Hvad kan han fejle? {{forumTopicSubject}}
Skulle hente min hest på folden i går. Han ville næsten ikke gå og slingrede afsted Jeg tænkte straks - forfangenhed el brækket ryggen..... Han er tyk, så forfangenhed var nærliggende. Kølede hove og ben ned 1,5 time. Fik akut dyrlæge ud som ikke umiddelbart mente at det er forfangenhed.Bud for hende ku være; nyreslag, hedeslag, nerve der har sat sig i klemme....el muligvis beg. forfangenhed.... Hun tog blodprøver, som jeg får svar på om et par dage. Han har boksro, på smertestillende og ingen krybbefoder (får stråfoder).... Han står IKKE på den klassiske måde og læner sig bagud, havde ikke øget puls i ben og ikke øm ved tang-prøve.....det var mest højre forben han ikke ville gå frem på... men ingen spark el sår at se..... puha....ikke rart!!
Jeg red i dagen før uden problemer.
Hader når min hest er syg, øv stakkels dreng.
Har du et kvalificeret bud el prøvet noget lignende??
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 159
jul 2008
Rettelse: Red dagen før han blev syg.
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
jul 2008
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Hvis din dyrlæge først kan give dig blodprøve svar om nogle dage, så er han/hun ikke god nok. Den hest jeg snakker om længere oppe, fik taget blodprøve en eftermiddag, og ejer fik afvide at der var svar morgenen efter - hvilket der var. Kan din dyrlæge ikke fastslå hvad slingren skyldes, skal han/hun se det som noget akut, og få ordnet den blodprøve med det samme.
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
Jeg har for kort tid haft, at en af mine heste slingede også med forbene. Dyrlægen troede i første omgang, at hesten kunne blive forfangen, men har så undersøgt hovene og har fundet en hovbyld i venstre forhov. Efter hovbylden blev skæret fik hesten en sygesko og selvf. smertestillende. For sikkerhedens skyld gik hesten ikke på græs i flere uger. Det var lidt underligt, at hesten slingede på begge forbene, men havde kun hovbyld på en. Og det kan pludsligt opstår, at hesten får smerter af en hovbyld, så det kan godt være, at ride den ene dag og har en syg hest næste dag.
jun 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 8 Emner: 114 Svar: 363
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
SIDSTE ÅR BLEV HAN FAKTISK FORFANGEN EN GANG OG DET VAR IGEN DE SAMME SYMPTOMER MED SLINGER. HAN HAR ALDRIG REAGERET MED DE KLASSISKE SYMPTOMER PÅ FORFANGENHED
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 269
-Vi havde en med det, han blev aflivet. 4 år gammel....
jul 2008
Hvad kan han fejle?