{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Er så lettet, men også ked af det... {{forumTopicSubject}}

Jeg har for 4 måneder siden købt mig min første hest, Chagall, som skulle være en perfekt begynderhest. Det gik nogenlunde i en månedstid, hvorefter han begyndte at løbe med hovedet oppe og låse i halsen, dreje uventet, stejle ved det mindste pres og ustyrlig.
Nogle folk mente bare han var skør og dum... Men jeg kunne bare mærke, at det ikke hang sammen. For han kunne vende fra at være den mest kærlige og milde, til at være oppe at køre og helt ulydig.

Har haft ham i prof. ridning UDEN resultat, det blev nærmest værre.

Efter nogle mystiske symptomer med stivhed på den ene volte og krydsgalop på den ene volte valgte jeg kiropraktor.

Så fik kiropraktor Rikke Andersen ud og se på Chagall. Hun fandt ud af, at Chagall går på hele sin ene side pga. skævhed, der kommer af hans ryg ikke fungerer optimalt, han har MEGET ondt i ryggen pga. tidligere sadel, så alle hans muskler er sat forkert i ryggen..

Da hun rettede ham i ryggen fortalte hun, at hun næsten ikke skulle trykke, før han reagerede, så det var meget slemt.
Man kunne bare se og høre på ham, at det gjorde SÅ ondt smiley
I halsen var der ingenting, og der trykkede hun meget hårdere, fortalte hun.. Men ryggen gjorde bare ondt..

Desuden er hans ene knæ løst fordi han er gået så skævt + han har ingen fremaddrift fra bagparten, fordi han ikke kan bruge sin ryg, da den er låst og øm.
Så alt dette er grunden til krydsgalop, at han er stiv og at han tripper i skridten. Det gør simpelthen ondt på ham.

Hun sagde også, at han har nogle adfærdsproblemer, der kommer af han er blevet behandlet forkert. Han har vist små tegn på smerte, men der er bare blevet lagt mere og mere pres, og til sidst har han undgået det ved at gøre som han gør. Derfor sidder det i ham, og det skal tages af ham igen. Hun 'prøvede' ham lidt af, og hun sagde han var ganske fornuftig, så det er mennesket der har behandlet ham forkert. Han kender heller ikke hans rum i forhold til mennesket. Så nu bliver han kun ridehest igen, hvis jeg genoptræner ham igennem måneder, med masser af jordtræning, bomtræning, 'genopbygning' af hans ryg, med professionel hjælp... Og INGEN sadel. Åh, det er så synd for ham.. Men rart, at man endelig finder ud af, hvorfor alt dette forgår.

Vi vil nu lige tygge på det hele.. Hun gav mig navnet på en super dygtig træner, der også tager ud til folk, der har problemer med adfærden hos heste + genoptræning af heste med skader.. Så vi må lige se hvad der sker.

Dette er bare en lille reminder til folk.. Har lært SÅ meget af det her.. Næste gang der sker det mindste, reagerer jeg.
Men hvor er jeg ked af, at han har gået med en sadel, der har klemt ham så meget, i så lang tid.. smiley Håber bare jeg får hans fantastiske personlighed til at skinne helt igennem...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er så lettet, men også ked af det...
  • #1   29. jul 2011 lyder forfærdeligt.. men godt du fik det undersøgt!!

-håber det bedste for jer i fremtiden!! smiley

• #2   29. jul 2011 Tusind tak skal du have smiley

• #3   29. jul 2011 Jeg kan sagtens følge dig ! Jeg købte i april sidste år en hest, jeg hurtigt opdagede, havde smerter - jeg kunne bare ikke finde ud af hvorfra. Jeg fik først tjekket tænder af dyrlægen, men da det ikke hjalp, fik jeg en kiropraktor ud. Det havde ikke nogen virkning, men hun kunne konstatere at hesten havde spændte og låste muskler. Jeg valgte derfor at få hesten gennemtjekket fra A-Z - hvilket også inbefattede røntgen. Det viste sig, at hesten havde kissing spines smiley
    Jeg bliver altid glad for at høre, når folk tager hestens signaler (f.eks tegn på smerter) alvorligt, det er der desværre alt for få, der gør.
    Håber du har mod på det store arbejde der nu ligger i din hest.
    Held og lykke smiley

• #4   29. jul 2011 Tusind tak for dit svar. Rikke tjekkede også via en termografisk undersøgelse, om han kunne have kissing spines. Men det havde han heldigvis ikke.. smiley

Jeg synes det er et kæmpe arbejde der ligger forude, men jeg vil gøre mit bedste. Han skal 'forandres' og vendes til, at mennesker altså ikke vil ham ondt altid, når de forlanger noget af ham.

• #5   29. jul 2011 Tusind tak for din historie som vi kan lære af.
    Det er rigtig hårdt, men jeg tænker at du vil få et helt fantastisk forhold til din hest når I har været igennem denne svære tid!! For du lyder til at have muligheden for at kunne gøre det godt for ham.
    Tanker herfra

• #6   29. jul 2011 der går ufatteligt mange heste rundt med ondt i ryggen, folk opdager det bare ikke, fordi de tror, at hesten skal reagere følsomt hen over ryggen når man presser bare lidt..

• #7   29. jul 2011 Det kan godt være at du synes det virker uoverskueligt med måneders genoptræning, men i det mindste er der lys for enden og du ved hvad du har med at gøre smiley
    Held og lykke med det! smiley

• #8   29. jul 2011 Du skal være så glad efter du har haft Rikke ude og hun har sagt hvad man skal! - Vi har brugt Rikke i 1½ år nu og vi har aldrig haft en hest, der har været så skøn! - Du kan læse vores Historie igennem Moniques profil smiley

• #9   29. jul 2011 Dejligt du fandt ud af hvad det var smiley
    Held og lykke med det fremover smiley
    Har selv været lidt igennem det samme, min viste bare som sådan ikke tegn på at have virkelig ondt, det eneste han gjorde var at vende rundt ude i terrænet, og kun til stævner, men det var først noget han begyndte med sidst på året 2010. Men ellers var der ikke noget at se på ham, og hele vinteren var der ingenting. Men så da forårs sæson startede i år, der gjorde han det to gange i træk og han var begyndt at se så trist ud. Så fik fat i en kiropraktor, som fandt ud af at han havde ondt i musklerne i ryggen. Så kan man jo bedre forstå at han ikke ville ud og løbe i terrænet og så så trist ud. Han var så også skæv i nakken og brystbenet, men så snart det var sat på plads, så kom den gamle gnist i øjet tilbage igen. Han fik så fri i to måneder hvor vi lavede en masse øvelser, og jeg måtte longere ham, og så fik jeg sadelmager til at tjekke hans sadler, hun kunne så lave springsadlen, men min dressursadel er desværre en lille smule skæv i bommen, så nu skal jeg have fundet ud af hvad jeg gør med den. Rimelig uoverskueligt når man ikke lige har råd til ny sadel.
    Men det vigtigste er at min lille hyp er glad igen og ikke har ondt smiley kiropraktoren sagde så også at han er en rimelig hardcore hest, fordi han ikke har smidt mig af, når han var så øm.

• #10   29. jul 2011 DEJLIGT med et indlæg for dig igen..
    Jeg er glad for at høre at du / I har fundet problemet ..
    At du vil tage "kampen op..." Ja, hatten af for det.. :-)))
    Dejligt, glæder mig til at følge jer i fremtiden smiley

• #11   29. jul 2011 Kan seriøst brække mig over proff beridere / trænere der tager heste ind og bare død og pine skal 'knække dem' så ejeren får hvad de har bedt om (en velredet hest), frem for at fortælle ejeren at der er noget fysisk galt! De ser så mange heste at de vel for søren må kunne forstå at den har smerter!

Rigtig godt gået at du fik en dygtig behandler ud til din hest smiley Rigtig meget held og lykke med træningen! Er sikker på at i begge vil elske at arbejde fra jorden smiley

• #12   29. jul 2011 Jeg synes det så så godt du har fundet svaret på dit problem smiley

Som skrevet tidligere, en velredet og fungerende hest blir jo ikke med et total knald i låget.

Vi havde en meget lydig og skøn hest på rideskolen som blev ejet af en ældre dame, den ene ridetime var den pludselig stiv og ugidelig, Beriderens første ord var, en i røven, den er bare fræk, (heste er ikke kloge nok til at være frække).
    Berideren ender med at sætte sig op og den stakkels hest forsøger virkelig,, til sidst får hun den nogenlunde hen, men næste gang er det bare værrere.
    Endelig ringer ejeren til en massør, og den er total stiv og låst i alle muskler. efter 2 behandlinger er den sig selv igen... altså.....

• #13   29. jul 2011 Godt du har fundet problemet.. håber han kommer sig helt :o)
    Min pax sprang jeg engang på men lige midt i det hele stod han bum stille på midten af banen, ville hverken gå frem eller tilbage, prøvede lidt tid men først da jeg stod af gik han frem, satte mig op igen for at skridte ham af men han stod igen stille så hoppede igen af.. tænkte ikk så meget over det troede jo bare han ikk gad springning, men efter noget tid blev han sendt til røngent da der blev problemer i dressuren kunne ikk springe an i venstre galop.. de fandt en `mus` og begyndene spat så der var også en god grund til hans opførsel

Kommentér på:
Er så lettet, men også ked af det...

Annonce