Gangarter på heste.. Hvad mener i? {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger.. Hvad mener i er gode gangarte på heste?
Jeg begynner nu at se mig træt på, når jeg ser i annoncer etc at heste har et vildt godt trav feks.. Så ser jeg i video og på billeder at den har knapt nok et trav til et 6 tal på følskue el. 4års test, og har mer eller mindre helt almindelig gange... Ergo, jeg har brugt tid på noget der er helt uintressant for mig. Helt okay en gang eller to, men når det kommer til 10'ende gang, så har man ofte brugt en del tid aligevel??
For meg er det ikk gode gangarter med mindre det går op til minimum 8-tal på følskue og/el. 4årstest.. (det bliver dog noget andet når man begynder i de almindelige klasser, da er det minimum et 7tal for mig). Og de skal have både luftig og rummelige bevegelser, med meget oppoverbakke-tendenser.. Selvfølgelig kan man have en dårlig dag, og få lavere, men så skal det jo også vises i filme og på billeder at hesten faktisk har en god gange..
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.785
men ja det må så være træls at "amatøre" sidder og skriver en masse som der reelt set ikke er belæg for
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 538
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
mvh merete
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Men man kan selvfølgelig godt fornemme på nogle af annoncerne, at det er hestens 13-årige ejer, der har siddet og digtet. Ligesom når man kigger profiler herinde og der så i gangartsrubrikken står "Fantastiske, over middel" om helt almindeligt eller småt gående heste og ponyer. Altså, jeg har da været ærlig omkring min og skrevet middel
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Selv om det er middelgangart på 5, så ser jeg meget sjelden en hest få 5... Det er jo også en grund til at hopper ikk bliver kåret i DH med mindre de har 8 samlet. 8 og over er gode gangarter. Med et 5tal kommer man såvidt ind i DR... Ikk noget jeg vil have
Det er faktisk hvad der er beskrevet i de forskellige avls-, konkurrence- og kåringsregler der er "standard" i salgsverdenen..
Fra DV's regler for kåring af hopper:
Kåring i DH (minimum 8)
"et særdeles godt eksteriør og en god elastisk bevægelse eller særdeles gode springegenskaber"
Kåring i DS (6-7):
"et godt eksteriør og en acceptabel bevægelse eller springegenskaber"
Jeg vil ikk sige at acceptabel betyder gode gangarter..
Lyngdal: Gangarter kan være svært at se på video nogengange ja, men om en video kommer i slowmotion, så skrur jeg den af med en gang.. Det er noget pjatt jeg ikk gider at se på
Helt enig, man skal have karakterer evt video der virkelig viser hesten, om man skal lægge ud i det vide og brede at hesten har MEGA gode gangarte (som jeg af og til ser nogen skrive)..
sep 2008
Min hoppe er kåret i RDH og er ikke godt travende. Omvendt fik hun "kun" 7 i skridt, men skridter momentvis til 9, så meget afhænger også af dagen. Mener hun fik 8,5 i galop, men gennemsnittet af gangarterne røg ikke på 8 eller derover. Det er altså lige så meget eksteriør og type (dvs. helhed) de vurderer ud fra
mar 2008
Dam Dam: Jeg kigger på alle annoncer egentlig, og de dem med lavere pris er det ofte mer korrekt ang gangarter.. Mange overpriser sine heste til hvor markedet er lige nu..
Men det er som du siger også med nogen profiler her inde man finder en del almindelig el småt gående heste og ponyer der bliver rost til skyene og tilbage ang gangarter..
Jeg prøver også at være ærlig ang min hest, men jeg har faktisk gode resultater på ham
mar 2008
mar 2008
sep 2008
dec 2006
Følger: 82 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.587
sep 2008
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
mar 2008
Jeg synes ikk markedet er skruet rigtig sammen lige nu, nogen heste går for slik og ingenting, og andre bliver "aldrig" solgt fordi ejer har set sig blind på hestens kapacitet inden den gren den averteres for og setter prisen alt for høj..
Et kønt bevægelsesmønster kan være så meget, men aligevel burde man kunne se begrensingene til sin egen hest om man lægger ud for salg. Jeg kunne godt have sagt min hest har FANTASTISK gange, og sætte den til 700.000 kr. Men så har jeg kraftig misforstået noget om jeg gør det
Cecilie; Så har jeg misforstået hvad jeg fik fortalt selv, og hvordan jeg har læst det til.. Beklager det
Veg: Jeg troede alle heste skal have taktrene gangarter? Om de trænes efter den tyske træningsskala så er jo takten det første man træner. Man kommer ingen steder om takten ikk er på plads!
mar 2008
Men jeg kan jo skrive hvad det er jeg kigger på specifikt, så tror jeg vi er enige om den..?? Selvfølgelig en helt ren takt, hesten skal være løsgjort og afslappet, men samtidig med egen fremdrift.
Steg rummelige og med swung, den skal have "den lille gnist" der gjør den sjov at ride på. Skridt SKAL være godt, den skal træde over. Galoppen skal være opadbakke. Traven kan forbedres, så den kigges ikke så meget på.
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Men jeg er enig med dig. Der bliver pyntet rigtig meget på annoncer med liiiidt for farverige tekster, som ikke passer til hverken video eller billeder.
mar 2008
mar 2008
Gangarter på heste.. Hvad mener i?