Fandt en ræveunge Fandt en ræveunge
Her i formiddags var jeg med min part nede på ridebanen, som ligger et stykke væk fra stalden.
Da jeg sætter mig på stolen ved ridebanen, hører jeg noget skrige!
Jeg kigger rundt og ser en lille bitte ræveunge, nok kun et par dage gammel, ligge i gruset. Jeg samler den hurtigt op. Den er kold men der er liv i den lille fyr.
2 meter fra hvor jeg fandt den lille fyr er en hule under jorden. Det er sikkert der rævemor bor. Men hvordan den lille fyr er havnet så langt væk fra hulen, ved jeg ikke.
Hulen er så dyb at man ikke bare kan lægge den tilbage.
Jeg ringer straks til Falck.
De siger at de straks sender en dyretransport ud.
Imellem tiden varmer jeg den lille fyr under jakken.
Det er tydeligt at den fryser. Men den får efter lidt tid varmen.
Den er på str med en nyfødt killing.
Måske vejer den 60-80 g. Den ligner til forveksling en lille sort/grå killing, på nær det spidse hovede. Men faktisk troede jeg at ræveunger var større end den var.
Efter at den får varmen bliver den mere aktiv og moser lidt rundt under jakken, forsigtigt.
Da Falck-manden kommer efter ca en halv time, står vi og snakker kort tid og han spørger mig hvor den lille fyr er henne? Han havde ikke lige regnet med at den var så lille at jeg kunne have den uden besvær under jakken. Han virker forbavset da jeg fortæller ham hvor den er.
Han har aldrig set såå lille en ræveunge i live.
Han laver en varm plads klar til den i bilen og siger at han kører til det nærmeste vildtreservat med den. Men den chancer er nok dårlige da den er MEGET lille. Det er lidt trist at høre. Men den har tilgengæld fået en chance. Den havde ikke levet længe uden for hulen.
Ræve plejer ikke at få unger så tidligt på året, fortæller Falck-manden. Så det er lidt usædvanligt.
Nu håber jeg at den lille fyr overlever de næste 14 dage.
Jeg krydser i hvertfald fingre for ham.
dec 2006
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.249
det gør nogle dyr, for at beskytte resten af kuldet..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Moderen har nok smidt den ud hvis den har været lille og svag, så er der mere til de andre - nu hun har født på et så underligt tidspunkt af året :o)
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 370
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 76
aug 2006
Følger: 59 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 70
okt 2005
Følger: 136 Følgere: 158 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 205
Jeg ville ikke have kunne give den et godt liv, som tam ræv. Det er ikke dens natur. Så hvis Falckmanden vælger at aflive den , så ligger den ihvertfald ikke og fryser/sulter ihjel.
Har været ved hulen 2 gange i dag for at holde øje, som Falckmanden sagde jeg skulle, om der kom flere unger som var blevet smidt ud af hulen. Det kunne nemlig tænkes at det var en ung rævemor som var frustreret og havde efterladt dem.
Hulen var ikke besøtg efter jeg var der første gang. Så jeg tror hulen er tom. Så det kan være at hun har forladt alle sine unger, eller er blevet skudt:-(
Der var nemlig ingen spor foran hulen (havde revet så man ville kunne se hvis hun kom tilbage) Ingen lyde fra hulen....så tror det var den eneste unge. Det håber jeg ihvertfald.
Men der var meget liv i den lille fyr..selvom den havde ligget ude i kulden.. Så tror ikke at den var syg eller svag. Men det er selvfølgelig ikke til at vide. Jeg er ikke ræve-ekspert:-))
Men kær var den...:-)) - håber den klarer det:-)
okt 2005
Følger: 136 Følgere: 158 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 205
Fandt en ræveunge