{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  krybbebider?
  • #1   14. sep 2011 Tjekke for mavesår og det hjælper tit at lade dem gå ude rigtigt meget.. Har dog aldrig hørt om nogen hvor det er helt forsvundet og aldrig kommet igen..

• #2   14. sep 2011 Ja, du kan mindske adfærden ved at give heste:

1) Minumum af krybbefoder - maximum af grovfoder (hø, lucerne, wrap og lign)

2) Kigge på krybbefoderets indhold og sørge for, at stivelsesindholdet er så lavt som muligt. Pas på med harve, majs og den slags.

3) Sørge for rolige rutineprægede omgivelser - ingen stress

4) Sørge for MAX foldtid med rolige og venlige foldkammerater

5) Sørge for regelmæssig og tilpasset motion og træning

Det er de vigtigste ting efter min erfaring. Du kan formentlig nedsætte hyppigheden af krybbebidningen, men det du skal ikke blive skuffet, hvis hesten alligevel fortsætter. Det gør mange, trods optimal fodring og miljø - desværre.

• #3   14. sep 2011 Mange tak smiley
    Vi jeg da lige kigge på q;

• #4   14. sep 2011 Ved min bruger jeg staldintakt fra bluehors. Lige så snart han ser det, stopper han.

• #5   14. sep 2011 okay smiley

• #7   14. sep 2011 Julie : Åh nej.. Studer dog omkring emnet. Der er sikkert en grund til den gør det !

Jeg har afvendt min totalt med at give den stivelsesfrit foder i form af blue horse feed complex + lucerne+ salt.
    Masser af hø og frisk luft.

• #8   14. sep 2011 Pernille Kondrup .
    Bider den slet ikke mere? smiley

• #9   14. sep 2011 Obs: hun har ingen mavesår, hun er blevet tjekket for det smiley

• #10   14. sep 2011 Nope, ikke så læge den får opfyldt de krav.. Den er vindsluger.. Går man tilbage til havre og mange indetimer, vil jeg tro det vender tilbage..

• #11   14. sep 2011 Okay smiley

• #12   14. sep 2011 Enig med K A

og så må jeg nok desværre indrømme at jeg ville smøre sendup på der hvor den bider,ved udmærket godt at mange syntes det er forkert og der er da heller ingen tvivl om at hvis det andet hjælper så er det en klar første prioritet men fakta er at det er skadeligt for hesten at være krybbe bider og selvom det kun skjuler problemet ja så er det jo mindre skadeligt for hesten så enten det eller en krybbe bider rem, men med sendup undgår man at hesten skal have remmen på konstant, jeg vil så samtidig sige at det er MEGET vigtig at være ekstra opmærksom på hvert lille tegn hesten giver
    når alt det er sagt vil jeg endnu begrunde min holdning med at krybbe bideri er meget syns arveligt og de heste der står omkring den hest der oprindeligt var krybbebidere vil ofte også selv begynde at bide i krybben, dette skyldes at det er meget frustrernde for de andre heste at se.....
    min egen begynder fx at bide i krybben så snart hun ser andre der gør det men hvis der ikke er nogle der gør det gør hun heller ikke, dog skraber hun altid tænderne på kryben efter hun har spist. (:

• #13   14. sep 2011 Heidi C: NEJ, det er ikke løsningen at smøre alt muligt ækelt stads på de steder, hesten bider, og NEJ, det er ikke bevist skadeligt for hesten at krybbebide (dog kan ældre heste med dårlig tandvækst få nedslidte tænder) og NEJ, de lærer ikke at krybbebide af at stå ved siden af andre, der krybbebider - Krybbebidning smitter ikke!!

• #14   14. sep 2011 k A siger sådan set det hele og er ganske korrekt....
    Krybbebidere bør ALTID få undersøgt om de har mavesår!

• #15   15. sep 2011 Jeanette H
    Den er blevet undersøgt for mavesår og det har den ikke smiley
    Men nej det er heller ikke skadeligt, nogen siger de for nemmere ved at få kolik, men det tror jeg nu ikke helt på :-S

• #16   15. sep 2011 Mia: Nej, de får ikke nemmere kolik end andre heste pga krybbebidningen. Det er en gammel skrøne...

• #17   15. sep 2011 Det er os det jeg skriver - jeg tror ikke på det !

• #18   15. sep 2011 K A
    hmm ved ikke om det er en gammel skrøne hvis man ser på de gennemsnitlige statestikker ja så liger de heste der bider i krybben højest både hvad det gælder kolik, tand skader og vejr trknigsproblemer

og har nu flere gange set at de heste der står tæt på heste der bider i krybbe også selv begynder at bide i krybben så arveligt jo det er det.... heldigvis er det ofte nemmere at vende de heste der er begyndt at bide i krybben pga at de har stået sammen med nogle der har gjordt det også nemmere at vende af med det igen....

• #19   15. sep 2011 Heidi: Sikke dog noget sludder!

Det opstår af dårlige forhold.. Har selv (desværre) en hest der er krybbebider. Hun begyndte da hun var 2 år gammel, og det var nok min egen skyld at hun begyndte dengang.. Hun stod meget inde, og hendes boks var ikke særlig stor (3x2,5).

Det er IKKE arveligt, og det kommer IKKE fordi andre heste krybbebider, udelukkende pga. dårlig pleje..

Jeg har de sidste par år prøvet at fodre med meget lavt sukkerindhold, givet hø af libitium, samt sørget for at hun kommer meget ud.

Det har hjulpet, men ikke NOK.. Da boksen jo stadig ikke er for stor..
    Min familie, og jeg, har derfor valgt at lave stalden fuldstændig om. Vi har solgt de gamle bokse, som ponybokse, og brækket hele stalden op.
    Nu får hestene kæmpe store dejlige bokse (3,5x4) og et 1x1 vindue i hver boks, der kan åbnes helt op, så de kan stikke hovederne ud. Der bliver også højere til loftet og den nye gavldør bliver også med store 1x1 vinduer så der kommer en masse lys ind.

Stalden er endnu ikke færdig, men jeg håber på (og tror på) at dette er noget der vil hjælpe. Jeg tror ikke på min gør det pga. mavesår eller for meget sukker i fodret, men pga. kedsomhed og fordi hun har følt sig indeklemt.

Jeg er meget spændt på at se om det vil hjælpe, men forsvinde helt, vil det nok aldrig..

• #20   15. sep 2011 Heidi C: Altså...ved du nu hva`?? Det passer simpelthen ikke....

Jeg vil gerne vide, hvilke "gennemsnitlige statistikker" du hentyder til?? Jeg har nemlig endnu ikke stødt ind i nogen undersøgelse, der kan dokumentere en højere frekvens af kolik og vejtrækningsproblemer??? Altså det er simpelthen noget sludder...

Arveligt?? Ja, måske er der noget, der tyder på at visse uvaner som fx krybbebidning er arveligt..men ved du overhovedet, hvad arveligt betyder?? Det lyder nemlig ikke sådan.

Krybbebidning smitter IKKE!! Din hest lærer da heller ikke at lave en schenkelvigning af at se en anden hest gøre det....

Kommentér på:
krybbebider?

Annonce