15. jan 2005 Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Når der stjæles i stalden - hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg befinder mig desværre pt. i en meget ubehagelig situation. Jeg nævner ingen navne, men vil ellers fremlægge situationen som den er.
For nogle uger siden mistede jeg en ny metalkam. Den er let genkendelig, den er lille, sølv og med et hestehoved i midten, købt i farmland. Jeg tænkte, at jeg sikkert havde lagt den et eller andet underligt sted, så jeg skrev selvfølgelig på tavlen, at hvis nogen stødte på den, var det nok min.
Lidt senere på ugen opdager jeg, at jeg også mangler en Bluehors Skinhealer, og her bliver jeg mistænksom. Jeg har ikke selv brugt skinhealeren rigtig længe, og jeg har KUN brugt den i stalden - den har aldrig været medbragt udenfor staldgangen, og jeg kan simpelthen ikke finde den. Den er blevet taget fra den kasse, hvor jeg har alle mine plejemidler i. Jeg roder selvfølgelig hele mit skab igennem, selvom jeg godt ved, at jeg ikke kan ha' lagt den andre steder. Jeg tænker, at det er noget pis, men får så lås på mit skab og køber en ny skinhealer. Det var bare ærgeligt.
Der er så sket det forfærdelige i dag, at jeg har fundet både min skinhealer og min kam; I en af de andre opstalderes striglekasse. I får lige de overvejelser jeg har gjort mig, og en forklaring på, hvorfor jeg er sikker på, at hun ikke tilfældigvis bare har de samme ting som mig:
1. Der ligger ikke kun én men to skinhealere i striglekassen. Hun skriver navn på ALLE hendes ting (.. og 'nix pille' på meget af det også) men på den ene af de to skinhealere står der ikke navn. Den skinhealer der står navn på er næsten - men ikke helt - tom. Den anden er tydeligvist mere end et par uger gammel. Det kan man se bøtten, og på mængden der er brugt. Så det er i hvert fald ikke en hun lige selv har købt. Og hvorfor skulle man også have to skinhealere liggende? Det KAN selvfølgelig være, at det er en skinhealer hun har fået af en veninde, fordi hun selv var ved at løbe tør.
Men, jeg fandt desværre også en kam fuldstændig identisk til den jeg har mistet - og den står der heller ikke navn på, til trods for at hun skriver navn på alle sine ting inden hun lægger dem ud i stalden.
... Så jeg har overvejet: KAN det være en tilfældighed, at hun tilfældigvis har købt den helt samme mankam som mig, og at hun lige har fået en bøtte skinhealer af en veninde, selvom hun har noget skinhealer i forvejen af akkurat samme mærke? Jah, måske... men når nu lige præcist disse to ting er forsvundet fra mit skab, er det så ikke ret mistænkeligt?
Det skal siges, at det er en meget lille stald med kun 7 opstaldere. Vedkomne som er mistænkt for at have taget mine ting er ikke en særlig stor del af fællesskabet: Hun sætter sig aldrig og snakker med os, hun er kun lige ude for at fodre sin hest. Derud over befinder hun sig i et socialt miljø der er lidt halv-kriminelt - men det er selvfølgelig ikke noget vi snakker om. De få gange jeg har mødt hende, har hun virket som en sød pige. Jeg snakkede senst med hende i Mandags, hvor hun stod og sprugte ind til, hvordan det gik med min hests skade, og at han bare var en dejlig hest osv. ... så det er selvfølgelig rigtig svært at vide, at hun højst sandsynligt har taget mine ting.
Nå, men nu har jeg fortalt hvad det hele går ud på. Nu er mit spørgsmål, hvad skal jeg gøre!?
Hvis jeg går hen og siger til hende, at jeg tror hun har taget mine ting, vil hun jo uden tvivl benægte, og påstå, at det bare er en tilfældighed. Og så er det MIG der fremstår som en kælling, fordi jeg beskylder hende, samt at jeg har rodet i hendes ting, og det er jo ikke i orden!
Jeg kan jo også bare lægge tingene tilbage og tænke: "Ja, det var ærgeligt" men jeg synes bare ikke det er i orden at der render en tyv rundt ude ved os, uden at hun bliver stillet til ansvar for det hun gør, når jeg nu har så mange beviser på, at det er hende.
... jeg synes selv det er ret åbentlyst. Jeg har jo spurgt alle, om de har set eller lånt mine ting, og de har alle sagt "Nej, men hvis nogen herude kunne finde på der, er det nok X (altså, hende som jeg nu har fundet ud af har mine ting i sin striglekasse.)"
Jesus.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og om der overhovedet er noget jeg kan gøre.
Jeg har tænkt mig at snakke med udlejer om det: Han er en ret fornuftig mand, og jeg vil i hvert fald fortælle ham alt der er sket. Men har I nogle bud på, hvordan jeg bedst håndterer situationen, og om jeg skal konfrontere hende med det, eller lade vær'?
Mvh. Malene
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
jul 2006
Følger: 122 Følgere: 109 Heste: 4 Emner: 161 Svar: 998
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
et lille råd. skriv på dine ting eller ris noget så du og andre ved at det er no go at lægge sin klamme hånd på. Det hjælper og tingene bliver slet ikke spændene og stjæle..for det røbes jo med det samme hvem der ejer tingene.
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
"Har du måske set min mankam og skinhealer? Det forsvandt for en uges tid siden."
Lyver hun dig op i ansigtet kan du gå til udlejer. Siger hun "Hov, det må du undskylde. Den smuttede lige" synes jeg det hele kan forbigåes i stilhed uden drama.
Jeg har selv stået et sted hvor mine hovedtøjer, hjelm og mange rigtig dyre ting forsvandt, og det kan virkelig ødelægge stemningen. Jeg endte med at flytte.
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men det er pisse ærgeligt for dig. Men lås alt inde skriv navn på tingene, for så kan du bevise det er dit
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
Prøv som nogle af de andre siger at klare den internt med hende.
I den stald hvor jeg står er der egentlig ikke nogen der har navn på noget og der bliver heller ikke snuppet noget
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
jeg ved hvem der tager mine ting, og ved at hun ikke selv kan gøre for at hun låner mine ting, men glemmer at ligge dem på plads igen..
jeg ville bare fortsat have lås på skabet, og så bare nok lade det sive ud i sandet
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Har overvejet om jeg bare skal ta' tingene, og så afvente, om hun siger noget til det. Men jeg tror det ender med, at jeg fortæller det hele til udlejer. Hvis nogen kan gøre noget ved det, er det da ham. Og jeg synes i hvert fald, at han skal vide det, så hvis det sker igen, er der måske chance for, at hun bliver smidt ud, eller i hvert fald får at vide, at det bare ikke tolereres hos os.
jan 2005
Hun har helt bevidst taget det og brugt det på sin egen hest.
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
Bla. PC gamacher og en støvlekrægt. Det surt man kan jo ikke undgå at mistænke alt og alle
jan 2005
Men nu tænker jeg da, om det måske IKKE bare er mig, og hun vitterligt også kunne finde på at ta' mit foder!? Hun har heller ikke selv hø, og hun har taget noget af en andens hø til hendes egen (hun blev taget p fersk gerning.) Nu er mit hø så begyndt at forsvinde, synes jeg, og når hun ikke selv har hø, hvad lever hendes hest så af!? Hmm! Og det er jo underligt, for hun har jo en masse foder og plejemidler selv, kan ikke forstå hvorfor hun har behov for også at ta' andres ting!
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
derfor kan hun jo godt have lånt dem inden hun skulle ride og har bare lagt dem i sin egen kasse.. og jeg vil også forslå at få lavet kendetegn på dine ting..
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Hvis jeg var dig, så ville jeg tage mine ting tilbage. Hvis det ikke er dine ting, så vil hun jo sikkert lige som dig, melde dem væk.
jan 2005
Du må meget undskylde, men jeg er ved at være af den holdning, at man skal kalde en spade og en spade. Jeg vil ikke være blåøjet. Nogle gange spiller tilfældighederne ind, men i denne sag tror jeg ikke at hun tilfældigvis har fået en skinhealer af en eller anden, plus at hun lige har købt en kam der ikke sælges mere på samme tid.
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Dog sidste vinter var der forvirring med lucernen da vi var mange der brugte den samme. så stedet der fodre tog nogle gange den forkerte sæk. Men iår får hun ikke lucerne da det ikke kan betale sig. Så er den pote ude af verden.
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Hvis man er voksen nok til at tage folks ting må man sku også indrømme det og sige undskyld
Så må i andre i stalden tage en snak med udlejeren, og hvis hun bliver ved med at tage ting må i smide hende ud
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Når der stjæles i stalden - hjælp!