{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.355 visninger | Oprettet:

Jeg er i chok! {{forumTopicSubject}}

Idag kedede jeg mig lidt i skole og surfede rundt..

Jeg har været inde på utallige salgssider, og er mildest talt i chok over hvad man skal give for en lettere redet hest..
Inde i mit hoved skal en hest der kan "trisse" rundt i LC ikke koste mere end 30.000 (selvf kommer det også an på hesten, men jeg tænker helt alm hest der kan komme til at gå noget LA eller sådan) - men det kan du jo ikke engang (næsten) få en ordenlig hest til der er tilredet..

Er lidt i chok...
eller måske er det bare mig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er i chok!
  • #1   21. mar 2011 Det kommer meget an på hesten. Det er jo ikke alle der går op i hvilke klasse hesten kan gå. men hvordan den er i hovedet.

• #2   21. mar 2011
    Syntes virkelig der render mange ponyer rundt hvor ejeren tror de skider guld :o)

Fx. med shetlændere eller småponyblandinger.
    Nej - jeg vil ikke give 3000kr for et hingsteføl der er blanding af småheste på 1år uden tavle..
    Eller en vallak på 6år af småhesteblanding der ingenting kan til 5000kr..
    Der er ALT for mange småbørns

Men 30.000kr for en hest der kan LC - aaaargh, der sætter jeg også grænsen. Dem kan man få mellem 10 og 25.000kr afhængigt af racen, stævnestarter, hvad den kan i spring, tavle mm.

Syntes der er mange gode heste og billige heste ellers rundt omkring - men ind imellem er der nogle hvor man taber kæben.

• #3   21. mar 2011 Kan kun sige jeg er enig! smiley
    Synes det er vandvittigt at give så meget!
    Jeg selv vil højest give 15.000 kr. til en hest for den er mindst lige så meget værd for mig som én på 60.000 kr. f.eks.

• #4   21. mar 2011 Min Fjordhest kan ride LA1 og han er lige solgt for 5.000... Så det er ikke alle der er mega dyre. men vil give dig ret, næsten alle andre hesteracer er bare mega dyre i øjeblikket! smiley

• #5   21. mar 2011 Krikken: Ja det helt vildt hvad nogen forlanger for en Shetter! Ö

• #6   21. mar 2011 Enig det de der shettere... og folk avler jo helt sindsygt med dem... de er jo ikke til at komme af med...

Nu har jeg tilfældigvis 2 arabere...
    Den ene holder pony mål og skal sælges da jeg altså bliver lidt for stor til den... Min plan er at gøre den stabil i skridt trav og galop, måske lære den lidt sidebevægelse og så sælge den.. når den bliver sat til salg er den så 4½ regner med at skulle have 20-25.000 for den...

Det synes jeg ikke er helt urealistisk

• #7   21. mar 2011 jeg er meget enig, det kommer dog også MEGET an på racen. Travheste er der få der interesseret i. ligegyldigt hvad den kan af spring og andet. og lige gyldig hvor billig den er, hvor prisen og snakken straks er noget andet hvis man snakker dv smiley

• #8   21. mar 2011 Jeg er enig med i med at der er mange dyre heste her for tiden men nogen af dem er et røverkøb min pony står til 38.000-40.000 kr det syntes jeg selv er rimligt smiley

• #9   21. mar 2011 Jeg synes, der er 2 sider af en sag, når vi taler salg...

Lad os nu tage shetterne som eksempel... Har selv en lille fyr, jeg har overvejet at sætte til salg. Han er 2 år og har ingen stamtavle, men bliver han sat til salg, kommer han til at koste 1.500-2.000 kr. af den såre simple årsag, at han er både chippet, har fået pas og er passet med ALT i hoved og mås. Selv hvis jeg fik de 2.000 kr. for ham, ville det betyde, at jeg taber en pæn portion penge...

Det samme gør sig gældende for min blandingsplag (oldenborger/hannoveraner), som jeg sætter til salg indenfor de næste par måneder. Han har ingen tavle, men er chippet og har pas, er kastreret og passet med alt, vant til at være i hænder og blive arbejdet med fra jorden osv., og han har super lækre gangarter og et godt hoved. Så ham vil man heller ikke kunne få for 5.000-6.000 kr.

Min pointe er, at pris og kvalitet bør hænge sammen. Jeg ville personligt godt give 35.000 for en hest, der kan gå LC, hvis det nu f.eks. var en hoppe med en god tavle, og/eller hesten havde potentiale til at nå videre.... altså hvis dressur eller spring havde haft min interesse.

Men selvfølgelig skal der være rimelighed i tingene... og selvfølgelig; pris og kvalitet skal hænge sammen. Og jeg er da også enig i, at der er mange heste på markedet, der er sat aaaalt for højt sat rent prismæssigt i forhold til deres reelle kvalitet.

• #11   21. mar 2011 fik du 35.000 kr for en shetlænder? o.O

• #12   21. mar 2011 Det kommer helt an på hestens kapacitet, størrelse og udseende. Selvfølgelig også dens kunnen, men at sætte priser efter hvilke niveau de er på (LC, LA osv.) holder ikke. Der er jo nogle der ligger inde med en super lækker hest, men som måske ikke har haft tid eller kunnen til at udnytte dens kapacitet. Sådan en giver jeg gerne penge for, selvom den måske ikke går en MB eller øvelser der nødvendigvis svarer til dens alder.

Altså for mig er det ikke hvilke øvelser den går, der handler det om tavle, udseende, gangarter og ikke mindst kapaciteten. Pyt om den så er 6 og kun går en LC.

• #13   21. mar 2011
    Anette N - Shetlændere, miniature og fjordheste fx. kan sagtens sælges til mange penge hvis tavlen er derefter og en fjordhest fx. har gået godt med stævner, måske en hingst.

En miniature med god tavle - amerikansk importeret evt og evt. hingst den får man ikke lige smidt i nakken..

• #14   21. mar 2011 Kira : fik du 35.000 for din shetlænder smiley det er dælme godt gået smiley

• #15   21. mar 2011 Kira 35000kr for en shetter mener du helt seriøst det ??

Vil give ret i at der er mange dyrer, men der er lige så mange billige heste..

• #16   21. mar 2011 Kira : han er faktisk også helt vildt lækker smiley hvis man var inde i den avl ville jeg nok godt kunne forstå det smiley

• #17   21. mar 2011 Altså, nu handler det jo ikke KUN om hestens uddannelsesniveau...der er jo mange andre faktorer.

egentlig så bør en 4 års let redet hest med anerkednt afstamning koste omkring 40.000 kr - hvis den overhovedet skal holde sine udgifter i nul, når den sælges. Det er meget svært at lave en god og sund tilredet hest billigere....Hvis avlerne skulle sælge sådanne heste til under 10-15 tusinde, så ku ders forretning jo aldrig løbe rundt. Jeg synes, det er ok, at seriøse avlere/folk, der har passet og plejet deres dyr professionelt forlanger nogle penge for det.

ydermere, så ville jeg hellere give 50.000 kr for en utilredet hest, der er dokumenteret sund og rask, der har en god præstationsafstamning og egen kapacitet, der har haft en tryg opvækst i frie og rolige omgivelser og som er passet med smed, vaccine osv. end jeg ville give 50.000 kr for en ældre hest redet på LA niveau uden afstamning, uden yderligere kapacitet og så man ikke ander, hvor kommer fra og hvad har været udsat for....

Uddannelse er jo ikke alt...langt fra. Det er jo det "nemmeste" at lave som ny ejer...du kan jo ikke gøre noget ved afstamning, opvækst, oplevelser osv...

• #18   21. mar 2011 hmm?
    Det er også lidt min pointe,
    men ikke alene skal pris og kvalitet høre sammen, også

opdragelse, ridelighed- er det en hest der giver en god tur hver dag, eller er det lidt en "kost" hvor man indimellem stoppe og være frustreret.
    sådan nogle ting.

jeg synes efterhånden også at højde på hestene er blevet overvurderet, men hest pp 160 bør kunne klare sig lige så godt som en hest på 170.

• #19   21. mar 2011 det virkede bare lidt Urealistisk, Krikken!.. Er ikke i tvivl om at de kan sælges for mange penge, men når man lige har snakket om at 2-3000 kr er meget for en shetter, glor man altså bare lige lidt når en skriver at de har fået 35000 for samme race..

• #20   21. mar 2011 Hvor får I det fra, at heste er dyre for øjeblikket?? Tror aldrig de har været billigere!
    Små ponyer uden stamtavle bliver jo ofte foræret væk...
    Ja, en shetlænder med ordentlig tavle koster penge, sådan er det! Men dem er der nu osse langt imellem...
    Da jeg var barn fik man ikke en hest for under 5.000 kr. Og kunne den bare det mindste kostede den på den dyre side af 15.000 kr.
    Hestemarkedet er jo osse ramt af finanskrisen, så at de er dyre, det kan ikke passe. Jo jo, indimellem popper der en annonce op med en tvivlsom pony til en kvart million, men den kendetegner næppe markedet i dag.

• #21   21. mar 2011 Dorte B:
    Det det her handler om, er altså lidt at folk overvuderer deres egne heste når der skal sættes en pris...
    Jeg må også erkende jeg ikke mene der er så langt mellem de tvivlsomme salgsopstllinger..

• #23   21. mar 2011 Iben: Nu VED man jo heller ikke, hvad heste og ponyer reelt blir solgt til...det er jo nok i de færreste tilfælde den pris, der står i annoncen....

• #24   21. mar 2011
    Anette N - De heste til 2-3000kr jeg snakker om er føl på 1-2år uden tavle.. Også gerne hingste føl..
    Eller en hingst på 10år uden tavle til 4000kr - som yderligere ikke er tilredet heller.

Men har hesten en tavle, er hingst, kan bruges til avl og er noget værd på det plan så vil avlere gerne smide penge efter dem.
    Sidder tit og kigger på belgier og jydske heste - muligt folk der ikke er belgier og jyde avlere vil give 35-40.000kr for hesten men det vil en avler.

Du kan måske heller ikke se hvorfor man skal give 35.000kr for en miniature men en avler vil igen gerne.. Eller bare en der er inde i miniature racen og har dem med til shows.

• #25   21. mar 2011 K A : Ja det er så det næste spørgsmål... Jeg ved godt man ikke kan andet end at gisne om dette?

• #26   21. mar 2011 Krikken:
    Det som jeg skrev, ikke fordi jeg ikke kan se det, for ved godt at folk putter mange penge i avl! nu sammenlignede jeg bare lige med det eksempel som jeg også skrev! Det kan DU måske ikke forstå hvorfor man lige studser over??

Jeg er ikke inde i avl, overhovedet, og vil slet heller ikke blande i mig det, jeg spurgte bare om det nu var rigtigt.. om forladelse

• #27   21. mar 2011
    Nej kan ikke forstå du studser over det :o)

Der er milelang forskel i pris på en shetlænderagtigtføl på 2år uden tavle til et miniature el. shetlænder føl med tavle efter gode og kendte forældre.

Hvor der så igen er mile lang forskel på en 6årig shetlænderhingst der hverken er tilredet eller tilkørt til en miniaturehingst af amerikansk afstamning der er kåret med gode karaktere og tilkørt.

• #29   21. mar 2011 nej, jeg har ikke kendskab til shetlænder avl! For mig er en shetlænder en hyggepony..
    Og har heller ikke nævnt noget om om de kan eller ej, eller hvordan de ser ud, for kan da godt se at det er en lækker fyr du havde dig..
    Nu var det stadig bare lige det eksempel jeg sammenlignede med..

• #30   21. mar 2011 Kira J: Jeg var inde og kigge på Camelot, og han UDEN TVIVL "one of a kind!!!" ;o)

• #32   21. mar 2011 Enig med Kira J - synes, det er synd, shetlænderen så mange steder er så undervurderet. Det er en dejlig lille pony. smiley

• #34   21. mar 2011 Jeg synes også det er ok at avle shettere, synes bare at der er alt for mange der avler de små ponyer, og det ødelægger salget.

jeg synes også at alt for mange araber stutterier spytter føl ud og det ødelægger altså salget helt vildt...

• #35   21. mar 2011 Iben: JA, du har ret - og det er primært pga pirat avl...fordi folk ikke gider betale for en alvsgokendt hingst - det er nemmere at bruge naboens tilfældige hingst....

• #36   21. mar 2011 Pris og kvalitet hænger meget sammen, men du har nok ret med at mange render rundt og tror at deres ponyer skider guld smiley
    Jeg var nok bare en af de heldige at få en hest der var fuldt ud sund og som springer med stor overskud og kapacitet , godt nok uden stamtavle. men til næsten INGEN penge smiley chippet vacc. smedet osv osv osv smiley
    man kan være heldig og finde nogle gode nogle derude smiley

• #37   21. mar 2011 k A
    enig

• #38   21. mar 2011 Altså som nogle skriver, så prøv at undersøg hva en bedækning koster, dertil kommer opstaldning af hoppen, folikkelkontrol, scanninger osv osv... Hoppen skal muligvis også vaccineres mod virusabort.. Så det løber meget hurtigt op.. Jeg har selv haft en hoppe i fol, som desværre mistede føllet i folingen... Allerede der havde jeg brugt 18000 kr på det føl... Så hvis det bare skal gå nogenlunde i nul for avler, så koster en 4 års altså nemt 30-50.000 kr...
    Jeg snakker om varmblodsavl, kender ikk så meget til de andre racer...
    Jeg købte min varmblodshoppe som 4 års til 55.000 kr, og tror ærlig talt ikk de avlere tjente ret meget på den.. Den var tilredet og var i proff ridning og blev solgt fra en salgsstald som skulle ha 10% i kommision... Så heste er bare dyre at avle, og dyre at købe....
    Mvh Laura

• #40   21. mar 2011 Oftest er det salgsstaldene, der har de tårnhøje priser.

Kommentér på:
Jeg er i chok!

Annonce