{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Vil det kunne lade sig gøre? Aflives eller..? {{forumTopicSubject}}

Det er med en klump i halsen, at jeg oprette dette emne og hvis jeg skulle være helt ærlig, ville jeg hellere oprette det inde på Heste-nettet for der syntes jeg at man oftest får lange, forklarende, ærlige og vise svar. Det før man også nogle gange herinde, men det er min mening i denne sag.
Men jeg opretter ikke emnet derinde, for der ser min mor måske emnet og jeg gerne vil holde det lidt 'hemmeligt' for hende bare lidt endnu indtil jeg har tænkt det helt igennem.

For at i skal forstå emnet korrekt kan i lige få lidt 'bonus info'
Jeg har en shetlænder som hedder Blomst. Vi købte hende sammen med min første pony Flicka som desværre blev aflivet. Siden den dag, har hun været ked af det og har ikke været den samme. Hun virker ikke glad og vil ikke rigtig lukke op for mig mere og det var heller ikke fordi at jeg tilbragte så meget tid sammen med hende, men hun er bare virkelig anderledes nu.
Oven i alt det, blev hun forfangen og var alene i i hvertfald en måned før jeg fik min nuværende pony hjem, Lucky. Og hende kan Blomst ikke lide, tror jeg. Blomst lader Lucky være føreren fordi hun er stærkest og det mistrives hun med. Desuden er de ikke venner og de napper lidt efter hinanden. Eller Lucky napper efter Blomst og jager med hende smiley
Desuden har jeg mistet interessen for heste og ridning, så jeg tilbringer ikke mere end lige nødvendigt sammen med hestene. Jeg kørte bare sur i det og jeg gad intet sammen dem. Det endte med at jeg højst tilbragte 30 min ude ved dem, højst, hver dag. Så Lucky skal sælges.
Blomst er blevet forfangen sidste år og igen i år. Så vores familie har taget den tunge beslutning at hun skal aflives. Men hvornår er ikke fastlagt, jeg ved bare at når Lucky er solgt, så skal jeg sige farvel til Blomst kort efter smiley

Men det er så her at min ide kommer ind. For hvad nu hvis jeg ikke behøvede at sige farvel til Blomst? Hvis hun nu kunne blive her sammen med mig..? Det er nærmest ønske tænkning og det er netop dét jeg vil have hjælp til. Kan det mon lade sige gøre?
For at sige det ligeud, vil vores familie ikke holde hende inde i boksen eller på en jordfold resten af hendes liv, både forår og sommer + lidt af efteråret. Det syntes vi ikke er etisk korrekt. Hun skal enten leve et ordentligt hesteliv eller også skal hun op til Flicka.

Jeg har desuden en stor interesse for geder og skal have et par når hestene engang er væk. Så skal vi have lavet hele vores græsfolds hegn om og anlagt små bakker og lidt forskelligt til at udfordre gederne. Så kom jeg til at tænke på om Blomst måske kunne få lov at leve, sammen med gederne og evt. en pony hun fungere godt sammen med. Her tænkte jeg en lille shetlænder omkring hendes alder, som hun ville blive venner med og kunne nusse med, ligesom med Flicka.
Så forestillede jeg mig at de to heste, kunne gå sammen med gederne, så gederne spiste græsset ned, hestene efter-spise så græsset (Hvis man kan sige det :P) og hestene derved ikke fik alt for meget græs.
Hvis det ikke var nok, så kunne jeg måske lave vores ridebane med sandunderlag om til en sand-folds-ting hvor de to heste så kunne gå i et par timer om morgenen/formiddagen uden græs. Selvfølgelig med ly, vand og hø.

Folden er på 3 tønder land og der er alt for meget græs til to heste alene.
Blomst skal ikke bruges til noget som helst. Hun skal bare sørge for at være den hest hun er og have det godt.
Ligenu går hun med mundkurv når hun er udenfor, uden undtagelse. Jeg tør simpelthen ikke lade den komme af, for hun bliver så let forfangen!

Så kærer HG'er, jeg vil have jer til at svare mig fuldstændig ærligt. Kan det lade sig gøre?
- Eller må min kære pony lade livet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil det kunne lade sig gøre? Aflives eller..?
  • #1   5. jul 2011 Pufh.. Det blev hammer langt, jeg håber at i kan komme igennem det! smiley

• #2   5. jul 2011 jeg ved ikke om heste kan med geder, men ellers syntes jeg da at det er en super ide! smiley

• #3   5. jul 2011 Jeg tror godt at heste kan med geder. Jeg har set mange videoer og billeder med heste og geder sammen og også heste og køer sammen, så tænker ikke at det skulle være et problem.. smiley

• #4   5. jul 2011 Det kan jo i princippet godt lade sig gøre.

• #5   5. jul 2011 fed ide! smiley kan da helt sikkert lade sig gøre med en anden shetter til hende.. :b hun synes måske geder bliver lidt tamt selvskab.. smiley hehe..
    men tror det handler om at finde den helt rigtige partner til hende- og se det på en måde hvor du får lov at give en anden lille lidt for tyk pony et godt hjem. smiley

• #6   5. jul 2011 Jeg synes overhovedet ikke at det er etisk ukorrekt og lade hesten stå på jordfold. Så længe den har hø og halm og gumle i samt selskab er den ligeglad. Det er os der sætter tankerne om at det er synd i gang.

Min er kronisk forfangen, og jeg tager ikke chancen med græs, det tør jeg simpelthen ikke. Så han står på jordfold med hø og halm og en foldkammerat, og ingen af dem mistrives.

Så jeg synes sagtens at du kan beholde den på en jordfold sammen med en anden hest eller gederne. Så længe der er mad og selvskab er det fint.

• #7   5. jul 2011 Ja, geder er nok ikke lige det fedeste for hende x'D
    - Det var også derfor jeg ville have en ven til hende, så hun måske kunne blive glad igen også smiley

Tak for jeres svar! smiley

• #8   5. jul 2011 Gør det! intet holder dig tilbage, så hvis du syntes det er en god idé, så syntes jeg du skal gøre det!! smiley

• #9   5. jul 2011 *Jeanette & Konikken Masca* Lucernegrisen < 3
    - Årh hvor jeg dog får det dårligt. Jeg føler virkelig med dig og din pony, forfangenhed er bare en af de værste sygdomme. Men det lyder faktisk som om at din pony har det godt nok alligevel.

Jeg ved godt at det med jordfold er vores tanker, men når jeg tænker på hest så ser jeg for mig, en hest på græs. Det er jo deres mad og natur, så jeg vil føle mig ond hvis jeg tog det fra hende.
    Men jeg tror jeg vil gøre det, hvis det kunne redde hendes liv.

Hagen ved det, er at jeg kun er 14 og ikke rigtig har nogen magt over hende. Min mor syntes at aflivning lyder bedre så og det ved jeg ikke om jeg har 'magt' til at ændre selvom jeg gerne ville.. smiley
    - Når det kommer til alt har en 14 årig ikke meget magt.

• #10   5. jul 2011 Tror godt det kan lade sig gøre! heste og geder kan godt sammen, self bliver de ikke en flok, men de lader hinanden være i fred. Men selvom gederne spiser en del af græsset, vil der stadig være meget tilbage til hestene.
    Bliver hun også forfangen hvis i indgræsser dem, før de bare bliver smidt ud på den store græs fold?

I kunne også dele folden op i 2, en til heste og en til geder. Også så noget specielt græs med lavt sukker/protein indhold til hestene.

• #11   5. jul 2011 Synes du skal give det en chance, og hvis hun så ikke trives med en ny ven og gederne, så lad hende da gå på ridebanen med en ven? smiley

• #12   5. jul 2011 Melisa M. .
    - Ja hun bliver desværre også forfangen også hvis hun indgræsse. Det var så slemt her for 2-3 uger siden, at hun ikke kunne gå mere end en dag på folden før hun skulle ind. Og allerede der, ville hun begynde at udvise tegne på forfangenhed igen smiley
    Men der voksede græsset selvfølgelig også som sindsyg..

• #13   5. jul 2011 Du behøver såmen ikke og have ondt af os smiley Det er en forfærdelig sygdom ja. Og ville da helst være foruden. Men de elsker og stå ude på folden og hygge. Og er helt vilde når vi kommer med hø.

Der er noget arbejde i det, også fordi man skal tænke over at de ikke skal blive det igen. Men det er en oplevelse.

• #14   5. jul 2011 hvis du føler du ingen magt har, så vis din mor den her tråd du har oprettet, og de svar der er kommet, og håbe hun kommer på bedre tanker. - det er altid et forsøg værd, og måske det kan rede din pony smiley

• #16   5. jul 2011 Lykke & William
    - Jeg ved ikke om hun lider efter forfangenheden, men sygdommen vender hele tiden tilbage hvis jeg ikke er 100 % opmærksom på hende. Hele tiden. Hun har det godt lige nu, men for bare 2-3 uger var den gal..
    Desuden føler jeg virkelig at det er luset af mig, hvis vi skal tage hendes liv bare fordi jeg ikke har nogen interesse. Jeg bliver så vred på mig selv, for jeg elsker jo den lille hest og det ville jeg ikke syntes var fair.. Men jeg mp indrømme at tanken har strejfet mig, mange gange..

• #17   5. jul 2011 Hej smiley du jan sagtens lade den gå på jordfold mine heste går på jordfold (har også en shetter) og de får noget rigtig godt wrap hø og har ly når det regner de kommer så nogle få timer på græs da min ene hoppe har været forfangen og vil ikke risikere det igen :s jeg tror godt du ville kunne lade den gå med geder men hvis man skal gå efter de nye regler om heste hold så skal der være en mere af samme art :s dvs. Det nok ville være en go ide med en shetter mere til hende smiley håber du finder ud af det smiley
    Knus knus

• #19   5. jul 2011 Tak for alle svarene, de skubber lidt til mig og jeg tror at jeg vil snakke med min mor og far i morgen. Så må jeg bare håbe på det bedste.

- Det er dejligt at i støtter op om min lille plan, for jeg elsker virkelig den lille prut smiley

• #20   5. jul 2011 Lykke & William
    - Nej det gør jeg desværre ikke. Der er faktisk ikke særlig mange heste omkring os og jeg tror ikke at nogen har været forfangne. Jeg har i hvert fald ikke hørt noget om det.
    Desværre elsker min forældre hende ikke ligeså højt. Det er mig der står for hestene, de kan bare godt lide at se på dem. Og jeg vil prøve at finde ud af hvad de mener smiley

Og takfor din tiltro, jeg håber skam også at jeg træffer det rigtige valg..

• #21   5. jul 2011 jeg synes det lyder som en super idé hvis du kan finde den rigtige panter til din smiley

ang. forfangenhed synes jeg du skal prøve at læse om noget der hedder EMS
    her er lige en tråd hvor der er nogen link der forklare hvad det er smiley
    http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=763730

• #22   5. jul 2011 Tak for linket, det vil jeg dalige kigge nærmere på smiley

• #23   5. jul 2011 det kunne jo være du kunne bruge det til noget smiley

• #24   6. jul 2011 Det hjalp desværre ikke, men tak for forsøget.
    Hun er egentlig rigtig fin slank og har ingen fedtlagringer, eller andre af de nævnte symptomer.. Selvfølgelig udover forfangenheden smiley

• #25   6. jul 2011 du har mistet interessen for hesten

den har været forfangen flere gange, og skal stå på jordfold eller gå med mundkurv resten af livet.

den trives ikke (hvem siger den kommer til at trives med ny pony?)

du vil hellere have geder

hvis den ikke er mærket af forfangenheden, kan du så ikke bare sælge den?
    så er der en anden der kan blive glad for den.

MIN MENING IKKE MYNTET PÅ DIG:
    Der er rigtig mange der ikke er i stand til at træffe beslutningen om at aflive.
    så hellere sende videre i systemet til en uvis skæbne...
    det er set SÅ mange gange, at en hest/pony med kronisk lidelser, kun kan være skovtur eller selskab, sælges som selskabshest, og alligevel står den på hjallerup 6 måneder senere som lovende springtalent! smiley

• #26   6. jul 2011 ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤
    - Du remser lige alle problemerne op, som de er. Men selvom hun ikke er mærket af sygdommen, skal der næsten intet til at det bryder ud igen. Jeg tror heller ikke at jeg kan sige at hun ikke er uden mén nu hvor jeg tænker over det.
    Så jeg kan ikke være bekendt at sælge hende og jeg vil ikke turde det. Tænk hvis hun som du nævner, at hun ender et eller andet sted hvor hun ikke bliver behandlet ordentligt eller måske endda bliver sendt ned syd på og slagtet. Jeg får kuldegysninger af at tænke på det smiley
    Jeg er skam glad for hende og jeg elsker hende virkelig højt selvom jeg ikke har den samme interesse for heste som jeg engang havde..

• #28   6. jul 2011 husk at den største kærlighed vi gir vores dyr, er når vi er i stand til at give slip!

ingen dyr er kede af at blive aflivet, det er kun os der savner dem.

Man dig op og tag ansvar for de dyr du anskaffer dig!

• #29   6. jul 2011 ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤
    - Ja og gud hvor man savner dem.. Men ansvar, det skal jeg nok tage. Hun skal bare have det godt, så må jeg jo bare indfinde mig, hvis det bliver den tunge beslutning..

Jeg vil sige tak for svarene og jeg vil snakke med mine forældre i morgen. Dyrlægen kommer alligevel forbi for vaccinationer, så jeg vil også spørge ham til råds. Så må jeg se hvor det bærer hen. Men nu er jeg nødt til at lægge mig til at sove, for ham dr. dyr kommer tidligt smiley

• #30   6. jul 2011 ved ikk om nogen har skrevet det men du kan jo hvis du alligevel lægger folden om købe specielle græsblandinger til heste med tendens til at blive forfangne...

Syntes det lyder som en god ide...

• #31   6. jul 2011 Marie-Louise... Jeg giver dig fuldstændig ret

• #32   6. jul 2011 jeg forstår ikke helt hvis du siger du ikke gider heste mere, hvorfor vil du så beholde hende og købe en til? Det ville jo være syndt for dem hvis de aldrig blive nusset om eller striglet....

• #33   6. jul 2011 Synes lige du skal tjekke billedet af min gamle pony ulla og hendes små venner. Og en forfangen pony kan sagtens få et godt liv bagefter med den korrekte fodring.

• #34   6. jul 2011 Du kan evt, finde en anden shetter der er forfangen også smiley Så er de to om at gå på jordfold og spise halm og så er Blomst heller ikke alene smiley

• #35   6. jul 2011 Du ku også la hende få nogen føl, kan se hun ikke er så gammel. Det virker på mange ved jeg.

• #36   6. jul 2011 i princippet kan det godt lade sig gøre, jeg ville dog abefale at du får dig en hest som selskab da jeg ikke mener at andre dyr kan erstatte en hest som makker.
    Men det virker lidt som en pony med et specielt sind, så måske kunne det lade sig gøre? du kender din hest bedst!
    Og så det med at hun bliver forfangen, har du overvejer at slå græsset på marken og få fjernet det løse græs? På den måde kan man mindske græsindtaget.

Men hvis du helt har mistet interessen synes jeg at du burde sælge hende der er sikkert andre der kan få glæde af hende. Aflive synes jeg ikke du skal..

• #37   6. jul 2011 Anna kaas J
    - Jeg vil beholde hende fordi jeg syntes at det er ondt at dræbe hende, hvis hun kunne få lov at leve, bare fordi jeg ikke lige gider at lette min r*v.. Hun har ligeså meget ret til at leve som jeg har, hvis ikke mere og jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis hun blev aflivet men faktisk kunne have fået et godt liv..

rikke J
    - Hun har faktisk fået føl før, bare ikke hos mig. Men jeg ved at markedet for shetter føl altså ikke er det største og jeg vil hellere ikke risikere at føllet ender et eller andet mærkeligt sted. Men gud hvor ville jeg gerne have et lille føl til at springe rundt.. smiley
    Jeg ved heller ikke om hun kan holde til det med hendes fødder og alting..

Team Tagesen, Cecilie og Camilla .
    - Jeg ved netop ikke om det kan lade sig gøre, så det vil være et sats.. Og selvfølge så slår vi græsset. Ligenu går de på en lille fold, hvor der ikke er særlig meget græs og på den store skal vi have slået hø når der lige kommer et par gode tøre dage i træk.
    Salg er ikke en mulighed, jeg har vist skrevet hvorfor i et par indlæg oppe..

• #38   6. jul 2011 først og fremmest syntes jeg det er en højst mærkværdig måde at starte en tråd på... Hvis det er sådan du tænker om HG hvorfor så ikke bare oprette tråden på HN?

Dernæst undre det mig hvorfor du vil beholde hende når du som du selv siger er kørt død i heste, og tilmed anskaffe dig én til??

Om det vil fungerer for din pony kan vi såmænd ikke svare på... Du kender naturligvis din pony bedst, og vil mene det er individuelt. Derudover ser jeg såmænd ingen problemer i det, ud over mine spørgsmål.

• #39   6. jul 2011 JTK - Jeg elsker dig sarah! .
    - Jeg har skrevet hvorfor jeg ikke opretter tråden på HN. Netop fordi jeg vil have lidt tid til at tænke det hele igennem og få nogle svar på om det mon kan lade sig gøre, så jeg er sikker i min sag. Min mor ser garrenteret tråden med det samme derinde og det kan hun ikke her, for hun har ikke en bruger her.
    Det er ikke fordi jeg sytnes at HG er et dårligt sted at søge råd for man får også gode råd herinde, men jeg er bare lidt mere tryg ved HN.

Jeg ved det kan lyde underligt, men nu tænker jeg at fordi min ene pony Lucky skal sælges bliver byrden ikke størrer. Og jeg vil ikke kunne leve med mig selv, hvis jeg afliver hende selvom hun kunne have fået et godt liv. Så må jeg bare tage mig sammen.

Om det vil fungere, ved jeg ikke selv men det var mere om det vil kunne fungere med hendes sygdom.

• #40   7. jul 2011 spørg din dyrlæge mht føl, om han tror hun kan holde. Og du kan jo blande hende med andre ponyracer end en shetter. Hvis det kan hjælpe hende så er det da værd at overveje..

Kommentér på:
Vil det kunne lade sig gøre? Aflives eller..?

Annonce