Bange for min hest? :( {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften jo lyder spørger jeg om jeg måske er 'bange' for min hest.. Hun er meget nervøs anlagt overfor nye ting og lige pludselig kan hun bare finde på at springe til siden evt. Ind i mig eller heldigvis os væk fra mig..
Jeg har lige fået hende hjem at gå for 2 dage siden, de har tidligere været opstaldet i ca. 6 mdr hvor jeg ikke har haft mulighed for at komme ud til den så tit. Ca 1-2 gang i ugen.. Allerede fra da jeg fik hende var hun meget stædig og havde sine egne meninger kunne finde på St vende røven til og ørerne tilbage. Hun har en enkelt gang sparket ud efter mig. I dag hvor hun så har vadet ovenpå min fod har jeg bare fået nok. Hun er en hest på 167 og vejer 5-600 kg og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Min får heller ikke under nogen omstændigheder lov til hverken at lette ben eller træde på mig!
hun får ren besked, så snår hun gør noget der ikke er i orden.. Jeg er også sikker på, at det er derfor, at hun er så omgængelig at omgåes.
jun 2008
Undskyld eventuelle stavefejl, skriver fra iPhone, den retter somme tider selv, også selvom det er stavet rigtigt..
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 219
Måske endda begynde på noget horsemanship, det gør altså meget at man irretesætter hesten på en måde som den forstår, især når hun er så ung. Sammentidig siger du noget om at hun kan være bange for ting og horsemanship kan man jo også bruge til at vænne den lidt af med sin nervøsitet. Og det styrker jeres forhold
-bare min mening...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Tror at det i en sådan situation er svært at overskue selv, især hvis man ikke stoler på hesten, ikke er helt tryg og derfor tør man ikke stå helt op og sige fra :o)
Så tror du ville have nytte af at få en underviser ud og starte fra jorden af eller tage på noget kursus :o)
Har hørt super godt om dette:
(link fjernet)
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Selv har jeg en meget varm hovedet hoppe, som jeg også lige har haft en tur med. Hun har nogle perioder, hvor hun lige skal prøve grænser af, og se om hun kan få magten. Denne gang har det desværre op til flere gange gået langt over min grænse, og nogle af de ting hun har lavet, har simpelthen været til farre for mig! Men der er ikke andet at gøre end bare at tage kampen op, og klappe hende en når det bliver for meget, og sådan kan man blive ved, og ved og ved, indtil hun finder ud af, jamen okay, det er stadig mor der bestemmer, så giver vi op, og gør hvad hun siger.
Denne gang har det varret i 3-4 MÅNEDER! Men jeg er squ lige så stædig som det gamle æsel! Og ja, der har da været nogle øjeblikke hvor jeg simpelthen blev bange for hende, men det er noget man skal lære at skjule, og så simpelthen give hesten en tilbage af samme skuffe, hvis du forstår.
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Dette "problem" rækker langt ud over det faktum at hesten er nervøs og hopper ind i dig. Du har brug for nogle redskaber til at kontrollere din angst, ellers kommer i aldrig videre. Din tvivl går lige igennem tovet og ind i din hest. Og jo længere tid der går, jo sværere bliver det at komme over...
Jeg har selv været igennem noget lignende og kan garantere dig at din hverdag med din hest aldrig bliver det samme
De træner mennesker til at træne heste, hvilket er den helt nødvendige og rigtige rækkefølge
Susan har helt sikkert en instruktør i dit område hvis du ikke har mulighed for at tage ned til hende.
jun 2008
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
Du kan sammenligne det med en far og hans lille barn (f.eks), far er stor og stærk og ikke bange for noget og det lille barn ved så at vist den bliver bange for noget så er det okay fordi far er til stede, men vist far begynder at vise frygt så må det jo være kæmpe farligt og derfor bliver barnet jo bange.
Håber det gave mening og jeg ikke rabler fordi jeg er træt og ser Glee samtidig =P
apr 2008
Hjernen kan ikke sortere læse ordet "nej" dvs den film du afspiller i hovedet er det du ikke ønsker sker. Men det vil altid være det der sker, da du sender den energi videre til hesten.
Det handler ikke om at sætte hesten på plads, da den jo reagere ud fra din energi, så når du ser spøgelser alle steder, gør den også, uanset hvor meget du irrettesætter den. Træningen starter med dig!
Du skal lære ikke at tænke i negationer. Dvs du skal vænne dig til at tænke de ting du gerne vil have skal ske, frem for det du ikke vil have.
Giver det mening?
apr 2008
Kontakt Susan, mens problemet ikke er større end det er, DET ER DET VÆRD!!
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Når det er sagt, så har du jo også lige fået hesten hjem . Den er ikke ret gammel og er ikke vant til at være der . Selvfølgelig er den utryk, og mon ikke den falder ned igen efter en uges tid ?
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 361
min nye låne pony hver eneste gang jeg skulle trække den gik den altid ind i mig joggede mig over tæerne og gik i et meget hurtigt tempo.
Men en oppe på mit opstaldningsted har haft sin hest siden den var et havlt år til nu 10år efter. Hun bruger meget horsemanship og al sådan noget men hun gir den altså en på hovedet hvis den bider og sådan.
Så hun har lært mig en masse gode ting og nu er den en engel
Så prøv at og spørge om hjælp rundt omkring dig?;-)
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
har fx en vallak på 3 år som jeg har haft fra lille af men han har den fræk hed at tro det iorden at rende imod/ind i folk og at det os der skal flyt os der provokeret jeg ham i at gøre det så jeg kunne få remt på ham i det han gjorde fejlen så fik han en over bringen med pisken og der fant han så ud af at det gør man ikk så han gør det ikk så ofte mere nu det kun ved de folk der ikk har sat ham i respækt han kan finde på at gøre det ved og der har folk os fået afvide de bare skal give ham en da han har så meget selv respækt
mar 2006
så vis jeg var dig ville jeg starte nået tillids træning for farlige ting også start stille op med det istedet så i lære hinanden at det altså ikk farligt da det jo i religteten ikk er hende der problemet men dig selv
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Du skal træne de basis ting, og særligt masser af respektræning. Evt få en underviser ud og hjælp dig.
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
Det tyder på hun er en hest der er sin egen og kræver arbejde før hun stoler på dig.
Syntes du skal vente med at byde hende for mange udfodringer og lade hende falde til.
Kan også anbefale du aldrig lade hende stå eller gå helt alene.
Træk sammen med en anden hest. Så undgår du hun hopper.
Giv hende en 2 uger og begynd så at sætte grænserne, også når i er alene.
Annie
jun 2008
Tusind tak for alle jeres svar.. Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg skal få hende til at respektere mig, da jeg bange for at hvis jeg dasker hende en, at hun så bare ville blive bange for mig og miste endnu mere respekt.. Hun har jo også kun være her i 3 dage og skal vende sig til tingene..
mar 2006
Bange for min hest? :(