997 visninger
|
Oprettet:
Spg til bidløse {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har lige et hypotetisk spørgsmål. Så spørgsmålet handler hverken om min hest eller andre heste jeg kender, det er bare et nysgerrighedsspørgsmål.
Hvis I red bidløst og det viste sig at jeres hest ikke var til at stoppe i skoven bidløst, ville I så
a) skifte til et blidt bid
b) Skifte til hackamore
Dvs mere træning er ikke et gyldigt svar Er interesseret i om I ville vælge hackamore eller bid, hvis I skulle vælge det ene eller det andet.
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Ej, jeg tror jeg ville prøve en hackemore, der sidder rigtigt. (:
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Teknisk set betegnes hackamore som et bid. Med det er en længere diskussion, som må tages i et andet oplæg end dette
dec 2006
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 720
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hmm.. Tror egentligt det ville komme lidt an på situationen om hvorfor den løb og hvordan og hvorledes.
Hvis den stak af når andre heste satte i galop eller i det hele taget fik pludselig udbrud af "løb" så hackamore.
Er det mere noget.. "hele tiden" små løben og generelt spændthed så blidt bid.
Siger mig der selv rider i hackamore
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
Så ville jeg bruge Bid, da jeg ved at det er blidere i mine hænder / på min hest end en hackamore ville være....
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
"..Et hackamore skal blive hængende hjemme i stalden."
Jeg bliver simpelthen nød til,at høre hvorfor, ikke fordi jeg vil diskutere - for jeg har absolut ingen erfaring med hackamore, bare af ren nysgerrighed - og rart nok at have en begrundelse for at lade være, hvis jeg af en eller anden grund en gang skulle få den idé at ride i skoven med hackamore.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Men okey, hvis jeg nu skulle lege med og vi sagde at det var min hoppe Ofeig vi snakkede om, så ville jeg vælge hackamore da hun stresser over bid og jeg desuden er vandt til at ride med hackamore og sagtens kan håndtere det pænt.
Til andre vil jeg dog anbefale et blødt bid. Eller det ville jeg ikke, jeg ville anbefale træning, men hvis jeg ikke må det såe...
okt 2008
Følger: 100 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 1.359
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
b) Skifte til hackamore
nov 2008
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Jeg rider med sidepull, og det er nok det jeg altid vil bruge. Kan hesten styres i grime eller rebgrime, så kan jeg godt finde på at bruge det, men tror altid jeg vil have det bedst med en sidepull på dyret.
Undtagelsen er lige min shetter, Donna, dengang jeg havde størrelsen til at ride hende, der var det altid med grime, og når jeg en sjælden gang imellem lige tager en lille tur på hende, så er det også i grime. Skulle jeg nogensinde få en hest der er så nem at ride som hende, så vil den helt sikkert også kun blive redet i grime.
Og så skal det nok lige tilføjes, at jeg udelukkende rider ture. Rider ALDRIG i hal eller på bane, heller ikke under tilridning eller andet. Alt foregår på ture, og jeg mener ALT.
nov 2008
Hvis I nu skulle træne en virkelig temperamentfuld fuldblod. Hvad så?
Det er jo ikke alle heste, der er nemme at håndtere.
Jeg synes det er alt for nemt at svare "Der skal bare mere træning til".
Jeg er af den overbevisning, at der altid er undtagelser og selvfølgeilg findes der heste, som end ikke med al træning i verden vil kunne gå skovtur i en sidepull
nov 2008
Nøgleordet er tålmodighed.
Hvis jeg skulle træne en virkelig temperamentsfuld fuldblod, så ville jeg starte med tillidstræning og jeg ville give mig ufatteligt god tid med det. Træne de samme ting om og om igen. Så ville ejg træne det der som de gør med quarter hestene hvor de gør dem sikre i farlige situationer. Sådan noget med plastik om benene og gå hen over en bro. Igen skal man give den al den tid i verden den har brug for. Det kan godt være at denne del af træningen vil tage et halvt års tid med en besværlig hest, men det kan lykkes, og man får langt det bedste resultat i sidste endne..
Når hesten begynder at reagere på mit signal til at slappe af vil jeg arbejde med den fra jorden, i longe og dressur fra jorden hvor jeg hele tiden har fokus på at hesten skal være afslappet hele tiden. Derefter vil jeg begynde at trække den ud på ture og se verden, her skal den have lov at kigge, men så snart den viser tegn på anspændthed stopper jeg og begynder at arbejde med mit groundwork så den koncentrere sig om mig..
Som du kan se er det en langsom proces at gøre det på den optimale måde med nogen heste, derfor er der heller ikke mange der gør det. Og jeg synes også selv man skal arbejde med sig egen hest. ikke sende den i træning. Jeg tager aldrig en hest i træning, jeg tager hest OG rytter i træning, for det handler meget om samarbejde og forståelse at få hesten til at blive god..
Uf det blev langt så fik du lige hele min filosofi xP Sorry!
nov 2008
Og ved sådan en som min er det no problem, for han er nem at træne, så jeg kan sagtens sidde og sige "alle heste kan" , men nej ikke alle heste er som min.
Men fx min veninde har en hest fra sydamerika, som er tilredet der. Han har fungeret som cowhorse og det han kan og vil er at løbe stærkt. Han hader banetræning og er 14 år gammel. Hvis han skulle lære at gå bidløs og slappe af, ville det kræve en total omskoling, hvilket ville tage mange år. Så var han måske klar til at blive redet i skoven bidløst, når han var 18-19 år gammel. Og skal man så nægte en heste, som lever for at løbe stærkt i skoven, at gøre dette i mange år blot fordi man selv mener at den da skal omskoles?
nov 2008
Men i dit første indlæg går vi jo ud fra at det er en person der har valgt at ride bidløs og så pludselig får problemer med nogle signaler. Vi må jo gå ud fra at hun inden hun valgte at ride bidløs har tænkt sig grundigt om og besluttet at bidløs er den rigtige vej for hende og hendes hest..
Det ville din veninde jo nok ikke komme frem til med sin
nov 2008
Men, hvis vi så vender tilbage til mit oprindelige spørgsmål.
Hva så hvis, hendes hest var min. Jeg er jo bidløst, så hvis jeg besluttede mig for at den hest altså skulle være bidløs, og det gik fint, men i skoven løber hesten med mig og jeg kan ikke stoppe den og omskoling ville tage for lang tid/ville stresse hesten. Bid eller hackamore?
nov 2008
For hvis det var meget vigtigt for jer at ride bidløs ville jeg forslå træning. Hvis du kun red bidløst på den "for sjov" ville jeg nok anbefale at du red med bid på tur..
Hackamore ville ikke virke bedre i den hest tilfælde og man skal passe på når man bruger hackamore, den har stangeffekt og skal håndteres ligesom et stangbid.
Stangbid bruges til at forfine hjælpere, gøre signalerne mere usynlige for tilskuerne, det samme med hackamore, derfor skal disse kun bruges når hesten fungere godt, IKKE når der opstår problemer
nov 2008
nov 2008
Den omtalte hest rides med stangbid og er udelukkende turhest. Det er det den er vant til fra sydamerika og det er det min veninde rider den med og det er ikke for at forfine hjælperne, men for at stoppe kræet Hun har prøvet hackamore og nej det hjalp ikke for hesten kunne ikke stoppes. Er ved at lokke hende til at prøve mit HS dynamic bid, da jeg personligt ikke synes at et stangbid gør en hest nemmere at stoppe.
Men det er et svært spg, for i sydamerika rider man med stang, punktum. Og det er kun en brøkdel af folk der, der bruge fine små signaler, når de er ude og horde køer. Så det er en hest der er vant til at med mindre man hiver i et stangbid, så betyder det ikke stop.
Men det er lidt sjovt at se at ca. halvdelen i denne diskussoion siger hackamore og ca. halvdelen siger blidt bid.
nov 2008
Det blev min en dyr erfaring! Et stykke tid virker det, men før eller siden vil hesten også blive ligeglad med det. Og hvis den vil løbe, ja så løber den.. Og så står man bare med en signal døv hest, men måske endna ødelagt mund som er ustyrlig på tur
Så er det bedre at fange det i opløbet med den rette træning hvis du spørger mig..
Hvis man som din veninde står med en ældrere hest der allerede er "ødelagt" så kan man godt prøve at omskole den, men der skal nok prof hjælp til, og det bliver ikke helt nemt.. Det siger jo sig selv at jo ældrere en hest bliver, jo sværere bliver det at omskole den..
nov 2008
Hun mangler faktisk råd til hvad man gør, så selvom vi bevæger os totalt offtopic, har du så nogle? Ødelagt i munden klarede sydamerikanerne for hende, så den potte er ude. Og hun er skovtursrytter, så at smide hende i en sandkasse 3 gange om ugen, kommer ikke til at ske.
nov 2008
Starter den med at løbe af sig selv, eller løber den bare meget hurtigt når hun skifter gangart? Er det også et problem i trav, eller kun i galop? Skifter den gangart selv, eller kun på komando?
Hvis den stikker af med hende uden at hun selv har startet det er et godt gammel rideskoletrick at sparke til den og bede den løbe hurtigere og hurtigere og holde den igang i lang tid, til den bliver træt og nemt kan tages ned igen.. Det må være op til hende selv at vurdere om det vil kunne hjælpe, jeg er nødt til at se hesten inden jeg kan vurdere det. Det kræver selvfølgelig en del mod, og jeg ville aldrig selv turde det. Fart er ikke lige mig..
Hvis den bare løber stærkt når den bliver sprunget an så kan en metode være at fange det i opløbet, altså springe den an og så få den taget ned igen inden den øger tempoet. Hvis der er problemer med bremse signalet er det en ide at installere et nyt, eks pisk på skulderen eller det noget mere effektive One-reighn-stop.
One-reighn-stoppet kan også bruges hvis hesten sætter afsted i høj fart med det samme der springes an, men her skal man virkelig tænke sig om og sørge for at det er indøvet grundigt hvis man ikke vil styrte..
nov 2008
nov 2008
Altså et one-reighn-stop kunne være et fint redskab hvis hun kan finde ud af at bruge det, men hun skal nok også have lidt undervisning i det så.
Hvis den står opstaldet et sted med andre heste kan man jo evt få én til at ride med ud på tur og hjælpe med det. Undervisning behøver ikke foregå på bane hvis hesten ikke er til det
nov 2008
Dvs hun hiver og han drejer ikke sit hoved.
Men jeg må indrømme at jeg tror lidt det er et uløseligt problem. Hun vil gerne ride lynende stærkt, men have en super rolig hest og helst opnå det uden for meget baneridning. Og de ting følges sjældent ad. For de heste som kan løbe stærkt er oftest dem med temperament. Man kan jo ikke få både i pose og i sæk. Hun har målt ham op til 50 km i timen, hvilket jo ikke er så lidt.
nov 2008
Men ja det lyder til at være ret uløseligt.. Jeg kan i hvert fald ikke lige klare dén her.. Måske hvis hun søger proff hjælp blandt westernrytterne er der nogen der kan hjælpe..
mar 2008
Følger: 134 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 792
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
Og ellers så rid en masse versader, og tag på ture hvor du stopper evt. bakker efter hvert ?20.? skridt, så lære hesten at vente på dig og bliver mere opmærksom på hvornår du ber den om noget
Spg til bidløse