{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.814 visninger | Oprettet:

Føl i trailer {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er der ikke længe til at surprise skal op i trailer for første gang, og så afsted, væk fra mor, og ud til nye heste..
Hvordan forholder jeg mig?
Skal han bindes?
kan han køre alene?
hvad gør jeg for at han ikke går i panik og får forbenene over bommen foran?

Alt sådanne noget, vil jeg meget gerne have svar på smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl i trailer
  • #1   18. aug 2011 Måske du kan låne hans mor med og have dem begge løse? nu ved jeg ikke om de er fravænnet, men det håber jeg hvis du skal skille dem sådan... Evt. kan du tage en anden hest han kender med og binde den anden hest og have følle løs (med skillevæg imellem).
    Vi har et føl der går med en toårs som mor (mor er død), vi skal til følskue lørdag, ved ikke om vi skal have begge løse uden væg imellem eller binde toårsen og have følle løs + at have væg mellem...
    -TR

• #2   18. aug 2011 Jeg ville tage ham ud og køre en kort tur inden evt med mor., "Leg" med at gå i traileren, op på rampen og ned igen osv.

Om hesten skal bindes eller ej er jo en smagssag, da jeg ikke selv kan køre med trailer, får hende der skal køre med dea lov til at bestemme, men ved også at hun mener og have guld i traileren smiley

• #3   18. aug 2011 Jeg ville øve med ham først.
    Trække ham op i traileren uden at lukke bomme eller binde ham eller noget i starten. Så giv ham lidt gulerødder eller andet godt, så det bliver mega lækkert at være deroppe.
    Så senere når han har vænnet sig til at gå op og ned og være i traileren så kan man prøve at lukke bommen (sørg for at den ikke er for høj så han kan gå under) fortsat give ham masser af godbidder og ros (slankekuren kommer først bagefter smiley )
    Når han har vænnet sig til det kan man prøve at lukke bagklappen og lade ham stå derinde sammen med dig mens du roser og forkæler ham.
    Næste skridt er at køre en lillebitte tur hvor du evt står hos ham og snakker med ham.

På den måde får du opbygget en refleks i hans hjerne, der fortæller ham at traileren er et rart sted.
    Jeg har selv en hest der går op i alle de trailere hun kommer forbi. Hun skal bare lige op på rampen og se om hun kan få lov at gå ind smiley

• #4   18. aug 2011 Problemet er at jeg ikke kan låne nogle heste med.. Ellers havde jeg gjort det.. Men han er ved at blive fravænnet, og der er en måned til at han skal flyttes.. Det er heldigvis kun en køretur på 10 min. Men stadig.. Og hvad hvis han får benene op over bommen foran osv.. Han kan jo komme tilskade.. Overvejer at begynde at binde ham fast, så han lære det, men hvis jeg ikke kan nå at vænne ham til det på en måned, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre..

• #5   18. aug 2011 Stine R - Jeg har desværre ikke nogen trailer jeg kan øve med.. Ville rigtig gerne øve med ham, men får først en trailer på dagen hvor han skal flyttes, og kan ikke låne nogen trailer hos andre.. smiley Derfor kan jeg slet ikke øve med ham.. smiley

• #6   18. aug 2011 Jeg havde trænet ham i det, så han ikke panikker, det er jo som regel der skaderne sker.

Hvis han ikke er vant til at stå bundet, ja så har et par ting at gå i gang med smiley

• #7   18. aug 2011 Så lær ham at gå ind på smalle steder, så han vænner sig til det.

• #8   18. aug 2011 Problemet er at det er hos en hestehandler han står lige nu, og der er ikke nogle steder man kan øve med ham.. Så jeg er lidt på bar bund.. Det bliver noget som han skal kastes ud i, og det har jeg det af hel***s til med... smiley .. Men har ikke så mange muligheder der hvor han står nu..

• #9   18. aug 2011 Okay men så må du give ham et lynkursus smiley
    Tag den med ro. Hav en masse gulerødder eller andet med som du kan forkæle ham med. Lad ham se alt det han vil, lad ham snuse og gå derop i sit eget tempo. Tvinger du ham derop den første gang han skal i trailer er chancen for at det bliver en dårlig oplevelse ret stor. Hver gang han tager et skridt i den rigtige retning skal have have rosende ord og godbidder. Heste er heldigvis ret dumme dyr, så de kan stort set altid bestikkes med mad smiley
    Bare for guds skyld sørg for at det bliver en god oplevelse! Evt bliv hos ham i traileren indtil du er sikker på at han er faldet til ro. Og ikke kør før han har stået derinde alene et par minutter uden at lave ballade!

Alt held og lykke

• #10   18. aug 2011 Hvis det er at han springer bommen du er bange for, så pluk det hele ud af traileren smiley Så kommer han i hvertfald ikke til skade på den måde...
    -TR

• #11   18. aug 2011 Har osse tænkt mig at give ham et lynkursus, for vil ikke skræmme den lille dreng, og vil da gerne have at han kan komme op i trailer og se det som en go ting smiley

Kan jeg godt fjerne ALT i traileren, også midtervæggen og bomme.. så han ikke er spændt fast?..

• #12   18. aug 2011 Det ville jeg ikke gøre.
    Så er der risiko for at han ikke kan holde balancen mens i kører og så får du ham aldrig derop igen!
    Hellere vænne ham til det stille og roligt.

• #13   18. aug 2011 Helene: Ja, det gjorde vi da vi kørte føl + mor til hingst... havde dem begge løse derinde.. det kan være en god idé de første gange hvis de ikke har læret at stå bundet... de finder stort set balancen ved at stille sig med røven mod køreretningen, eller indtil en vegg smiley
    Held og lykke med transporten!

• #14   18. aug 2011 Jeg må bare vænne ham til det.. Andet er der ikke for.. Håber det går smiley

Tusinde tak for hjælpen smiley

• #15   18. aug 2011 Som du selv siger, så tager det 10 minutter og han har sikkert rigeligt at se til med at holde balancen smiley

• #16   18. aug 2011 Jannie J - Det håber jeg smiley Er virkelig glad for at turen ikke er længre.. Tror jeg er mere nervøs end ham, for den køretur..

(Men det viser jeg ham self. ikke) smiley

• #17   18. aug 2011 Helene hvis du bliver for nervøs på dagen, kunne der være en ide at lade en anden læsse ham, hvis du har mulighed for det.

• #18   18. aug 2011 Nej, jeg skal nok klare det, for det er mig han har mest tillid til.. Og jeg kan godt styre min nervøsitet smiley Det SKAL jeg smiley Sådan er det bare .. hehe *SMILER*

• #19   18. aug 2011 Held og lykke med det.

• #20   18. aug 2011 Mange tak smiley

• #21   18. aug 2011 Lige et sidste spørgsmål smiley

Skal han have gamascher på ?
    Har læst mange steder at benene skal være beskyttede.. Skal et føl også det? .. og hvis ja, hvor finder jeg så nogle der er små nok? smiley

• #22   18. aug 2011 jeg trak bare mine to føl op og kørte dem væk, kan faktisk ikke huske om de var bundet, læssede dem og kørte

der var ikke problemer den gang og der er stadig ingen problemer i dag 10 år senere

• #23   18. aug 2011 De havde ikke noget beskyttelse på? smiley

• #24   18. aug 2011 nej bare op pg afsted....

• #25   18. aug 2011 Tror du skal sætte skillevæggen i og minde den lille følle(: Havde det ikke været fordi du boede på vestsjælland måtte du genre låne en af mine under transport(:

• #26   18. aug 2011 Da Mira kørte første gang da hun var tre uger gammel, var det en erfaren avler der kørte hende og hendes mor hjem fra dyrskue. Jeg lokkede Mira op ad rampen med nus og foder, og hun stod pænt og ventede på mor kom (det er MEGET værre, tog dog kun et kvarter denne gang) og så fik de begge lidt at spise. Væggen stod lige imellem dem, og begge var bundet, dog hoppen med lang snor så hun kunne nusse følle, da hun ellers bliver bange... Følle synes det er enormt sjovt at komme i trailer nu, og går gladeligt op ad rampen når hun ser en trailer smiley Og ja, hun har så nu kørt 3 gange, og det hjælper gevaldigt på hendes mor nu også, som vi tidligere har kunnet bruge flere timer på at læsse uden held!

• #27   18. aug 2011 Jeg tror at jeg stiller mig om i traileren med ham.. Bare for en sikkerheds skyld.. smiley Håber da også at han forbinder trailerkørsel med noget godt efter det her.. smiley Glæder mig allerede smiley Tusind tak for hjælpen alle sammen smiley

• #28   18. aug 2011 forstår ikke så mange snakekr om at have hestene løse i traileren, får mange grimme billeder af hvad der kan ske derinde, selv på korte ture, hvis den ikke er bundet fast.

nu spørger jeg nok forfærdeligt dumt, men hvis der kun er 10 mins køretur, hvorfor overvejer du så ikke at gå turen med den? så lære i hinanden godt at kende på vejen, nu hvor i ikke har mulighed for at træne trailer inden.

tror de fleste træner benløft, trailer, og stå bundet osv. inden de sælger et føl..men hvis ikke det har prøvet nogen af delene kan det godt blive en halvfarlig tur.

• #29   18. aug 2011 god ide at stå med i traileren, må man gerne det?

• #30   18. aug 2011 Han kan sagtens løfte ben og alt det der.. Men lige det der med at være i trailer har han aldrig prøvet.. tror ikke at det er helt lovligt at stå med i traileren, men det er jeg ligeglad med.. Og grunden til at jeg ikke går turen med ham, er at der er rigtig meget trafik på de veje vi ska gå ad.. fx. ligger der en kæmpe hovedvej på vejen, og det var ca. der vi skal gå længst.. Derfor trailer smiley

• #31   18. aug 2011 ja oki håber i finder ud af det smiley

• #32   18. aug 2011 En lille ting jeg har trænet inden trailer, er at jeg lærte Mira at gå op og ned ad paller i alle størrelser og former og farver, og også en der lå lidt på skrå, så det minder om rampen... Det synes jeg hjælper!

• #33   18. aug 2011 Det vil jeg da lige prøve så smiley Tak for det smiley

• #34   18. aug 2011 Velbekomme smiley

Og i mit tilfælde er vores trailers rampe beklædt med noget så underligt som skriggrønt gulvtæppe! Det måtte vi også lige træne en ekstra gang, for ingen af dem har nogensinde set en trailer med skriggrøn rampe.... Men den er da så tilgengæld også skridsikker....

• #35   18. aug 2011 Smart ;D

• #36   18. aug 2011 Don og line: Hvad for en trailer har du, hvor hestens hale kan åbne døren?? Vi fik anbefalet at pille alt inde i traileren ud og have dem løse da vi skulle til hingst med mor + føl, af flere erfarne avlere + veterinærer. Hvis følle ikke har været bundet før vil jeg tro at der er større chance for at den går i panik og skader sig når den så ikke kommer løs/inden den kommer løs, inde i en trailer, end om den kan gå løs, stille sig på den måde den bedst finder balancen (det er vidst med røven først, eller lidt på skrå), evt. indtil en væg. At stå i traileren er ikke lovligt, men nogle gør det alligevel. Jeg ville hellre bruge et kamera...
    natasja: hvorfor?
    -TR

• #37   18. aug 2011 tiril- hvorfor hvad??

• #38   18. aug 2011 held og lykke med det!

• #39   18. aug 2011 grimme billeder...

• #40   18. aug 2011 Ved ikke om jeg skal spænde ham fast, og stå omme ved ham, eller om jeg skal lade være med at spænde ham fast, og stadig stå deromme.. Der er delte meninger syntes jeg.. smiley

• #41   19. aug 2011 tiril, jamen det ved jeg ik, nok fordi jeg kan forestille mig hvor galt det kan gå. er vel en grund til man skal spændes fast smiley

• #42   19. aug 2011 natasja: Det er ikke i alle lande man spænder hestene fast. I USA er der flere trailere hvor hestene står helt løse, også sammen...
    Det er klart at når man skal have to store heste ind i en lille trailer skal de "spndes fast" med innredningen også for at få plads til dem, men man behøøver jo heller ikke binde de store heste med mindre de bider hinanden.. Hvis man prøver at sætte følle løs så stiller i hvertfald vores sig med røven frem og indtil en væg og vi har ikke haft probleme de gange vi har kørt ham (det var med hans mor når hun levede). Nu skal vi køre i morgen med toårs + føl, der regner jeg med de får stå på hver sin side, for de skal jo lære det og toårsen har prøvet det før;)
    -TR

• #43   19. aug 2011 ja oki, jeg har ikke kørt så meget med hest i trailer, troede bare det var mest sikkert de blev spændt fast

Kommentér på:
Føl i trailer

Annonce