{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
948 visninger | Oprettet:

sko på 3-4 års ? {{forumTopicSubject}}

Der er rigtig mange der snakker om, at heste bedst af at gå uden sko, men ser rigtig mange heste, der lige så snart de er tilredet får sko på, det er heste som skal kåres, af ligge rideprøve, starte stævner og f.eks. har jeg aldrig mødt en islænder uden sko, hvorfor putter man sko på, skulle det gøre noget ved deres gang eller ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sko på 3-4 års ?
  • #1   22. jun 2011 Vi har haft en hest, der galoperede meget bedere med et par forsko på. smiley
    Det var så en 5 års.

• #2   22. jun 2011 I vores verden stiller vi ikke en hest/pony til kåring uden sko, da det fremhæver dens bevægelsesmønster og gang..

Derudover får hestene ikke sko på med mindre, at der er en grund til det..
    Canna og Henrikje har begge forsko på, da de bliver redet en del..
    Paddy har 4 sko på, fordi han bliver kørt en del på grusveje..
    Melle har 4 sko på (sål og pakning på forbenene), da han også bliver kørt på asfalt..

• #3   22. jun 2011 jeg har ikke sko på min unghest og vi rider meget tur og i skoven på grus.. men hun har stærke hove og de får begge smed hver 6 uge og der er altid noget at tage af så hun vokser godt og har fin benstilling.. så ingen brug for sko her smiley

• #5   22. jun 2011 Saxo havde sko på da han blev tilredet men så kom de af igen for han havde ikke brug for dem men nu har han fået dem på men kun imens vi er i udendørs Season for så skal han springe på græs lige så snart vi springer i ridehus igen får han dem af (;

• #6   22. jun 2011 min 4 år har først for en måend siden fået forsko på og den eneste grund til det var at hun blev så slidt at hun blev øm. jeg havde helst ventet da jeg vidst hun ville blive en dygtig dame til at træde sko af, de er dog ikke røget endnu, men en uge efter de kom på trådte hun begge skæve.

hun er pt øm og ikke gående så hun skridte næsten kun eller står stille dette er helt sikkert grunde til de ikke flyve af, jeg frugter for når hun bliver gående igen.

• #7   22. jun 2011 er der nogen der har givet sko på for at frem hæve derese gang til skue eller stævner, har snakket med et par stykker som siger det er en god ide, men jeg kun været vantil at give sko på hvis det var nødvendigt, hvis de blev øm tået eller sled deres hov meget skævt. ??

• #8   22. jun 2011 Min 5-års har altid gået uden sko, og har haft fine hove, men efter hun er begyndt at blive brugt mere er hendes hove blevet slidt så skæve at hun får sko på næste gang smeden kommer. I første omgang kun forsko, men senere hen skal hun nok også have bagsko på.

Min haflinger, som jeg red pony på, havde meget bedre gang med sko på. Lige nu har han mordax sko på, da han er springpony smiley

• #11   22. jun 2011 Igen:
    I vores verden stiller vi ikke en hest/pony til kåring uden sko, da det fremhæver dens bevægelsesmønster og gang..

• #12   22. jun 2011 Jeg har lige aftalt med smeden at min 3 års skal have forsko på, og det skal den kun forbi at han ikke kan gå på grusvej uden at han ømmer sig .. ville ellers helst at han kunne gå uden..

• #13   22. jun 2011 Jeg har sko på alle 4 hove på min unghest på 5 år pga han blev ømsålet på baghovene, og min lille søsters unghest på 5 som bliver 6 i år, den går uden sko og klare sig fint smiley

• #14   22. jun 2011
    At proppe sko på hesten udelukkende for udseendets skyld forstår jeg ikke - så går der for meget egoisme i det for mig.

Altid uden sko, hvis det er muligt. Der findes jo et alternativ ( faktisk 2 ) til sko hvis hesten slider hovene for meget.
    Boots og 7nail...
    Kan begge bruges på asfalt, i vand, på ridebane osv...

Tænker mange folk bare ikke over ofte - de propper bare sko p å:)

• #16   23. jun 2011
    Ved ikke om du læser mit indlæg som et angreb eller andet, men skriver også " Altid uden sko, hvis det er muligt ".

Så ikke rigtigt nogen grund til at begynde at forklare det er nødvendigt i nogle tilfælde ;D..

Ja, jeg vil kalde det egoistisk at proppe sko på for udseendets skyld, ligesom det er egoistisk at lade hesten stå inde pga. man er bange for skader - ikke helt det samme nej, men man tænker på sig selv og præmier, fremvisning fremfor hesten.
    Om hesten tager skade af 1 måned med sko, det ved jeg ikke, men kan den gå uden kan jeg ikke de hvordan det kan rimelig gøres at sætte dem på for at få en præmie.

• #18   23. jun 2011
    Well, der er vi så forskellige af mening :o)

At gøre ting for udseendets og præmiernes skyld, det er ikke mig og jeg forstår aldrig meningen med det eller kommer til at syntes det er en god idé.

Når man ved hvad sko gør ved hove, så bør det give mening at undgå dem hvis man kan, også selvom det kun er 1 måned de er på.

• #19   23. jun 2011
    Boots kan jo altid bruges som alternativ - ihvertfald når vi snakker at hesten slider hovene pga. ridning da boots kan bruges i alt tærren..

Til at rette op med nej, det kan de ikke - men som sagt, så helst uden sko, men er det umligt og livsnødvendigt, så på med dem.
    Ved ikke om du har fået en opfattelse af med som en ekstremist over i den anden gade - er jeg egentligt ikke, ser bare ikke meningen i at proppe sko på med mindre det er dybt nødvendigt og andet ikke duer.

Kommentér på:
sko på 3-4 års ?

Annonce