Halm VS Spåner {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG.
Håber i kan hjælpe mig lidt. Det er sådan at vi muligvis skal flytte ud et sted, hvor vi kan have hesten hjemme, og jeg er derfor lidt i tvivl om vi skal vælge spåner eller halm til underlag i boksen.
Selv ville jeg fortrække spåner pga af min allergi, da jeg reagere en smule kraftigt på halm, og andre strå-ting, og det er ikke lige så kraftigt med savsmuld/spåner.
Så jeg har derfor lige et par spørgesmål til jer.
Hvad er billigst i brug?
Hvordan er spåner for hesten at stå i? Altså er det hårdere for hesten ben.
Giver det større mulighed for surstråle end halm?
Gode og dårlige ting ved spåner.
Hvor tit skal man muge i bund med spåner?
Evt andet?
På forhånd tak, og forsat god aften.
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
Hvordan er spåner for hesten at stå i? Altså er det hårdere for hesten ben. - mine har altid stået på spåner og synes ikke det er hårdere end halm
Giver det større mulighed for surstråle end halm? - tværtimod, mindre, hvis du muger rigtigt.
Gode og dårlige ting ved spåner. - jeg er rigtig tilfreds med spåner til mine, de virker bedre og kvikkere Det støver ikke så Apollos støvallergi er tilpas.
Hvor tit skal man muge i bund med spåner? - vi gør det en gang om ugen ca.
Evt andet? - man skal bare huske at tage klatter, HVER dag, ellers bliver det hurtigt dyrt.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Anna-Sofie: Træpiller, det har jeg slet ikke overvejet. Hvordan er det prismessigt? Og støver det? Vi har nemlig pillefyr her hjemme, og hvis jeg skal rodde rundt i de træpiller må jeg holde vejret i mens, da det bestemt ikke er noget min næse kan lide.
mar 2010
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 22
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
mar 2010
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 22
sep 2009
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
maj 2007
Følger: 84 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.496
Min hest stod på træpiller, og jeg synes virkelig det er det væreste lort.
Det støver så ualmindeligt meget, man kan bestemt ikke kalde det allergi venligt.
Jeg har været nødt til at smide spåner ovenpå, for at min hest skal have noget ordentligt at stå på.
Træpiller er faktisk ret dyrt at have sin hest til st stå på. Jeg gav ca. 1000 kr. i opstart.
Jeg vil bestemt anbefale dig Spåner fremfor Træpiller.
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
Spåner: en smule dyre. suger bedre. man bliver dog (efter min mening) nød tilk at muge hver dag, alt efter hvor sart man er. giver bedre stald miljø. er bedre for hestens hove.
Vi bruger 3 baller spåner som "start" alt efter hvor stor boksen er også ca 1 balle hver uge alt efter hvor meget hesten sviner,
vi ligger gerne træpiller i bunden fordi de suger bedre og giver en bedre "madras" for hesten
sep 2009
Men hvor henne af kan man købe det? Farmland og sådan noget, eller?
jan 2005
Følger: 187 Følgere: 194 Heste: 8 Emner: 325 Svar: 1.342
jan 2005
Følger: 187 Følgere: 194 Heste: 8 Emner: 325 Svar: 1.342
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Hader spåner. Jeg og de andre i stalden havde heste, der lavede kæmpe huller i bunden.
Rapshalm og træpiller giver en STABIL bund. Altså det er meget svært for dem at grave huller ned til det bare gulv.. Medmindre der er meget lidt bund.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Min har ALDRIG været træt pga. halmboks.
Til gengæld kan de få mavesår af ikke at spise i 4 timer, så derfor kan spåner være noget skidt.
Mine (og de andre i stalden) spiser deres wrap på en time , og står så fra kl. 17-18 til kl. 8 næste morgen uden noget at spise.
Men man kan selvfølgelig vælge, om hesten skal være syg eller træt.
Eneste løsning vi har fundet er at give en håndfuld halm også. Er jeg der ved midnat, har de jo ikke mere wrap, men halmen endnu ikke spist, så den står de og nipper i om natten. Sålænge de får lavet en smule spyt ind imellem, er det jo fint.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
Annika: Arrrrr den holder vist ikke helt.... Især fordi heste egentlig normalt er meget aktive i løbet af natten, de sover mange gange i løbet af en dag og er aktive om natten især, som ved mange andre steppedyr, fordi de har mindre chance for at blive spist af rovdyr i mørket.... Og det er vist kun heste der ikke får nok grovfoder i løbet af dagen, som ligefrem vil spise halm hele natten
Halm VS Spåner