{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.616 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal andre folk betale..... {{forumTopicSubject}}

for at passe din hest ??

Jeg forstår det ikke...Sidder og kigger part annoncer en gang imellem.. Hvorfor er det folk skal betale for at passe den hest man ikke længere har tid til !!

Arbejdet fra din passer er vel betaling nok for at din hest ikke bare står og glor !

Og man skal jo betale smed og dyrlæge selvom hesten står stille !!

Ja undskyld mig, men jeg syntes det er for meget...
Folk betaler ikke herude ved mig. Jeg er bare glad for at folk gider...

Mvh Jette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor skal andre folk betale.....
  • #1   24. jul 2011 mmm ja det burde være dem der gerne ville passe en hest for en, der skulle have penge for det

• #2   24. jul 2011 Det her bliver nok bare en lang diskution.
    Jeg syntes da det er noget folk selv bestemmer? Der er mange forskellige meninger.

• #3   24. jul 2011 Det er jo en gammel snak, som har været oppe mange gange før...
    Ikke alle har part fordi de ikke har tid - nogle ser det som en mulighed for at få lidt økonomisk hjælp til hesten og det gavner både part og ejer, da det stadig er langt billigere end at gå til ridning.
    Da jeg havde part tog jeg også penge for det, men det betød også at parten "lejede" min hest og derfor stillede jeg aldrig krav til hvad hun lavede med den. Der var som sådan ikke tale om pasning eller arbejde, men leje af hest på bestemte dage.

• #4   24. jul 2011 Enig!!

• #5   24. jul 2011 Se det for begge parters side smiley
    Hestejeren får det ud af det at hesten bliver passet og redet de dage man ikke selv kan.
    Parten får det ud af det at de kan ride og mærke hvordan man har en hest.

Jeg synes det er fair at folk betaler en lille smule. Hvis din hest f.eks. står på silkeborg rideklub ved jeg man plager at betale 1000 for en part 4 dage om ugen. Det betyder at ejeren ikke har hesten for sig selv også er det da fair nok. tænk over hvor dyrt det er at have hest smiley
    smiley

• #6   24. jul 2011 Fordi part bare er en undskyldning for at få lidt penge i kassen.

• #7   24. jul 2011 Jeg forstår det heller ikke smiley

Jeg er 24 og har endnu ikke haft en part jeg har betalt for

• #8   24. jul 2011 Jeg synes også det er dybt uretfærdigt!

• #9   24. jul 2011 min part betaler heller ikke hos mig kun medlemskab af rideklubben 400,- pr år, så er der også ridehus, ridebaner osv. Hun skal hverken muge ud eller lukke ud/ ind, fodre eller andet, KUN hygge og ride min hest.
    Jeg har den holdning hesten er min og mit ansvar, jeg står selv for alle udgifter....

Tror folk mener part skal betale pga de jo slider på sko, udstyr osv men kan godt følge dig.... syntes det er lidt vildt når folk skal betale ½ staldleje osv er man så afhængig af penge har man ikke råd til at have hest... men det er min holdning. SÅ ÆD MIG IKKE HG.
    Nogle folk mener at hvis parten betaler er parten mere sød ved hesten og god ved udstyret...

• #10   24. jul 2011 Jeg betaler ikke en dyt for at have Poseidon. Vi deles om udgifterne og jeg står så selv for opstaldning, undervisning og stævner. Det synes jeg er en super løsning, på en måde er han jo min hest, der står bare noget andet på passer smiley

• #11   24. jul 2011 Julie så betaler du jo også for Passer/ part hest ! hvis i deler udgifter som staldleje, dyrlæge, forsikring osv.

• #12   24. jul 2011 Jeg kan se det fornuftige fra begges sider. En betalingspart er ikke i orden, for parten gør jo ejeren en tjeneste ved at passe og ride hesten, når hun ikke selv har tid. Hvad hvis det fx er en unghest og parten kan ride den op til LA? Skal hun så betale i stedet for at blive betalt, bare fordi hun ikke har en titel som "berider" stående på sig?
    Men samtidig kan det groft deles op sådan, at ridning er fornøjelsen ved at have hest og udgifterne er ulempen. Tager man del i fornøjelsen, må man også tage del i ulempen = skal parten ride, skal parten betale.
    Normalt plejer jeg bare at sige, at hvis hesten kan lære parten noget, skal parten betale, og er det parten, der skal lære hesten noget, bør det være gratis (eller i virkeligheden faktisk koste penge for ejeren).

• #13   24. jul 2011 Som Stine siger:
    Hestejeren får det ud af det at hesten bliver passet og redet de dage man ikke selv kan.
    Parten får det ud af det at de kan ride og mærke hvordan man har en hest.
    Altså man lærer jo 100 gange mere som part, end rideskole rytter..

Og hvis ejer har hesten til at stå på rideskole og måske betaler 1500-3000 om måneden, så er det da fair at parten giver noget til.. For det meste er det jo bare et symbolsk beløb på 500 om måneden, som overhovedet ikke dækker en brøkdel af hvad hesten koster at have stående..

• #14   24. jul 2011 jeg betaler jo ikke hende for at jeg kan ha ham smiley

• #15   24. jul 2011 nej men Julie du betaler jo stadig nogle af udgifterne dvs så betaler du jo også for din part

• #16   24. jul 2011 Julie: så betaler du jo i realiteten også? Når i deler udgifterne??

Tanja&Gigi: er SÅ enig!

Parten levere et stykke arbejde, holder hesten i form, træner den osv. Om det er en dygtig el ikke dygtig hest/rytter ser jeg ligegyldigt. At man skal betale for at levere noget arbejde synes jeg er unfair, og at udnytte folks godhed og passion for ridesporten er i mine øjne enormt nedgørene .. Og har man ikke råd/tid til hesten, så sælg den ..

• #17   24. jul 2011 Hvorfor skulle de ride den gratis? smiley

Hvis jeg skulle have en part skulle de da også have lov at betale, hvis det en byrde for dem at de skal ud og passe heste og mener det er nok i sig selv de bare passer dem kan de da bare holde sig væk, parterne har vel part for deres skyld, de har vel en part fordi de ikke har råd eller tid til sin egen, det koster mange penge at holde hest, så skal folk vel også betale for at dyrke sporten, det jo heller ikke gratis at ride på rideskole.

Hvis der var nogle der skulle ride på min hest som ikke betalte for det kunne man da lige så godt finde sig en super dygtig rytter der kunne uddanne lidt på hesten frem for at slide på den.

• #18   24. jul 2011 men nu gik jeg da ud fra inlæget handlede om at betale for at passe en andens hest smiley det gør jeg jo ikke

• #19   24. jul 2011 jeg giver 3200 for opstaldning men hesten er min og mit ansvar ; )) Har ikke hest for at tjene penge....

• #20   24. jul 2011 nej egentlig ikke, hun får jo ikke penge for at jeg har ham smiley

• #21   24. jul 2011 Julie du skriver i deler udgifter dvs så betaler du jo det halve, jeg vil som part føle mig snydt hvis jeg var dig men hvis du føler du rider gratis og ikke har udgifter ved at ride en andens hest så er det jo fint ; ))

• #22   24. jul 2011 jeg vil ikke kalde mig part, her har jeg min helt egen hest, som jeg selv råder over, men betaler kun det halve smiley Hun har samtidig ingen glæde af ham, men betaler stadig halvdelen af udgifterne, det er da hende det er skidt for hvis det er skidt for nogen smiley

• #23   24. jul 2011 nej men du betaler jo det halve af udgifter som jeg mener man som ejer skal betale ; )) Hendes hest ergo staldudgifter, dyrlæge, forsikring er hendes ansvar !! Om du har part eller ej har hun jo udgifter for at have hesten !! Men heste ejeren er da smart hi hi dvs jeg skulle bede min part betale staldleje 1600,.- plus dyrlæge og forsikring hi hi det vil ca blive 2000,- pr måned

• #24   24. jul 2011 Tanja: Det er da en lige så smart aftale for julie, som har ''sin egen'' hest for det halve af hvad hun skulle betale hvis hun stod på ejer papiret.

• #25   24. jul 2011 Det mener jeg nu ikke, hun har jo som sagt ingen glæde af hesten, hihi

• #26   24. jul 2011 Tanja: jeg går ikke ud fra parten på din hest, har hesten som sin egen og selv råder over den, så ville det da også være svinsk at tage 2000 kr. for at hun skal passe din hest smiley

• #27   24. jul 2011 julie jeg har skrevet mit indlæg mens du har oprettet dig så så ikke du havde den 100 % selv ; ))
    hi hi bare rolig min part rider gratis, og det bliver hun ved med ; )) Hun har redet min hest i 3 år ; ))

• #28   24. jul 2011 nå for hulen, okay smiley det var lang tid hun har redet den, det er da dejligt med en, som holder ved, selvfølgelig også dejligt for hende smiley

• #29   24. jul 2011 Jeg ville også tage penge for at få en part til min..

Jeg vil da ikke stå alene med udgifterne og parten så bare har fornøjelsen.

De kan lige så godt lære fra starten af, at det på ingen måder er gratis at have hest og det er da kun fair at udgifterne bliver delt, når parten bruger hesten og derved slider på den og evt udsætter den for situationer hvor den kan få skader.. En hest i træning har meget større mulighed for at komme til skade end en foldbums.

Jeg synes kun det er yderst fair at parten betaler for at få stillet hest til rådighed.

• #30   24. jul 2011 Nu er jeg selv studerene og står og skal finde en part til min pony, da jeg ikke har råd til det....hvis personen låner hesten 100% syntes jeg det er helt fair at de betaler.... self. ikke så man tjener på det men bare for opstaldningen....
    Men kan self. godt se det ikke er fair, men på den anden side er det vel også bare en løsning på den der gerne vil have part, det jo ligesom at have en hest man har bare ikke købt den, men betaler så udgifterne.

• #31   24. jul 2011 Jeg kan forstå hvis man deler udgifterne, hvis man køber hesten sammen.

Jeg bliver så harm hvergang folk ikke bare kan tage til takke at nogen gider tage sig af deres dyr, når de har brug for hjælpen, og så være taknemmlig for det !!

Da jeg var barn (kliche) betalt man ikke for at låne andres heste. Jeg har ihvertfald aldrig betalt for at ride andres heste, heller ikke dem der stod opstaldet på dyre rideskoler... de var bare glade for at jeg gad gøre det.

• #32   24. jul 2011 Jamen det er jo også slid af hesten..
    - den koster også mere i foder, når den er i træning
    - den skal måske gå med sko, når den er i træning og kan ellers undvære (fx min)
    - den skal vaccineres regelmæssigt, hvis parten vil ride stævner
    - den vokser måske ud af sin sadel og skal have ny

osv

Der er jo også mange flere udgifter med en hest i træning, så det er da fair at parten hjælper til, når parten vil bruge hesten.

Den eneste situation hvor jeg ikke ville tage penge for at en part havde min hest til rådighed, ville være hvis parten var så dygtig, at den virkelig kunne føre hesten frem og uddanne hesten ydeligere.

• #34   24. jul 2011 Jeg har altid betalt for at have part på heste. Det har været alt fra 500.-1200 kr. Nu får jeg snart en part på min egen, og hun skal gi 500 om måneden for 2-3 dage om ugen. Det dækker jo kun en ottende del af hvad det koster for mig at have ham. Hun synes det er fair og det gør jeg også. Hun skal kun ride og hvis hun har lyst, hjælpe mig med en fodervagt en gang imellem hvor jeg tager lidt lækkert med som vi kan hygge os med. Jeg har en part fordi det er hyggeligt at dele interessen om den samme hest, og hvis hun skulle gå til ridning kostede det jo også.

• #35   24. jul 2011 Alice - Der betaler man for en service, ikke for at få lov til at passe andres dyr..

Ligesom man betaler for at kører med bussen, der betaler man for en service og ikke for at slide på sæderne smiley

• #36   24. jul 2011 Man betaler fordi man ejer en del af hesten. Deraf navnet "part" smiley

• #37   24. jul 2011 Jeg har passet forskellige heste gratis, der er kun én jeg begyndte at betale for at ride da jeg begyndte at have ham halvdelen af tiden (I en måned hver dag) og jeg kunne gøre med ham hvad jeg ville. Jeg syntes det var iorden, 3-4 dage om ugen for 4-500 kroner om måneden. angt billigere end rideskole og jeg fik meget mere ud af det. Jeg skulle dog selv betale stævneudgifter osv. Men resten stod ejer for.

Hvis jeg engang får en hest ville jeg også tage penge for det (Hvis parten var interesseret i at have hesten som sin egen og stå med det ansvar) medmindre der var tale om 1-2-3 dage om ugen, altså under halvdelen. Dog skulle det kun være et lille beløb.

Jeg har lidt delte meninger om det med at betale, i mit hoved så har man part hvis man rider gratis og han har halvpart hvis man betaler for at ride hesten smiley

• #38   24. jul 2011 Fjordlænderen: Men det er da også en service at komme og ride uden at skulle gøre noget som helst eller have ansvaret hvis der skulle ske hesten noget? eller der var behov for andet. Man betaler sig ud af ansvaret, som det er at have hest. Synes kun det er fair at tage lidt for det, ikke så man tjener på det, men har aldrig hørt om en hobby/sportsgren som er gratis som andre siger.

• #39   24. jul 2011 DEr er jo Også forskel på om man får en part til sin hest Fordi man ikke har så meget tid, eller om man får en part for at tjene penge

• #40   24. jul 2011 Amlet Arabians .
    Jamen folk får sjældent part for blot at passe andres heste, det jo ikke derfor de gør det, de gør det for egen fornøjelses skyld ikke for hestes eller ejerens.
    Oftes i hvert fald, nogle gør det for hestens skyld, men det er sjældent og oftes starter det for egen fornøjelses skyld.

• #41   24. jul 2011 AM: hvor mange kender du der står på ejercertifikatet når de har part på hesten? Personligt kender jeg ingen..

Janni: de ting du nævner skulle også betales hvis ejer selv red den??

Man betaler en hundelufter for at gå tur med ens hund, men skal have penge for nogen gider motionere end hest? Man betaler også en berider for at ride ens hest til, men har man en part til unghesten der kan betaler hun for at gøre det? Alle omkostningerne der er ved at have hest kender man (forhåbeligt) inden man gør købet. En hest er et fornøjelsesdyr, et kæledyr, det kan man da ikke bare overdrage? Har man sagt A må man også sige B .. Man får jo heller ikke en hundehvalp hvis man aldrig er hjemme og ikke har råd til dyrlæge??

• #42   24. jul 2011 På nogen rideskoler skal man betale en formue for at have halvpart på en eller anden nedslidt dosk hest eller pony, og så må man få undervisning 2 gange om ugen og ride en gang i weekenderne. DEt synes jeg simpelthen ikke er værd at give penge for. Da Jeg havde part på en hest på kibæk rideklub da det eksisterede havde jeg den som min egen og måtte ride al det JEg ville og Ja det var faktisk ligesom at have sin egen hest, bare helt gratis Fordi rideklubben så det som en tjeneste man gjorde rideklubben og hver enkelt hest fik ekstra omsorg smiley

• #43   24. jul 2011 folk har altid måtte ride gratis hos mig . Men blev træt af det ikke var seriøst nok , at de ikke kom osv... så jeg valgte at sige et symbolsk beløb på 150 - 200 kr og det hjalp smiley Det var så min holdning..

• #44   24. jul 2011 DEt med at tage penge for det kunne jo Også være en god måde at sortere lidt i de seriøse og useriøse ryttere

• #46   24. jul 2011 ©AM . : Får du så også det halve når hesten bliver solgt !! Nej vel, derfor syntes jeg at det er urrimeligt at man betaler for noget man ikke selv får noget ud af den dag hesten så bliver solgt. Medmindre du ejer det halve af hesten !!

• #47   24. jul 2011 Nete G: SÅ godt sagt ..

• #48   24. jul 2011 altså jeg har set det som en måde at få sorteret MEGET i de useriøse henvendelser på.. og så er det vel okaý egentlig at betale for en sport ligesom med alle andre sporter... Der jo osse slitage på udstyr , ekstra foder eller måske andet foder osv... Et symbolsk beløb for at vise man er seriøs er vel ikke for meget at forlange..
    Men at skulle betale flere hundrede kroner sys jeg er meget forkert.

• #49   24. jul 2011 i en part, ligger det jo at man har en hest til rådighed "fast" nogle dage om ugen, ergo, så er det vel også mest fair at man betaler for det... man slider jo på udstyr og sko/hove... og hvorfor skulle det være gratis, det koster jo også på rideskoler.

• #50   24. jul 2011 Nete G: Så du rider ikke for din egen fornøjelses skyld når du har en part? Hvis jeg skulle have haft part på min hest ville jeg tage penge, ikke fordi jeg ikke har råd, eller for at tjene på det og har tid nok til min hest, men fordi at alle sportgrene koster noget, som partejer skal hesten stå til rådighed for part nogle dage om ugen, derfor er det også kun rimelig at udgifterne for de dage blive dækket.

Når man får undervisning på en rideskole, betaler man jo ikke kun for undervisning men også for hesten. så synes kun det er fair at tage et symbolsk beløb, har man part er det fordi man ikke selv vil have ansvaret 100 %, det har en hesteejer stadig også selvom man har part

• #51   24. jul 2011 Nete: Du skal ikke komme og fortælle mig folk får part på hesten får at hjælpe ejeren, eller jo det gør de i princippet med udelukkende for deres egen fornøjelses skyld.
    Der sgu ikke nogle der får part på en hest for udelukkende at hjælpe ejeren.

• #52   24. jul 2011 <b>Amlet Arabians .</b>
    Rolig. Vi kommer jo ingen vejne, hvis du hidser dig op.
    Som part betaler jo man jo heller ikke halvdelen af købsprisen, hvorfor skulle man så have noget af salgsprisen?

• #53   24. jul 2011 Shella - Øh nå, så siger vi det.. Jeg har flere gange haft parter for at hjælpe ejeren..

• #55   24. jul 2011 <b>Nete G</b>
    Men mon ikke også man selv har lært noget undervejs?
    Det er de færreste ryttere som er på LA-niveau som vælger at få part på en hest på LC-niveau.
    Man rider jo for at have det sjovt, ikke tjene penge.

• #57   24. jul 2011 Amlet Arabiens:

part ejeren betaler jo heller ikke det halve beløb af hvad hesten kostede, da du købte den...

• #58   24. jul 2011 Nej børnene lærer at ride, jeg vil nødigt kalde det hiveri for at holde hesten i form :S

• #59   24. jul 2011 Tja så længe folk er villige til at betale, så er der jo et marked for det...
    Jeg rider selv på en hest 5 gange i ugen, det har jeg gjort de sidste ca 6-7 år, og jeg har aldrig betalt for andet end den undervisning, jeg har modtaget på hesten samt de stævner, vi har startet sammen. Tilgengæld har jeg uddannet hesten fra LC/LB niveau til MB-niveau i konkurrence sammenhæng, og har desuden lært ham øvelser til og med PSG.
    Jeg tror langt hen ad vejen, at det handler om, hvorvidt man som rytter/træner kan tilbyde noget, der har samme værdi som et månedligt kontant tilskud til opstaldningen. Kort sagt hvis man vil nyde, så må man yde - hvad enten det så er i form af cool cash eller uddannelse. Synes egentlig det er meget fair - jeg betaler jo også husleje hver måned smiley

• #60   24. jul 2011 Synes ikke man kan sammenligne parter med rideskole, da rideskoleeleverne <i>kun</i> rider undervisning, mens en part også rider rundt selv.

• #61   24. jul 2011 Christina - Jeg har nu ikke oplevet en eneste rideskole hvor ponyerne ikke bliver heet i og redet på 100 forskellige måder

• #62   24. jul 2011 ©AM .: Er slet ikke ophidset smiley skriver bare om du får det halve hvis hesten bliver solgt..Jeg ville jo mene man burde, hvis man også hjælpe med til at betale for vedligehold af hesten. Måske parten endda er den der gør hesten bedre og mere værd iforhold til ejeren selv !! Så er det vel kun rimeligt..

• #63   24. jul 2011 Jeg har sådan at en part skal kun betale for mig, hvis jeg har tid til min krikke. Sådan gør jeg en tjeneste for en pige der vil bruge tid på hest. Og hest er ikke gratis.

Omvendt, hvis jeg ikke har tid, så har parten, hesten gratis. smiley

• #64   24. jul 2011 Nete: Jeg er ikke enig, kan ikke se hvorfor folk skal have part gratis på en hest, det er i de færreste tilfælde parten uddanner hesten, det sker ja, men det er ikke tit.
    Men hvis man så har været part og uddannet en hest fra LC til LA så har man fået det mere erfaring ud af det, og så har man betalt for det, ja det skulle du også havde gjort hvis du gik til fodbold, om du så gik på et hold under dit niveau, så har du bare fået det mere erfaring, intet er gratis her i livet smiley
    Og det kan godt være du mener man ikke får mere ud af det en ejeren gør, men så er det vel også fair nok man betaler når man får lige meget ud af det?

*Fjordlænderen *
    Hjælpe ejeren hvordan økonimisk eller hvad? For sådan tilfælde burde ejeren bare ikke være heste ejer, hvis det var udelukkende for at uddanne hesten burde man ikke betale for det..

Selv har jeg redet mange heste gennem tiden ingen har jeg betalt for, men der har jeg heller ikke været parter på dem, jeg har bare redet dem til hjælp for ejeren, endten tilride eller bare redet og det har aldrig kostet mig noget fordi det disideret har været for at hjælpe ejeren, ikke for mig egen fornøjelse, fordi jeg manglede noget at ride på, ikke at jeg ikke synes om det, fordi jeg har været glad for alle de heste jeg har redet gennem tiden, men det har været for at hjælpe ejeren og derfor har de heller ikke taget penge for det..

christina: Men hun betaler jo heller ikek for det siger du jo. Men hvis hun så skulle betale for det vil hun jo bare takke nej hvis det blot var for at hjælpe dig og ikke også for hendes egen fornøjelse. Med mindre hun altså hun rider heste blot får du ville kunne have råd til at holde den eller lignede på den måde hjælpe dig, men så ville jeg gå ud fra hun var en veninde, for det er der skam ikke man ''fremmede'' der ville gøre, altså ride en hest de egentligt ikke havde noget egen fornøjelse af og så betale for det samtidigt.
    Håber du forstår hvad jeg mener, fordi har egentligt lidt svært ved at komme det ned på skrift det jeg vil frem til :b

• #65   24. jul 2011 Amlet Arabians:

igen...! parten betaler jo heller ikke halvdelen af købsprisen for hesten, så hvorfor skulle denne have halvedelen af salgsprisen?

• #66   24. jul 2011 <b>*Christina&Lady* *</b>
    Ja, så er det jo en part som alle andre smiley

<b>Amlet Arabians .</b>
    Men ejeren har jo betalt hele prisen da han/hun købte hesten, hvorfor skal en part (som er kommet til senere hen og ikke har betalt hestens pris, men kun betaler supplerende til de månedlige udgift) så få en andel af salgsprisen, hvis hesten skal sælges? Så tjener parten jo penge på at have en part i hesten, mens hestens værdi halveres for ejeren :s
    - Hvis man har sendt hesten i kommission eller ansat en til at ride hesten op til salg, så synes jeg det er fair nok, at vedkommende får nogle procenter af prisen for sit arbejde. Men en part er jo en der lærer af/med hesten.

• #67   24. jul 2011 Da jeg begyndte at ride igen i september 2010, havde jeg ikke redet siden jeg som barn gik til ridning. Jeg var aldrig dygtig, i november var jeg så heldig at få part på en ældre frisk haflinger, jeg valgte at søge part fordi jeg gerne ville knytte mig tættere til en hest, ville deltage i arbejdet omkring den og lærer noget om det at have hest.
    Jeg betalte for at have parten, så jeg bidrog til udgifterne, jeg betalte for undervisning og jeg deltog i arbejdet i stalden og pasning af udstyr. Alt det gjorde jeg med stor glæde og tilfredshed, jeg ville faktisk synes det var mærkeligt ikke at bidrage også økonomisk, nogen gange red jeg mere end aftalt for at hjælpe ejerne, det betalte jeg ikke ekstra for.
    Nu har jeg så min egen hest og skal vel have en part en dag når vi ( hesten og jeg ) har lært hinanden ordentligt at kende og umiddelbart tror jeg at parten skal være med til at bidrage lidt , symbolsk medmindre at vedkommende bidrager i meget væsentlig grad til hestens uddannele.

• #68   24. jul 2011 Christina: og hestens vel? Men det synes jeg også er fair nok, fordi hun har stadig nøjelsen af hesten, tror ikke på hun ville have part på den, eller hvad hun nu har hvis hun ikke fik nogle form for fornøjelse ud af det smiley

• #69   24. jul 2011 ** CALLA ** : Nej rigitg men part burde have det halve af den værdi den stiger fra parten begynder. Vil man have penge for noget, så må man jo aflevere den dag man skummer fløden !!

• #70   24. jul 2011 Jeg rider en islænder( to hvis jeg vil) der betaler jeg ingenting, og hvis jeg skulle betale, ville jeg ikke ride dem for hende, for jeg har enligt nok i de 3 vi selv har smiley men ville gerne ride dem for lidt afveksling.
    I vinters betalte hun opstaldning, smed osv. + undervisning til mig. Jeg skulle bare de dage jeg var der ude lukke de to ind, blande foder og orden bokse. så kunne jeg komme og ride så tit jeg ville
    Nu står de hjemme ved hende selv, hun betaler stadig smed osv. jeg skal bare komme og ride og jeg siger bare til de dag jeg vil smiley

• #71   24. jul 2011 Men hvis det var min egen ville jeg slet ikke ha part. Det med at se andre ride min hest er ikke lige mig, dog ok hvis det er min undersider der gør det, da jeg ved hun gør det godt smiley

• #72   24. jul 2011 En part er ikke medejer på hesten.

Hverken fordi parten ikke får halvdelen af salget, eller købte halvdelen af hesten.

+ ejeren kan fyrre, parten når som helst ...

• #73   25. jul 2011 Amlet arabians:

det kommer da godt nok an på hvilken part det er... Det er vidst ebgrænset det en hest stiger i værdi ved en skovturspart, der bare hyggerider, eller ved en part der ikke kan træne hesten op/videre, men rider på hestens eller under hestens niveau...

• #74   26. jul 2011 Spænnende diskussion, som jeg selv har gjort en del overvejelser omkring.

Indtil nu har ingen der har redet mine heste betalt for det, men aftalen har været, at de så skulle passe heste for mig, når jeg ikke er hjemme (Og der er ikke ret mange gange på et år, skal lige siges).

Det jeg oplever er, at ridningen ikke nødvendigvis altid bliver taget særligt seriøst. Det virker som om, at det er uforpligtende om man kommer eller ej. Der er selvfølgelig den mulighed, at jeg ikke har været god nok, til at lave klare aftaler.
    Men jeg har faktisk overvejet, om der skal betales lidt for parten, for man vil vel ikke lade en hest stå, som man giver penge for at ride....... bare en tanke.

• #75   26. jul 2011 Søgte jeg en person som jeg forventede ville ride min hest for at øge dens værdi ville de enten få betaling eller gratis "part".

Hvis der derimod er tale om nogen der bare vil ud og hyggeride, eller som selv skal lære sammen med hesten, så kan de betale for det. Om de betaler en rideskole med rideskoleheste, et udlejningssted med turheste, eller mig med en privat hest burde vel i teorien gå ud på ét. Det er ikke gratis for amatører at ride - jeg har betalt en hulens masse penge for at købe og opstalde, så jeg har ingen kvaler ved at få dækket en smule af det af en person der alligevel gerne betaler for det.

Nu har jeg ikke brug for en part, da vi er to om hesten (min mor og jeg), men jeg skal ikke afvise at behovet en dag opstår hvis vi køber én mere.

Det er heldivis købers marked, så prisen kan altid forhandles - vil man ikke give hvad det koster kan man gå videre og finde noget billigere. Eller man kan bruge pengene på at uddanne sig og selv tage imod betaling for at ride andres heste.

Kommentér på:
Hvorfor skal andre folk betale.....

Annonce