvis de koster 1000 så er det fordi der er noget galt med dem, eller som sagt bare vil af med dem..

• #20   22. sep 2011 Liselotte:

jo det kan du tro man let gør... Og self vil de af med den, ellers havde de den nok ikke til salg... og jeg er da ligeglad med om sælger har travlt med at sælge deres pony/hest, hvis jeg får det jeg vil have, så kommer det da ikke mig ved og de har sat den 5-10.000 kr ned for at få et hurtigt salg.

• #21   22. sep 2011 Det ødelægger markedet totalt...

• #22   22. sep 2011 og det er sørgeligt!

• #23   22. sep 2011 pt er der 2 på HN til 1000 kr, der sikkert flere på gul&gratis og dba, Zafir på min profil kostede desuden kun 1500kr smiley

• #24   22. sep 2011 Liselotte:

Det ødelægger kun markedet for dem der vil tage for høj en pris for deres hest...

• #25   22. sep 2011 Det er jo netop ikke en for høj pris hvis hesten går Højt plan..

• #26   22. sep 2011 ja jeg er vred over at folk avler og avler for at sælge når der er krise så stop dog med at avle med henblik på salg.der burde være regler nu i denne tid i idag,hvis jeg skulle have et føl skulle det være min kommende ridehest ikke noget med salg overhovedet.ja det er synd at nogle heste bliver solgt for så små penge men folk er åbenbart i pengenød og har ikke råd til alle deres heste.kender selv en stor avler inde for islænder verden som avler og avler på heste som ikke har nogle stævne el gode stambog resultater hvilke jeg ikke kan se hvorfor hun så avler,Det burde altså være forbudt.

• #27   22. sep 2011 Prisen passer jo på det hesten er værd, og det gider folk ikke give mere, fordi folk nærmest giver deres heste væk.

• #28   22. sep 2011 Stald V
    Du har så evigt ret!

• #29   22. sep 2011 Liselotte:

jo så er det en for høj pris, det er det måsle ikke om 2 år, men så må du jo vente med at sælge... hvis prisen ikke er for høj så bliver hesten solgt...

• #30   22. sep 2011 Nu er det bare sådan at market ikke er godt, derfor er priserne lave, det betyder jo ikke at hesten ikek får det godt, køber ved jo godt at de kan få en billig hest !!
    Og shetter er slet ikke i høj kurs.

ang at give væk så har jeg selv givet 2 shetter væk.

Den ene blev aflivet, men det ville også have sket ved mig, grunden til jeg gev den væk var jeg syntes den skulle ahve en chance til

Tipo gev jeg væ til en rigtig sød pige som har andre shetter, og jeg VED det har det godt da jeg snakker med hende.

så det er hvad man gør det til

Men husk nu at 6000 kr nu svare til 15000 kr for nogle år tilbae hvis i kan følge mig...

Helt ærligt, bare fordi hesten er billig betyder dte jo ikke man ikke kan passe dem, alle har jo krise...

• #31   22. sep 2011 Liselotte: Det der ødelægger markedet er vel ret beset at avlere bliver ved at avle i flæng, på trods af finanskrisen.

• #32   22. sep 2011 Jeg synes at folk generelt er blevet vant til at kunne sælge heste til rigtig mange penge. Ponyer der kun gik klub og distriktstævner blev solgt for over 50.000 for bare nogle år tilbage. Jeg vil ikke sige at hestene blev solgt over deres værdi, for de er kun det værd, som folk vil give for dem (og så er det egentlig ligemeget om en eller anden eller dig selv synes at du har en hest af høj værdi), men realistisk set, så er der bare alt for mange heste til alt for få købere. Man kan da ikke bebrejde køberen at de hellere vil tage den hest som de skulle give 100.000 for, for 5 år siden og nu kun skal give 60.000 for? Priserne skal jo afspejle markedet og det handler om simple regler omkring udbud og efterspørgsel (Ligesom med hussalg).
    Jeg tror aldrig man 100% kan gardere sig for om ens hest får det godt, hvad enten man får 6000 eller 1000 kr for den - prisniveauet afspejler desværre heller ikke hvor godt hesten får det.
    Min søster har modtaget et par heste gratis og de har det bedre end nogen heste jeg nogensinde har set, hvorimod man ser mange ejere der betaler utroligt mange penge for deres heste og er fuldstændig ligeglade med dem (bruger dem som redskab).
    Mht. ejerskab, så kan hænger pris ikke altid sammen med kvalitet.
    Jeg er selv studerende og har virkelig ikke mange penge, men hver krone bliver brugt på mit lille kræ.
    Man bliver nok bare nødt til at se sig for, hvis man står og skal af med hesten nu og her,

• #34   22. sep 2011 Pia L: Det ved jeg har også sagt at jeg er enig med Stald V

• #35   22. sep 2011 Ann Katrine A

kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

• #36   22. sep 2011
    Når du generalisere og siger at en billig hest vil få det dårligt og blive kaste boldt vil jeg generalisere og sige at dyre heste får det dårligt.

De dyre heste er dem der er meget værd, ergo pakker folk dem ind, de kommer ikke på fold, gør de er det uden makker og i kort tid, de rides ensformigt, har beskyttelse på konstant og lever i det hele taget et mindre naturligt liv, et liv hvor de er pakket ind i vat.

Fordi man ikke vil give 20.000kr for en hest eller 50.000kr er ikke ensbetydende med at den sælges ½ år efter.
    Måske ens ambitioner ikke ligger til den prisklasse de heste er i? Hvorfor skal en skovturs eller hyggerytter give 35.000kr for en hest med en tavle med kendte hingste og stor gangarter uden hun får brug for den?
    Når hun kan købe en bund stabil, erfaren fjorhest, traver, blanding - you name it, til 10.000kr eller under som opfylder alle hendes krav om kommende hest.

Når jeg køber hest - så bliver det til under 20.000kr.
    At spare sammen til mere vil min tålmodighed ikke være til, nærigheden vil også spille ind og det samme vil det at jeg ikke har ambitioner for nok til at give det mere for heste der kan mere.

Udover det så overvudere folk virkelig, virkelig deres heste.
    Nej, der har aldrig været salg i plage - især ikke middelmåddige plage. Så at prøve at få 20-25.000kr for sådan en kommer man ikke langt med.
    Nej der er ikke salg i kat 3 blandings hingste der ikke er tilredet - så at give over 3000kr for sådan en, det er voldsomt meget.
    Nej du kan ikke sælge din hest for 30.000kr og op ad på et mudder billed på folden og elendigt ridebilled. Imens du lover giga gangarter og grand prix talent - så kræver det altså noget video til at underbygge.
    Osv. osv.

Stop med at avl når du ikke kan komme af med hestene, stop med at overvuder dine heste og bliv fornærmest og irriteret når folk vudere dem til mindre eller ikke vil give det du mener de er værd og stop med at forvent 2års plage kan sælges hurtigt, det har de aldrig kunne.

• #37   22. sep 2011 Er så enig med Krikken, at det næsten gør ondt smiley

• #38   22. sep 2011 Krikken, nu er det jo heller ikke fordi Stine siger at billig hest vil få det dårligt og blive kaste boldt vil jeg generalisere og sige at dyre heste får det dårligt. Hun siger bare det er det der kan ske. dermed ikke sagt at det sker for alle.

Men ja en af grunden til vores markeds problem, er også fordi der bliver avlet alt for mange heste i dag. Folk tror det er en pengemaskine og det låser mange mennesker..

• #39   22. sep 2011
    Udover det - er det skammeligt at forære ens hest væk eller sælge den til underpris hvis det er det der gør den får den rette ejer?

Inde på HN under avl er der flere de siger de hellere vil slagte end sælge til under den pris de mener hesten skal koste.
    Dvs. hellere ofre 1500kr på aflivning eller evt. kun få 1500kr ind på slagtning. Mod at få 10-20.000kr ind ved at sælge hesten til underpris, men til den rette ejer.

• #40   22. sep 2011 jeg vil give stine r ret jeg syntes det er en skam at læse folk giver deres dyr væk, jeg syntes det er rigtig kedeligt da jeg selv avler ponyer endda på 1 klasse hoppe og folk skam byder og ja jeg mener skam byder så jeg sidder og bliver pinlig på købers vegne, at folk ikke sætter sig bedre ind i de heste de byder på, det er ikke alle heste må kan få i nakken, jeg vil ikke som avler sælge mine heste til underpris fordi mårkedet er dårligt så vil det være underskud på underskud og hvorfor skal have tingende forærende, hvis man ønsker at købe må man til lommerne.

det er ikke det at anskaffe sig en hest der koster penge men det at have den prisen i foder, wrap, halm, smed dyrlæge osv.

• #41   22. sep 2011 Liselotte: ja, der var jeg lidt for langsom:=)

Har også læst den debat på hestenettet som Krikken skriver om. Jeg er ærlig talt rystet over at man overhovedet så meget som kan overveje, at aflive sunde og raske dyr ene og alene for at presse priserne op igen. Har nok altid forestillet mig at avlede man heste, var det fordi man kunne lide dyrene. Det ligner desværre at det er rent profit for nogen.

• #42   22. sep 2011
    Stutteri Kongshøj *welsh avl * - Så lad være med at avl hvis du forventer at kunne komme af med det til de priser du forlanger smiley
    Der har været finanskrise i et par år - så jeg forstår ikke hvorfor folk bliver ved med at sætte i fol samtidig med de klynker over ikke at kunne få hestene solgt eller at de ikke kan sælges til den ( til tider, ret ofte overpris ) de vil have.

• #43   22. sep 2011 krikken: mega godt sagt smiley

ingen kan for udsige ens fremtid og som andre sige rman kan rende ind i økonomiske vanskligheder og thja så vil jeg sige at uanset om jeg har en opsparring til hestens trivsel ja så kom min egen om min børns trivsel altså i allerførste række - heste er ikke mennesker det er kun dyr, ikke forstået såen de ikke skal ha det godt, men står man såen at man lever med røven i vand skorpen ja så er det da til hver en tid bedre at få hesten solgt her og nu til en som har råd og tid til hesten en den står og bare står og pludselig er opsparringen brugt - HVAD SÅ??? så har man for alvor et problem - opsparring vare ikke for evigt hvis man valgte at bruge den på sin hest.

vi er mange forskellig folk her i verden og alle har hver deres syn på sagen og problemer og baske med og hvad der end er årsagen til folk sælger sin hest billig kan jo ikke være vores andres problem.

skal alle bil forhandler så blive vilde i varmen fordi det svært at sælge biler fordi der er mange brugte biler som er mindst lige så gode ??? NEJ VEL smiley

der skal være plads til både små og store fisk - såen er forretnings live om det er et lille privat salg eller en større forhandler smiley

hvem siger har så også sagt at en heste med en bestemt kalibre lige skal koste det den gør ?? hvem siger at 75tusind er mere rigtig end 50tusind - hvem har ret til retfærdiggøre det ??

er det ikke bar ede store kanoner her i verden som styrre prisen ?? og så alle små fisk tror de kan sælge deres på noget nær samme hylde ?? thjaa ved ikke men undre mig bare at fordi en hest kan det og det ja så skal den død og pine koste hva der for nogen minder om en halv krig.

ting mister sin værdi med tiden - ikke ment på samme måde som en brugt sadle koster et fra ny og mindre værd jo ældre den blir - men mere hen af der sker en udvikling som gør at eftersprøgelsen bliver mindre og der bliver flere om sammen emne og jaa så man nød til sætte prisen der efter - tror bestemt ikke det har en dyt at gøre med der nogen som sælger meget billigere end hvad andre vil.

mange af os kan vel også huske nogle ting smo var meget dyre da vi var mindre end hvad de fåes til idag.

såen er det bare og såen vil det altid være med alt - desværre kan man så vælge at sige hvis man syntes det går en på smiley

• #45   22. sep 2011 Krikken...... jeg har valgt ikke at sælge mine muler til underpris det vil sige jeg ikke sælger men beholder dem, og så stopper i folningen automatisk når man ikke har plas til flere for hvis alle (avlere, bilforhandlere, køkkenfirmaer osv) bare sætter prierne ned ja så bliver finans krisen bare værre, men det er nu en anden snak jeg har mine heste fordi jeg holder af dem og de bliver hos mig til jeg får den ønskede pris fordi de nemt kan anskaffes men folk er ikke altid klar over hvad de koster i drft og derfor bliver kaste boldt er enig i at det ikke er alle der bliver solgt til spot pris der ender som kastebold men nogen er selv skyld i at heste/ponyer er billige og det tog vil jeg ik være en del af blot min mening

• #46   22. sep 2011
    Og det er vildt meget bedre at ende som kasteboldt end at aldrig komme på fold, være pakket ind i gamacher, dækkener osv. altid, aldrig have kontakt til andre heste osv. fordi man er dyr og har meget i værdi?

Så vil jeg måske foretrække at være kastebolden - alle heste bliver heldigvis ikke bims af det, nogle er mere følsomme end andre.

• #47   22. sep 2011 synes hellere ikke det er okay.. men sådan er tiderne jo..
    og jov for folk som går ud og køber en pony (fordi ej nu er de jo billige) kan godt komme til at glemme omkostninger også er det den får det dårligt... ville helt vildt gerne selv købe en hest men jeg har ikke råd til boksleje, smed, foder osv og derfor vælger jeg at sige så skal jeg bare ikke have en nu, selvom de er utroligt billige rigtig mange heste.

• #48   22. sep 2011 enig med Anita smiley

• #49   22. sep 2011 Nogle af jer har godt nok svært ved at holde tonen herinde! Prøv lige at opfør jer anstændigt!!!! Der er ikke nogen grund til at tale grimt til eller om hinanden!! HELT ÆRLIGT FOLKS!!!!

Videre med diskussionen: Selvfølgelig har priserne noget med udbud og efterspørgsel at gøre.. Det har jeg også skrevet oven over..
    Men det er så ødelæggende for markedet at folk giver deres ellers udmærkede heste væk. Eller sælger dem til en pris der er til at skamme sig over.

Avlerne skal selvfølgelig også tænke sig om før de bare avler løs, men som stutteri kongshøj skriver, så giver det jo sig selv at man stopper med at avle når der ikke er plads til flere heste.

Jeg vil da også sige at hvis ikke mine ponyer er blevet solgt til en pris jeg kan acceptere når gården, hvor de står nu, er solgt, så bliver de slagtet. Sådan er livet.

Og HELT ÆRLIGT Pia og Krikken - hesten lider ingen nød bare fordi den bliver aflivet, den oplever det slet ikke!! Selvfølgelig er det da lidt ærgerligt at skulle aflive ellers raske heste, men hesten er altså ligeglad!

• #50   22. sep 2011 Hvis jeg ville ud og købe en færdigtrænet hest ville jeg lægge ihvertfald 150.000-180.000 af til det (og købe den i USA eller sydlige europa), så det er ikke urealistisk.. Det kommer an på kvaliteten af hesten

• #51   22. sep 2011
    Nej hesten lider ingen nød smiley
    Men undre mig meget over at folk vil tjene mindre eller endda ofre penge på aflivning vs. en god ejer der behandler den som blommen i et æg også få 10-20.000kr ind.
    Når man sætter et føl i verden vil jeg også mene at man har pligt til at søge at formidle den videre til nye ejere hvis situationen ændre sig. Som økonomi osv.
    Ikke aflive - det vil jeg mene er at løbe fra ansvaret, man sætter et føl i verden og kan ikke få de penge man forlanger ( i mange tilfælde alt for meget LC pony til 35.000kr - nej, det tror jeg ikke lige ), ret kynisk og pengetænkende at aflive.
    Så skulle man lade være med at i fole i første omgang - og som sagt, finanskrisen er ikke en nyhed.
    Eller indstille sig på at beholde hvis man ikke kan komme af med dyret til prisen eller fordi der ikke er marked for den.
    Det andet er for mig at taget bagvejen.

Nu er det beklageligvis dig der skal holde sproget istedet smiley

Fordi vi ikke er enige med dig behøves det ikke hedde " EJ HELT ÆRLIGT " og " Ej nu må i dælme! ". " Nogle af jer har godt nok svært ved at holde tonen herinde! Prøv lige at opfør jer anstændigt!!!! Der er ikke nogen grund til at tale grimt til eller om hinanden!! HELT ÆRLIGT FOLKS!!!! "

Når - udover det. Tommel op - folk har ellers talt super pænt.
    Fedt at være i en debat hvor man snakker pænt uden bandeord og store bogstaver.

• #52   22. sep 2011 Nogle af jer blev bare lige agressive nok og det synes jeg ikke der er nogen grund til.

Jeg vil personligt hellere aflive mine ponyer end at sælge dem til underpris. Selvfølgelig har køber noget med hvor langt ned man kan presses i pris. Har så sent som i går give en pige et tilbud på mine ponyer.
    Men jeg vil ikke sælge mine ponyer til for lav pris eller give dem væk. Så hellere slagte dem og få slagterprisen for dem.
    Jeg vil forvente at ponyerne også får korrekt foder med korrekt mængde vitaminer når de bliver solgt. Jeg vil også forvente at de bliver passet med smed og dyrlæge. Hvis man er for nærrig til at gribe til lommerne når man skal købe hesten vil jeg være bange for at man kan finde på at tænke at den da godt kan vente lidt med at få smed eller at man selv kan fikse det eller at man lige venter med at ringe til dyrlægen til mandag morgen hvis hesten er syg fordi man ikke vil betale weekend udkald. Det vil jeg ikke risikere. Det kan også ske selvom man får fuld pris for ponyen, det er jeg klar over, men håber i forstår min pointe

• #53   22. sep 2011
    Nu behøves man ikke være for nærig som sagt - alle har ikke behov for heste til over 20.000kr. Den person er mig. Kommer aldrig til at købe en hest over, er for nærig men også fordi jeg ikke har ambitioner om mere.
    Men hesten vil stadig få korrekt foder, dyrlæge osv. som behov for også vil den blive behandlet som en hest.

Tror det er en fordom og en frygt - ligesom det med at udlåne, det er noget faaarligt noget der er skabt en masse ting omkring pga. uheldige historier - folk glemmer bare alle de positive ting, de lægger nærmest kun vægt og hører kun alle de negative historier.
    Så nej, forstår ikke din pointe - som sagt, vil mene det er en fordom.
    Lidt som at sige at børn med rige forældre har det bedre end børn med alm. indkomst forældre eller i den lave ende.

Ville nærmere frygte at sælge en dyr hest - ville være bange for at den blev pakket ind i vat som nævnt. Og det vil jeg ikke byde nogen hest.

Beklager, jeg forstår bare ikke hvorfor man hellere vil have 1500kr end 20.000kr ( hesten evt. startede på 30.000kr ) for en hest og et godt hjem.

• #54   22. sep 2011 den eneste jeg kan læse som tænder af er da dig selv smiley

alle vi andre skal forstå og acceptere din holdning men det kniber vist lidt den anden vej smiley

ang folk som ikke vil gribe til foret når de skal købe hest har du din tvivl om de vil tage i foret når dyre har behov - thjaa både og enig for der vil altid være folk som spare hvor de kan men fordi man ikke kaster 50tusind ud til en hygge hest kan man altså sagtens ha eller tage sig råd til dyrelæge regninger - der jo ingen som rigtig for lov at afdrage en hest og samtidig få den med hjem hvilket er klart nok - men foder dyrlæge ect ja der kan du lave konto afdrage sov og hesten stadig får hvad den har brug for - så der altså virkelig stor forskel på at kaste 50tusind eller mere/mindre ud på engang og så brug større beløber på uvente dyrlæge eller bare rutine vacc osv.

det da ikke altid jeg har pengene - jeg har da også 3børn som er mere vigtig for mig men derfor lider mine heste da ik - de får stadig regel mæssig smed enten deler regningen op eller betaler næste gang han kommer - pt skylder jeg dyrlæge 5tusind for et kolik anfald en syg hund som endte med at blive aflivet og det afdrager jeg da på - jeg kan ikke hive så mange penge ud på engang men defor har mine heste da det stadig godt smiley

• #55   22. sep 2011 Jeg tvivler på intet tidspunkt på at langt langt langt de fleste behandler deres heste godt - selvfølgelig gør jeg det. Jeg snakker heller ikke om at man giver kilovis af penge for en hest.
    Tag nu mine to ponyer som eksempel (og jeg er ikke interesseret i jeres mening om prisen), så har jeg sat dem til 6.000 tilsammen for et par unge shettere, der efter dyrlægens udsagn er i perfekt foderstand (selvom de har gået på døgngræs hele sommeren sammen med de andre samtidig med at de har fået foder for at få vitaminer), de er passet med smed, dyrlæge, vaccinationer osv.. Den ene er begyndt tilridning (3 årig) og den anden er for lille til at kunne rides, men kan sagtens køres til (4 år).. Hvorfor skulle de være lige så lidt værd som en gammel shetter på 24 (bare et eksempel), som har været forfangen eller som bare har fået lov at gå og passe sig selv og som bare kaster børn af som spillede den dart fordi den bare har fået for meget eller hvad ved jeg?
    Det er der min kæde hopper af.

• #56   23. sep 2011
    Det er bare ingen penge i shetlændere og har aldrig været smiley
    Beklager - men det er mange penge for hestene. Især hvis de ingen tavle har, ikke er kåret osv. og ikke har mere ride erfaring end de har.

Ved godt du ikke ville høre meningen om prisen, men nu fik du den smiley

Min kæde hopper ikke af der - som som jeg nævner, små ponyer har der bare aldrig været penge i. Der skal meget til før der er - godt kåret, special farve, tilredet godt og evt. også tilkørt.
    Også kan man endda ikke få særligt meget for dem.
    Samme gælder for kat 3 der er andet end shetlandsponyer - de skal også have startet stævner, evt. kåret osv. hvis de skal koste noget.
    Plage/føl i shet og kat 3 størrelse er der på ingen måde penge i.

• #57   23. sep 2011 Det eneste du kunne finde på at svare til det var simpelthen det eneste som jeg havde frabedt mig? Helt kanon

• #58   23. sep 2011
    Tja - hvad ellers skulle jeg svare på dit indlæg? Det omhandler at du ikke kan komme af med hestene og ikke vil sælge dem til under det du forlanger.
    Og så må jeg blot konstatere - nej det kan du ikke. Dette vil jeg være en venlig sjæl og begrunde hvorfor.

Andre forslag til hvad jeg skulle have svaret?

• #59   23. sep 2011 Krikken: Hvis du ikke havde noget fornuftigt at svare kunne du evt lade være? Ved ikke om det er faldet dig ind?
    Trine: Det er jeg helt enig i, men det hele indlægget går ud på er at jeg synes det er sørgeligt at markedet er gået så langt ned (:

• #60   23. sep 2011 Det har du ret i.
    Men ideelt set er det bare ikke vejen frem for at få markedet op igen at forære sine ponyer og heste væk. Det ødelægger markedet. Det er det der bekymrer mig..

• #61   23. sep 2011
    Syntes såmend det jeg skrev var fornuftigt smiley
    Det er jo et åbent forum.

• #62   23. sep 2011 Stine R:

Krikken svarer da netop fornuftigt, hendes udsagn passer jo og er sådan set fornuftigt nok sagt...

• #63   23. sep 2011 Stine R
    Du skriver
    For det første kan man ikke være sikker på at dyret får en ejer, der rent faktisk råd til at have den og den derfor ikke får tilstrækkeligt med vitaminer, foder og anden pleje såsom smed.

Hvorfor kan du være mere sikker på det fordi man giver meget for hesten ?

Du skriver
    Jeg vil da også sige at hvis ikke mine ponyer er blevet solgt til en pris jeg kan acceptere når gården, hvor de står nu, er solgt, så bliver de slagtet. Sådan er livet.

Hvorfor er det mere rimligt de skal lade livet i stedet for de får et super hjem. Det ville sige du sætter pris før hjem ?

Ja jeg forstår ikke disse agumenter og ja vi søger som sagt hest i øjeblikket og pris hænger ikke altid sammen med kvalitet.

Har set heste til 45000 kr som intet kan og virker syge og helt ærligt der er bare en grund til de har stået længe til salg.

Tror ikke man kan sætte all i en bås, men må have sine øjne og ører åbne og tage den enkelt hest op til vudering.

Er blevet total snydt 2 gange med heste der stod til 60000 kr og så er det faktisk nemmere at finde en god hest til 30000 kr.

• #64   23. sep 2011 Kunne ikke være mere enig med Krikken!
    Godt skrevet i øvrigt, thumbs up herfra.

Trådstarter:
    Vi købte i vinters en shetlænder plag, hingst, til 500 kroner. Han var rå, men rask, nysgerrig og var tam i løbet af to uger.
    Før vi fik ham havde han "bare" gået i løsdrift som selskabshest.
    Da vi fik ham kom han i boks om natten, var i hænder hver dag, fik fodder som var passende for hans alder, han blev striglet (aldrig sket før) fik smed, vaccineret, alt i alt passet i hoved og røv.
    Han har det som blommen i et æg.

Min traver købte vi for 10.000 for 5 år siden, igen, han har det som blommen i et æg.

Min søsters shetter byttede min far sig hvist til for nogle traktor reservedele. Blommen i et æg.

Vores frederiksborger blandning købte min far som 4 måneder gammel som en julegave. Hoppen dertil (moderen) købte min mor med, tror hun gav 2000, hun var tynd, og ude af form.
    Hun endte sine dag med at have gået stævner med min mor, været i topform, og haft det som blommen i et æg.

Kan ikke se det store problem her.

Og for lige at rette lidt på dig, så er hestens trivsel det første du nævner i dit første indlæg smiley

Hvad angår markedet, selvfølgelig kan du ikke få særlig mange penge to to utrænede shetlændere pt. der er ikke marked for smådyr, markedet er jo crowded så det vil noget. Der er alt for mange heste pr. køber.

Hvad angår hvad vi vil give for en hest: Jeg er selv nærig, jeg bliver aldrig stor dressurrytter. Lidt hygge på banen og lange ture er hvad det bliver til for mig, så ikke om jeg vil ud og give mere end 20.000 for det. Hvorfor betale for mere end man får? Det betyder da ikke at hesten ikke bliver passet.

Kommentér på:
Hvor er det sørgeligt

Annonce