{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Ekstrem slankekur! {{forumTopicSubject}}

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre ved min pony!!
Hendes mankam er ret stor og lidt hård, og så har hun en kæmpe mave!
men jeg kan snart ikke give hende mindre mad!
hun får:
8 timer på nedgræsset fold (6-7 timer med mundkurv) - som meeget gerne skulle af!!
en håndfuld müsli light og en håndfuld lucerne 2x dagligt (+ hvidløg og magnesium)
og så får hun et par kg meget tørt hø morgen og aften

hvad pokker kan jeg gøre anderledes??? smiley
Hun er under genoptræning og jeg kan derfor ikke ride hende smiley hun bliver longeret én gang om ugen (tør ikke gøre det mere mht. hendes genoptræning) og så har jeg hende fri på ridebanen ca. hver anden dag

planen er at vi skal ride lange skridtture (ordre fra dyrlægen :P) men jeg skal lige være færdig med mine eksaminer inden da

Jeg synes det virker fuldstændig umuligt at tage mere fra hende, men skriv meget gerne hvis I har gode råd og idéer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstrem slankekur!
  • #2   10. jun 2011 Du kan sagtens tage mere fra den af fodret. Da den får hvad den skal have fra græsset. Vej hvor meget du reelt giver og hvad anbefalingen er.

• #3   10. jun 2011 Skift evt noget af høet ud med halm, og gå nogle ture med hende smiley

• #4   10. jun 2011 hun får jo stort set intet græs?
    halm er efter min overbevisning ikke hestemad smiley desuden gør det kun at hestens vom bliver oppustet (hvilket den nok også er pga. den halmbund hun står på)

• #5   10. jun 2011 Jeg ville tage fodret fra hende og bare give vitaminer..

Hvad med at skifte høet ud med frøgræs, det er ikke så meget krudt i det så det holder maven igang, uden at de tager voldsomt på af det, da energien jo er taget ud af det....

• #6   10. jun 2011 selvom en hest skal have hø/wrap, ville jeg også udskifte med frøgræs..
    Det er ikke sundt for dem at være overvægtig, og der er meget lidt energi i frøgræs, men du holder maven i gang på hende, da du sagtens kan give den flere kg af det uden at hun tager på.. smiley

Vitaminer og lucerne burde dække hende ind. Lucernen skal selvf være light uden olie og melasse.. smiley

• #8   10. jun 2011 Jeg ville så ikke tage høet væk eller skifte det ud med halm eller frøgræs (intet af det er strå foder, kun ekstra fyldt), da det er vigtig at holde fordøjelsen igang og den får så lidt græs som den gør..
    Ville nok tage krybbe foderet væk og give sådan en vitamin kiks i stedet så den er dækket.. og ja meget mere er der nok ikke at gøre før den kan motioneres.. og der er gode lange skridt ture jo godt..

• #9   10. jun 2011 jeg ville også tage fodret fra hende, og give hende vitaminer...

undlade at lade hende gå uden mundkurv

OG give hende sit hø i en slow feeder / meget finmasket hø net så intagelsen af høet bliver sat i slowmotion så den ikke indtager så meget

• #10   10. jun 2011 (link fjernet)

hvis man nu er fiks på fingrene laver man selv noget i denne stil, og så bare med mindre "åbne" steder til at få høet ud af (små "tern")

• #11   10. jun 2011 Jeg vil sige hvis det er muligt, så sætte hende til at stå på spåner eller piller i stedet for halm, for der ligger nok noget af problemet.
    Og så kan du faktisk tage fodret helt fra hende, og så bare nøjes med at give hende vitaminer og mineraler så længe hun ikke rigtig laver noget!:)
    også massere af hø!:)
    godt med strå er altid godt for mavens fordøjelse!

• #12   10. jun 2011 Sandie: Ja god ide med at sørge for at høet spises langsomt.. så bruger den mere tid og energi på det og spiser samtidigt mindre halm fra boksen smiley

• #13   10. jun 2011 og forresten fjerne halmen i boksen, det synes jeg ville være noget af det aller aller bedste at starte med....!

• #14   10. jun 2011 Kan man skaffe frøgræs af god kvalitet skal man altså ikke være så frøgræsforskrækket da det er meget bedre med godt frøgræs end halm.

Selvom folden er nedbidt kan de spise rigtig meget græs uden mundkurv, så enten begrænset græs og så jordfold - eller græs som nu og så med mundkurv konstant smiley

Vil også sige helt væk med foder og så dæk ind med vitaminer og mineraler. Umiddelbart heller ingen grund til lucerne, ellers kun en lille håndfuld og læs på deklarationen for mange af dem i light indeholder langt flere kalorier end en med f.eks olie.
    Høet skal du ikke tage fra den, men som andre skriver f.eks. putte det i finmasket hønet og så væk med halm som strøelse i boksen. Er næsten overbevist om at det er der hendes vom stammer fra.

Men når alt dette er sagt så skal du ikke forvente mirakler, specielt når du ikke må/kan motionere mere end du gør nu.
    Vi har selv fået en meget overvægtig pony med fedtkamme næsten over alt til at vende rigtigt og få fedt omdannet til smukke muskler - MEN 2 år har det taget, så masser af tålmodighed. Mange gange er det også rigtig svært hvis man som os har en som i forvejen hører til i den robuste ende af skalaen - man kan simpelthen stirre sig blind på hvordan de ser ud.

Held og lykke med projektet

• #15   10. jun 2011 Min fjordhoppe på 19 år tabte sig på denne foderplan uden at blive motioneret...

500 g Suregrow
    500 g Lucerne
    7-9 kg frøgræs af god kvalitet med lidt græs udlæg i..

Også jordfold..

Hun havde på 3-5 måneder tabt sig et sted mellem 50 og 100 kg og har aldrig haft det bedre..

• pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #16   10. jun 2011 ja som de andre siger væk med musli og luserne, laver den intet er det kun for din skyld den får foderet, og ikke for hestens da også light foder og luserne indeholder mere energi end hø. prøv at se hvor meget du giver den og se hvor meget hø det svare til.
    mundkurv ville jeg bruge hele tiden, da den ellers nok æder exstra meget når den ikke har den på.

halmen æder hun nok også af og selvom der ikke er meget energi i så feder det også når hun ikke laver noget og derfor ikke bruger energi.

så kan du få høet til at vare længe så hun ikke spiser halm eller lade hende gå på jordfold og give hende hø der så hun ikke har tilgang til halm så er det nok det bedste.

motion er det der skal til derudover om derfor så må du nok vente med fremskridt.

men husk ikke at fjerne alt hø og græs for sætter du hende på extrem slankekur (det er at kun give nogle kilo halm, kun hø er ikke slankekur)
    kan hendes kropp gå i sulte mode og så er hun endnu sværer at få fedtet af.

vær toldmodig og giv ikke op. og husk! ingen godbidder og kraftfoder da det er som at give hesten slik og junkfood= gør ikke noget vis man er slank og træner men er man meget fed og sidder stille så lægger det sig hurtigt som fedt.

held og lykke

• #17   11. jun 2011 Findus & Pedersen P: Der er skam intet galt i frøgræshalm som suplement til hø/wrap hvis man har en nøjsom hest og den skal have mere at tygge i.. langt bedre end alm. halm... men det kan ikke erstatte hø som der foreslåes, da det stadig ikke giver det samme for fordøjelsen som hø eller wrap..

• #18   11. jun 2011 puha der er mange delte meninger smiley
    Hvordan ville I lave jordfold?

• #19   11. jun 2011 Jeg har ikke mulighed for at skifte halm ud med spåner eller andet

• #20   11. jun 2011 hun får lucerne med soya olie, som skulle være den bedste til nøjsomme heste
    jeg synes det er lidt ærgeligt at tage det helt fra hende, for så skal hun stå og se på de andre spiser + at jeg har masser af foder tilbage

• #21   11. jun 2011 Hun bliver sindsyg af at have mundkurv på hele dagen og vil meget nødig have en hest der ikke trives, så hellere en fed en

• #22   11. jun 2011 hun kan få alt for meget græs med en greenguard...
    hun har mundkurven af ca. 1 time om dagen og synes ikke rigtig jeg kan gøre det mindre - hun bliver irriteret af det og kan ikke tænke på andet end græs
    som det er lige nu fungere det fint for hende og derfor vil jeg ikke ændre på det (altså så hun har den på hele dagen på fold)

jeg vil gerne lave jordfold/halv jordfold så hun kan gå helt uden, men ved ikke hvordan jeg skal få græsset væk smiley

men som jeg selv skrev, så synes jeg også selv det virker umuligt..

• #24   11. jun 2011 det tror jeg ikke jeg har mulighed for smiley
    mange tak allesammen, jeg håber også at hun snart bliver lidt sundere at se på!

• #26   11. jun 2011 ja det er super irriterende smiley

• #27   11. jun 2011 Tænker at når den reagere voldsomt på mundkurven og er så fokuseret på græsset uden.. om den så er sulten.. for nytter heller ikke at sulte hesten, så går forbrændingen i stå lige som hos os..
    Hvad med at give den roepiller ? de fylder meget og giver ikke ret meget fedt.. det ville måske skære ned på mængden af græs den spiser, samt det er godt til at holde maven igang..

• pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #28   11. jun 2011 hvis det er fordi de andre heste får fodder så giv en dl æblejuice. i krybben eller i spand. mange heste synes det smager rigtigt godt og det tar lang tid at slikke bunden af en spand. på den måde får hun også noget og forhåbentligt tager det ca samme tid som det tar for de andre heste at spise sit foder.
    synes at selvom du har foder tilbage så vil jeg ikke give det til hesten, se om du kan sælge det til en af de andre i stalden. en fed hest kan få rigtigt mange problemer (livsstilssygdomme) somm ems og forfangenhed kun fordi den er fed.

Bare et spørgsmål? kan hun ikke gå med Green Guard og så få mindre hø og så ev gå ude længere tid.

• #29   11. jun 2011 Nu skal man jo også huske at heste hører ril i gruppen af dyr som næsten lever på instinkt (primalhjerne) når jeg skriver næsten er det fordi de trods har en smule mere hjerne end rent instinkt, men ikke når det kommer til mad/æde/søge føde og flugt.

Langt de fleste heste vil virke søgende efter føde og synet af en frodig græsmark kan få de fleste til at virke "meget" sultne. Men går den på græs med mundkurv, får hø og æder af sin bund (halm) i boksen så er det din menneskehjerne der synes den er sulten og det er synd for den smiley nøjsomme og overvægtige, madglade ponyer står der og kigger på deres onde ejer med stooore øjne og siger "jeg er sååå sulten" og teoretisk set ville de kunne æde sig ihjel hvis de fik lov. Den har adgang til noget at pille i døgnets 24 timer, så den er ikke sulten i mine øjne, bare madglad og tiggende.

Hvorfor har du ikke mulighed for at skifte bund i boksen? langt de fleste opstaldningssteder er da langt bedre tjent med det langt minde mødding fra f.eks. hør eller træpiller + det nedbrydes hurtigt i forhold til halm. Det er økonomisk en større belastning, men hvad man sparer på foder til en nøjsom kan man så bruge på en helbredsmæssig sundere bund i boksen.

• #30   11. jun 2011 Vi kører selv halm ind fra markerne, så andet fyld til boksene vil kun blive en ekstra udgift
    men jeg har løst problemet med hendes bund, ved at blande det gamle halm med nyt, så æder hun kun hvis hun er heldig at finde lidt nyt halm smiley så det problem er løst

jeg synes ikke hun virker som en der sulter, men hun får så lidt mad at jeg ikke synes at det har nogen betydning (hverken om hun får det eller ej, bortset fra at hun så får sammen med de andre så hun ikke blive stresset over fodringstid)
    hun får pt. max 2kg hø om dagen med meget lavt energiindhold

roepiller lyder som en meget god løsning, men vil det også gøre hende så "mæt" at hun vil slappe lidt mere af i det daglige (ikke kaste sig over græsset), for ellers er det jo bare endnu mere foder, og selvom der ikke er meget i det, så er der jo stadig noget

• #31   11. jun 2011 hvis jeg taper en greenguard til, så bliver det samme resultat som den hun har nu ^^ hun er ikke irriteret af den, men irriteret over besværet ved den

• #32   11. jun 2011 Roepiller er ikke helt uden kalorier og mange heste gider ikke spise det inkl. vores egen madglade fyr. Roepiller skal stå i blød helst natten over og i den varme tid kan det være et problem at få det spist inden det syrner pga. varmen.

Jeg ville fortsætte som du gør nu men tage krybbefoder fra hende og kun give hende en lille bitte håndfuld lucerne sammen med en god vitamin/mineralblanding eller bolcher. Fortsætte på hø og mundkurv og så se frem til at hun kan blive motioneret ordentligt igen smiley

• #33   11. jun 2011 Mange tak smiley
    Har lige snakket med staldens ejere og det stykke hun går på skulle gerne laves til jordfold eller tæt på, så der er super! + der går en anden hest til at hjælpe med den smule græs der kommer til at være der
    hun får vitaminer og så tror jeg, at jeg tager müslien fra hende og fortsætter med en smule lucerne, så hun ikke føler sig uden for smiley
    Vi skulle meget gerne hurtigt kunne lave noget mere, for hun har virket haltfri i 1½ måned nu smiley men vi ser lige tiden an

• #34   11. jun 2011 Findus & Pedersen P: Nej intet er helt uden kalorier.. men vælger man speedy beet så er der næsten intet sukker og næsten ingen kalorier i og det skal kun stå i blød i 10 min.. jeg har været heldig og aldrig mødt en hest der ikke ville spise det..

Nadia: Hvis du vælger at give roepiller, så skal du fjerne musli og lucerne og så give fx speedy beet og vitaminer.. så kan du give en større mængde foder end nu (dvs bedre mæthed) samtidigt med at hesten ikke får flere kalorier.. og får den det fx inden den kommer ud på græs, så vil maven være fyldt med gode fibre..

Kommentér på:
Ekstrem slankekur!

Annonce