{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

Passer denne sadel til mig? {{forumTopicSubject}}

Hej
Håber nogen kan være behjælpelige med et svar smiley

Jeg låner pt. denne sadel, og har tænkt mig at købe en i samme model. Jeg skulle vel egentlig have en mindre sadel end en 17" som den på billedet, da jeg bruger str. 34-36 i bukser, men det er VIRKELIG svært at finde en brugt sadel i andet end 17". Derfor ville jeg høre, om nogen er i stand til at se, om denne sadel passer til mig, eller om jeg bør finde en mindre?

Link: http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/2316665.jpg?03-04-2011 01:01:58

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passer denne sadel til mig?
  • #1   7. apr 2011 Det er finde en sadel der passer, er en smagssag og svært at vurdere for andre.. Sidder du godt i den? Ligger den godt på hesten? Får man den ønskede støtte til knæ, er sædet en rette dybte? Jeg vil mene det er noget man selv skal afgøre..

• #2   7. apr 2011 Hmm om den passer dig eller ej er mindre vigtig, det der betyder noget er den passer din hest ; ))

• #3   7. apr 2011 Syntes den ser fin ud.. Men det vigtigste er også om den passer hesten, ikek dig.

• #4   7. apr 2011 Det er ikke så stort et spørgsmål om sadlen passer til dig, men mere om sadlen passer til ponyen. Den perfekte sadel til både hest og rytter er nok en sjældenhed og mange gange må man gå lidt på kompromis med ens egne ønsker for at gøre det optimale for den som skal have belastningen på ryggen.

Kun en god sadelmager kan hjælpe dig med hvad der netop passer til jer og efter sådan et besøg kan du begynde at kigge efter noget brugt i forhold til hvad der faktisk ligger godt på den.

Umiddelbart ser det ikke ud til at være en optimal sadel hverken for din pony eller dig. Kan din pony overhovedet gå med en 17" sadel? den ser ud til at være noget muskelfattig i overlinjen og en del svej i ryggen.

• #6   7. apr 2011 Har brugt 34 og bruger nu 36, og har i al den tid redet med 17" sadel og det har passet fint smiley

• #7   7. apr 2011 Arrhh jeg mener nu også at en sadel skal passe til rytteren.. Selvfølgelig skal den kunne ligge på hesten.. Men rytteren skal jo også kunne sidde ordenligt og optimalt i sadlen, for at give den rigtige hjælp til hesten..

Jeg er så en af de ryttere, som har korteben.. Ergo har jeg haft RIGTIGT.. svært ved at finde en sadel der passer til kortbenede ryttere.. Det er så svært at finde, da alt idag bliver lavet til langbenet piger.. Så det er en sadel jungel at finde noget man som rytter kan ride i, for at give den bedste indvirkning på hesten..

Kan man som rytter ikke sidde rigtigt i en sadel, så giver det et rigtig dårligt signal til hesten.. Jeg har også dårlig vane med at læne mig fremover, også fordi at de sadler jeg haft førhen, ikke har passet til mig.. Så alt min vægt kommer jo til at ligge på forparten, hvilket jo ikke er godt.. Så jo sadlen skal passe til rytteren.. smiley

• #8   7. apr 2011 Ja selvfølgelig skal sadlen passe til rytteren - det jeg mener er at man ikke nødvendigvis kan få lige den sadel man har foeelsket sig i til at ligge ordentligt på hesten. Det med at gå på kompromis kan jo være at ens ønsker ikke helt kan opfyldes i forhold til sadlen.

Team Damgård
    Hvis sadlen passer hesten og har det helt rette tyngdepunkt vil jeg mene det er din "dårlige vane - mangel på opstilling" der giver problemet og ikke sadlen i den forstand andet end du måske så kunne have behov for en anden støtte end der så lige har været i den sadel.

MEN en "dårlig vane" med at falde/læne sig forover kan bestemt også komme af en sadel som ikke ligger ordentligt på hesten og har tyngdepunktet hældende forover. Synes faktisk ikke det er sjældent man ser dette rundt omkring.

• #9   7. apr 2011 Synes den passer dig fint smiley

• #10   7. apr 2011 Synes ikke det set så godt ud, dine knæ sidder for langt fremme og du udnytter ikke støtten i sadlen.
    Prøv at se dette klip, så forstår du hvad jeg mener.
    http://www.youtube.com/watch?v=FAiOnxf2des

• #11   7. apr 2011 Findus og Pedersen. Nej det er rigtigt.. Selvfølgelig er det meget forskelligt hvilke sadler der kan ligge på hesten.. Men de sidste to sadler jeg havde. Lå som de skulle på hesten.. Havde sadelmager ude begge gange.. Den støtte der havde været i dem, har været for meget.. Dybt sæder gør jo tit man kan komme til at tippe forover, og har man ikke den korrekte støtte ned om hesten, så går det galt..

I min søgning til mig, var bare at sadel klapperne er mindre og ikke et helt for dybt sæde, og det er altså ikke til at finde.. Hvertfald ikke med klapperne.. Heldigvis kendte min søde underviser til et par sadler som jeg måtte prøve mig frem med.. Og det blev jo så en passier Young champ. Altså en 16", med korteklapper.. Den ligger heldigvis rigtig godt på min hest.. Og kan allerede nu mærke min hest noget bedre end jeg kunne med de andre sadler jeg har haft.. smiley

• #12   7. apr 2011 Tusind tak for gode svar smiley

Ja, min hest er muskelfattig - jeg har lige købt ham, og før det har han ikke været redet regelmæssigt i mange måneder.
    Svajrygget er han ikke.

17 tommer var det, jeg var blevet fortalt, at han havde gået med før.

Men for vores begges skyld tror jeg, at jeg vil skaffe nogle 16½ tommers at tage med ud, når sadelmageren kommer ud.

Kommentér på:
Passer denne sadel til mig?

Annonce