Ekstrem slankekur! {{forumTopicSubject}}
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre ved min pony!!
Hendes mankam er ret stor og lidt hård, og så har hun en kæmpe mave!
men jeg kan snart ikke give hende mindre mad!
hun får:
8 timer på nedgræsset fold (6-7 timer med mundkurv) - som meeget gerne skulle af!!
en håndfuld müsli light og en håndfuld lucerne 2x dagligt (+ hvidløg og magnesium)
og så får hun et par kg meget tørt hø morgen og aften
hvad pokker kan jeg gøre anderledes???
Hun er under genoptræning og jeg kan derfor ikke ride hende hun bliver longeret én gang om ugen (tør ikke gøre det mere mht. hendes genoptræning) og så har jeg hende fri på ridebanen ca. hver anden dag
planen er at vi skal ride lange skridtture (ordre fra dyrlægen :P) men jeg skal lige være færdig med mine eksaminer inden da
Jeg synes det virker fuldstændig umuligt at tage mere fra hende, men skriv meget gerne hvis I har gode råd og idéer
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
halm er efter min overbevisning ikke hestemad desuden gør det kun at hestens vom bliver oppustet (hvilket den nok også er pga. den halmbund hun står på)
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Hvad med at skifte høet ud med frøgræs, det er ikke så meget krudt i det så det holder maven igang, uden at de tager voldsomt på af det, da energien jo er taget ud af det....
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 232
Det er ikke sundt for dem at være overvægtig, og der er meget lidt energi i frøgræs, men du holder maven i gang på hende, da du sagtens kan give den flere kg af det uden at hun tager på..
Vitaminer og lucerne burde dække hende ind. Lucernen skal selvf være light uden olie og melasse..
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Ville nok tage krybbe foderet væk og give sådan en vitamin kiks i stedet så den er dækket.. og ja meget mere er der nok ikke at gøre før den kan motioneres.. og der er gode lange skridt ture jo godt..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
undlade at lade hende gå uden mundkurv
OG give hende sit hø i en slow feeder / meget finmasket hø net så intagelsen af høet bliver sat i slowmotion så den ikke indtager så meget
sep 2006
hvis man nu er fiks på fingrene laver man selv noget i denne stil, og så bare med mindre "åbne" steder til at få høet ud af (små "tern")
nov 2006
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 257 Svar: 1.768
Og så kan du faktisk tage fodret helt fra hende, og så bare nøjes med at give hende vitaminer og mineraler så længe hun ikke rigtig laver noget!:)
også massere af hø!:)
godt med strå er altid godt for mavens fordøjelse!
nov 2003
sep 2006
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Selvom folden er nedbidt kan de spise rigtig meget græs uden mundkurv, så enten begrænset græs og så jordfold - eller græs som nu og så med mundkurv konstant
Vil også sige helt væk med foder og så dæk ind med vitaminer og mineraler. Umiddelbart heller ingen grund til lucerne, ellers kun en lille håndfuld og læs på deklarationen for mange af dem i light indeholder langt flere kalorier end en med f.eks olie.
Høet skal du ikke tage fra den, men som andre skriver f.eks. putte det i finmasket hønet og så væk med halm som strøelse i boksen. Er næsten overbevist om at det er der hendes vom stammer fra.
Men når alt dette er sagt så skal du ikke forvente mirakler, specielt når du ikke må/kan motionere mere end du gør nu.
Vi har selv fået en meget overvægtig pony med fedtkamme næsten over alt til at vende rigtigt og få fedt omdannet til smukke muskler - MEN 2 år har det taget, så masser af tålmodighed. Mange gange er det også rigtig svært hvis man som os har en som i forvejen hører til i den robuste ende af skalaen - man kan simpelthen stirre sig blind på hvordan de ser ud.
Held og lykke med projektet
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
500 g Suregrow
500 g Lucerne
7-9 kg frøgræs af god kvalitet med lidt græs udlæg i..
Også jordfold..
Hun havde på 3-5 måneder tabt sig et sted mellem 50 og 100 kg og har aldrig haft det bedre..
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
mundkurv ville jeg bruge hele tiden, da den ellers nok æder exstra meget når den ikke har den på.
halmen æder hun nok også af og selvom der ikke er meget energi i så feder det også når hun ikke laver noget og derfor ikke bruger energi.
så kan du få høet til at vare længe så hun ikke spiser halm eller lade hende gå på jordfold og give hende hø der så hun ikke har tilgang til halm så er det nok det bedste.
motion er det der skal til derudover om derfor så må du nok vente med fremskridt.
men husk ikke at fjerne alt hø og græs for sætter du hende på extrem slankekur (det er at kun give nogle kilo halm, kun hø er ikke slankekur)
kan hendes kropp gå i sulte mode og så er hun endnu sværer at få fedtet af.
vær toldmodig og giv ikke op. og husk! ingen godbidder og kraftfoder da det er som at give hesten slik og junkfood= gør ikke noget vis man er slank og træner men er man meget fed og sidder stille så lægger det sig hurtigt som fedt.
held og lykke
nov 2003
sep 2007
Hvordan ville I lave jordfold?
sep 2007
sep 2007
jeg synes det er lidt ærgeligt at tage det helt fra hende, for så skal hun stå og se på de andre spiser + at jeg har masser af foder tilbage
sep 2007
sep 2007
hun har mundkurven af ca. 1 time om dagen og synes ikke rigtig jeg kan gøre det mindre - hun bliver irriteret af det og kan ikke tænke på andet end græs
som det er lige nu fungere det fint for hende og derfor vil jeg ikke ændre på det (altså så hun har den på hele dagen på fold)
jeg vil gerne lave jordfold/halv jordfold så hun kan gå helt uden, men ved ikke hvordan jeg skal få græsset væk
men som jeg selv skrev, så synes jeg også selv det virker umuligt..
sep 2007
mange tak allesammen, jeg håber også at hun snart bliver lidt sundere at se på!
sep 2007
nov 2003
Hvad med at give den roepiller ? de fylder meget og giver ikke ret meget fedt.. det ville måske skære ned på mængden af græs den spiser, samt det er godt til at holde maven igang..
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
synes at selvom du har foder tilbage så vil jeg ikke give det til hesten, se om du kan sælge det til en af de andre i stalden. en fed hest kan få rigtigt mange problemer (livsstilssygdomme) somm ems og forfangenhed kun fordi den er fed.
Bare et spørgsmål? kan hun ikke gå med Green Guard og så få mindre hø og så ev gå ude længere tid.
nov 2008
Langt de fleste heste vil virke søgende efter føde og synet af en frodig græsmark kan få de fleste til at virke "meget" sultne. Men går den på græs med mundkurv, får hø og æder af sin bund (halm) i boksen så er det din menneskehjerne der synes den er sulten og det er synd for den nøjsomme og overvægtige, madglade ponyer står der og kigger på deres onde ejer med stooore øjne og siger "jeg er sååå sulten" og teoretisk set ville de kunne æde sig ihjel hvis de fik lov. Den har adgang til noget at pille i døgnets 24 timer, så den er ikke sulten i mine øjne, bare madglad og tiggende.
Hvorfor har du ikke mulighed for at skifte bund i boksen? langt de fleste opstaldningssteder er da langt bedre tjent med det langt minde mødding fra f.eks. hør eller træpiller + det nedbrydes hurtigt i forhold til halm. Det er økonomisk en større belastning, men hvad man sparer på foder til en nøjsom kan man så bruge på en helbredsmæssig sundere bund i boksen.
sep 2007
men jeg har løst problemet med hendes bund, ved at blande det gamle halm med nyt, så æder hun kun hvis hun er heldig at finde lidt nyt halm så det problem er løst
jeg synes ikke hun virker som en der sulter, men hun får så lidt mad at jeg ikke synes at det har nogen betydning (hverken om hun får det eller ej, bortset fra at hun så får sammen med de andre så hun ikke blive stresset over fodringstid)
hun får pt. max 2kg hø om dagen med meget lavt energiindhold
roepiller lyder som en meget god løsning, men vil det også gøre hende så "mæt" at hun vil slappe lidt mere af i det daglige (ikke kaste sig over græsset), for ellers er det jo bare endnu mere foder, og selvom der ikke er meget i det, så er der jo stadig noget
sep 2007
nov 2008
Jeg ville fortsætte som du gør nu men tage krybbefoder fra hende og kun give hende en lille bitte håndfuld lucerne sammen med en god vitamin/mineralblanding eller bolcher. Fortsætte på hø og mundkurv og så se frem til at hun kan blive motioneret ordentligt igen
sep 2007
Har lige snakket med staldens ejere og det stykke hun går på skulle gerne laves til jordfold eller tæt på, så der er super! + der går en anden hest til at hjælpe med den smule græs der kommer til at være der
hun får vitaminer og så tror jeg, at jeg tager müslien fra hende og fortsætter med en smule lucerne, så hun ikke føler sig uden for
Vi skulle meget gerne hurtigt kunne lave noget mere, for hun har virket haltfri i 1½ måned nu men vi ser lige tiden an
nov 2003
Nadia: Hvis du vælger at give roepiller, så skal du fjerne musli og lucerne og så give fx speedy beet og vitaminer.. så kan du give en større mængde foder end nu (dvs bedre mæthed) samtidigt med at hesten ikke får flere kalorier.. og får den det fx inden den kommer ud på græs, så vil maven være fyldt med gode fibre..
Ekstrem slankekur!