{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

Nu skal hun væk.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg er ved at være træt at søvnløse nætter, utrolig meget smerte og mange tårer.. Min fantastiske pony Noraly som har fulgt mig i snart 5 år, vi har været i gennem tykt og tynd men vores rejse er nød til at slutte nu. Jeg har ikke råd til hende mere.. Jeg har fået et valg af min egen far, enten bliver jeg smidt ud ellers skal jeg selv betale for alt for pony.. og pengene er bare desværre ikke til det, da jeg også har min hest.
Men inderst inde vil jeg egentlig helst ha' hende aflivet, jeg kan ikke forstille mig pony sammen med andre end mig selv. Hun er sund og rask, dog kan hun ikke holde til ridning i vis grad da hun har en gammel skade. hun har gået MA på landsplan før hen, blevet slem mishandlet, sendt frem og tilbage fra Holland. Så jeg føler mest før at hun skal have fred.....
men hva synes i ?
Dette er et meget svært emne for mig, så tag det venligst meget seriøst! på forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu skal hun væk..
  • #1   15. apr 2011 jeg ville aflive hende. selv om hun måske kunne få et godt nnyt liv. men er det ikke også synd at sende hende videre igen ? hun har jo været sendt meget rundt..

jeg ville aflive hende hvis det var min hets. så er du sikker på at hun har haft det godt til det sidste og du ved hvor hun e rog ikke ender i en utyg skæbne..

• #2   15. apr 2011 jeg syntes det vile være bedst for den at få fred... Så kan den ende sine dage hos dig hvor den har haft det godt, og så ved du også at den aldrig kommer i dårlige hænder igen.

• #3   15. apr 2011 Jeg synes det er en utrolig svær beslutning du står med, men jeg kan sagtens følge dig i den ikke skal videre og være kastebold. Det er trods alt et levende væsen som nogle desværre glemmer når det svære valg skal træffes. Jeg tror jeg havde gjort det samme og lade hende få fred- så ved du også hun ikke bliver redet og hendes skade blusser op igen og hun skal gå og have ondt. men puha det er altid så svært at skille sig af med sin ven

• #4   15. apr 2011 det er helt og holdent op til dig. hvis du mener den skal aflives så er det det du vælger. det kommer ikke os andre ved.

jeg ville ikke drømme om at spørge andre om hvad de mener om mine handlinger, og beslutninger, og slet ikke når det er en handling der ikke er mishandling.

hvis du har det bedst med at din pony aflives så gør det....

mine heste (2 af dem) vil også blive sendt til de evige græsmarker, når jeg ikke kan have dem mere.
    og det er uanset, alder og tilstand. det er mine heste og jeg bestemmer deres skæbne.

• #5   15. apr 2011 Tusind tak for jeres svar, det varmer rigtig meget.
    Pony er også ved at runde de 18 år, så hun er ved at være en gammel dame. jeg er glad for de sidste 5 år at hun har haft et tryg og godt hjem. jeg tror jeg vil finde en stor sommerfold hvor hun kan gå sommeren over og blive tyk og fed og sende hende til himlem til efteråret.

• #6   15. apr 2011 det lyder som en dejlig agfslutning på livet

• #7   15. apr 2011 Undskyld jeg spørg, men hvorfor har din far sagt du skulle vælge på den måde?

- Btw. så har jeg selv samme mening mht. at hvis jeg en dag bliver stillet overfor valget om at sælge eller aflive min hest, ville jeg nok aflive den, grundet hun KUN kan lide mig. Hun er så speciel (en lang forklaring). Men inderst inde synes jeg også det er svært at aflive en hest, med så stort potentiale. Så kan sagtens følge dig.

• #8   15. apr 2011 Tjah, jeg synes jo, duer meget ansvarsbevist, når du tænker aflivning fremfor nyt hjem.. Hun er en ældre dame og hun må ikke overbelastes.. Hun har levet et godt liv hos dig, så hvorfor ikke slutte godt?

• #9   15. apr 2011 Louise Dahl

Mig og min far har aldrig haft en godt forhold til hinanden, nogengange stiller han meget krævende 'opgaver'... men hidtil har det her godt nok været det aller sværeste jeg er blevet udsat for.. ); Det er bare ikke fair det skal gå ud over pony..

• #10   15. apr 2011 Det lyder meget urimeligt! Man kan ikke bare vælge og vrage når det handler om dyr - det er ihvertfald min holdning. smiley Men kan sagtens følge dig i din beslutning.

• #11   15. apr 2011 Jeg ville helt sikkert aflive hende.... der er ingen grund til at de stakkels hest skal ende i endnu et hjem... og måske endnu et og endnu et... Synes hun bør ende sit liv hos dig hvor du ed hun har det godt.

• #12   15. apr 2011 synes du er meget ansvarlig overfor dine dyr. jeg gir dig virkelig et skulderklap herfra selvom det er hård, er det synd a sende den videre i den alder, og du aldrig ved hvad den ender i... flot, flot synes jeg...

• #14   15. apr 2011 Lad skæbnen råde...
    Luk hende på sommerfold og hold øjne og ører åbne efter det rette hjem til hende, er det ikke kommet når sommeren er slut, så lad hende få fred.
    Og husk at lytte til din intuition angående rette hjem, når det kommer, ved du det helt præcis :o)
    Sommetider kan man være så heldig at naboen står og mangler, og så er alle jo glade...

• #15   15. apr 2011 Jeg ville personligt ikke aflive den ved godt du ville undgå den ville flyve rundt og skifte hænder osv.
    så kig Nythesteliv.dk
    eller send den til en pensionsstald hvor den kan nyde resten af dens dage med nogen på den egen alder.
    Det ville være mit valg.

• #16   15. apr 2011 *OMR* Cecilie, Maisy-Olivier & Blackie! K
    Det koster desværre penge at sætte hende i pesionsstald.

• #17   15. apr 2011 nu har jeg ikke læst alle indlæg, men kan nyt hesteliv ikke tage en som hende???

• #18   15. apr 2011 Naja T.
    Hva gør de ved hestene?

• #19   15. apr 2011 Forstår ikke at nogle stejler ved ideen om at aflive en ældre pony, der har en gammel skade og et hårdt liv bag sig.. hesten er ikke ked af at være død.. vi skal også passe på at man ikke tænker mest i egne følelser..
    Jeg ville nok også vælge at give den fred, det vil den ikke være ked af og du risikere ikke at folk lige tænker at den da lige kan gå lidt stævner til den ikke kan mere smiley
    Men føj at din far stiller et sådan krav, at true med at smide sin egen datter ud smiley fint nok der ikke er råd, men så tager man en rolig snak om det, man truer ikke..

• #20   15. apr 2011 Det er godt nok synd for dig.. smiley

Jeg tror også jeg ville vælge at få den aflivet, hvis det var min pony. For som du selv skriver, så er den gammel, og den har en skade og har haft et hårdt liv bag sig. Jeg syns det ville være godt at give den fred, og så ved du også, som alle de andre har skrevet, at den har haft det godt hos dig lige til det sidste.

Jeg har selv haft solgt en pony, min første pony faktisk. Jeg var vokset fra hende og havde ikke tid til hende. Derfor blev hun solgt. Det er snart otte år siden, og den dag i dag, kan jeg stadig have det skidt med det, jeg vågner nogle gange om natten og bliver ked af det over, at jeg ikke ved hvor hun er hende, og om hun har det godt. Den følelse vil jeg ikke ønske at andre skal opleve, det er forfærdeligt at leve med. Så derfor synes jeg også at du skal lade hende få fred, særligt når hun oveni købet er gammel, og har en skade. Jeg tror du i sidste ende vil have det bedst med den beslutning, det ved du selvfølgelig kun selv. Men jeg personligt, ville nok have det bedst sådan.

En anden ting, det er, at jeg syns det er godt, at du spørger til råds herinde, fordi det er en svær beslutning, og når nu du har svært ved at snakke med din far, så er det da kun godt, at du kan snakke med os herinde fra hg, som også har med heste at gøre og måske bedre kan forstå dig. Derudover så får du jo også nogle svar og nogle vinkler, som du måske ikke havde tænkt over. Jeg læste overover at der var nogen der nævnte pension, hvilket også kunne være en mulighed. Jeg syns det er godt at se det fra flere sider, altså at overveje flere muligheder, før end man tager beslutningen. Så derfor syns jeg det er godt at du drøfter det herinde. smiley

• #21   15. apr 2011 prøv at gå ind på deres hjemmeside og læs mere om dem.
    men ellers ja, så er jeg også tiltaler af at aflive hende.

• #22   15. apr 2011 18 år, så tror jeg også, jeg ville aflive.

Men havde den været yngre, kunne den nemt have fået det godt et andet sted. smiley

• #24   15. apr 2011 jeg synes hun er for gammel til at blive sendt videre smiley lad hende få fred! Det ville være synd hvis hun kom et forkert sted hen, og det hører man jo tit om, specielt når hun ikke må rides så meget som de fleste nok ville have smiley

• #26   16. apr 2011 jeg er enig med catharina H.. hesten kan gives væk som selvskabshest og går og hygge sig på marken du kan måske besøg den nu og da...

• #27   16. apr 2011 Catharina + Rikke: Ponyen er 18 år, har en skade der gør den kun kan rides meget begrænset og den har været mishandlet.. så det handler jo ikke blot om ikk at ville se den blandt andre... en sådan pony der har gået ret høje klasser vil ofte blive udnyttet og redet helt i stykker eller solgt videre for at tjene penge..
    Altid at holde dyr i live og give dem videre frem for at give dem fred er misforstået godhed og langt mere for ens egen skyld og man hører rigtig mange grimme historier hvor folk har solgt sådanne heste til selvskab, men hesten alligevel er blevet redet eller solgt dyrt videre..
    Så står man med en gammel og/eller skadet hest og ikke selv kan have den så bør man give den fred, har hesten stadig en masse at give, så kan man roligt sælge den videre..

• #28   16. apr 2011 jeg ville ikke aflive den hvis det var min.. det kan godt være dyret ikke kan rides mere.. en hest nyder sin fold og fold kammerat mere ind de nyder os mennesker.. men det tænker vi mennesker ikke på vi tænker kan dyres ikke rides mere skal den aflives.. hvorfor ikke giv det dyr en chance selv om man ikke selv kan have dem mere.. hvorfor ikke lade andre få chance for at give dyret et liv på folden hvor den kan hyge sig pony kan blive 30år vilhar en på 26år som stalig er sund og rask... men bliver dog ikke redet..
    så længe man kan se livsgælden i deres øjne.. synes ikke der skal aflivning til..

dog synes ikke dyre med smerter skal leve...

• #29   16. apr 2011 Rikke: Jeg synes så det er uansvarligt at sende en syg/skadet hest videre, for du har ingen harenti for at den faktisk bare får lov at gå og hygge og ikke bruges indtil den knækker ned.. Det handler ikke om at den kan ikke rides, så er den ikke længere noget værd, men om at sikre at hesten ikke udsættes for smerter eller ubehag, det ansvar kan man kun selv tage..
    Kan man selv have hesten eller kender nogle (rigtig godt) som kan, jamen så er det jo fint at lade den gå og hygge... men her er ejeren altså en ung pige som ikke kan have hesten, så hun kan vælge at give den fred og sikre sig at den ikke misbruges eller tage chansen og sælge den, og hvordan mon hun så ville have det hvis hesten om 1 måned stod til salg som ridehest ??
    Synes bare ofte folk har for travlt med at holde liv i dyr for nærmest enhver pris.. Hvorfor ? hesten ved ikke den er død, den tænker ikke "nej jeg vile ikke dø, lad mig leve".. hvis man ikke kan sikre hesten et liv uden smerter og ubehag så synes jeg aflivning er en helt fair løsning for hesten..

• #30   16. apr 2011 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L : fuldstændig enig

• #32   16. apr 2011 catharina : hvis den blev solgt som selvskabs hest er der ingen garanti for at den ikke bliver redet... er jo heller ikke sikkert den egner sig til det

Trådstarter:
    har selv stået i en ligene situation, jeg fik en hest med en mus i benet som aldrig ville blive ridehest igen, og jeg valgte der at han skulle stå vinteren over, men at han skulle aflives hos mig, og at han ikke skulle vider, for igen ingen garanti for at den ikke bliver redet + vidste at han ikke gad og gå som foldbums resten a sit liv.. men ud a det blå fik han lige pludseligt meget ondt i det ben, og ændrede personlighed.. så han fik fred i marts måned..

og nej mener ikke at alle der køber selvskabs heste/ponyer rider dem, men det kan man altså ikke gi garantier for at de ikke gør..

• #34   16. apr 2011 vi kan også vende den om, er det ikke synd hvis de nye ejer blir rigtig glade for hende, og skaden bryder op hun får så ondt at hun skal aflives?
    eller at hun ikke vil gå som selvskabs pony og de blir nød til at sælge hende?
    så er det da bedre og gi hende fred

• #36   16. apr 2011 så du mener man skal tag chancen, sælge den vider, og risiker at den ikke kan gå som selvskabs hest og derfor skal sælges vider ? eller at den skal aflives fordi den måske blir brugt og en gammel skade bryder op?

var da synd..

• #37   16. apr 2011 Ved godt det er hård for dig :´(
    Men tror det der ville være bedst for dig og din pony at aflive :´(

Så kommer ponyen til de evige græs gange smiley

• #40   16. apr 2011 Carharina H tror du der er nogen der vil købe en pony med en gammel skade? jeg vil mene det er bedst at aflive da den har haft et svært og hårdt liv smiley

• #42   16. apr 2011 trådstarter:
    hvis det var min havde den fået fred..
    det er en rigtig hård beslutning og tag og vil ikke lyve det gør ondt og sige farvel! har selv mistet 2 sidste år, så hvis der er noget du vil vide osv kan du bare skrive en pb smiley

men tror det er bedst for din pony + du ved at hun er tryg hende sidste dage sammen med dig smiley og du skal ikke være bange for at hun så blir brugt eller blir solgt vider osv smiley

• #46   16. apr 2011 Catharina H: Kan du forklare hvorfor det i din verden er så frygteligt at aflive en gammel skadet hest ?
    Du bliver ved med at skrive at vi andre er naive, men synes godt nok det er dig der har et meget naivt syn på verden hvis du tror der er gode hygge hjem til alle heste der ikke længere kan rides..
    Du skriver at man bare kan sikre sig, men hvordan vil du gøre det ? tror du at alle dem der er blevet snydt når de har foræret en skadet hest væk og den så sælges videre som ridehest bare har været ligeglade og slet ikke tjekket ?? nogle mennesker er enormt gode til at lyve og snyde og kan være rigtig svære at gennemskue..
    Eller hvad nu hvis en evt ny ejer behandler den godt, men er typen der ikke kan sige farvel og hesten så faktisk ender med at gå længe med smerter fordi den skal holdes i live for enhver pris ??
    De færreste har råd/plads/tid til andres nedslidte heste, så der er ikke mange af de hjem.. og hvis du læste ordentligt efter har trådstarter jo ikke ligefrem mulighed for at vente fx ½ år på det rette hjem..
    I min verden er det det voksne og ansvarlige valg at give hesten fred hvis den ikke 150% kan sikres en tryg fremtid og den naive uansvarlige løsning bare at sende ansvaret videre fordi man ikke selv kan tage beslutningen..

• #48   16. apr 2011 Catharina: Ja som du skriver, det er et dyr.. derfor kan du ikke sammenligne med mennesker.. et menneske fungere jo noget andet tanke mæssigt end et dyr... dyr gør sig ikke tanker om døden.. men nogle mennesker ville faktisk ønske de kunne få lov at blive "aflivet" så i nogle tilfælde, ja der ville det faktisk nok også være det mest humane for nogle mennesker..
    Nogle afliver for let.. har hørt om folk der ville aflive unge, raske heste bare fordi de ikke ville at den fik ny ejer hvis de nu red anderledes... det forstår jeg ikke.. lige som jeg heller ikke ville aflive en ung og rask hund.. men snakker vi dyr som ikke fungere 100 % og som vi ikke kan garentere et godt liv, så ser jeg intet galt i at aflive, dyret er altså ligeglad og man har taget sit ansvar og sikret sig at dyret ikke får et dårligt liv..
    Nu indrømmer du jo selv der ikke er gode hjem til alle gamle og skadede heste.. og trådstarter står med begrænset tid.. hvilket ville gøre faren for at hun blev udnyttet for at få en billig ridehest/hest til videre salg større..
    Hvis du læser tråde på div hestesider, så er der mindst lige så mange der har rigtig dårlige oplevelser med at sælge/forære deres gamle heste væk, som der er folk der har gode erfaringer..

• #50   16. apr 2011 Syntes i virkelig det skal diskuteres?

Trådstarter: Følg din fornemmelse (:

• #53   16. apr 2011 Prøv lige tænk over hva det rent faktisk er i diskutere!

• #55   16. apr 2011 Catharina H
    Hvis du skal være HELT ærlig, og hvis du stod i samme problem som mig hvad ville du så gøre?
    Da jeg købte hende var hun igemmen længere tid blevet mishandlet, hun har haft så mange forskellige ejer i Dk og som sagt sendt frem og tilbage fra Holland. Den pony har reddet mit liv gang på gang, da jeg lider af bunkevis af psykiske problemer.. hun betyder alt for mig, og jeg kan ikke få mig selv til at sælge hende videre. hun er en ved at være en gammel dame, så jeg er kommet frem til den beslutning at jeg flytter hende hjem også kommer hun på sommergræs med et par shetter, går der sommeren over og bliver tyk også til efteråret rejser hun til himlem.

Kommentér på:
Nu skal hun væk..

Annonce