{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
855 visninger | Oprettet:

er min pony sommertræt? {{forumTopicSubject}}

Efter at jeg er kommet hjem fra en to ugers ferie, er jeg startet stille og rolig ud med at ride min pony op til et "seriøst" nievau igen. men forundrende nok er hun blevet så doven! okay fortæller om hvordan hun var før:
hun er halv araber og har derfor altid været sådan lidt vågen og ret følsom, og virkelig arbejdsglad. og har altid været villig til at slå i galop med det samme.

som hun er nu: hun hænger virkelig meget i tøjlen, så hun næsten hele tiden går under lod. specielt i galop, og hun er ufølsom på schenklerne og har virkelig ikke gnist? hendes skridt er også meget langsommere og doven end den plejer at være.

kan det være pga varmen? eller fordi hun har fået lidt græs mave? hun synes også en smule sveg rygget til tider, men kan det bare være græsmaven der snyder? det eneste tidspunkt hun er træt og doven er når jeg rider på hende, når jeg trækker hende ud til folden eller ind er hun altid helt frisk fremadgående og klar på alt.

hvis i har nogle idéer til hvad der kan vække hende op, eller hvis i har en anelse om hvad der kan være galt, så skriv endelig!
desuden så selvom hun har fået græsmave, synes jeg er hendes gjord er blevet lidt stor til hende.

hold jer venligst i en pæn tone, at høre på negative mennesker er ikke noget nogen af os gider!:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er min pony sommertræt?
  • #1   2. aug 2011 Det kan jo godt være varmen der generer hende, men hun burde nu kunne yde alligevel selvom det er varmt.

Hvis hun går på døgngræs kan hun måske være generet af at skulle fordøje store møngder græs mens i rider, da hendes mave jo så næsten er fyldt op hver gang.

Er hun 100% dækket ind med vitaminer og mineraler?

• #2   2. aug 2011 Hej Ditte
    Jeg tror simpelthen at nu har hun haft to ugers ferie og så tænker hun: Hvorfor i alverden skal jeg nu slæbe rundt på det her menneske igen?
    Af og til har heste også brug for en pause men selvfølgelig skal hun da også i gang igen. Måske kunne du prøve at få en anden til at gå ved siden af hende, bare i skridt, og se om det livede hende op? Tror dog ikke det vil hjælpe særlig meget, desværre smiley
    Hvis vi skal tage lidt drastikere midler i brug så op enten i et par sporer eller tag en pisk med. Pisken skal IKKE med for at du skal bruge den. Blot for at markere at nu skal vi have lidt fut i hesten. Hjælper det ikke kan du jo lige så forsigtigt prikke til hende, bare så hun ved den er der. Sporer behøver du ikke bruge. Når jeg bruger dem er det enten fordi hesten ellers ikke lytter og jeg synes det er træls at skal sparke som en tosse for at få den frem for det er jo også træls for hesten. Så er det rart af og til at kan nøjes med et lille prik i siden og så går den frem smiley Bare lige for at markere for folk jeg ikke sparker og pisker men hest sønder og sammen, kunne aldrig falde mig ind!
    Jeg ville forsøge at starte med bare at have en pisk med. Hvis ikke det hjælper så prøv sporer. Kan godt være der findes bedre metoder men det var desværre alt jeg kunne give dig af gode råd..
    Held og lykke med din hest smiley

• #3   2. aug 2011 Kan være rigtig meget. hvor længe har hun nu været sådan dvask? er det 2 dage en uge nu? Er hun tjekket for orm osv?
    Ville klart give noget foder med energi, og mineraler måske hun er i underskud, er der adgang til saltsten, det kan også gøre det her i varmen. og ja så prøv at rid tidlig morgen inden varmen kommer.
    Og så start meget stille op, lang skridtture for at bygge op igen, hvis hun har mistet en del muskler.

Måske der har været noget med vejret, så de ikke har sovet som de plejer, der kan være mange ting. Men orm tjek tænder fodertilskud saltsten er normale steder at være obs. Håber den snart er sig selv igen.

• #4   3. aug 2011 findus og pedersen P : hun er først lige begyndt at gå på græs døgnet rundt her de sidste 3 dage fordi græsset er så nede at de sagtens kan holde til det. Før det stod hun på græs om natten. det foder vi bruger er fyldt med vitaminer og skal gerne udfylde alle vitamin krav.

Karen B: tak for svaret! problemet er at hun panikker med det samme jeg har en pisk i hånden mens jeg sidder på hende. ved ikke om hun har haft dårlige oplevelser med det eller om det bare er racen. vi købte hende på et stutteri. men tror jeg vil prøve med spore så. mange tak!:)

• #5   3. aug 2011 Tina c: vil helt klart tjekke hende for orm! havde slet ikke tænkt over det. kan det også være derfor jeg synes hun er blevet tynd om taljen, men samtidig har græs mave?? jeg tror også jeg begynder at fodre lidt på hende igen.

• #6   3. aug 2011 Ditte: Nej, stakkels pony! ö Min kan heller ikke fordrage en pisk. Hun løfter lige bagbenene og løfter hovedet for at markere hun ikke bryder sig om det men sporer siger hun ikke noget til og synes det er rart af og til at kan nøjes med kun at bruge et lille prik for at hun skal reagere. Det er rarere for dig og hesten smiley
    Synes også du skal gøre som de andre siger og enten ride tidligt eller sent så det ikke er så varmt. Min hest bliver også helt slatten i varmen smiley
    Held og lykke med det!

• #7   3. aug 2011 Karen B: jeg rider heller aldrig om dagen, jeg rider altid klokken halv ni om aften, men der er jo alligevel sådan en lidt lummer luft, hvis man kan kalde det, det smiley

• #8   3. aug 2011 så lidt jo ikke sikkert det er dette. men ja ellers 24 timers græs, selv om det er nedbidt tynger godt i maven.

• #9   3. aug 2011 Ditte: Mmh, så kan jeg ikke se at det skulle være det der var problemet smiley Synes du skal prøve med sporerne. Bare fordi man har sporer på betyder det jo ikke man er hård eller ond ved sin hest smiley I hvert fald, håber dig og din hest finder ud af det! smiley

• #10   3. aug 2011 tina c: men det er egentlig vigtigt at jeg får det tjekket synes jeg!:)

Karen B: ja tror også jeg prøver sporerene. Håber også det bliver bedre!:)

• #11   3. aug 2011 Når varmen kommer lidt pludselig (det har den gjort her i Norge den sidste uge, mon ikke i DK også), så kan hestene reagere ret kraftigt... Sæt sporer på og rid når det ikke er så varmt (tidligt eller sent) og giv den en uge eller to + en markkur inden du bliver rigtig bekymret smiley
    Held og lykke!
    -TR

• #12   3. aug 2011 Ditte: Krydser fingre for dig! smiley

• #13   3. aug 2011 Tiril R: tak for svaret. er bare nød til at stille spørgsmålstegn ved Mark-kur??? hvad er det og hvad går det ud på?:)

• #14   3. aug 2011 hehe det ormekur smiley mark=orm:p liiige lidt sent for en fjeldabe at skulle skrive perfekt dansk:p

• #15   3. aug 2011 HAVRE (: Og ja, græsset tager tid at fordøje. Og varmen er også et godt bud. Vi gider jo heller ikke rende marathon i sommerheden (:

• #16   3. aug 2011 Tiril: haha, det er helt uorden. Tak for hjælpen smiley

Hundehvalpen: Havre er også et godt bud, men det er desværre ikke sagen for min pony, har prøvet havre og så går hun da helt amok!:)

• #17   3. aug 2011 Jeg har samme problem med min pony, efter halvandenuges ferie. Hun var så træt, virkelig træt, men jeg blev ved med at ride hende, hun fik også 3 timer i en stald, så hun kunne sove i fred uden alle fluerne.

Jeg mener at heste lige har brug for en pause fra folden, i et par få timer, så de kan få lidt fred og ro. det hjalp ihvertfald for mig smiley

Held og lykke med at få krudten tilbage i din hest smiley

• #18   3. aug 2011 Laura og Stella: Tusind tak, det skal jeg prøve smiley

Kommentér på:
er min pony sommertræt?

Annonce