Parter har for høje forventninger {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Nu er det jo sådan jeg søger part til min Islænder, og har haft diverse mennesker ude. Islænder rytter og alm rytter.
Men de alm. rytter tror virkelig at det kan da ikke være så svært at ride en islænder. Og tænker det kan de da sagtens. Og de rynker på panden når jeg siger at jeg gerne ser de får undervisning så dte bliver lært ordentligt. Men De må jo så bøje sig i sandet når min hoppe virkelig prøver dem af og forlægger alle 5 gangarter i et virvar. Og jeg prøver at få dem til at gøre det rigtigt.
Og så kommer de og siger at det er for hårdt, jeg ved ikke om dem der søger en part forventer at de skal ride en hest der bare kan alt med det samme, og at gearene er de samme på alle heste.
Det er mit indtryk. De erfarene islænder rytter siger godt nok at hun er stærk hende jeg har, og at hun prøver af.
Men jeg undres over at dette er en overraskelse for almindelig rytter der ikke rigtig ved hvordan man rider en hest der kan finde på at blande gangarterne.
forventer parterne simpelthen for meget?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
De bliver da bare overrasket :o)
Jeg aner heller ikke hvordan det er at ride islænder, så ville nok også blive overrasket.
Det virker egentligt som om du forventer meget og er negativ over at de bliver overrasket - det er vel ikke forbudt at blive det? :o)
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 74
Samtidigt synes jeg at det er fint, at du søger noget andet til din hest, da den kræver noget andet.
Mon ikke at man skulle forhøre som om, hvad hinanden søger og hvad der kræves af begge parter, før man kommer ud og kigger?
Jeg synes man oplever parter der er krævende, men jeg synes bestemt også, at man oplever det den anden vej rundt.
Jeg har selv haft svært ved at finde en parthest, hvor ejer ikke skulle puste mig i nakken hele tiden, og hvor der ikke var en masse krav til stævnedeltagelse og urimelige priser for f.eks. 2 gange om ugen.
Tror bare det handler om, at det er vigtigt at have krav/forventninger osv. på plads før man aftaler at mødes.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Men ryttere som ikke har redet en islænder før er nok bare blevet lidt forskrækkede.
Personligt er jeg ikke til islændere, for jeg har den fordom, at det vil kræve meget af mig, at komme ind i "islænder-verden".
Det er jo bare en fordom, som de ryttere du har haft ude måske også har haft?
Sælg varen, så godt du kan!
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Nogle gange glemmer de hvem der ejer hesten
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men jeg har også haft nogle hvor jeg tænkt YES hun kan bare det der. Men hvor de enden ikke havde råd til transport eller valgte at købe deres egen
Jeg gik selv direkte fra Oldenborg og over til Min ismule uden nogen erfaringer om Islænder. Så jeg ved hvor stor forskel der er. Og idag efter næsten 5 år prøver min hyp mig ikke meget af. MEN jeg kan se og ved hun prøver andre af. Men jeg ser også jo mere erfaren rytter jo mere prøver hun af.
Men jeg siger også til folk at hun er stærk og at man skal have mod på at klare dette. Men alligevel
Men ja det er bestemt svært at finde part til en Islænder der har en vilje over middel Men jeg giver ikke op. Der må jo findes en der ude
Men Jeg er også begyndt at overveje om jeg overhovedet skal tillade at det er børn der evt skulle have part på hende da hun er en stærk hest. og den sidste der prøvede og som jeg refere dette til var en 13 årige pige som red godt. Men jeg kunne se at rös kunne gå imod hende nemt
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
- og hvis deres interesse ligger i engelsk dressur, ja så kan jeg godt forstå de siger nej .. de burde så ikke være taget ud til at starte med, men folk er idioter
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Slf. skal man lige lære hesten at kende og sådan.
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.051
Næste gang der er nogen der ringer til dig, så sig det tydeligt i telefonen, at hesten kan ikke mere en det du har beskrevet, og forventninger derover vil være spild.
maj 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 61
Jeg vil helt sikkert også være der de første mange gange parten omgåes min hest, vil da være sikker på hun behandler ham godt.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Nu har jeg redet mange forskellige heste.. Både racemæssigt og temperamentsmæssigt og jeg tager gerne en udfordring og tager mig tid til at lære hesten at kende.. Lige så vel som jeg gerne modtager undervisning fra enten ejer eller ejers underviser.. Jeg har dog også været ude for at ejeren har været for krævende for mig mht at lære hesten at kende.. Jeg laver aldrig de vilde øvelser med hesten i starten, da jeg gerne vil kunne ride hesten helt rigtigt før jeg kaster mig ud i noget der er svært.. Jeg tager mig gerne dage hvor jeg ikke rider, men bare hygger om hesten og jeg skridter gerne en tur for at vide hvad jeg kan forvente af hesten.. Men det er der nogle der ikke synes er godt nok og jeg skal bare kunne ride hesten perfekt fra starten af.
Mht islænder.. Så red jeg en laaaang tur på 2 timer engang på en ishoppe der også blandede tölt og trav.. Jeg skreg af grin hele turen igennem Noget af det sjoveste jeg nogensinde har prøvet :b
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men personligt ville jeg også gerne være der de første gange der skal rides da jeg ligesom skal være sikker på at det er den rette.
Men jeg vil sige lige pt haster det ikke at finde en part da jeg reelt har tiden til det. Så den retter kom nok på et tidspunkt
maj 2010
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
maj 2010
Parter har for høje forventninger