{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.347 visninger | Oprettet:

Bidløs, hvilket? {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg går lidt og overvejer at købe et bidløs hovedtøj til Lukas for at evt. at prøve noget nyt og vi er ved at køre en anelse træt i bid. Det bliver nok os mest for hyggens skyld.

Men jeg har kigget lidt rundt og der er mange forskellig bidløs indtil videre overvejer jeg lidt mellem en hackamore, sidepull eller bitless (det med krydsede remme bag om kinderne) og jeg hælder allermest til en sidepull, men er sq lidt usikker vil helst ikke smide penge ud til noget som ikke fungere.

Men hvad er jeres mening om de forskellige bidløse hovedtøj og hvad vil i anbefale???

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs, hvilket?
  • #1   25. jul 2011 Hejsa:-)
    Jeg har både hackamore og sidepull og jeg rider mest i mit sidepull men hackamore er den billige løsning og det jeg startede med men jeg har derefter købe et sigepull:-) jeg overvejer at sælge mit hackamore fordi jeg ikke får det brugt:-)

• #2   25. jul 2011 hvis du beslutter dig for en bitless har jeg en du kan købe.

• #3   25. jul 2011 Lise H
    Jeg går med de samme overvejelser som dig. Vil gerne ride bidløst og har læst en masse om de forskellige muligheder her på nettet. Jeg hælder også til sidepull.
    Efter hvad jeg har fundet frem til er det den mulighed hvor signalerne minder mest om dem man bruger ved ridning med bid. Derfor skulle det være nemmere at "vænne" sig til, både for hest og rytter.. Men, det er måske nok individuelt. Nogen der kan af- eller bekræfte?

• #4   25. jul 2011 Kan i hvert fald ikke anbefale det bidløse hovedtøj jeg har. Sørg for at få et, som man kan tilpasse ordenligt og som ikke rutcsher rundt. Og giv hellere lidt mere for ordenlig kvalitet. Når jeg en gang får råd køber jeg helt sikkert en sidepull. Tror de fungere bedst, Hackamore kan også være gode, der skal man bare være rigtig dygtig til at lave meget små signalere, da hackamore vist kan være rimelig hård hvis den bruges forkert smiley

• #5   25. jul 2011 Andrea&Frøja > TEAM DUTTERUP <
    tak for det, hvad vil du anbefale hvis man bare skal ride lidt hygge ture og lidt dressur? smiley

* Trash * F
    Er muligvis interesert, skriver en pb til dig hvis jeg beslutter mig smiley

Nanett N
    jeg er nemlig tænkt det helt samme som dig! er simpelthen ved at køre død i bid og hvis nu det kunne fungere med et bidløs kunne det være fedt. Men vil heller ikke købe et som Lukas ikke fungere med, og sidepull altså fungere jo nærmest som et hovedtøj uden bid - har jeg læst mig til. smiley

• #6   25. jul 2011 Semine & Pretty (: smiley
    Har du et bestemt slags bidløst hovedtøj?
    har også hørt at en hackamore kan være hård at ride med, og når jeg i forvejen ikke ved helt så meget om det, ved jeg heller ikke om det er en god idé at jeg kaster mig ud i det. smiley

• #7   25. jul 2011 Fik det i gaven til jul. Det er vist et bomuldshovedtøj fra naturhesten smiley

• #8   25. jul 2011 jeg har lavet er alm hovedtøj om til en sidepull for ca. 15 kroner tror jeg at det var

• #9   25. jul 2011 Rider med rebgrime, det er ikke så dyrt at anskaffe sig, hvis det kun er hyggeridning, og det fungere godt for os. Men vil anskaffe mig en sidepull når lige pengene er der til en smiley

vil dog ikke anbefale bitless, det fungere rigtig skidt for mig, og den ville simpelthen ikke løsne igen, så trykket ikke blev fjernet igen. Det kan skyldes kvaliteten, men ja smiley

• #10   25. jul 2011 sidepull er bedst

Da hackamore KAN være farligt (du kan knække hestens næseryg) og rebgrime kan give brandmærker på hesten smiley

• #11   25. jul 2011 nanna k:
    en rebgrime koster omkring 269 kr.?

• #12   25. jul 2011 Biteless er noget L***. Trykket fra remmene giver ikke altid efter = signalforvirret hest.

De andre trenser er lige så virksomme som en grime = ikke særlig virksomme. Du skal tænke på at optømningen skal hjælpe dig i din uddannelse af hesten og for at slå noget fast her: For at en hest skal kunne styrkes skal den kunne aktivere sin hofte - svinge den frem når den kan søge frem til en god rytterhånd samt kunne svinge sin ryg frit op og ned = afslappet.
    En hest kan ikke svinge hoften frem uden at være stillet i ganachen - og det er altså møg svært med en hackamore eller sidepull! Der bliver så mange tvetydige signaler i starten og hesten når ofte at blive snotforvirret inden den faktisk lærer at stille sig.. øv.

Jeg ville anbefale en kapsun, netop fordi at den sidder tilpas tæt til hestens næseryg og former sig herefter (pga. cykelkæde) sådan så du kan bruge kapsunen til at stille hesten i ganachen. Du skal også kunne stille hestens underkæbe og det kan altså ikke lade sig gøre i en hackamore eller sidepull.

Super lækker kapsun: http://www.klassisk-dressur.dk/Kapsuner/tabid/17843/language/da-DK/Default.aspx
    Du kan se bedre fotos af kapsunen på min profil.. her er et evt. billed: (link fjernet)

• #13   25. jul 2011

Sigyn V
    Tror heller ikke min hest vil fatte de signaler, tak for linket smiley

PoseLeon! .
    hvad bruger du din hackamore til? altså er det bare "hygge" ridning smiley

Spring, HMS, dressur du kan alt! My love *
    Uh hvordan har du lavet det? smiley

Angelika C
    det lyder faktisk intersant, men tænkte hvordan virker en kapsun trykker den på noget specielt osv? smiley

• #14   25. jul 2011 Lisa H

Jeg vil henvise dig til en tråd på HN hvor en bruger forklarer det langt bedre end jeg smiley

http://www.heste-nettet.dk/forum/3/373152/373152/

• #15   25. jul 2011 Sigyn V

Det er jo også forskelligt fra hest til hest smiley somsagt, man kan sagtens lære hesten at blive stillet i sidepull, cordeo, alm. bid, hackamore, rebgrime - men det er bare så meget mere sværere og ofte bliver hesten forvirret før den lærer noget.

Men ja det betyder jo bare at du har taget dig den fornødne tid til at lære hesten det i en optømning som ikke hjælper rytteren til formålet lige så meget som en kapsun - og det er jo godt gået! smiley

• #16   25. jul 2011 Spring, HMS, dressur du kan alt! My love *: Han selv fået to af mine, og den anden betalte jeg sølle 79 kr for fra eBay inkl. forsendelse. Det behøver altså ikke koste i nærheden af 300 kr + man kunne jo selv kaste sig ud i at forsøge at lave en smiley

• #17   25. jul 2011 de billige er noget l*rt.
    og vis man gider, ja så kan man godt lave en self smiley
    men det er ikke nemt

• #18   25. jul 2011 Måske billige her hjemme, men synes faktisk at den rebgrime er helt upåklagelig. Danske bliver ofte solgt til overpris, og det er generelt meget billigere at handle fra udlandet. smiley

• #19   25. jul 2011 Hej igen der vil jeg anbefale hackamore til svobtur/tur:) jeg har et du kan købe da jeg rider med bid i skoven:)

Kommentér på:
Bidløs, hvilket?

Annonce