{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Dårlig til at smide pelsen {{forumTopicSubject}}

Ja, nu begynder foråret jo så småt og hestene smider pelsen.
Men min er bare ikke særlig god til at smide den, og vi når altid langt ind i sommeren før hun har smidt den - hun er islænder og har rigtig meget pels, så det bliver alt for varmt for hende.
Mange heste er jo allerede begyndt og smide deres pels, men Katla fælder stort set ikke endnu - hvilket resulterer i at hun sveder bare ved at vippe med et øre når det er så varmt som det har været i dag.
Hun er desuden noget sløv for tiden, og jeg tror det er fordi hun har det for varmt.

Er der nogle af jer der har en løsning? Eller kender til problemet?
Jeg ønsker ikke at klippe hende nu.

Jeg har overvejet at ringe til dyrlægen, med henblik på at få taget blodprøver og få undersøgt om hendes vitaminbalance er som den skal være, men jeg tøver lidt - for den tid jeg har haft hende (knap 3 år) burde hun have været dækket ind, men det har hele tiden været et problem..

På forhånd tak for hjælpen..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig til at smide pelsen
  • #1   28. mar 2011 At hun er sløv kan være fordi hun bruger utroligt meget energi på at smide vinterpelsen. Men jeg ville give hende en B-vitaminkur smiley

• #2   28. mar 2011 Havde samme problem med vores spirit sidste år, og det var "kun" fordi han havde orm. så det blev klaret let med en ormekur, og straks røg pelsen smiley

• #3   28. mar 2011 Problemer med at få pels (fx efter klipning) eller tabe pels - B vitamin + evt Biotin (har hesten ikke biotin nok hjælper det ikke at give den b vitamin)

Min tidligere pony Gizmo blev klippet og fik slet ikke sin pels igen hvilket resulterede i at han blev "skaldet" under sadlen, på halsen efter tøjlerne og på skulderen efter dækken.
    Jeg købte to alm glas B vitamin piller (han fik 4 stk om dagen) og biotin og gav ham det til der ikke var flere piller. Han blev bare SÅ flot i pelsen rimelig hurtig.

• #4   29. mar 2011 Tusinde tak for jeres svar - jeg prøver at købe noget B-vitamin.. Jeg har lige købt biotin ind, og tvivler stærkt på at det er orm - hun bliver tjekket to gange årligt, og har de sidste to år ikke haft orm..

• #5   29. mar 2011 Mine har lige fået en B-vitaminkur hver, sluttede for nogle uger siden, der gik få dage så gik de i gang med at fælde helt ekstremt! det virker bar, kan varmt anbefales :o)

• #6   29. mar 2011 Du kan købe en speciel børste som du kan få til både heste, hunde og katte.. Den går ind og tager alle løse hår også under ulden.. Den er lidt dyr.. Men den er virkelig effektiv.. Vi købte sådan en til vores hund som er en labrador/ goldenretriver blanding og fælder endel.. Men den børste er virkelig god. En fra gården af jeg står i stald med har lige fået sådan en til heste.. Og man kan bare se hvor meget hår den tager.. Du kan købe dem i dyrhandler.. smiley prøv det.. Man må dog ikke bruge den hverdag.. Men ca hver anden dag..

• #7   29. mar 2011 Team Damgård:
    Mon ikke det er superstriglen:

http://piccinihorses.dk/Tilbehoer---Hest/Strigle-Tilbehoer/Superstrigle---Islaenderstrigle.html

Den har jeg helt sikkert planer om at købe - man kan åbenbart få dem helt op til 325 kr! Så meget vil jeg dog ikke betale for en strigle.. smiley

Jeg prøver den og en omgang b-vitamin.. smiley

• #8   29. mar 2011 jeg kan klart anbefale sådan en børste!
    Der hvor jeg nogle gange arbejder med islænder, der bruger de sådan en om foråret, og det hjælper hestene rigtig meget.
    Men kan godt sige, at der kommer rigtig meget af.(:

• #9   29. mar 2011
    Superstriglen er prøvet på Maja & Tulle - hjælper ikke en fis..

Men en furminator derimod - den udvikler mirakler!
    (link fjernet)

Maja mener det er sommer og har sådan ca. smidt alt pelsen - Tulle er først lige begyndt så det stakkels pus i sin kæmpe shetlænderpels har det jo varmt.
    Men den hjælper godt på det! - lige en halv time om dagen eller mere gør virkelig fremskridt.

• #10   29. mar 2011 Nej det er ikke super striglen.. Men ligner den krikken henviser til.. smiley det er sådan en hvor man kan trykke ovenpå børsten også slipper den hårene selv.. Bare gå i den lokale dyrhandler.. De har dem alke steder.. smiley

• #11   29. mar 2011 Jeg synes super striglen er fantastisk smiley
    - De skak bare have nok pels smiley

Kommentér på:
Dårlig til at smide pelsen

Annonce