{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Halthed..? Er nervøs..! {{forumTopicSubject}}

Hejsa...

Jeg er altid meget nervøs for om min hest bliver halt efter jeg har redet hende. Hun har endnu ikke været halt i de fem år jeg har redet hende også selv om vi har været ude på nogle ret vilde ture med hende..:)
Men her kommer mit problem.

Jeg har fået lov at springe lidt på hende for min ridelærer så jeg sprang i dag sammen med nogle andre. Det er en måned siden hun sidst har sprunget... Men er MEGET nervøs for om hun nu bliver halt... Hun er 22 bliver redet 3 gange i ugen er i ok form (har lige redet distance på hende) er lidt vant til at springe nogle små terrænspring der står på gården..:) Startede med at skridte i ca 10 min travede så over nogle bomme og lidt rundt på hovslaget. Det første spring var et kryds på 15 som hun bare gik over. Det gjorde hun en del gange men der var også nogle gange hvor hun bare væltede hele springet ved at gå ind i det. Så blev det sat op til et mælkekasse kryds som hun stadig bare gik over. Men da vi satte den op til en lodret prøvede hun at springe lidt mere men gik for det meste bare ind i det eller stoppede..:) Så var der et højere spring på ca 45 som hun sprang over uden at røre to gange men der var også en gang hvor hun rørte med bommen faldt ikke... Vi sprang i alt ca 25 spring hvor max ti af dem var "spring"... Jeg skridtede hende godt af men hun pustede stadig lidt da jeg satte hende ind. Jeg skyllede hendes ben og gik ned på marken..:)

Men er nu bare mega nervøs for om hun bliver halt... Tænker på det hele tiden så vil gerne have afklaret hvor meget sådan nogle ismuler kan holde til eller om det bare er mig der pivet?

UNDSKYLD DET BLEV LIDT LANGT MEN KUNNE IKKE GØRES KORTERE!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halthed..? Er nervøs..!
  • #1   4. sep 2011 Hvorfor skulle hun blive halt? Hvis du går og er så nervøs for om hun bliver halt skulle du næsten ikke have hest. En hest kan få skader hvor-som-helst og når-som-helst. Det kan være på fold, på tur eller andet. Det er du ikke altid herre over! Hvis du mener at du har varmet hende ordenligt op og skridtet hende ordenligt af så forstår jeg ikke hvorfor du er så nervøs. Jeg ville dog ALDRIG springe på en ældre islænder. Jeg har selv en islænder dame på 24 år, og jeg kunne aldrig drømme om at sætte hende til at springe, både fordi jeg syntes det er for hård ved hendes ben, fordi jeg ikke syntes hun skal overbelastet, fordi hun er en ældre dame og også mere fordi hun er lidt svejrygget. Men selvsom hun ikke var svejrygget ville jeg ikke gøre det.
    Du er pivet, men også lidt tankeløs - undskyld jeg siger det.
    Islændere er ikke bygget eller for den sags skyld avlet til at springe. Jeg har ikke noget i mod at dem på unge islændere springer eller ligefrem går til spring - hvis de er gode til det. Men ikke på en ældre islænder, det er jeg bare groft i mod - havde du taget 2-3 spring på hende ville min holdning til det du har udført have været noget mere forståeligt og mindre groft, men eftersom at det er omkring 25 spring... Nej nej nej....

• #2   4. sep 2011 Jeg er så nervøs for at de bliver halt fordi at jeg havde engang part på en hest som blev halt hele tiden fordi hun havde spat i det ene bagben men jeg troede det var min skyld hun blev halt... Med hensyn til alderen så var det hende der ejer hende som siger det er ok jeg springer en gang om måneden og jeg regner med at hun kender sin hest og ved hvad den kan holde til.

• #3   4. sep 2011 Jamen, en ældre hest skal behandles som en ældre hest. Min dame er fuld af energi og virker som en på 7 år! Det er hun bare ikke, og det skal man tage hensyn til!

At ejeren så mener at den islænder du rider på godt kan holde til det forstår jeg ikke. Du skal bare ikke komme og hyle herinde hvis det en dag er gået galt. Nu sprugte du om noget herinde og du fik et svar, om du vil tage i mod det er jeg sådan set ret ligeglad med, men tænk på hesten - vil du ikke den det bedste?

• #4   4. sep 2011 Ja det er virkelig træls... Og nu har jeg oplevet så millioner mange gange at hun ikke er halt men jeg vil altid være nervøs også selv om jeg bare skridter en tur... Jeg ved udemærket godt hun kan holde til det jeg laver med hende men jeg vil altid have i tankerne den gang jeg red den anden og den blev halt konstant..

• #5   4. sep 2011 Jah det har du self ret i ang muskler men min ridelærer sagde bare hver 14 dag eller en gang i måneden men jeg springer ikke på hende en gang hver anden uge da jeg så ikke har nogle at springe med...

• #6   4. sep 2011 Hør lige her - Nu kender jeg Svarta OG Maria, og hun er hverken tankeløs eller dum. Ja, Svarta er gammel, men hvis hun ikke kan holde til at springe, så ville ejeren sige det ligeud! Hun er en utroligt frisk ældre hest, og er faktisk i bedre form end mange af de andre derude.
    Hun har kun været halt én gang i de 4 år jeg har kendt hende, og det var fordi at hende og Katla havde en mindre slåskamp ude på folden. Hun kan GODT holde til at Maria springer på hende!
    Jeg kan sagtens forstå at du er nervøs Maria - men hun er Ikke halt (; Hun kan godt holde til at springe smiley Og jeg skal nok lige få snakket med Bodillen, om jeg må springe hver 2. uge (;

• #7   4. sep 2011 Team Polo<3:

Jeg elsker dig sku:)
    Overvejer at snakke med Mai-britt om det, for gider ikke have det sådan her mere!!!!

• #8   4. sep 2011 Det syns jeg er en god idé! (;

• #9   4. sep 2011 En ældre Islænder kan ikke holde til at springe. Det er det samme hvis du bad din mormor på 85 om at løbe op af trapperne til anden sal.
    Hvorfor overbelaste hesten??

• #10   4. sep 2011 Katrine Stuhr; Dårlig sammenligning. En dame på 85, der er i god form, og er sund og rask kan altså godt løbe op af trapper til 2. sal.
    Svarta bliver på ingen måde overbelastet af at springe de små spring! Så jo, en ældre islænder kan GODT holde til at springe! Ellers ville vi få det at vide af samtlige hesteejere ude på gården.

• #11   4. sep 2011 Der er fornuftige ansvarsfulde voksne med når vi springer og de siger bare det er god til hende og det er dem jeg vil vælge at lytte til..!

• #12   4. sep 2011 Bodillen ville også helt klart sige, hvis hun syntes det er en dum idé! Hun holder sq ikke noget tilbage dx

• #13   4. sep 2011 Nej men ville hun også sige hvis hun tror den bliver halt?

• #14   4. sep 2011 Ja, det er jeg pænt sikker på! Du ved hvordan Bodillen er dx

• #15   4. sep 2011 Jah det tror jeg nok jeg ved..:)

Kommentér på:
Halthed..? Er nervøs..!

Annonce