1.117 visninger
|
Oprettet:
ride med bid {{forumTopicSubject}}
hej..
Jeg har en dansk vamrblod, som jeg altid har redet bidløs på, men er begyndt at overveje at ride med bid, da jeg er begyndt til dressur undervisning, og min underviser siger jeg bedre kan mærke hesten med et bid..? da jeg synes det er lidt svært med bidløs, f.eks. når han skal gp volter..
Ville faktisk hører efter om et bid ville være en god ting? og hva for et bid der ville være godt at ride med?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Tja.. Jeg vil mene at man kan det samme bidløs som med bid - den udtalelse din underviser kommer med syntes jeg er fesen.. Jeg kan skam sagtens mærke hesten bidløs - bare ikke dens mund, men det vil jeg helst heller ikke.
At du har problemer på galop volter kan jo skyldes mange andre ting end at han ikke har bid i munden - balance, smerte, forkerte signaler osv.
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 218
Start stille og roligt, med et helt almindeligt to eller tredelt bid. Sørg for at give hesten en god oplevelse med biddet
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Spørgsmålet er så om din hest vil kunne acceptere et bid når han nu har været bidløs i længere tid
sep 2007
Jeg er på ingen måde heller bidløs ekstremist :o)
Men jeg syntes det er fesent at ridelæreren ikke kan løse problemet bidløst :o)
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Måske skulle du finde dig en anden underviser?
Jeg er sikker på at din hest helt sikkert helst vil have at du ikke mærker den i munden med et bid. (o:
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
sep 2007
Malle H - Man kan nu sagtens save hesten ned bidløs - længe leve negativ forstærkning
Men ja, lige netop den sætning " at kunne mærke hesten " - er det ikke målet at vi slet ikke kan mærke den ude foran og slet ingen vægt har? Sides det ikke at " det du har i hænderne mangler du bag til" ?
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Du burde skifte underviser til en der lærer dig at styre hesten med sædet og schenklerne i stedet. En simpel øvelse, som at stille hesten korrekt i en volte, kan man neeemt lave bidløst. Har du problemer med det, skal du i stedet overdrive signalerne indtil hesten forstå hvad du vil. Fx tage armen helt ud til den ene sidenår du vil dreje. Så kan man lige så stille gøre signalerne mindre og mindre.
apr 2009
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 3 Svar: 15
Og jo der er SÅ meget forskel på bid og bidløst, du kan bedre mærke din hest med bid, da det er nogle andre hjælpere du får ved bid. Det har INTET med at save hesten i munden for at få den ned, det er kun uerfarne ryttere der gør sådan noget (:
Så jeg ville da klart sige at enten så find en anden ridelærer eller så begynd med et ikke skarpt bid, eventuelt et tredelt (: og find endelig ud af den rigtige størrelse, eventuelt prøv nogle forskellige bid, hvis du kan låne af nogle af dine venner eller sådan.
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
Og ja, der er forskel på om man er bidløs eller ej men det er ikke ensbetydende med at det er skidt at ride med bid- det giver et andet tryk end sidepulls osv. Uanset om det er det ene eller det andet kan man altid være for hård- det kommer an på hånden der holder.
sep 2007
Rikke S - Hvilke andre hjælpere får man med bid, udover at presset ligger i munden, et mere sårbart sted?
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
www.ridudenbid.dk
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Det ER en fesen grund.
Mange siger at man skal ride hesten for ben og sæde, så er jeg grundet den holding, overbevist om at man på den måde udelukker at biddet har en grund til at være der.
Når man forklarer en ting man skal udfører, skal udføres med 2 ting burde alle da kunne se at der ikke behøver indgå en 3 ting før man kan nå det man skal.
Derfor kan jeg ikke se hvorfor man skal ride med bid, når det intet formål har. Alt det man skal i dressuren skal udføres for ben og sæde? Det er jo sådan ridesporten bliver udstillet og sådan man forklarer hvordan man skal ride.
Ikke dermed sagt man IKKE skal ride med bid, men så skal det ikke være for at udfører de øvelser ihvertfald. Mener selv ikke man skal bruge ben og sæde til det hele, da vi jo har lært at hesten skal gå frem for ben, hvorfor så kræve at et signal skal have 2 responser. Hesten ved jo i princippet ikke om den skal gå frem eller til side for trykket fra schenklen. Men jo rider og har også redet efter det med til side for ben osv, men sådan burde det jo ikke være.
Nå men tilbage til dit spørgsmål
Hvis ikke man kan styre og få hesten til det man vil uden et bid, burde man bestemt heller ikke ride med et.
Man får en hurtigere og kraftigere respons på biddet ( med mindre man har trænet hesten rigtig godt bidløst) end uden, men hvorfor stræbe efter at hesten reagere hurtigere på et kraftigere hjælpemiddel? Det forstår jeg ikke. Hellere reagere perfekt på små signaler, end på kraftigere. ( også derfor det er korrupt at vi ikke må bruge vores stemme til stævner, det e rjo det blideste hjælpemiddel vi har)Så hvis det fungere fint for jer uden bid, så kræver det jo bare træning så man kan ride perfekt sådan. For endnu mindre hjælper. Syntes ikke du skal putte bid i hans mund hvis det kun er pga galloppen Det er bare træning af balance og signaler der skal til der. Biddet er at løbe uden om gærdet istedet for at springe over det
Men hvis det bare medfører misforståelser så er biddet måske en løsning Så vil jeg anbefale et tredelt muffebid, måske tyndt. Selvom man siger tykke bid er blidere da det ligger trykket på en større overflade, men jeg er af den overbevisning at det må være ualmindelig ubehageligt at have et tykt bid i munden Men prøv dig frem og se hvad der virker for jer
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 2.059
Jeg synes det er helt fint at ride bidløs når man bare tuller rundt derhjemme, men skal man ride konkurrencer så er bid jo påkrævet. Så kan man så diskutere om der burde være bidløse klasser, eller hvad. Det ville da være fint.
Så det skal du jo gøre op med dig selv, om du vil ride med bid eller ej
jan 2008
Det kan være det er det underviseren har ment med at kunne mærke hesten.
jun 2009
jan 2008
jan 2008
jun 2009
Hesten kan jo sagtens bruge ryggen uden bid
Men når den går med bid suger den på det ja, men det kan den jo ikke hvis den ikke har bid, men alligevel kan den jo sagtens gå korrekt og bruge ryggen
jun 2009
sep 2007
Camilla (TJM) . - Nu skulle hesten meget gerne kunne bruge ryggen uden et bid, ellers er der noget seriøst galt med ridningen
Følelsen af at hesten " suger bidet " har jeg aldrig oplevet og vil egentligt helst være fri - vil helst ikke mærke hesten ude foran da jeg mener at det man kan mærke fortil er det man mangler bag til :). Hesten kan jo også sagtens selv bære hovedet, det vi jeg ikke gøre for den
jun 2009
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
sep 2007
Anne Sofie Ostradecki - jo mener det er ham
#19 SB RACING * - Nej. Jeg har dog aldrig siddet på en hest der sugede på bidet, men ryggen var glimerende med alligvel. De gange jeg har set på billeder hvor hesten skulle suge til bidet så har rytteren båret hovedet rundt - derfor forbinder jeg det med dette
jan 2008
Men nu er meningen med at hesten suger på bidet jo ikke at rytteren holder dens hoved, men at den selv holder hovedet i holdning, så man netop ikke skal holde dens hoved for nej det nytter jo ikke noget at tvinge hesten ned ved at save den.
sep 2007
Camilla (TJM) . - Nej man kan ikke ride stævner uden bid, det må man få vælge om man vil det ene eller det andet
" du skal jo kunne mærke om hesten går ind og bruger ryggen og suger på bidet "
Det skulle man også meget gerne kunne uden bid - altså om hesten bruger ryggen, det har ikke noget med bidet og gøre jo - som jeg læser det der men du så ikke mener?
jun 2009
jan 2008
Men det ville jo være super hvis der kom konkurrencer for bidløse, jeg har bare aldrig set en bidløs, hvor hesten ikke sænkede ryggen og stak næsen i vejret :S Men vil gerne se en hest gå dressur bidløs, det kunne være ret spændende for der kan man jo så sige at hesten bliver redet rigtig ned og ikke bare ved at rytteren hiver i tøjlerne og saver den ned
jan 2008
jun 2009
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 119
men jeg har ingen planer om at ride konkurance på ham, men vil gerne blive bedre til dressur for hyggens skyld..:)
jun 2009
sep 2007
Anne Sofie Ostradecki . - fordi det er en tradition. Hvis vi alle var bidløse og bid skulle indføres nu ville alle højest sandsynligt råbe "MISHANDLING " og så i selvsving
malene P - Hvis du smider problemet op her eller på HN kunne det være du kunne få nogle råd til det? :o)
Camilla (TJM) . - Som bidløs kan man sagtens save hesten ned, længe leve negativ forstærkning. Så bidløse heste uden ryg findes også nemt - det gør bidløse heste bag lod også.
Jeg kan godt finde nogle klip til dig med bidløs dressur - ikke noget jeg syntes godt om, men måske du gør, vi ser jo alle forskelligt på det
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 119
jan 2008
sep 2007
Video :
http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=related´
http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3G3e4SfMv9M&feature=related
jan 2008
dec 2010
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 140 Svar: 192
apr 2009
Krikke:
Helt ærligt selvfølgelig giver det andre hjælpere at ride med bid, ellers var der jo nok flere der red uden bid. Nu er det sådan at dressur kræver et bid for at det bliver som den dressur mange stræber efter. Ved godt at der er forskellige former for dressur, er jo ikke dum. Men så skal man måske finde ud af hvilken form for dressur man vil ride inden man finder en underviser (: Jeg har redet uden bid og med bid, og jo der er så klar forskel! Det er ikke hårdere for hesten at have bid i munden end så meget andet, medmindre du bruger bidet forkert. Hvilket, jeg vil give dig ret i, er mange som gør. Dette kan jeg jo som sådan ikke gøre så meget ved, jeg ved bare at det gør en forskel med bid, hesten går anderledes i holdning med bid, og du får mere korrekt indvirkning, du skulle jo helst komme til at ride sådan af det bliver 'sytråde' du sidder med i hånde. Så du derved ikke ligger pres i munden, men kun bruger det som en hjælp for at styre hesten og holde den i holdning. Selvfølgelig skal du bruge dine ben og sædet til at ride med, det ved enhver da, så det behøver du ikke fortælle (; Men ja hvis du ikke starter dressur stævner, så er det da ganske fint at ride uden bid (:
jun 2009
Men hvorfor opstiller vi så dressuren idag med at man kun skal ride for ben og sæde? At hesten skal rides i holdning bagfra, og der ikke må være noget i hånden? Så er biddet jo i princippet overflødigt? Det er en smule ja, dobbeltmoralsk?
Og det må da uden tvivl være super ubehageligt at have metal i munden, og specielt et stykke metal der ligger på det tyndeste stykke hud lige over en spids knogle. Også selvom man ikke bruger det. Altså nu har jeg fx bøjle på. Det togskinner i under og overmund og gangebøjle der ikke kan tages ud. Og jeg er stadig ved at blive sindssyg selvom det er et stykke tid siden jeg fik det i.
Så det er da klart hesten reagere anderledes med bid, men som den så går der, er det så egentlig korrekt? Er det sådan den har bedst af at gå? Tager dens krop skade af at gå sådan pga et BID? Der mener jeg filmen er knækket for os mennesker. At det udelukkende er grundet biddet hesten går sådan, der burde vi stille spørgsmål og tænke en gang mere over om det så egentlig er retfærdigt at putte det i munden på den.
Men anyways, det er bare det jeg sætter spørgsmålstegn ved. Og rider også med bid, er ikke glad for det, men gør det da jeg ikke har min egen.
Men trådstarter skal jo bare prøve sig frem og se om det er det hun vil med sin ridning.
apr 2009
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
For mig at se er bid en del af "moderne" dressur", og jeg ser det som en kunst at bruge biddet korrekt, og kun når man skal. Dermed ikke sagt jeg kan det.
sep 2007
apr 2009
sep 2007
Rikke S - helt konkret, hvilke flere hjælpere får man så?
" jeg ved bare at det gør en forskel med bid, hesten går anderledes i holdning med bid, og du får mere korrekt indvirkning, du skulle jo helst komme til at ride sådan af det bliver 'sytråde' du sidder med i hånd "
Det kan ikke opnås bidløs? Hesten kan ikke gå i korrekt holdning bidløs?
Hvorfor får man mere korrekt indvirken - hvis man ikke kan det bidløs, er det så ikke bare en der giver forkerte signaler hesten ikke forstår?
Kan man ikke ride med sytråde bidløs?
sep 2007
apr 2009
Har dog også set en del tilfælle hvor folk saver hesten i munden og hesten går og åbner og lukker munden fordi det gør ondt på den, dette er slet ikke til at holde ud!
Dressur kræver at du har et bid i munden på hesten, og sådan et det bare, dette er ikke noget jeg har bestemt. Så kan jeg ike gøre så meget ved, så hvis man gerne vil ride 'normal dressur' så har man bid i munden på hesten, længere er den ikke.
Jeg ved godt der er mange som er imod bid, men sådan er verden nu engang lavet, at man rider med bid i munden på hesten. De to mest kendte ridesportsgrene dressur og spring, der rider man med bid. (For det meste i spring, undtagelse af hackamore). Jeg gør hvad; min dyrlæge, træner og andre jeg kender med hesteforstand, siger. De har megen erfaring og derfor synes jeg de har ret, ville stoppe med at ride med bid, hvis det er bevist at hesten har ondt og at det er en grusom måde at ride på. Ellers ville jeg aldrig stoppe med at ride med bid.
apr 2009
- Men der er jo en grund til at man bruger bid, det jo ikke for sjov. Ellers havde alle nok redet bidløst, men det var ikke lige det der virkede vel.
jun 2009
Konkurrence dressur til stævner gør, er sikker på det er det du mener, men så var dig dine ord..
Vi kan jo på ingen måde se på hesten om det gør ondt at have bid i munden? Vi kan ikke måle det nogen steder. Men jeg er sikker på at hvis man pillede næsebåndet af alle heste så ville de åbne deres mund grundet smerte.
Jeg tænker tit at det da må være træls at gå rundt med et stykke metal der ikke hører til i din mund, noget du ikke selv kan styre hvor hårdt der bliver rykket i det.
Der var på et tidspunkt et eksperiment oppe hvor man havde givet et vist antal ungheste bid i munden og så ville man se hvor meget kraft de selv ville påføre sig for at få mad. Den første dag udsatte de sig for en stor del pres, men den næste dag var det mindre, så hesten vænnede sig altså ikke til trykket, eller accepterede det, nej de prøvede at undgå det. Se det er en øjenåbner mener jeg.
Men er den holding man får kun pga biddet så god? er den position af hovedet pga af et stykke metal fair? Er den sund for hesten. Jeg syntes det er forrykt at det kun er biddet der giver denne holdning og ikke de andre hjælper, da man kan ride med de andre hjælper, uden et bid indblandet, og stadig ikke få den anden virkning. men så snart man putter et bid i munden stiller hesten sig anderledes. Det er ubehageligt at tænke på..
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
for mig at se er der 1000 andre måder du kan påføre en hest smerte uden brug af bid.
fx ved at springe hovedløst rundt uden saddel og bumpe rundt på hestens ryg, istedet for at have et par stigbøjler der kan tage noget af din vægt, generelt en saddel.
En hackamore placeret forkert.
Tror bestemt ikke en rebgrime er rar at have på hvis hesten springer til siden og man pr. refleks støtter i tøjlen.
Så kom ikke og sig at biddet er i oh åh så grumt, og at ride uden bid er den eneste løsning.
Til trådstarter, hvis du overhovedet stadig er med xD
hvis det fungere bedst uden bid for dig og din hest, og i ikke har planer om at starte stævner så bare bliv ved uden bid Rider også uden bid på min traver, fungere bare bedst for os.
sep 2007
sep 2007
Så er alting jo dobbeltmoralsk, min morfar er imod mandschuvinister men har selv været det før i tiden, da det dengang var det rigtige og ingen havde gjort oprør på det tidsspunkt. Er det så dobbeltmoralsk at han er imod det nu?
jun 2009
Det er derfor næsebåndet er der, så man lukker kæften på hesten.
Hvis man rider uden vil jeg forsikre dig om at under ridningen vil hesten på et tidspunkt åbne munden.
Så jo har aldrig påstået man IKKE kan ride med næsebånd.
Grunden til hesten måske gerne vil have biddet i munden, er vel som du selv siger at den er tryg ved det. Ikke dermed sagt den ikke syntes det gør ondt. Men den har nok bare vænnet sig til det, og ja hvorfor protestere, det kommer der kun tvang og klask ud af. Det med hackamoren kan være at den har oplevet en gruelig omgang signal forvirring, og det medførte måske noget rigtig grimt, eller det sad forkert, så det også gjorde ondt.
Man er simpelthen dobbeltmoralsk når man tager et nyt standpunkt og ændre holdning? Er det ikke derfor vi bliver opdraget til at suge viden til os og danne vores egne meninger.
Noget vi sikkert kan blive enige om er at det sundeste for hesten ville være at leve vildt som den har gjort før. Derfor mener jeg det tætteste vi kommer på det ihvertfald ikke har noget med et stykke metal at gøre. Det er sådan jeg ser på det, ikke dermed sagt jeg gør sådan. Men det er det jeg ville ønske jeg gjorde. Men vores verden er bare ikke rigtig til det. Men man prøver vel alle sammen at ændre den til det bedre.
Og ja du kan som sagt se på hesten det ikke gør ondt, fordi den åbner munden? arh nu strammer du den Du kan ikke se på hesten om den føler ubehag. Alle levende væsner forsøger at skjule deres lidelser, ellers fremstår vi jo syge og som lette bytter.
Så alle smerter vises ikke.
Og den har som tidligere skrevet accepteret at sådan er dens liv nu engang, og den kender ikke til andet. Den ved bare at der kommer mere ubehag hvis den ikke åbner munden og tager biddet. Så bliver der stoppet fingre i munden på den, og der bliver møvet og skubbet og presset på den læber og tænder.
apr 2009
Man kan blive ved med at diskuterer dette emne til uendelighed, for der er altid nogen som mener de har mere ret end andre. Selv den såkaldte Susan Kjærgård, som har så meget imod hård træning og andet, får sin hest redet igennem af en anden. Som så også virkelig rider den igennem. Så der er ikke rigtigt noget forkert og rigtigt, det er vidst lidt efter hvad folk selv mener.
MEN at det ligefrem er dyrplageri at ride med bid, den må i godt nok længere ud med. For den er der ikke nogen der køber, så tror jeg nu nok der var blevet gjort noget ved det, og som Line siger, så kan man læse sin hest (;
apr 2009
sep 2007
Nej, billederne man finder er ikke de værst tænkelige man kan finde, LANGT de fleste ryttere rytterene på LC niveau og helt op til OL niveau's heste viser ubehag på grund af biddet. Biddet vil altid gøre skade uanset om man har en blid eller hård hånd, så nej ingen kan ride ordentligt med bid.
Hmmm.... du skriver at du synes bidløse ryttere er egoistiske? Det hænger overhovedet ikke sammen! Bidløse ryttere tænker netop ikke på dem selv, men på hestens velfærd. Rigtig manmge bidløse ryttere kommer ud for at de må droppe stævne drømmende, om at ride æresrunde, for det kan du ikke hvis du er bidløst. Jeg var selv ude for det, at jeg egentlig ikke ville slippe biddet fordi alle mine drømme ville blive knust, DET var egoistisk af mig. Men jeg kastede alligevel biddet over skulderen, fordi min bedste ven kun skulle have det aller bedste. Egoistisk kan du ikke kalde os!
Nogle heste kan ignorere smerten, simpelthen fordi munden bliver delvis lam med tiden. Så ja nogen kan gå med bid, fordi de vænner sig til smerten. Synes du det er ok? Din hest viser måske ikke at den ikke bryder sig om biddet, den ignorere det bare.
Som du skriver tvinger du ikke biddet i munden på din hest. Det gjorde jeg heller ikke på min, da hun åbnede munden frivilligt. Har du tænkt på at den måske gør det for din skyld? DEt kan virke langt ude, men hvis i har et godt bånd kan det sagtens være derfor. (-:
sep 2007
Du kan sagtens komme ud for situationer hvor du rent faktisk ikke lægger mærke til hestens reaktioner, nu lyder du ret fornuftigt og har studeret hestens kropssprog nøje før du har sat dig op på det levende dyr. Men ofte kan man faktisk komme ud for at man "ikke vil se" signaler hesten sender, fordi alle andre gør det jo, og jeg skal til stævne på lørdag så det går nok.
Du har ret 'vi' fremstår som nogle der ved bedre, men gør alle der vil ud med ny viden ikke det? Jeg synes selv at jeg har formået at holde en pæn tone,og virkelig gjort min yderste for bedst muligt at få bragt mit budskab ud. Er der noget jeg kan gøre anderledes da? (-;
jun 2009
Hvem af os to er det så der virke mindst modne..
Som du kan se har jeg utrolig mange overvejelser ind over mine tanker, og derved og mine udtalelser. Alder har intet at sige her. En kvinde på 82 der har redet et enkelt år ved altså mere om heste grundet hende alder, den holder sku ikke i retten frøken!
Jeg har tænkt meget over alt der her med bid, så kom ikke og sig jeg ikke har meget viden.
Gider ikke finde mig i diskrimination af min alder, fordi jeg på ingen måde skriver som om jeg ikke er lige så gammel som dig, eller andre i denne debat. Det var bestemt noget andet hvis jeg kopierede alt muligt crap fra nettet, uden selv og overveje tingene først, men det gør jeg nu en gang ikke, så kom op i dette århundrede og hold din mund med det !
apr 2009
jul 2009
Følger: 63 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 161
Biddet er IKKE stærkere en man gør det. Det gør jo ikke ondt at have et bid i munden, men det gør ondt hvis man river og slider.
sep 2007
ride med bid