{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

"regler" vedr. ridning og opsyn ?? {{forumTopicSubject}}

Sidder lige og snakker med en veninde, som gerne vil ud og springe imorgen. Spørger hende så om hun får undervisning - nej hun skulle ride selv?
Og det må hun gerne, fordi hun er privat rytter? (stedet er en stor rideskole/rideklub)
Hun er ligeledes under 18 år.

Jeg har da altid fået af vide diverse andre steder, at der er visse regler der skal overholdes vedr. ridning - og specielt omkring springning?
- Såsom at man kun må springe hvis der er en OVER 18 tilstede

Min kusine havde sin pony stående på en rideskole for nogen år siden, som lå op til en stor lækker skov - der måtte hun da ikke engang ride en SKRIDTtur i skoven, uden at der var en over 18 med. De måtte skridte ture langs vejen alene, eller 2 ryttere under 18.
De måtte ALDRIG springe uden der var opsyn af en over 18 år - om vedkommende så havde hesteerfaring eller ej, var ligegyldigt.
Og det gjaldt da flere steder hvor hun har stået med sin pony - privat stald som rideskole.

Er det bare mig der er galt på den??
Der er på den pågældende rideskole, regler om at man som under 18 år, ikke må ride uden ridehjelm - men over 18 må man gerne - MEN de ville samtidig ikke have det, da det satte et dårligt eksempel for de mindre ryttere..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "regler" vedr. ridning og opsyn ??
  • #1   4. maj 2011 vores privatryttere må også gerne springe udenfor undervisningen uanset alder... Det er deres forældres ansvar når de er under 18 ikke klubbens.

• #3   4. maj 2011 på den rideskole jeg har stået på skulle ALLE ha ridehjelm på, man måtte ikke springe med mindre der var en og 18 og man skulle ha springvest på hvis man var under 18.
    man måtte ikke ride i grime og træktov og ride tur alene unden forældre underskrift hvis man var under 18. smiley

• #4   4. maj 2011 Krisitna
    Så unge under 18 - må gerne springe ALENE , hos jer? =/
    Nu er der jo mange forældre der sætter deres børn af hos hesten og køre igen(for at hente igen senere), uvidende om at deres barn vil springe, uden opsyn.. Hvad så hvis barnet kommer til skade?
    Jeg ville satme ikke som forældre have det ansvar - det ville jeg mene lå hos klubben ..

• #5   4. maj 2011 Camilla
    Okay, det er jeg sq glad for at høre..
    Jeg bliver sq forfærdet som forældre, over at det foregår sådan, andre steder ..

• #6   4. maj 2011 Maria:
    Ja det må de. Og det bliver ogsåfortalt højt o tydeligt at al færden i klubben med og uden hest sker påeget ansvar!
    Så må forældrene jo tage en snak med deres børn.. Jeg vil da heller ikke stå med ansvaret for unge ryttere der vil springe, og det tor jeg ikke der er særlig mange der vil.

• #7   4. maj 2011 nu er det mange år siden jeg har været i rideskolernes verden..
    men vil til enhver tid mene at som privat rytter ( under 18 ) er det forældrenes ansvar!!
    en rideskole/klub er IKKE et pasnings tilbud..
    rideskolens personale har nok at lave, og skal ikke rende rundt og lege pædagoger..

hvis man som forældre ikke har styr på sine børn, må ungerne undvære hesten..

• #8   4. maj 2011 Ved ikke om det er en uskrevet eller skrevet regl ude ved os, men ingen gør det ihverttilfælde?

på den anden side syntes jeg bestemt heller ikke det er klubbens/opstalderens ansvar at være barnepige for alle folksunger, En rideskole er ikke en børnehave eller fritidsordning hvor der er pædagoer ansat efter min mening. Hvis man sender sit barn ud og lege og barnet går ud på vejen er det jo heller ikke grundejerens skyld hvis der sker noget?

Men vil dog også mene at der bør være et set regler, der forbygger nogle af de "dummest ting"

• #9   4. maj 2011 Elin: lige præcis :)... ikke at man som ejer/udlejr/ansat skal være ligeglad hvis man ser noget tumpet, men i bund og grund er det ikke ens ansvar, selvfølgelig ud over det ansvar vi alle har som mennesker

• #10   4. maj 2011 det er forskelligt fra sted til sted hvilke regler man har.
    Ved os skal ALLE uanset alder ride med hjelm.
    Ingen spring uden opsyn er voksen hvis du er under 18.
    Ingen tur efter mørkets frembrud.

og self altis springe med sikkerhedsvest men det vidst et lovkrav nu er det ik?

• #11   4. maj 2011 Line
    Jo jo, men nu er der jo også forskel på om man har sine heste hjemme og rider dem dér, smiler =), eller stående på, i det her tilfælde på en rideskole. - der er det jo, formentligt i dit tilfælde, dine forældre der sætter nogen regler for dig, om hvad du må og ikke må uden opsyn.

Jeg red da også uden opsyn, da jeg havde part et privat sted, men jeg sprang aldrig opsyn, og tog altid de fornødne foranstaltninger.

Krisitna
    Det første er også oplyst ude hos os på stedet.
    Men man kan jo tage nok så mange snakke med sine børn - det er jo alligevel ikke alle der gør som de siger alligevel.. og de slipper jo afsted med det - lige indtil den dag der går galt, og barnet skal hentes med enten ambulancen eller ja, rustvognen.

• #12   4. maj 2011 Ja men som Elin siger så er der ikke ansat pædagoger på en rideskole.. Det kan jo aldrig blive mit ansvr som lille Lise gør noget uansvarligt med sin pony. Det er hendes pony og hun må gøre med den hvad hun vil...

Det er jo heller ikke for sjov klubberne underviser i ryttermærker..

• #13   4. maj 2011 Elin
    Det er jeg såmænd også enig med dig i.
    Men hvis du velvidende ser en rytter, ride ud mod ridebanen ALENE, for at springe, så ville du som ansat på en rideskole, ikke påpege det overfor rytteren?
    Jeg siger ikke at det er klubbens ansvar - men jeg mener at der bør være sådanne regler, der netop skal forebygge på bedst mulig måde, at ihvertfald alvorlige uheld sker.

• #14   4. maj 2011 Maria: Man kan desværre ikke lave regler om alt. Man bliver nødt til at håbe på at folk har en smule fornuft.

Og jeg må indrømme at jeg ville blive rigtig godt træt af det hvis der var så mange regler. For det er mindst lige så farligt at ride alene ud itrafikken som at springe, og ja i det hele taget ride alene.

• #15   4. maj 2011 Krisitna
    Nej men derfor bør der jo alligevel være faste retningslinjer. Som efter min mening, burde gælde for alle på det pågældende sted.

Jeg ku godt li, at der det sted hvor min kusine havde sin pony stående havde de regler, om at man ikke red ud alene på vejen, ikke red i skoven uden en over 18 var med, ridehjelm SKULLE man have på under ridning(et krav til alle under 18, 18+ måtte selv bestemme, men kun privatrytterne), springvest skulle man have på hvis man var under 18 og ville springe - og man ihvertfald som værende under 18, have én med over, hvis der skulle springes.

• #16   4. maj 2011 maria: jo det ville jeg, hvis det var regler omkring det.. eller nej..
    børnene må lære at tage ansvar for deres handlinger.. lyder meget hårdt det ved jeg, men har efterhånden set min del af konsekvens løse børn..

men ville nok tage en snak med forældrene, hvis jeg mente at rytteren ikke var dygtig nok til at håndtere hesten selv..

• #17   4. maj 2011 Hos os rideklub/ rideskole skal man bare være en anden rytter altså 2 sammen og bære sikkerhedsvest og hjelm ; ))

• #18   4. maj 2011 Elin
    Hvis der var regler om det, og du opdager det - så kan ansvaret jo faktisk ligges hos dig, om du vil det eller ej - hvis det går galt, netop fordi du vidste det, men ikke gjorde noget ved det.

Jeg er tildels enig i at børn skal lære ved at gøre - men ikke halsløse handlinger, der vil jeg sq gerne sætte grænsen. =/

• #19   4. maj 2011 Man er jo heller ikke bankrøver, i ordets betydning som værende chauffør for den der udfører røveriet - MEN man ryger jo i fængsel alligevel for værende medskyldig.

• #20   4. maj 2011 de steder jeg har stået :
    privat rytter under 18: skovtur alene og dressur, ridehjelm påkrævet
    privat rytter over 18 : spring alene, dressur, skov, vej, ridehjelm ikke påkrævet

har kun stået 1 sted hvor alle på gården skulle bære ridehjelm til hest og ellers måtte man selv bestemmer springning alene ovs.

Har også stået privat steder hvor man som under 18 godt måtte ride uden ridehjelm....

Det er nemlig forældre/ejers eget ansvar og ikke gården/rideskolens

• #21   4. maj 2011 En klub under DRF SKAL følge nogle fællesregler. F.eks. brugen af ridehjelm og at man ikke må springe alene.

• #22   4. maj 2011 KBT
    mente jeg ogs, jeg var bare ikk 100% sikker, så ville ikk bringe drf på banen (:

• #23   4. maj 2011 På IRK må ingen springe udenfor undervisningen.
    Det sker og om dagen, men det er mens berider/beriderelever er der

• #24   4. maj 2011 på Herning rideklub, hvor jeg står, må man springe uden for undervisningen, hvis der er en over 18 til stede.

• #25   4. maj 2011 Det er jo forskelligt fra gård til gård, men på de store rideskoler er der ofte nogle ret stramme regler.

Jeg er vant til at må alt hvad jeg vil, når jeg vil og med hvem jeg vil. Har så også haft privat part på en lille gård.
    En rideskole jeg har arbejdet på, må man heller ikke spring uden en 18+ årig tilstede og man måtte ikke ride bidløst (ved ikke om det stadig er gældende), men jeg ved ikke noget om regler mht skovture.
    Jeg er ikke rigtig inde i deres regler, det er lang tid siden jeg arbejdede der og dengang var jeg heller ikke inde i reglerne, for jeg havde handicaphestene for mig selv smiley

• #26   4. maj 2011 der hvor jeg står skal man ikke ha hjelm på (han kommenter det lige men siger ikke gå så over og hent hjelm )

men man må springe som man vil og gå tur med hest som man vil og ride tur som man vil

men jeg har altid hjem på og rider ikke tur selv (aftale med søs og forældre )

og springer ikke selv (dur ikke til det )
    og hvis jeg går tur så går jeg næsten altid over og siger det

• #27   21. maj 2011 Det sted jeg stod på før, måtte man ride i skoven alene, springe alene osv. Der var aldrig nogle ullykker, fordi at det var furnuftige ryttere der stod der. Lige fra 9-50 årige smiley

• #28   21. maj 2011 Og vi måtte gerne ride bidløst smiley I skoven! smiley

Kommentér på:
"regler" vedr. ridning og opsyn ??

Annonce