{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

'Fedekur' ? {{forumTopicSubject}}

Dav,

Da min hest er igang med at blive redet igang igen, efter en relativ lang pause i starten af vinteren, mangler han en del fedt, at tage fra til at kunne sætte sig nogle ordenlige muskler. (Det skal lige sige, at han er i fuld træning nu, så det er ikke fordi det er helt nyt for ham, at ride igen..)

Jeg har haft ham på noget müsli, som skulle fede lidt, men med meget lidt resultat.. Jeg skal til at give ham noget olie nu.

Med det ville jeg høre, om der er nogle af jer andre heste-kloge folk, der har nogle gode råd og tips til, hvordan man kan give en fin Dansk varmblod et ordenlig skud fedt på kroppen 'i en fart' - SELVFØLGELIG tager det tid! Det er jeg godt klar over...

Nu hvor jeg er igang, ville jeg også gerne vide, om man må give en hest 'menneske' müsli? I såfald, hvilket ? hvad er godt osv?

pft.
Pernille smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  'Fedekur' ?
  • #2   12. apr 2011 majsflager, sojaskrå og sojaolie er godt smiley
    Min var meget tynd da jeg fik ham og efter omkring en måned var han helt fin..


  • #3   12. apr 2011 Jeg gav min gamle hest Natur Müsli fra Hippolyt, det hjalp rigtig godt. Bedre en sojaskrå og majs (-:

  • #4   12. apr 2011 min er lige begyndt på linamix som skulle være meget godt.. og så får hun også olie og lucerne med omega 3 olie i smiley

  • #5   12. apr 2011 Med hensyn til at fede din hest op. Så skal du finde et "godt" grovfoder(hø/wrap) med høj foderværdi. Det vil sige høet eller wrappet skal være fra første slæt. Og så skal han have massere af det. Omkring 10-12kg.(Nu hvor du skriver han er DV)
    Derudover kan jeg anbefale Linamix, som egentlig bare er hørfrøolie på pille form. Det ville også være godt at vælge en musli med majs, da majs feder.
    Men prøv med at give en masse godt grovfoder først. Din hest vil arbejde bedre på det og fordøjelsen har bedre af det.

    Med hensyn til "menneske musli" ville jeg ikke foder min hest med det.
    1. Der er alt for meget sukker i.
    2. det ville være alt for dyrt i længden.


  • #6   12. apr 2011 Dejligt med positiv respons..

    Tak!


  • #7   12. apr 2011 Som andre skriver så masser af hø/wrap. Ellers majs og olie og linamix..

    Er selv igang igen med min unghest, pt får 2 kg musli der skulle fede rigtigt godt, masser at hø, 6 håndfulde majs om dagen og oile ..

    Så om en lille mdr skulle han gerne være pæn igen. smiley


  • #8   13. apr 2011 Hvor meget hø får den? Min 10-15 kg hø i døgnet er alfa omega for alle heste.

    Lad nu være med at give den 5 kg majs, havre og müsli fyldt med stivelse! Det kan den ikke bruge til noget. I stedet så lav et mix hvor du ved den er dækket helt ind med vitaminer, får 1 spsk. salt i døgnet, og 2-3 dl olie. Så Kan du købe noget müsli ved siden af. Der ville jeg gå efter mindst mulig stivelse. Tror stort set alle heste er lette at fodre på hvis de er dækket med vitaminer og hø..

    Dette er anbefalinger fra min dyrlæge. Min hest ser ud som den skal blot med blue horse feed complex (Kan anbefales!), lucerne med olie og roepiller.


  • #9   13. apr 2011 @ Pernille Kondrup: Må jeg spørge om hvorfor du er blevet anbefalet en spsk. salt? smiley Hvad gør dette godt for?

  • #10   13. apr 2011 Kan knap huske lige netop hvorfor. Dyrlægerne i Nørhald, som er dem vi er tilknyttet, holdte foredrag i sidste uge, hvor de sagde at ALLE heste burde på en spiseske almindelig salt for at få dækket deres saltbehov.. smiley

  • #11   13. apr 2011 Hvis de har en saltsten i boksen eller på folden. Så styre de det selv. Men ellers ville det være en god ide at tilføre det i foderet.

  • #12   13. apr 2011 ikke efter dyrlægens anvisninger..

  • #13   13. apr 2011 conditioning mix fra spillers bland det med majsflager og olie.( du kan sagtens bruge alm madolie, mejsolie el. solsikkeolie )

    det er den bedste fedekur jeg har prøvet. giver et godt og hurtigt resultat


Kommentér på:
'Fedekur' ?

Annonce