{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

Stresset hest eller bare hidsig? {{forumTopicSubject}}

Min kære Koda blev for 2 måneder siden flyttet fra sit hjem gennem 5 år(Hos min mor) og ud til en større sted. Han har altid været vant til min mor, søster og jeg har omgåes ham og der har aldrig været problemer. Ingen ballade, kunne være alene, stå bundet uden for ridebanen, mens min søster red uden at lave ballade, ride alene udenfor hjemmet(når vi red på marker) og kunne også sagtens trækkes hjemmefra, helt alene, uden at hidse sig op.

Men nu er han kommet til det her nye sted, hvor der er omkring 25 heste. Han er blevet uopdragen både på stald og under ridning. I stalden gør han følgende:
- vrinsker som en sindssyg
- tripper/står meget uroligt
- Sparker med forbenen
- Har sparket ud efter en der skulle ride ham en dag
- kan ikke stå stille når han skal spændes fast/samt stå stille når vi sadler op.
Under ridning:
- Han kan slet ikke styre sig, hvis der rider andre omkring ham (Hvilket aldrig har været et problem tidligere). Han hidser sig op og er TOTAL ukoncentreret.
- Kan han høre andre heste under ridning, er hele arbejdet ødelagt, køre igen op i en spids.
- Er slet ikke medgørelig under ridning, hidser sig op, tonser rundt, svinger med hovedet, hviner osv.

generelt er min opdragne hest begyndt at opføre sig, som en uopdragen hingst, som formår at forstyrre alt og alle på sin vej. Det eneste sted han er sig selv og er rolig er på fold. Kan ikke lade være med at tænke om han ikke kan magte der er så mange omkring ham? At det er alt for mange input? Er rigtig træt af det er sådan, for alle tror jo han er sindssyg og jeg er træt af jeg slet ikke kan genkende min lille hest, som altid har været meget opdraget og medgørlig. Selv min mor, som aldrig har haft med heste at gøre, har altid kunne håndtere ham. Nogle forslag til hvad der sker i hans hovede? Er det bare damer der får ham op og køre eller hvad sker der i hans lille søde hovede?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stresset hest eller bare hidsig?
  • #1   15. jun 2011 lyder som om han er stresset. nogle heste kan bare ikke holde til at stå opstaldet steder hvor der er mange heste.
    Hade det samme problem, med min hest som, stod på en stor rideskole, et rigtig dejligt sted, men hun stresset som en sindsyg, hele tiden, og hun var jo nærmest livsfarlig når hun var i stalden/boksen. Løsningen på det hele blev, at jeg flyttede hende til at mindre sted, hvor de var på fold fra morgen til aften.
    og det lyder desværre til at, din hyp er en a de heste, som stresser, når der er mange heste/mennesker, så mit råd, ville være enden at sørger for at han kommer rigtig meget på fold, eller simpelthen flyt ham til et sted med færre heste. held og lykke med ham smiley

• #2   15. jun 2011 Mange tak smiley
    Jeg er nemlig bekymret, for det kan ende med han bliver syg af stress, Og han er vokset op med min søsters pony, så tror ikke han kan klare presset. Jeg synes det er synd og skam, at min hest sind skal ødelægges sådan. Plus jeg slet ikke synes det er sjovt at være derude, når han er sådan. Men han er nok en af dem, der ikke kan tåle presset.

• #3   15. jun 2011 Det kan meget vel være at han er stresset. Vi har fået en hoppe, som blev uridelig pga stress, så jeg ville tage det meget seriøst. Vores kom fra et lille sted og blev tilredet ved Hasse Hofmann, hvorefter hun kom til Stald Solos, herefter blev hun solgt til min veninde, som havde den på en større rideskole.
    Stadig, nu 6 års tid senere bliver hun frusteret hvis der er for mange mennesker i vores lille stald..

Måske ville en smule ferie hjælpe? Bare et par uger på en græs mark?

• #4   15. jun 2011 Hvor mange rider ham - nu skrev du en anden skulle ride ham.
    Han lyder meget stresset -ville få løst problemet hurtigt.
    Er der mulighed for løsdrift på stedet, når nu han har det bedst på fold.

• #5   15. jun 2011 Maria B: Frygter også det er stress, specielt nu hvor han aldrig har været sådan. Og har tidligere haft ham med et fremmede sted, bare en enkelt dag for at ride og der reagerede han slet ikke så voldsomt. Det er kun blevet værre. Det er ulideligt og det ligner ikke min hest ! smiley

Black & White: Tror også han mangler "det derhjemme", med at han fik al den kærlighed. Min mor gik snakkede jo med ham hver morgen, de fik rugbrød som "godnat mad", når vi kede os osv. Overvejer om man skulle tage ham hjem her i sommerferien og se, om det ændre sig, for så har jeg jo svaret. Vil bare hellere ikke gøre ham for forvirret.
    Han er lederen på folden, hvor han går med to hopper, som han elsker meget højt. Han kredser dem ind og alt muligt, som en eller anden skør vildhest.
    Men vil bare ikke skade ham og prøver virkelig at arbejde med ham, men han vil bare ikke have fokus. Har fået en anden til at ride ham lidt, som bestemt og synes han er strid og uopdragen(gør mig sgu lidt trist, når jeg ved hvordan han plejer at være.

• #6   15. jun 2011 Gennemsnitet 4-5 gange i ugen. Hun rider ham pt.2 gange i ugen, da jeg har eksamen og synes der skulle en anden på ham for at vurdere.
    Men nej det er der desværre ikke. De har masser af foldtid, fra 7.30 morgen til 19 aften. Men det er som om, det eneste sted han er tilpas er på fold, men sine damer. Så kan jeg kende ham

• #7   15. jun 2011 Har allerede muligheden, venter bare på de er færdige med at bygge. Det ligger 5 min. på cykel fra min lejlighed, hvor der max kommer 6 heste. Om ikke andet, må han hjem til min mor indtil da. Vil ikke se ham sådan, det er synd og usundt smiley

• #8   15. jun 2011 Lyder som en rigtig god plan du har lagt for ham, så han ikke udvikler mavesår el. sådan noget.
    Efter 2 mdr. burde han jo have accepteret det, hvis han ville kunne trives. Virker ikke sådan.

• #9   15. jun 2011 Rider vedkommende der rider ham og omgås ham på samme vis som dig ?

• #10   15. jun 2011 Hvad foder fik han før, og nu ??

• #11   15. jun 2011 Hun startede sidste uge, hvor jeg ikke var der, desværre. Men når hun omgåes sin egen hest, er det på en god måde. Med tålmodighed. Men ved jo ikke i forhold til min. Skal derud i dag og se, så må vi se, hvordan det er. Men kunne ikke forstille mig andet. Synes bare det er risikofyldt, hvis det er stress. Har overvejet at snakke med en dyrlæge, for at høre hvad de mener om det.

• #12   15. jun 2011 Før fik han müsli og havre, nu er han bare nede på müsli, for at få hans energiniveau lidt ned. smiley

• #13   15. jun 2011 Black & White : tror du har ret. Han har altid været vores alles lille baby, fra vi fik ham så 6 måneders baby smiley

• #14   15. jun 2011 Okay.. Tror også det er stress. Min hest var lige så danne, der hvor den stod da jeg mødte den.. Nu er den helt afslappet og cool. Det hjalp dog også at jeg fandt ud af at den ikke kunne tåle havde, fordi den var vindsluger. Nu står den et lille sted og får det foder den kan tåle. Og trives som aldrig før.. Så jeg synes du skal flytte den : /

• #15   15. jun 2011 Det kan godt være det er en nødvendighed. Vil i hverfald ikke have, det ender med han bliver en hest, jeg slet slet ikke kan kende. Det ville være trist, når jeg har haft ham så længe.

• #16   15. jun 2011 synes det lyder som om du har rigtig gode planer for ham, og vil da klar anbefale at få ham flyttet, hurtigst muligt, så kan ikke får givet sig selv kolik eller mavesår.
    du må lige oprette en følge tråd, med hvordan det går med ham, når du får ham flyttet til et mindre sted osv smiley

• #17   15. jun 2011 Det skal jeg nok smiley

• #19   15. jun 2011 det lyder som om han har fået så et lille chock over at han ikke forevigt og altid skal være sammen med han mor, og at det stresser ham.. Det du kan prøve er at finde en mindre stald for at se om hans adfærd bliver mere roligt..
    Men du skriver at folk tror din hest er sindsyg.. Der findes ingen sindsyge heste.. Der findes kun mennesker der ikke er gode til at forstå hvorfor hesten reagere som den gør.. Og er der nogle der siger til dig at din hest er sindsyg skulle de have en i deres røv for at udtale sig så uopdragen.. Bliver så gal på folk der i deres vildeste fantasi kan finde på at bruge sådan et ord valg for det såre den der elsker sin hest og som prøver at samarbejde med den..

• #20   15. jun 2011 lyder som flytte stress.
    Jeg købte selv en rolig 12 årig. tog ham et helt år, før han blev sig selv oppe i hoved. masser motion udetid, og gentagelser af hvad i gjorde derhjemme.
    Igen nogle heste tager ikke flytninger helt så tungt, andre der går dem utroligt meget på.

Håber han falder til med tiden, men ja ro på giv ham fri, og sørg for masser luft motion og mulighed for nye stald kammerater. Tiden læger alle sår, han skal nok blive god igen.

Kommentér på:
Stresset hest eller bare hidsig?

Annonce