{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.083 visninger | Oprettet:

Heste på græs, Hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en diskussion med min mor om hvor meget vores to haflingere skal gå på græs om dagen.
De går på fold med til dels nedbidt græs dagligt, men dog også steder med jord. Min hest har været forfangen og derfor passer jeg meget på hvor meget græs han får. Han får en "mild" mundkurv på når han skal på græs, (mens den anden ikke har) og de dage hvor han ikke kommer på græs, får han hø. Han bliver redet 3-4 gange om ugen og på denne måde bliver han ikke forfangen.
Min mor mener derimod, at de skal gå på græs hele tiden.

Jeg bliver nysgerrig og vil gerne høre andres syn på sagen og i det hele taget, bare generelt, hvor meget heste skal gå på fuld græsmark? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste på græs, Hvor meget?
  • #1   22. maj 2011 Min haflinger går på en nedbidt græs mark om dagen (kommer ind om natten) også kommer han på græs mark med mega meget græs 2 gange en ½ time om dagen. også får han cirka 6-8 kg hø om dagen også morgenmad og aftensmad smiley

• #2   22. maj 2011 nu har jeg aldrig haft en forfangen hest , derfor har mine altid gået så meget ude som muligt. hvis foldem er meget nedbidt og der ikke er så meget kan jeg ikke se hvorfor han ikke skulle gå der noget mere men dog ikke noget jeg har så voldsomt meget forstand på.
    men en af mine venner have en fjordhest der blev det tit som endte på næsten en jord fold med hø og halm.

• #3   22. maj 2011 Jeg syntes det er fint du er vågen når den nu har været forfangen...

Men nedbidt græs er faktisk værre for en forfangen hest. Græsset der er nedbidt vil jo kæmpe for at vokse og derfor er der flere fruktaner i det end i det høje græs som jo har det godt.
    Og det er fruktan der er farligt for en forfangen hest...

Så den har måsje bedre af at gå et par timer om dagen på godt højt græs og så på jordfold resten af tiden med hø og halm.

• #5   22. maj 2011 mine går ude hele døgnet på græs

• #6   22. maj 2011 Det er enten eller..
    min dyrlæge forklarede engang, at hestene lærer hvornår de er på det lange græs, så på de få timer de går der, når de at spise godt 40% af hvad de spiser på en hel dag.. Det siger sig selv det smadrer maven..

Lige med haflinger, fjordheste og andre af den type heste, synes jeg slet ikke bør komme på enggræs, men derimod hele tiden være på nedbidt græs og få tilskud af hø på folden..

• #7   23. maj 2011 jeg bruger stribe afgræsning til min fjorhest/dsp og shetlænder, det fungere fint:)

• Lene L
    Lene L Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #8   23. maj 2011 Heste kan være meget sårbare for især forsommergræsset...men pads på at hesten ikke står på alt for nedbidt græs... fde risikerer at få formeget sand/jord med ind med græsset, og det kan gi tarmslyng eller andet, da sandet ikke kommer med ud...Og det kan de dø af.

• #10   24. maj 2011 Tusind tak for jeres svar!!

Kommentér på:
Heste på græs, Hvor meget?

Annonce