At vælge pony {{forumTopicSubject}}
Ja jeg skrev i en anden tråd at jeg skulle komme med et tema lidt tæt på det vi diskuterede da... det er måske ikke sååå tæt, men lidt...
Altså det jeg tænker på er at mange forældre er ivrige på at børnene skal gøre det godt i ridning (selvom de selv ikke kan noget særligt om ridning).. så skal de ud og have pony og hvad skal de så se efter? Nogle tar måske med en instruktør.. det kan være smart, men nogle gange ikke...
Dessuden er det sådan at mange børn tænker f.eks jeg vil til DM og siger det til mor og far og så siger de til instruktøren at de skal have en DM-pony..
Men er det så smart at købe en DM-pony med en gang? Selv synes jeg bestemt ikke det.. Altså jeg siger ikke at det ikke findes tilfælder hvor det er okaj, men i de aller fleste tilfælder synes jeg det er forkert...
hvorfor?
Jo fordi en DM-pony er ofte en pony med meget krudt i sig og ofte er det også en pony der går ret meget af sig selv (snakker mest om spring nu, men noget gælder også for dressur).. Så lærer jo ikke børnet at ride så godt om ponyen går af sig selv og børnet bliver måske bange for ponyen fordi den har så meget krudt..
Så synes jeg det er bedre at købe en pony der er sød i stalden og der kan "rides af alle" samtidig som at den ikke går heeelt af sig selv (måske er den sød og gør alt hvad rytteren ber den om, men man skal altså give 100% rigtig besked)... Den har måske ikke kapacitet til DM, men skal man så til DM så får man heller bytte pony..
Er der nogle der ser mit point?
Tiril R
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.702
Tiril R
jan 2005
Følger: 68 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 726
okt 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 3 Svar: 143
Der er jo også forskel for børn. Selvfølgelig skal en lille dreng der kun vil ride skovtur ikke have en LA pony, men en lille dreng der er så seriøs omkring sin ridning som man nu kan være i den alder, skal ikke have en lille fed pelstot
Det er nu dejligt der er så mange forskellige typer ponyer, at næsten alle kan finde en der passer i alder, størrelse og evner
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
Da jeg fik Alix havde jeg næsten kun redet elevponyer der ikk kunne det helt vilde i hverken dressur eller spring så jeg var ikk særlig dygtig jeg kunne styrere mine ben og mine hænder og jeg kunne side på hesten uden problemer.
Men nu skulle jeg jo havde en pony først købt vi en men den kom tilbage igen pga. noget med benen og så havde jeg en på prøve men den kom også tilbage .
Men nu kommer min pointe:
Så fandt vi Alix han var en super dejlig pony som gik M til landsstævner er det synd at en lille pige på 11år får en sød pony med et godt hovede som sørge for ikk at slå sig selv ved at hamrer lige ind i springt, og som kan gå rimligt dressur?
Da jeg skulle havde hest var det vigtigt at det var en der kunne noget, for ellers går det galt, det er sket for mange i den klub jeg er i de køber en unghest til en på 12 den går altså ikk.
Men med Alix startede jeg helt fra bunden og er kommet ligeså stille op og ride LA-MB efter to år =)
Men det er rigtigt nok at hvis en lille pige sige at hun vil ride DM og så får en pony der kan og så to uger efter rider DM er der noget i vejen (dette tilfælde er det en lille pige uden den store ridekunden) for hvis hun bare hopper rundt deroppe vil den hoppe i de første månder for det er det den altid har lært men hvis det ikk holdes ved lige får hun en MEGET strid og stædig hest, men mener at hvis hun købte en god pony for at lære at ride og starte ligeså stille op mener jeg det kun er GODT at købe en pony der har gået DM den kan hjælpe sin lille rytter med at få den nødvendige rutine og nogen gode ture på springbanene
feb 2006
Følger: 44 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 143
At vælge pony