er min pony sommertræt? {{forumTopicSubject}}
Efter at jeg er kommet hjem fra en to ugers ferie, er jeg startet stille og rolig ud med at ride min pony op til et "seriøst" nievau igen. men forundrende nok er hun blevet så doven! okay fortæller om hvordan hun var før:
hun er halv araber og har derfor altid været sådan lidt vågen og ret følsom, og virkelig arbejdsglad. og har altid været villig til at slå i galop med det samme.
som hun er nu: hun hænger virkelig meget i tøjlen, så hun næsten hele tiden går under lod. specielt i galop, og hun er ufølsom på schenklerne og har virkelig ikke gnist? hendes skridt er også meget langsommere og doven end den plejer at være.
kan det være pga varmen? eller fordi hun har fået lidt græs mave? hun synes også en smule sveg rygget til tider, men kan det bare være græsmaven der snyder? det eneste tidspunkt hun er træt og doven er når jeg rider på hende, når jeg trækker hende ud til folden eller ind er hun altid helt frisk fremadgående og klar på alt.
hvis i har nogle idéer til hvad der kan vække hende op, eller hvis i har en anelse om hvad der kan være galt, så skriv endelig!
desuden så selvom hun har fået græsmave, synes jeg er hendes gjord er blevet lidt stor til hende.
hold jer venligst i en pæn tone, at høre på negative mennesker er ikke noget nogen af os gider!:)
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Hvis hun går på døgngræs kan hun måske være generet af at skulle fordøje store møngder græs mens i rider, da hendes mave jo så næsten er fyldt op hver gang.
Er hun 100% dækket ind med vitaminer og mineraler?
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 31
Jeg tror simpelthen at nu har hun haft to ugers ferie og så tænker hun: Hvorfor i alverden skal jeg nu slæbe rundt på det her menneske igen?
Af og til har heste også brug for en pause men selvfølgelig skal hun da også i gang igen. Måske kunne du prøve at få en anden til at gå ved siden af hende, bare i skridt, og se om det livede hende op? Tror dog ikke det vil hjælpe særlig meget, desværre
Hvis vi skal tage lidt drastikere midler i brug så op enten i et par sporer eller tag en pisk med. Pisken skal IKKE med for at du skal bruge den. Blot for at markere at nu skal vi have lidt fut i hesten. Hjælper det ikke kan du jo lige så forsigtigt prikke til hende, bare så hun ved den er der. Sporer behøver du ikke bruge. Når jeg bruger dem er det enten fordi hesten ellers ikke lytter og jeg synes det er træls at skal sparke som en tosse for at få den frem for det er jo også træls for hesten. Så er det rart af og til at kan nøjes med et lille prik i siden og så går den frem Bare lige for at markere for folk jeg ikke sparker og pisker men hest sønder og sammen, kunne aldrig falde mig ind!
Jeg ville forsøge at starte med bare at have en pisk med. Hvis ikke det hjælper så prøv sporer. Kan godt være der findes bedre metoder men det var desværre alt jeg kunne give dig af gode råd..
Held og lykke med din hest
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Ville klart give noget foder med energi, og mineraler måske hun er i underskud, er der adgang til saltsten, det kan også gøre det her i varmen. og ja så prøv at rid tidlig morgen inden varmen kommer.
Og så start meget stille op, lang skridtture for at bygge op igen, hvis hun har mistet en del muskler.
Måske der har været noget med vejret, så de ikke har sovet som de plejer, der kan være mange ting. Men orm tjek tænder fodertilskud saltsten er normale steder at være obs. Håber den snart er sig selv igen.
okt 2009
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 7 Emner: 18 Svar: 76
Karen B: tak for svaret! problemet er at hun panikker med det samme jeg har en pisk i hånden mens jeg sidder på hende. ved ikke om hun har haft dårlige oplevelser med det eller om det bare er racen. vi købte hende på et stutteri. men tror jeg vil prøve med spore så. mange tak!:)
okt 2009
jul 2011
Synes også du skal gøre som de andre siger og enten ride tidligt eller sent så det ikke er så varmt. Min hest bliver også helt slatten i varmen
Held og lykke med det!
okt 2009
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
jul 2011
okt 2009
Karen B: ja tror også jeg prøver sporerene. Håber også det bliver bedre!:)
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.702
Held og lykke!
-TR
jul 2011
okt 2009
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.702
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 163
okt 2009
Hundehvalpen: Havre er også et godt bud, men det er desværre ikke sagen for min pony, har prøvet havre og så går hun da helt amok!:)
feb 2008
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 643
Jeg mener at heste lige har brug for en pause fra folden, i et par få timer, så de kan få lidt fred og ro. det hjalp ihvertfald for mig
Held og lykke med at få krudten tilbage i din hest
okt 2009
er min pony sommertræt?